Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Motiverande samtal - MI

Att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Skickas följande arbetsdag

Motiverande samtal - MI

Att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Motivational interviewing (MI), eller på svenska motiverande samtal, har tillämpats i Sverige i ett tiotal år. Metoden används brett inom bl.a. psykoterapi, rådgivning, behandling och rehabilitering men kan också användas inom coaching, ledarstöd eller karriärutveckling. MI-samtal innebär att noggrant och omsorgsfullt, med respekt för individens autonomi, använda lyssnandeteknik, samtalsverktyg och sammansatta strategier så att de på ett ändamålsenligt sätt hjälper personen att ta ställning t...

Motivational interviewing (MI), eller på svenska motiverande samtal, har tillämpats i Sverige i ett tiotal år. Metoden används brett inom bl.a. psykoterapi, rådgivning, behandling och rehabilitering men kan också användas inom coaching, ledarstöd eller karriärutveckling. MI-samtal innebär att noggrant och omsorgsfullt, med respekt för individens autonomi, använda lyssnandeteknik, samtalsverktyg och sammansatta strategier så att de på ett ändamålsenligt sätt hjälper personen att ta ställning till och sätta igång, genomföra och upprätthålla förändring. Motiverande samtal inleds med ett reellt MI samtal och innehåller bland annat en historisk översikt över MI:s utveckling, avsnitt som teoretiskt fördjupar centrala begrepp såsom motivation, diskrepans, ambivalens och motstånd samt praktiska inriktade kapitel som fokuserar på detaljer i lyssnandeteknik och samtalsverktyg. Boken lämpar sig såväl för dem som är samtalspartner i professionella samtal och som vill integrera motivational interviewing i möte och dialog som för universitets- och högskolestudenter framförallt på de beteendevetenskapliga och sociala utbildningarna.

        • 7
          Förord
        • 9
          Inledning
      • 1
        13
        MI – en illustration
        • 13
          MI-samtal – ett exempel
        • 29
          Några kommentarer
      • 2
        31
        MI-samtalets grunder och struktur
        • 32
          Klientcentrering
        • 33
          Reflekterande position
        • 34
          Rytm och struktur
        • 35
          Etablera relation
        • 35
          Balansera innehåll – relation
        • 36
          Fokusera på ”saken
        • 37
          Hämta fram motivation
        • 38
          Förstärka beslut
        • 39
          Samtalets fem faser
        • 39
          Vägen vidare
      • 3
        41
        Lyssnandets teknik
        • 41
          Betydelsen av att någon lyssnar
        • 42
          Hur vet man att någon lyssnar
        • 43
          Vad säger en god lyssnare
        • 43
          Redskap i lyssnandet
        • 45
          Enkla och komplexa reflektioner
        • 48
          Dubbelsidiga reflektioner
        • 49
          Reflektioners funktion
        • 50
          Sammanfattningar
        • 52
          Frågor
        • 54
          Samtalsmelodi och markörer
        • 56
          Fungerar det alltid
        • 57
          Empati eller teknik
      • 4
        59
        MI – rötter och utveckling
        • 59
          Det började på Hjellestad
        • 61
          Forskning om MI
        • 63
          Från artikel till identitet
        • 63
          Utvecklingen i Skandinavien
        • 64
          Olika länder – olika stilar
        • 65
          Olika benämning – likartad metodik
      • 5
        67
        Modeller för förändring
        • 68
          Från inget särskilt till något speciellt
        • 71
          Å ena sidan, men
        • 73
          Redo för beslut
        • 76
          Igång
        • 77
          Behöver inte tänka på det längre
        • 77
          Återfall
        • 78
          Svängdörr och spiral
        • 79
          Det nyskapande med Stages of Change
        • 80
          Förändringsberedskap som kontinuum
        • 81
          Avslutande reflektioner
      • 6
        83
        Diskrepans
        • 84
          Olika slag av diskrepans
        • 86
          Diskrepans och förändring
        • 88
          Motivation och förmåga
        • 89
          Diskrepans och ambivalens
        • 90
          Normativ feedback
      • 7
        91
        Ambivalens
        • 92
          Ambivalens för att skapa rörelse
        • 93
          Terapi och rådgivning
        • 95
          Ambivalens inför problemet
        • 96
          Ambivalens inför förändring
        • 97
          Ambivalens inför icke-förändring
        • 98
          Utmaningar vid ambivalens
        • 99
          Alternativ till ambivalenssamtal
        • 99
          Sammanfattande reflektioner
      • 8
        101
        Motstånd
        • 102
          Motstånd och motivation
        • 103
          Källor till motstånd
        • 104
          Olika motståndsyttringar
        • 104
          Reaktans
        • 104
          Ambivalens
        • 105
          Skydd
        • 105
          ”Spel
        • 106
          Motstånd är naturligt
        • 107
          Motståndshantering
        • 108
          Korrektionsreflexer
        • 110
          Dans eller brottning
      • 9
        111
        Förändringsmotivation
        • 113
          Vikten av att formulera sig
        • 115
          Grader av förpliktelse
        • 116
          Vilja, kunna och besluta
        • 118
          Främja förändringsmotivation
        • 119
          Avslutande sammanfattning
      • 10
        121
        Förebygga, möta och hantera motstånd
        • 122
          Rulla med motstånd
        • 123
          Hantera motstånd
        • 125
          Förebygga motstånd
        • 127
          Att möta motståndsyttranden
      • 11
        131
        Utforska ambivalens
        • 132
          Klientens beredskap
        • 134
          Ingångsfrågan
        • 137
          Utforskandet
        • 138
          Separera de två sidorna
        • 138
          Andra sidan
        • 139
          Sammanfatta
        • 140
          Relevant verklighet
        • 141
          Motstånd mot ambivalensutforskning
        • 143
          Dubbel ambivalensutforskning
        • 143
          Ambivalensslalom och fyrfält
        • 145
          Direkt till tänkt förändring
        • 146
          Vägkorsningen
        • 148
          Slutsatser, val och beslut
        • 149
          Abstrakt eller konkret
        • 149
          Ambivalenssamtal i grupp
      • 12
        151
        Använda meny – agenda
        • 152
          Vad är meny-agenda
        • 155
          Aktiv klient
        • 157
          Förebygger motstånd
        • 157
          Olika slag av menyer
        • 159
          Visuellt stöd
        • 160
          Strategi för många tillfällen
        • 161
          Korta konsultationer
      • 13
        163
        Informera i dialog
        • 164
          Kapacitet att ta emot
        • 164
          Anpassa efter mottagare
        • 165
          Information eller råd
        • 165
          Strategi i tre steg
        • 165
          Inledning
        • 166
          Steg 1: Utforska
        • 167
          Steg 2: Tillför
        • 167
          Steg 3: Utforska igen
        • 168
          Exempel på utbyte
        • 170
          Avslutande reflektioner
        • 171
          Referenslista
    • 177
      Sakregister

