Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Ärendehandledning inom skola, vård och omsorg
Inledning 9
Del 1
Handledningens mål
1. Handledning genom tiderna 17
Handledning och kunskap 17
Handledartraditioner 18
Ett nytt inslag i handledartraditionen 20
2. Rättighetsperspektivet 23
Individen i centrum 23
Vad säger lagen? 24
Etik och människosyn 25
3. Synsättet i fokus 31
Det humanistiska synsättet 31
Attributionsteori 33
Synvändan 38
Synvändan som process 40
4. Vem är det man vill ha
handledning kring? 51
När vanliga metoder inte fungerar 51
DEL 2
Att arbeta med synvändan
5. Förutsättningar som behöver råda 59
Utan ledning, ingen handledning 59
Den gemensamma bilden av målet 64
Att ha chefen med på handledningen 67
6. Handledarens roll i synvändan 71
Att få fart på den goda cirkeln 71
Att väcka nyfikenhet och empati 73
Att göra en pedagogisk loop 75
Att ställa frågor som personalen inte ställer 77
Att lyfta upp ur tankefällor 79
Att vara ett ställföreträdande hopp 86
Att skapa en trygg handledningssituation 88
Att först fråga hur man fungerar, sedan hur man mår 94
Att tillföra kunskaper om
neuropsykiatriska funktionsnedsättningar 95
Att tillföra kunskaper om lågaffektivt bemötande 97
7. Redskap för en synvända 101
Den goda och onda cirkeln 101
Dokumentation och material som vägleder 108
Förmedlingstekniker 114
Att använda sig av sin kropp 123
Handledaren och den goda och onda cirkeln 124
8. Att som handledare kunna hantera 127
Motstånd 127
När personal går ur sin roll 135
Ska du inte komma hit och titta själv? 137
Personals ångest 139
Konflikter 140
Verksamhetsteman 141
Fel typ av frågor 142
Ansvarsförskjutande 143
Skonsamma överkörningar 144
Faktiska felaktigheter 145
9. Handledarens arbete från början till slut 147
Sammanfattning av handledarens arbete 147
Hur vet man att man är på rätt väg? 149
DEL 3
Handledaren själv
10. Handledarens kvalitetssäkring 155
Att kunna leda sig själv 155
Att få handledning på handledningen 156
Att följa med i vad som händer på forskningsfältet 157
Ta inte dig själv på alltför stort allvar 157
Extramaterial
Kunskap för pedagogiska loopar 161
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar 163
Litteraturlista 171
Kartläggning av förmågor 173
Referenser 177
Register 181
Som en tydlig, klar och användarvänlig guide kan denna bok varmt rekommenderas till handledare som arbetar med personal som möter individer med olika funktionsnedsättningar.
Information
- Författare:
- Terése Österholm Bo Hejlskov Elvén
- Illustratör:
- Hanna Burnesson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144121628
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 39739-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 184