Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Tillämpad beteendeanalys

- teori och praktik
Skickas följande arbetsdag

Modern beteendeanalys hjälper oss förstå komplexa mänskliga beteenden, särskilt vad gäller motivation, språk och gruppdynamik. Framförallt har beteendeanalysen lagt grunden för effektiv behandling av ångest, depression, autism, ADHD, antisociala beteenden och problem i familjer. Beteendeanalytisk teori och tillämpning är en av grundstenarna i kognitiv beteendeterapi (KBT). En förutsättning för effektiv användning av beteendeanalytiska metoder är en ingående kunskap om beteendeanalytisk teori....

Modern beteendeanalys hjälper oss förstå komplexa mänskliga beteenden, särskilt vad gäller motivation, språk och gruppdynamik. Framförallt har beteendeanalysen lagt grunden för effektiv behandling av ångest, depression, autism, ADHD, antisociala beteenden och problem i familjer. Beteendeanalytisk teori och tillämpning är en av grundstenarna i kognitiv beteendeterapi (KBT). En förutsättning för effektiv användning av beteendeanalytiska metoder är en ingående kunskap om beteendeanalytisk teori. Bokens författare har spetskompetens inom centrala områden av beteendeanalysen och presenterar aktuell teori och forskning. I denna reviderade upplaga finns tre nya teman: Acceptance and Commitment Therapy (ACT), behandling av långvarig smärta och missbruksbehandling. Dessutom är boken omarbetad och uppdaterad med ny kunskap och forskning. Boken vänder sig i första hand till studerande vid kurser inom psykologi, beteendevetenskap och socialt arbete samt lärarutbildning men även till yrkesverksamma som kommer i kontakt med beteendeproblem och/eller använder beteendeterapeutiska behandlingsmetoder.