Vem har inte upplevt hur svårt det kan vara att motivera patienter att förbättra kosten, att komma igång med adekvat tandrengöring eller att börja med extra fluor? I denna bok av två psykologer finns bra hjälp att få. /.../ Boken rekommenderas till alla som vill få struktur i sina samtal med att motivera till förändringar.

Jag har saknat en grundbok i MI. Lättöverskådlig, lätt att hitta det man söker. Mycket bra med en illustration hur ett samtal kan löpa!

En mycket intressant och användbar bok i första hand för dem som arbetar med rådgivning, men även för dem som sysslar med behandling.

Information

Författare:
Tom Barth Christina Näsholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144030302
Utgivningsår:
2006
Artikelnummer:
31403-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
180

Författare

Tom Barth

Tom Barth är norsk psykolog och specialist i klinisk psykologi (NFP). Han är medlem i MINT, Motivational Interviewing Network of Trainers.

Christina Näsholm

Christina Näsholm är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och specialist i klinisk psykologi. Hon är medlem i MINT, Motivational Interviewing Network ...

 ;

Motivational interviewing (MI), eller på svenska motiverande samtal, har tillämpats i Sverige i ett tiotal år. Metoden används brett inom bl.a. psykoterapi, rådgivning, behandling och rehabilitering men kan också användas inom coaching, ledarstöd eller karriärutveckling. MI-samtal innebär att noggrant och omsorgsfullt, med respekt för individens autonomi, använda lyssnandeteknik, samtalsverktyg och sammansatta strategier så att de på ett ändamålsenligt sätt hjälper personen att ta ställning t...

Motivational interviewing (MI), eller på svenska motiverande samtal, har tillämpats i Sverige i ett tiotal år. Metoden används brett inom bl.a. psykoterapi, rådgivning, behandling och rehabilitering men kan också användas inom coaching, ledarstöd eller karriärutveckling. MI-samtal innebär att noggrant och omsorgsfullt, med respekt för individens autonomi, använda lyssnandeteknik, samtalsverktyg och sammansatta strategier så att de på ett ändamålsenligt sätt hjälper personen att ta ställning till och sätta igång, genomföra och upprätthålla förändring. Motiverande samtal inleds med ett reellt MI samtal och innehåller bland annat en historisk översikt över MI:s utveckling, avsnitt som teoretiskt fördjupar centrala begrepp såsom motivation, diskrepans, ambivalens och motstånd samt praktiska inriktade kapitel som fokuserar på detaljer i lyssnandeteknik och samtalsverktyg. Boken lämpar sig såväl för dem som är samtalspartner i professionella samtal och som vill integrera motivational interviewing i möte och dialog som för universitets- och högskolestudenter framförallt på de beteendevetenskapliga och sociala utbildningarna.

Information

Författare:
Tom Barth Christina Näsholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144170039
Utgivningsår:
2006
Artikelnummer:
31403-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Tom Barth

Tom Barth är norsk psykolog och specialist i klinisk psykologi (NFP). Han är medlem i MINT, Motivational Interviewing Network of Trainers.

Christina Näsholm

Christina Näsholm är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och specialist i klinisk psykologi. Hon är medlem i MINT, Motivational Interviewing Network ...

 ;