Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Motiverande samtal för chefer
Om författarna 13
Några ord från redaktören för den amerikanska utgåvan 15
Tack 17
Förord 19
Förord av Magnus Stalby 23
Del I Om MI och ledarskap
1 Varför en bok om motiverande samtal och ledarskap? 29
Framgångsrikt ledarskap 29
MI – en användbar strategi för ledare 30
Vad är ledarskap? 32
Definitioner av ledarskap 33
Ledarstil, värderingar och förhållningssätt 35
Transformativt ledarskap 37
Ledarskap och MI 38
Vad är målet med MI? 39
Sammanfattning 40
Reflektionsuppgifter 40
Reflektion: Observera dina tankar 40
2 Vad är motiverande samtal? 43
Korrektionsreflexen 43
Andan i MI 45
Angelägenhetsgrad, tilltro till den egna förmågan och beredskap 47
Den vägledande ledarstilen 47
Förändringsprat 49
Fungerar MI? En titt på evidensen 50
MI i organisationer 51
Sammanfattning 52
3 När har du nytta av motiverande samtal i ledarskapet? 53
Medarbetarerfarenhet och ledarens kommunikationsstil 53
Inställning och övertygelser 56
Matcha medarbetarnas styrkor mot deras uppgifter 58
När tiden inte räcker till 59
När det handlar om prestationsproblem 59
Etiska hänsyn 61
Vem tjänar på en förändring? 63
I organisationens intresse 65
Frågor att reflektera över 68
Sammanfattning 69
Exempel 69
Medarbetarexempel: Samtalet med Susanne 70
Organisationsexempel: Förbättra behandlingsresultat 71
Reflektion: Observera dina handlingar 72
Välj en person som står inför en förändring 72
Välj en förändring i organisationen 73
Del II Engagera
4 Att lyssna på medarbetare 77
Engagera 79
Korrektionsreflexen 80
Färdigheter som hjälper ledare att lyssna 82
Bekräftelser 83
Öppna frågor 84
Reflektioner 84
Sammanfattningar 86
Empati 88
Att förstå ambivalens 90
Angelägenhetsgrad 90
Självtillit 91
Ambivalens kan låta som motstånd 92
Värderingar 94
Mål 95
Att förstå att ambivalens är viktigt 96
Processen engagera kommer först – och tar aldrig slut 97
Sammanfattning 97
Medarbetarexempel: Samtalet med Susanne 98
Reflektion: Lyssna på din medarbetare 100
Övning: För ett samtal om förändring med personen du valt 100
5 Att lyssna på organisationen 103
Vad lyssnar du efter? 104
Ambivalens i organisationer 105
Varför är det viktigt med ett samarbetsinriktat ledarskap? 106
Varför göra medarbetarna delaktiga i tankar om förändring i organisationen? 107
Svaren finns i organisationen 109
Övertalningsfällan: De behöver bara bli ordentligt övertygade 109
För tidigt fokus-fällan: De behöver bara få rätt fortbildning 111
Hotfällan: De behöver känna att det är allvar 111
Att lyssna: Ett samarbete 112
Vikten av att känna sig trygg 113
Hur lyssnar man på medarbetarna och bjuder in dem att vara delaktiga? 114
Utveckla en tydlig struktur för lyssnande 115
Hur lyssnar man på alla i en stor organisation? 117
Vikten av att vara en förebild 118
Sammanfattning 119
Organisationsexempel 119
Reflektion: Lyssna på din organisation 122
6 Ledningsgrupper 125
Dynamik som påverkar grupper 125
Att skapa en välfungerande grupp 130
Hur vet man om det handlar om problem med gruppdynamiken eller ambivalens? 131
Att lyssna på din ledningsgrupp 132
När är det läge för dig som ledare att säga vad du tycker? 133
Sammanfattning 135
Reflektion: Lyssna på ledningsgruppen 135
Del III Fokusering
7 Att fokusera med medarbetare 139
När är det dags att fokusera? 139
Att hitta fokus 141
Hur väljer man fokus? 143
Hur gör man om det inte går att avgränsa ett tydligt fokus? 144
Hur gör man när man inte är överens om fokus? 145
Att byta fokus 146
Målbeteende eller målbeslut? 146
Att bestämma fokus i början 147
MI i återkoppling på prestationer 148
Sammanfattning 150
Medarbetarexempel 150
