Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lösningsbyggande samtal

Skickas följande arbetsdag

Att samtala med klienter på ett effektivt sätt är en konst som går att lära. I stället för att ta den vanliga vägen och fokusera på problem, hjälper Peter De Jong och Insoo Kim Berg dig att utveckla lösningsbyggande tekniker och metoder för att nå bästa resultat i samtalen med dina klienter. De tar dig, steg för steg, genom processen att bygga lösningar i samarbete med klienten. De uppmuntrar dig att tillvarata klientens egen kompetens, då du hjälper dem formulera vilka förändringar de vill s...

Att samtala med klienter på ett effektivt sätt är en konst som går att lära. I stället för att ta den vanliga vägen och fokusera på problem, hjälper Peter De Jong och Insoo Kim Berg dig att utveckla lösningsbyggande tekniker och metoder för att nå bästa resultat i samtalen med dina klienter. De tar dig, steg för steg, genom processen att bygga lösningar i samarbete med klienten. De uppmuntrar dig att tillvarata klientens egen kompetens, då du hjälper dem formulera vilka förändringar de vill se i sina liv och bygga på det som redan fungerar för dem. Boken är skriven på ett konkret sätt utan onödiga facktermer. För den skull fattas inte gedigna teoriavsnitt samt redovisningar av utvärderingar av metoden. I denna omarbetade 4:e upplaga redovisas aktuell forskning kring lösningsbyggande samtal, och hur man kan tillämpa metoden på ett flertal områden, utöver ren psykoterapi. I bokens sista kapitel beskriver ett stort antal praktiker hur Lösningsbyggande samtal kan tillämpas bl a i skolor, fängelser och med personer med våldsproblematik. Bokens tidigare upplagor har kommit ut på svenska under titeln: Att bygga lösningar.

      • 7
        Förord
      • 13
        Om författarna
      • 19
        Kapitel 1 Från problemlösning till lösningsbyggande
        • 23
          Problemlösning som hjälp
        • 28
          Lösningsbyggande
      • 37
        Kapitel 2 Lösningsbyggandets grunder
        • 37
          Andra samtalet med Rosie
        • 41
          Lösningsbyggandets samtalsmetoder
        • 42
          Lösningsbyggandets olika faser
        • 44
          Klienten som expert
      • 47
        Kapitel 3 Att vara icke-vetande, och att gå ett steg bakom och leda
        • 48
          Grundläggande samtalstekniker
        • 91
          Lösningsbyggande som en kollaborativ konversation: ”Att gå ett steg bakom och leda”
      • 101
        Kapitel 4 Första mötet: Att förstå vad klienterna vill
        • 101
          När du första gången möter din klient
        • 104
          Problembeskrivning
        • 108
          Att arbeta med det som klienterna vill
        • 126
          Att uppmuntra klienternas samarbetsvilja och motivation
      • 131
        Kapitel 5 Mirakelfrågan
        • 134
          Kännetecken på välformulerade mål
        • 142
          Mirakelfrågan
      • 163
        Kapitel 6 Utforska undantag: Att bygga på klienternas framgångar och …|styrkor
        • 163
          Undantag
        • 168
          Skalfrågor
        • 174
          Familjen Williams undantag
        • 178
          Att bygga upp en skillnad som gör skillnad
      • 179
        Kapitel 7 Att ge återkoppling
        • 180
          Pausen
        • 181
          Återkopplingens struktur
        • 184
          Att välja en uppgift
        • 186
          Återkoppling till Ah Yan
        • 188
          Återkoppling till familjen Williams
        • 194
          Riktlinjer för återkoppling
        • 194
          Vanliga budskap
        • 205
          Andra användbara budskap
        • 208
          Att bestämma nästa möte
        • 209
          Lathundar, mallar och anteckningar
      • 213
        Kapitel 8 Återbesök: Att hitta, utveckla och utvärdera klientframsteg
        • 216
          EARS
      • 249
        Kapitel 9 Samtal med ofrivilliga: Barn, dyader och klienter under tvång
        • 257
          Riktlinjer, användbara frågor och en mall för att intervjua ofrivilliga klienter
        • 272
          Att tala med dyader
        • 288
          Att arbeta med klienter under tvång
        • 300
          Slutord
      • 303
        Kapitel 10 Samtal i krissituationer
        • 304
          Lösningsfokus – problemfokus
        • 306
          Att inleda samtalet
        • 307
          Vad har du försökt så här långt
        • 308
          Vad vill du ska bli annorlunda
        • 313
          Frågor om bemästrande
        • 321
          Skalfrågor
        • 324
          Återkoppling
        • 326
          Att samla information för att kunna bedöma problemet
        • 329
          När ingenting verkar hjälpa
        • 330
          Slutsats
      • 331
        Kapitel 11 Forskningsevidens
        • 333
          Tidig forskning vid BFTC
        • 337
          Andra utvärderingar av lösningsfokuserad terapi
        • 347
          Att samla in forskningsdata för att utveckla ditt arbetssätt och utvidga forskningsevidensen
      • 351
        Kapitel 12 Värderingar och kulturell mångfald
        • 352
          Lösningsbyggande och professionella värderingar
        • 364
          Mångfaldsinriktat arbete
      • 373
        Kapitel 13 Lösningsbyggande inom grupper, organisationer och offentliga …|institutioner
        • 373
          Lösningsbyggande i offentlig vård
        • 396
          Grupper och organisationer
      • 401
        Kapitel 14 Tillämpningar
        • 401
          Inledning
        • 403
          Liv förändras när sinnen förändras
        • Kidge Burns
        • 416
          WOWW-programmet
        • Lee Shilts, Robin Bluestone-Miller & Michael S Kelly
        • 432
          Lösningar för mobbning i grundskolan
        • Sue Young
        • 446
          Lösningsfokuserad planering av kriminellas frigivning och återinträde i samhället
        • Lorenn Walker
        • 462
          Det handlar om att välja
        • Steve de Shazer & Luc Isebaert
        • 469
          Plumas-projektet: Lösningsfokuserad behandling för förövare av våld i nära relationer
        • Adriana Uken, Mo Yee Lee & John Sebold
        • 485
          Lösningsfokuserad handledning: lärdomar från Insoo Kim Berg
        • Frank Thomas
        • 501
          ”Solutions 4 Reading” – Hur vi skapade en grupp av lösningsfokuserade inspiratörer inom en kommunal myndighet i Storbritannien
        • Paul Z Jackson & Janine Waldman
      • 517
        Kapitel 15 Teoretiska slutsatser
        • 518
          Skiften i klienternas upplevelser
        • 522
          Social konstruktionism
        • 524
          Att observera samkonstruerandets detaljer
        • 528
          Paradigmskiften
        • 534
          Att ändra uppfattning och definition – en klientresurs
      • Lösningsbyggande verktyg
      • 569
        Referenser
      • 591
        Person- och sakregister

Information

Författare:
Peter De Jong Insoo Kim Berg
Översättare:
Bengt Weine Gustaf Berglund Solveig Halvorsen Kåven
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144075709
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2013
Artikelnummer:
34047-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
597

Författare

Peter De Jong

Peter De Jong, PhD, är professor emeritus i socialt arbete vid Calvin College i Grand Rapids, Michigan. Han har varit verksam som socialarbetare oc...

Insoo Kim Berg

Insoo Kim Berg, MSSW, utvecklade tillsammans med sin make Steve de Shazer den lösningsfokuserade korttidsterapin. Fram till sin död 2007 ledde hon ...

 ;