Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Klar kommunikation - SAVI

Skickas följande arbetsdag

Framgångsrik kommunikation är avgörande för såväl vårt professionella som vårt privata liv. Genom att bli medveten om olika destruktiva kommunikationsmönster kan vi lära oss att påverka dessa och komma närmare de beteenden, tankar och känslor som vi önskar.
 Denna bok ger dig strategier och praktiska verktyg för att hantera de sex vanligaste – och svåraste – samtalsfällorna (”ja, men”, tanke­läsningar, katastrofförutsägelser, frågefällor, gnällspiraler och beskyllningar). Varje kapitel guidar...

Framgångsrik kommunikation är avgörande för såväl vårt professionella som vårt privata liv. Genom att bli medveten om olika destruktiva kommunikationsmönster kan vi lära oss att påverka dessa och komma närmare de beteenden, tankar och känslor som vi önskar.
 Denna bok ger dig strategier och praktiska verktyg för att hantera de sex vanligaste – och svåraste – samtalsfällorna (”ja, men”, tanke­läsningar, katastrofförutsägelser, frågefällor, gnällspiraler och beskyllningar). Varje kapitel guidar dig genom en trestegsprocess – bli medveten, agera, träna – där du ersätter destruktiva samtals­vanor med mer konstruktiva sådana. 
 Sagt om boken: ”Boken har på ett föredömligt sätt översatt en teoretisk modell till konkreta metoder och tekniker för hur vi praktiskt kan vända destruktiv kommunikation till konstruktiv. Benjamin, Yeager och Simon ger oss handfasta verktyg för att skapa förändrad kommu­nikation, därför är den angelägen och relevant för oss alla.” (Christian Jacobsson, fil dr och leg psykolog samt Maria Åkerlund, leg psykolog, från bokens förord) Boken riktar sig till praktiker som jobbar med kommunikationsfrågor och organisationsutveckling. Den riktar sig också till studenter inom olika utbildningar som inbegriper samtalsträning, till exempel psykolog- och socionomutbildningarna.

    • Förord
    • 1
      Till läsaren
        • 11
          Är detta en bok för dig?
      • 1
        13
        Går detta samtal att rädda?
        • 13
          Den överraskande gemensamma nämnaren hos alla kommunikationssammanbrott
        • 18
          Hur dåliga samtal blir goda
      • 2
        23
        Att lära en gammal hjärna nya trick
        • 24
          Neuroplasticitet: Nytt hopp för hjärnan och för förståelsen av hur man kan förändra vanor
        • 28
          Tre steg för att förändra din hjärna: bli medveten, agera och träna
        • 34
          Hur du kan använda denna bok för att förändra din hjärna
        • 39
          Löftesrikedomen och potentialen hos vår föränderliga hjärna
      • 3
        41
        Artiga strider
        • 42
          Kommunikationsutmaning 1: ”Ja, men” – den stora skiljelinjen
        • 46
          Tekniker för att hantera ”ja, men”
        • 63
          Riktlinjer för träningsprogrammet
        • 64
          Övningar
      • 4
        75
        Tankeläsningar
        • 76
          Kommunikationsutmaning 2: Tankeläsningar – förvandla vänner till fiktioner
        • 86
          Tekniker för hantering av tankeläsningar
        • 104
          Övningar
      • 5
        111
        Katastrofförutsägelser
        • 113
          Kommunikationsutmaning 3: Negativa förutsägelser – Att förvandla farhågor till verklighet
        • 118
          Tekniker för hantering av negativa förutsägelser
        • 134
          Övningar
      • 6
        141
        Frågefällor
        • 142
          Kommunikationsutmaning 4: Ledande frågor – fråga och svar på en och samma gång
        • 147
          Tekniker för att hantera ledande frågor
        • 159
          Övningar
      • 7
        167
        Gnällspiraler
        • 168
          Kommunikationsutmaning 5: Klagande
        • 172
          Tekniker för att hantera klagande
        • 186
          Övningar
      • 8
        191
        Beskyllningar
        • 192
          Kommunikationsutmaning 6: Attacker – Uttrycka vrede på vilseledande sätt
        • 198
          Tekniker för att hantera attacker
        • 220
          Övningar
      • 9
        229
        SAVI®: Ett universalverktyg för att…| förbättra alla typer av samtal
        • 230
          Experiment: Finns det ett mönster i dina goda respektive dåliga samtal?
        • 233
          Den universella dialogdödaren: Brus
        • 245
          Övergripande strategi vid sammanbrott i kommunikation: Diagnos och behandling
        • 250
          Vi är inte bara författarna...
    • 253
      Efterord: Vad händer sedan
        • 253
          Nästa steg för ditt team eller din organisation
        • 254
          Tack
    • 257
      Övningar
        • 257
          Från klagande till aktiv förändring
        • 259
          Ja, men...
        • 261
          Att pröva antaganden mot verkligheten:
        • 263
          Hitta mina ”rödljus” i ett samtal
    • 265
      Noter
        • 265
          Kapitel 1
        • 265
          Kapitel 2
        • 268
          Kapitel 3
        • 269
          Kapitel 4
        • 269
          Kapitel 5
        • 270
          Kapitel 6
        • 270
          Kapitel 7
        • 270
          Kapitel 8
        • 271
          Kapitel 9
    • 273
      Sakregister

Information

Författare:
Ben Benjamin Amy Yeager Anita Simon
Översättare:
Karin Larsson Wentz
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144090283
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
37418-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
280

Författare

Ben Benjamin

Ben E. Benjamin, Ph.D, är organisationskonsult, författare och utbildare. Han är certifierad senior utbildare i SAVI-modellen.

Amy Yeager

Amy Yeager är konsult med inriktning mot kommunikation och organisationsutveckling. Hon är certifierad senior utbildare i SAVI-modellen.

Anita Simon

Anita Simon, Ed.D är medgrundare till SAVI-modellen och har skrivit om denna sedan mitten av 60-talet.

 ;