Reflektion: Fokusera med en medarbetare 151
Om ämnet är tydligt 152
Om ämnet är oklart eller om dina antaganden inte stämmer med vad medarbetaren säger 152
8 Att fokusera med organisationen 155
När är det rätt läge? 155
Att hitta fokus 157
Hur väljer man fokus? 158
Länka samman förändringsrelaterade frågor 159
Strategiamöban 160
Länka teman med hjälp av post-it-lappar 161
Ange prioriteringar 162
Arbetet med att fokusera blir aldrig färdigt 164
Sammanfattning 165
Organisationsexempel 165
Reflektion: Fokusera med din organisation 168
Del IV Framkalla
9 Att framkalla med din medarbetare 173
Förberedande förändringsprat 174
Selektiv uppmärksamhet 176
Angelägenhetsgrad och tilltro 179
Att ställa framkallande frågor 180
Önskan 180
Förmåga 180
Skäl 181
Behov 181
Frågor du inte bör ställa 181
Tekniker för att illustrera angelägenhetsgrad och tilltro 182
Skalor 182
Att utforska ytterligheter 186
Att blicka bakåt 186
Att blicka framåt 187
Att utforska mål och värderingar 187
Att främja förändringsprat 189
Att mobilisera förändringsprat 189
Sammanfattning 192
Medarbetarexempel: Samtalet med Susanne 192
Reflektion: Att framkalla med en medarbetare 196
Framkallande frågor 197
10 Att framkalla med organisationen 199
Att lyssna efter och framkalla förändringsprat i organisationer 200
Lägg märke till förändringspratet i organisationen 202
Att lösa ambivalens i organisationer 204
Vad händer om förändringsviljan varierar mellan olika delar av organisationen? 209
Vikten av tillit 211
Angelägenhetsgrad och tilltro 211
Att utforska mål och värderingar 214
Att svara på förändringsprat 215
Sammanfattning 216
Organisationsexempel 216
Reflektion: Att framkalla med organisationen 218
Framkallande frågor 219
Del V Planering
11 Planering med en medarbetare 223
Är medarbetaren redo för att planera? 223
Vad gör man när medarbetaren redan har bestämt sig? 225
Hur hanterar man ”misslyckanden”? 227
Att göra det tryggt att vara sårbar 229
Hur gör man när misslyckanden inte är ett alternativ? 229
Hur ser god planering ut? 230
Specifikt, observerbart och mätbart 230
Tydliga, konkreta och nåbara mål 232
Medarbetarens skäl att göra förändringen 233
Steg/strategier 233
Vad gör man om planen behöver bytas ut? 241
Sammanfattning 243
Medarbetarexempel: Samtalet med Susanne 243
Reflektion: Planering med en medarbetare 247
12 Planering med organisationen 251
Är organisationen redo för planering? 251
Att vara öppen för misslyckanden 254
Vad gör man om medarbetarna vill genomföra en olämplig förändring? 256
Hur ser god planering ut på organisationsnivå? 256
Specifikt, observerbart och mätbart 257
Inbyggda belöningar 258
Möjlig att omarbeta 258
Nåbart 260
Organisationens skäl att göra förändringen 261
Steg/strategier 261
Stöd och fortsatt engagemang 262
Sammanfattning 263
Organisationsexempel 263
Reflektion: Planera med organisationen 267
13 Hur blir man en bättre lyssnare? 271
Kunskap 272
Läs böcker 272
Delta i utbildning 273
Färdigheter 274
Några ord om återkoppling 279
Inställning 282
Sammanfattning 285
Arbetsblad 13.1 Att ge återkoppling på MI 286
Arbetsblad 13.2 Egna reflektioner kring användning av MI 287
Bilagor
Bilaga A: Vem tjänar på förändringen – ledaren eller medarbetaren? 291
Bilaga B: Vem tjänar på förändringen – ledaren eller organisationen? 293
Bilaga C: Inlärningsplan för motiverande samtal 295
Litteraturförteckning 297
Person- och sakregister 301
Information
- Författare:
- Colleen Marshall Anette Søgaard Nielsen
- Översättare:
- Johanna Holmberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144149028
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 43920-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 304