      • 13
        Förord
  • DEL I TEORI
      • 19
        KAPITEL 1 Grundläggande begrepp: Operant betingning
        • Frode Svartdal & Per Holth
        • 20
          Vad är operant betingning
        • 21
          Betydelsen av att påverka omgivningen
        • 23
          Operant betingning: Terminologi, procedurer och tillämpning
        • 26
          Apparatur som används i grundforskning
        • 27
          Förstärkning och bestraffning
        • 30
          Förstärkning och bestraffning: en kommentar
        • 31
          Två olika definitioner av bestraffning
        • 33
          Differentiell förstärkning och shaping
        • 34
          Differentiell förstärkning och diskrimination
        • 35
          Betingade förstärkare
        • 37
          Kedjning
        • 38
          Intermittent förstärkning
        • 38
          Utsläckning
        • 41
          Slutkommentar
        • 42
          Referenser
      • 45
        KAPITEL 2 Grundläggande begrepp: Klassisk betingning
        • Magne Arve Flaten
        • 46
          Beskrivning av klassisk betingning
        • 52
          Teoretisk förståelse av klassisk betingning
        • 58
          Blockering av inlärning
        • 59
          Betingad rädsla, fobier och utsläckning
        • 61
          Farmakologisk klassisk betingning
        • 64
          Referenser
      • 67
        KAPITEL 3 Motivation
        • Børge Holden
        • 68
          Motivation inom beteendeanalysen, förr och nu
        • 70
          Motiverande operationer
        • 74
          EO, komplexa motiverande betingelser och orsaker till problembeteende
        • 77
          EO och komplexa motiverande betingelser i behandling
        • 81
          Behandling: lärande eller förändring av motivation
        • 83
          Etablerande operationer och kritik mot beteendeanalys
        • 85
          Avslutande kommentar
        • 85
          Referenser
      • 93
        KAPITEL 4 Språk, regelstyrning och medvetande
        • Børge Holden
        • 93
          Verbalt beteende
        • 98
          Vad är regelstyrt beteende
        • 103
          Varför följer vi regler
        • 109
          Nyttiga och problematiska sidor hos regler
        • 112
          Medvetande
        • 115
          Referenser
      • 119
        KAPITEL 5 Om stimulusekvivalens
        • Teoretiska betraktelser, sammanfattning av en del empiri och några praktiska implikationer
        • Erik Arntzen
        • 120
          Starten på en betydelsefull forskningstradition
        • 120
          Stimulusekvivalens är beskrivningar av komplexa beteenden som studeras av beteendeanalytiker
        • 124
          Stimulusklasser och stimulusekvivalens
        • 126
          Egenskaper hos stimulusekvivalens
        • 128
          Antalet relationer
        • 129
          Träningsprocedurer
        • 140
          Relational frame theory (RFT
        • 144
          Viktiga variabler vid etablerandet av ekvivalenta stimulusklasser
        • 151
          Praktiska exempel
        • 154
          Slutsats
        • 156
          Referenser
      • 167
        KAPITEL 6 Neurobiologi och inlärning
        • Magne Arve Flaten
        • 167
          Evolutionsteorin och dess likheter med operant betingning
        • 169
          Generellt om centrala nervsystemet
        • 173
          Autonoma nervsystemet
        • 176
          Lite historik
        • 178
          Neurobiologisk grund för förstärkning
        • 179
          Neurobiologisk grund för klassisk betingning
        • 183
          Stress
        • 184
          Den biologiska grunden för betingade kompensatoriska och agonistiska responser
        • 186
          Betingade förändringar i immunsystemet
        • 188
          Vad har biologisk inlärningspsykologi bidragit med i studiet av inlärning
        • 189
          Referenser
      • 191
        KAPITEL 7 Forskningsmetoder
        • Frode Svartdal
        • 191
          Forskningsprocessen
        • 196
          Generaliserbarhet
        • 197
          Reliabilitet
        • 199
          Validitet
        • 200
          Beskrivande studier
        • 202
          Korrelationella studier
        • 203
          Experimentella undersökningar
        • 206
          Statistisk analys av data
        • 208
          Experimentella designer
        • 214
          Gruppstudier kontra individbaserade studier
        • 215
          Felkällor i forskning
        • 217
          Referenser
      • 219
        KAPITEL 8 Betraktelser om etik
        • Willy-Tore Mørch
        • 220
          Några historiska betraktelser
        • 222
          Medicinsk etik
        • 228
          Att göra det goda eller det onda
        • 247
          Sammanfattning
        • 247
          Referenser
      • KAPITEL 9 Att välja beteendeanalys och hur
        • 251
          man kan använda den
        • Donald M Baer
        • 251
          Förstaval
        • 253
          Privat beteende
        • 254
          Experimentell taktik och korrelationstaktik
        • 257
          Val av strategi
        • 259
          Generalitetsproblemet
        • 262
          Förutsättningar för att kunna använda beteendeanalys
        • 265
          Slutsats
        • 266
          Referenser
  • DEL II PRAKTIK
      • 269
        KAPITEL 10 Autism
        • Svein Eikeseth, Erik Jahr & Sigmund Eldevik
        • 269
          Fenomenbeskrivning
        • 273
          Identifiering, utredning och diagnostisering
        • 275
          Beteendeanalys och autism
        • 280
          Beteendeanalytisk intervention vid autism
        • 283
          Andra interventionsformer
        • 289
          Avslutning
        • 290
          Referenser
      • 303
        KAPITEL 11 Attention-deficit / hyperactivity disorder …|och hyperaktivitetsstörning
        • Heidi Aase & Espen Borgå Johansen
        • 303
          Beskrivning och definition
        • 307
          Orsaker till ADHD
        • 309
          Miljöfaktorer
        • 312
          Teorier om eller förklaringar till ADHD
        • 319
          Behandling
        • 331
          Referenser
      • 339
        KAPITEL 12 Behandling av barn med beteendestörningar
        • Willy-Tore Mørch
        • 340
          Riskfaktorer
        • 342
          Karakteristiska samspelsmönster
        • 344
          Behandling
        • 357
          Sammanfattning och avslutning
