Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ärendehandledning inom skola, vård och omsorg

Skickas följande arbetsdag

Denna bok handlar om ärendehandledning till personal som arbetar med barn och vuxna med funktionsnedsättningar som autism, adhd och intellektuell funktionsnedsättning. Ärendehandledning av detta slag skiljer sig från den form av handledning som är vanligast i Sverige, det vill säga processhandledning. Ärendehandledning har en tydligt metodstödjande och utbildande karaktär. Bra ärendehandledning tillför personalen kunskap de tidigare inte haft om metod och om funktionsnedsättningar. I boken d...

Denna bok handlar om ärendehandledning till personal som arbetar med barn och vuxna med funktionsnedsättningar som autism, adhd och intellektuell funktionsnedsättning. Ärendehandledning av detta slag skiljer sig från den form av handledning som är vanligast i Sverige, det vill säga processhandledning. Ärendehandledning har en tydligt metodstödjande och utbildande karaktär. Bra ärendehandledning tillför personalen kunskap de tidigare inte haft om metod och om funktionsnedsättningar. I boken diskuteras bland annat: • hur handledaren kan stödja personalen i att skapa förhållningssätt som stärker trivsel och utveckling hos verksamhetens huvudpersoner • hur handledaren kan stödja en synvända hos personalen • hur handledaren kan tillföra den kunskap personalen behöver för att skapa rätt förhållningssätt • hur olika svårigheter i denna typ av handledning kan överkommas. Målgruppen för boken är handledare för personal inom skola, vård- och omsorg samt utbildare och studenter på handledarutbildningar.

Inledning 9

Del 1

Handledningens mål

 1. Handledning genom tiderna17

Handledning och kunskap   17

Handledartraditioner   18

Ett nytt inslag i handledartraditionen   20

 2. Rättighetsperspektivet23

Individen i centrum   23

Vad säger lagen?   24

Etik och människosyn   25

 3. Synsättet i fokus31

Det humanistiska synsättet   31

Attributionsteori   33

Synvändan   38

Synvändan som process   40

 4. Vem är det man vill ha
handledning kring?   51

När vanliga metoder inte fungerar   51

DEL 2

Att arbeta med synvändan

 5. Förutsättningar som behöver råda59

Utan ledning, ingen handledning   59

Den gemensamma bilden av målet   64

Att ha chefen med på handledningen   67

 6. Handledarens roll i synvändan71

Att få fart på den goda cirkeln   71

Att väcka nyfikenhet och empati   73

Att göra en pedagogisk loop   75

Att ställa frågor som personalen inte ställer   77

Att lyfta upp ur tankefällor   79

Att vara ett ställföreträdande hopp   86

Att skapa en trygg handledningssituation88

Att först fråga hur man fungerar, sedan hur man mår   94

Att tillföra kunskaper om
neuropsykiatriska funktionsnedsättningar95

Att tillföra kunskaper om lågaffektivt bemötande97

 7. Redskap för en synvända101

Den goda och onda cirkeln   101

Dokumentation och material som vägleder   108

Förmedlingstekniker   114

Att använda sig av sin kropp   123

Handledaren och den goda och onda cirkeln   124

 8. Att som handledare kunna hantera127

Motstånd   127

När personal går ur sin roll   135

Ska du inte komma hit och titta själv?   137

Personals ångest   139

Konflikter   140

Verksamhetsteman   141

Fel typ av frågor   142

Ansvarsförskjutande   143

Skonsamma överkörningar   144

Faktiska felaktigheter   145

 9. Handledarens arbete från början till slut147

Sammanfattning av handledarens arbete   147

Hur vet man att man är på rätt väg?   149

DEL 3

Handledaren själv

 10. Handledarens kvalitetssäkring155

Att kunna leda sig själv   155

Att få handledning på handledningen   156

Att följa med i vad som händer på forskningsfältet   157

Ta inte dig själv på alltför stort allvar   157

Extramaterial

Kunskap för pedagogiska loopar 161

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar 163

Litteraturlista 171

Kartläggning av förmågor  173

Referenser 177

Register 181

Som en tydlig, klar och användarvänlig guide kan denna bok varmt rekommenderas till handledare som arbetar med personal som möter individer med olika funktionsnedsättningar.

Information

Författare:
Terése Österholm Bo Hejlskov Elvén
Illustratör:
Hanna Burnesson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144121628
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
39739-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
184

Författare

Terése Österholm

Terése Österholm är legitimerad psykolog och har erfarenhet av det hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbetet i skola och förskola, där arbet...

Bo Hejlskov Elvén

Bo Hejlskov Elvén är leg psykolog, föreläsare, författare och handledare. Bo är dessutom doktorand vid Birmingham City University. Han har lång erf...

 ;