Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Grundläggande samtalsmetodik

- en handbok för hjälpare
Skickas följande arbetsdag

Att ha samtal av personlig karaktär med andra är en del av arbetet inom många yrken, till exempel för lärare, sjukvårdspersonal, social-arbetare och jurister. Även frivilligarbetare inom hjälp organisationer och stödjande nätverk av olika slag har ofta sådana samtal. För alla dessa är Grundläggande samtalsmetodik en rik kunskapskälla, såväl för nybörjaren som för den som redan har en hel del erfarenhet av samtalskontakter. I denna nya och reviderade utgåva av Grundläggande samtalsmetodik pres...

Att ha samtal av personlig karaktär med andra är en del av arbetet inom många yrken, till exempel för lärare, sjukvårdspersonal, social-arbetare och jurister. Även frivilligarbetare inom hjälp organisationer och stödjande nätverk av olika slag har ofta sådana samtal. För alla dessa är Grundläggande samtalsmetodik en rik kunskapskälla, såväl för nybörjaren som för den som redan har en hel del erfarenhet av samtalskontakter. I denna nya och reviderade utgåva av Grundläggande samtalsmetodik presenteras precis som tidigare ett brett spektrum av färdigheter som utgör själva basen för den som hjälper och stödjer andra människor genom samtal. Varje färdighet belyses med exempel, och läsaren kan med hjälp av övningar i slutet av varje kapitel träna och utveckla de olika färdigheterna. Stor vikt läggs vid att beskriva den hjälpande relationen och hur hjälpares och klienters olika bakgrunder kan påverka denna. Att samtalet ska präglas av kultur- och genusmedvetenhet betonas också. Nytt i denna utgåva är ett kapitel där läsaren ges möjlighet att klargöra sina personliga motiv för att vilja hjälpa andra och att öka sin medvetenhet om hur egna känslor och egenskaper speglas i arbetet med klienten. Ett kapitel om krishantering – även det nyskrivet – breddar bokens användningsområde.