        • 358
          Referenser
      • 361
        KAPITEL 13 Träning av social kompetens
        • Knut K Gundersen & Luke Moynahan
        • 362
          Vad är social kompetens
        • 364
          Teoretisk bakgrund till träning av social kompetens
        • 367
          Social inlärningsteori
        • 370
          Komponenter i träning av social kompetens
        • 375
          Kort presentation av olika grupprogram
        • 382
          Andra program för utveckling av social kompetens
        • 383
          Avslutande kommentarer
        • 385
          Appendix 1
        • 385
          Referenser
      • 391
        KAPITEL 14 Beteendeproblem hos människor med utvecklingsstörning
        • Kan förståelse av orsaker till beteendeproblem leda till bättre behandling?
        • Børge Holden
        • 393
          Hur utförs funktionell analys
        • 397
          Starka och svaga sidor hos ansatserna
        • 399
          Utveckling av den funktionella analysen
        • 401
          Funktionella analyser och verbalt beteende
        • 401
          Begränsningar vid funktionell analys
        • 403
          Studiet av alternativa responser
        • 405
          Behandling baserad på faktorer som påverkar val
        • 408
          Genomförande av behandling som inte är funktionellt baserad
        • 408
          Slutsatser
        • 409
          Referenser
      • 415
        KAPITEL 15 Ångestsyndrom: Diagnostik och behandling
        • K Gunnar Götestam & Bjarne Hansen
        • 415
          Bakgrund och historik
        • 417
          Teoretiska modeller
        • 418
          Definition och diagnostik
        • 419
          Orsak, utbredning och prognos
        • 420
          Behandlingsmetoder
        • 428
          Vetenskaplig effektutvärdering
        • 433
          Referenser
      • KAPITEL 16 Användning av beteendemedicin
      • 437
        vid kronisk sjukdom
        • JoAnne Dahl & Kelly G Wilson
        • 438
          Beteendemedicin ur ett ACT-perspektiv
        • 439
          Epilepsi
        • 446
          Astma
        • 453
          Upplevelsemässigt undvikande och medicinska tillstånd
        • 455
          Potentiella problem vid upplevelsemässigt undvikande av medicinska problem
        • 462
          Diskussion
        • 463
          Referenser
      • KAPITEL 17 Acceptance and Commitment Therapy|
      • 471
        – en beteendeanalytisk psykoterapi
        • Børge Holden
        • 473
          Grundläggande aspekter hos beteendeanalysen
        • 473
          Synen på psykopatologi
        • 474
          Beteendeanalytisk förståelse av verbalt beteende, som underlag till ACT
        • 479
          Verbala aktiviteter som kan bidra till utveckling av psykopatologi
        • 481
          Grundelement i ACT
        • 482
          ACT som terapi
        • 488
          Användning och dokumentation
        • 490
          ACT och annan beteendeorienterad behandling
        • 491
          Avslutande kommentarer
        • 491
          Referenser
      • 499
        KAPITEL 18 Behandling av kronisk smärta
        • Danielle Wright & Tore Charles Stiles
        • 500
          Vad är kronisk smärta
        • 502
          Inlärningsmekanismer och kroniska smärtor
        • 505
          Operant betingningsmodell för kronisk smärta
        • 507
          Utredning Gul flagga
        • 508
          Behandling
        • 515
          Effekter av operanta principer i behandling
        • 517
          Rädsla för smärta, undvikande och exponering
        • 519
          Referenser
      • 523
        KAPITEL 19 Beteendeanalytisk beroendebehandling
        • Per Holth
        • 523
          Vad är beteendeanalytisk missbruksbehandling
        • 525
          Experimentella studier som teoretisk grund
        • 527
          Tidig utveckling av beteendeanalytisk missbruksbehandling
        • 530
          Vidareutveckling av beteendeanalytisk missbruksbehandling
        • 538
          Vidare utmaningar
        • 540
          Beteendeanalytisk missbruksbehandling i Norge
        • 541
          Slutsatser
        • 542
          Referenser
      • 547
        KAPITEL 20 Tillämpad beteendeanalys och sociala system
        • Luke Moynahan
        • 547
          En tillbakablick på beteendeanalytisk familjebehandling
        • 547
          Färdighetsträningsprogram för föräldrar
        • 548
          Nyare program – fokus på familjeinteraktion och familjens relationer till om-världen
        • 556
          Psykoedukativ behandling av familjer med psykiatriska patienter
        • 558
          Fokus på större sociala system – tillämpad kulturanalys
        • 560
          Förändring i makrokontingenser: två exempel från USA
        • 561
          Individuals with Disabilities Education Act (IDEA)
        • 565
          Funktionell systemanalys
        • 568
          Funktionell systemanalys – ett gemensamt experimentellt samarbete
        • 569
          Referenser
      • 577
        KAPITEL 21 Ett selektionsperspektiv på beteendeförändring …|och inlärning i system
        • Ingunn Sandaker
        • 578
          Två skäl till ett selektionsperspektiv
        • 581
          Selektion och utveckling av kulturer
        • 584
          Mot ett vidgat selektionsperspektiv
        • 588
          Förändringar i samhälls- och arbetsliv – några konsekvenser för det vetenskapliga förhållningssättet
        • 592
          Slutsats
        • 593
          Referenser
      • 597
        KAPITEL 22 Beteendeanalysen: Vart är vi på väg?
        • Svein Eikeseth & Frode Svartdal
        • 600
          Nyare trender inom beteendeanalysen
        • 602
          Det beteendeanalytiska manifestet
        • 605
          I vilken riktning bör vi gå
        • 608
          Avslutning
        • 609
          Referenser
      • 613
        Person- och sakregister

Information

Författare:
Svein Eikeseth Frode Svartdahl
Översättare:
Lars Klintwall Sven-Erik Torhell Johanna Frid
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144081724
Utgivningsår:
2007
Revisionsår:
2013
Artikelnummer:
32104-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
618

Författare

Svein Eikeseth

Svein Eikeseth är psykolog och professor i beteendeanalys vid Høgskolen i Oslo og Akershus.

Frode Svartdahl

Frode Svartdal är psykolog och professor vid Institutt for psykologi, Universitetet i Tromsö.

 ;