    • 11
      Lista över övningar
    • 13
      Om författaren
    • 15
      Författarens förord
  • Del I Inledning
      • 1
        19
        Vem är behandlare och vem är hjälpare?
        • 21
          Vem är behandlare?
        • 22
          Vem är hjälpare?
        • 25
          Hjälpare och klienter
      • 2
        27
        Vad menas med grundläggande färdigheter i samtalsmetodik?
        • 28
          Färdigheter i att kommunicera och handla
        • 29
          Metakognitiva färdigheter
        • 31
          Känslor och fysiska reaktioner
        • 32
          Grundläggande färdigheter i samtalsmetodik
      • 3
        33
        Hjälpares och klienters olika bakgrund och kännetecken
        • 34
          Kultur
        • 35
          Etnicititet
        • 36
          Social klass
        • 36
          Biologiskt kön
        • 37
          Genusidentitet
        • 37
          Civilstånd
        • 38
          Sexuell läggning
        • 38
          Ålder
        • 39
          Fysiska funktionsnedsättningar
        • 40
          Religion och filosofi
        • 40
          Introduktion till övningar
      • 4
        43
        Personliga egenskapers betydelse i rollen som hjälpare
        • 43
          Dina motiv
        • 44
          Dina känslor
        • 48
          Dina kommunikativa färdigheter
        • 49
          Dina metakognitiva färdigheter
        • 50
          Förmåga att känna och visa självtillit
        • 53
          Självutveckling
      • 5
        57
        Den hjälpande relationen
        • 58
          Olika aspekter av hjälpande relationer
        • 58
          Grundförutsättningar för hjälpande relationer
        • 62
          Kommunikationsprocesser och kommunikationsmönster
        • 63
          Arbetsalliansen
      • 6
        65
        Hjälpprocessen
        • 66
          Hjälpmodellen relatera–förstå–förändra (RFF)
  • Del II Färdigheter i samtalsmetodik
      • 7
        75
        Förstå den inre referensramen
        • 75
          Använda aktivt lyssnande
        • 76
          Ha en respektfull och accepterande attityd
        • 77
          Förstå klientens inre referensram
      • 8
        81
        Visa sig intresserad och uppmärksam
        • 82
          Var tillgänglig
        • 82
          Inta en avspänd och öppen kroppshållning
        • 83
          Undvik att luta dig alltför mycket framåt eller bakåt
        • 83
          Notera ansiktsuttryck och ge ögonkontakt i lagom grad
        • 84
          Visa ett adekvat minspel
        • 84
          Använd bra gester
        • 85
          Var sparsam med beröring
        • 85
          Tänk på personligt utrymme och sitthöjd
        • 85
          Var noga med att vara välvårdad
        • 86
          Avslutande kommentarer
      • 9
        89
        Parafrasera och spegla känslor
        • 89
          Parafrasera
        • 90
          Spegla känslor
        • 94
          Små verbala belöningar
        • 95
          Öppna frågor
      • 10
        97
        Inleda, strukturera och sammanfatta
        • 97
          Tillåtelser att tala
        • 99
          Strukturera
        • 101
          Sammanfatta
      • 11
        105
        Ställa frågor
        • 106
          Frågor om känslor och fysiska reaktioner
        • 107
          Frågor om tankar
        • 108
          Frågor om kommunikation och handlande
        • 109
          Kombinera aktivt lyssnande med frågor
      • 12
        113
        Observera
        • 113
          Observera känslor och fysiska reaktioner
        • 115
          Observera tankar
        • 116
          Observera kommunikation och handlande
        • 118
          Hjälpa klienter att observera
      • 13
        121
        Utmana och ge feedback
        • 121
          Utmana
        • 123
          Ge feedback
      • 14
        129
        Vara öppen om sig själv
        • 130
          Visa engagemang
        • 131
          Avslöja personlig information
      • 15
        135
        Handskas med motstånd och hänvisa vidare
        • 135
          Handskas med motstånd
        • 138
          Hänvisa och rekommendera
      • 16
        143
        Underlätta problemlösning
        • 143
          Klargöra mål
        • 145
          Upptäcka och utforska olika möjligheter
        • 147
          Hjälpa till att planera
      • 17
        151
        Coacha, demonstrera och öva
        • 151
          Klientcentrerad coachning
        • 152
          Demonstrera
        • 153
          Viktigt att tänka på vid demonstrationer
        • 154
          Öva
      • 18
        159
        Förändra klienters inre dialog
        • 160
          Förändra klienters inre dialog
      • 19
        167
        Förändra klienters regler
        • 167
          Upptäcka krävande regler
        • 169
          Ifrågasätta krävande regler
        • 170
          Formulera realistiska regler
      • 20
        175
        Förändra klienters föreställningar
        • 175
          Uppfatta och tolka
        • 177
          Att medvetandegöra automatiska föreställningar
        • 178
          Att kontrollera föreställningars riktighet
      • 21
        183
        Komma överens om hemuppgifter
        • 183
          Komma överens om hemuppgifter
        • 186
          Hitta stödjande personer och andra resurser
      • 22
        189
        Ha en längre samtalskontakt
        • 190
          Förberedelsefasen
        • 191
          Inledningsfasen
        • 193
          Mittfasen
        • 195
          Avslutningsfasen
      • 23
        197
        Avsluta samtalskontakten
        • 197
          Dags att avsluta
        • 198
          Olika sätt att avsluta samtalskontakten
        • 199
          Hjälpa klienter att vidmakthålla förändringar
        • 201
          Fler saker att tänka på när en samtalskontakt avslutas
  • Del III Ytterligare aspekter
      • 24
        207
        Introduktion till avslappning
        • 207
          Progressiv muskelavslappning
        • 210
          Snabb muskelavslappning
        • 211
          Psykisk avslappning
        • 212
          Medveten andning
        • 213
          Synpunkter på avslappningsträning
      • 25
        215
        Krishantering
        • 215
          Definiera kriser
        • 217
          Riktlinjer för krisstöd
      • 26
        221
        Etiska frågor och dilemman
        • 221
          Etiska frågor och dilemman i hjälpande samtal
        • 226
          Fatta beslut i etiska frågor och dilemman
      • 27
        229
        Mångkulturella och genusmedvetna hjälpande relationer
        • 229
          Mångkulturella hjälpande relationer
        • 230
          Mångkulturell kompetens hos hjälpare
        • 233
          Genusmedvetna hjälpande relationer
      • 28
        239
        Stöd och handledning
        • 239
          Stöd
        • 240
          Handledning
      • 29
        247
        Utvecklas som hjälpare
        • 247
          Utveckla sina färdigheter
        • 248
          Utbildningsvägar
        • 249
          Litteratur
        • 249
          Egenterapi och självhjälp
    • 249
      Appendix
    • 253
      Kommenterad litteraturlista
    • 257
      Person- och sakregister

Det är en mycket seriös och genomarbetad bok i ämnet. Många olika aspekter belyses och läsaren får tillgång till flera verktyg.

Information

Författare:
Richard Nelson-Jones
Översättare:
Gun Zetterström-Larkander
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144117393
Utgivningsår:
2005
Revisionsår:
2017
Artikelnummer:
32099-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
264

Författare

Richard Nelson-Jones

Richard Nelson-Jones har lång erfarenhet av att arbeta med stödjande samtal och psykoterapi. Han är författare till ett stort antal böcker och fors...

 ;