Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Motiverande samtal för chefer

Skickas följande arbetsdag

Hur gör man som chef för att på bästa sätt hjälpa medarbetare och organisation att skapa förändring? I Motiverande samtal för chefer beskrivs, på ett lättillgängligt sätt, grunderna i motiverande samtal – MI – och hur MI kan användas i samtal om förändringar i en organisation. Författarna ger exempel på effektiva sätt att samtala sig fram till lösningar och hjälpa enskilda medarbetare och organisationer att komma vidare när de fastnat. En mängd olika situationer som ställer krav på olika type...

Hur gör man som chef för att på bästa sätt hjälpa medarbetare och organisation att skapa förändring? I Motiverande samtal för chefer beskrivs, på ett lättillgängligt sätt, grunderna i motiverande samtal – MI – och hur MI kan användas i samtal om förändringar i en organisation. Författarna ger exempel på effektiva sätt att samtala sig fram till lösningar och hjälpa enskilda medarbetare och organisationer att komma vidare när de fastnat. En mängd olika situationer som ställer krav på olika typer av förändring tas upp; det kan handla om att handleda en medarbetare i en ny roll, hantera svårigheter i arbetet eller omarbeta rutiner och arbetssätt. Läsaren får lära sig att tillämpa de fyra processer som är kärnan i MI – engagera, fokusera, framkalla och planera – i sitt ledarskap på ett kompetent och etiskt sätt. Boken innehåller också arbetsblad som kan kopieras och användas i olika situationer, frågor att reflektera kring samt två längre fallstudier och en mängd kortare exempel, främst från vård- och omsorgssektorn. Boken riktar sig till ledare och chefer, såväl yrkesverksamma som till dem under utbildning. Den är också given läsning för alla som är intresserade av hur MI-principerna kan tillämpas i ledarskap.

Om författarna 13

Några ord från redaktören för den amerikanska utgåvan 15

Tack 17

Förord 19

Förord av Magnus Stalby 23

 

Del I Om MI och ledarskap

 

1 Varför en bok om motiverande samtal och ledarskap? 29

Framgångsrikt ledarskap  29

MI – en användbar strategi för ledare 30

Vad är ledarskap? 32

Definitioner av ledarskap 33

Ledarstil, värderingar och förhållningssätt 35

Transformativt ledarskap 37

Ledarskap och MI 38

Vad är målet med MI? 39

Sammanfattning 40

Reflektionsuppgifter 40

Reflektion: Observera dina tankar 40

 

2 Vad är motiverande samtal? 43

Korrektionsreflexen 43

Andan i MI 45

Angelägenhetsgrad, tilltro till den egna förmågan och beredskap 47

Den vägledande ledarstilen 47

Förändringsprat 49

Fungerar MI? En titt på evidensen 50

MI i organisationer 51

Sammanfattning 52

 

3 När har du nytta av motiverande samtal i ledarskapet? 53

Medarbetarerfarenhet och ledarens kommunikationsstil 53

Inställning och övertygelser 56

Matcha medarbetarnas styrkor mot deras uppgifter 58

När tiden inte räcker till 59

När det handlar om prestationsproblem 59

Etiska hänsyn 61

Vem tjänar på en förändring? 63

I organisationens intresse 65

Frågor att reflektera över 68

Sammanfattning 69

Exempel 69

Medarbetarexempel: Samtalet med Susanne 70

Organisationsexempel: Förbättra behandlingsresultat 71

Reflektion: Observera dina handlingar 72

Välj en person som står inför en förändring 72

Välj en förändring i organisationen 73

 

Del II Engagera

 

4 Att lyssna på medarbetare 77

Engagera 79

Korrektionsreflexen 80

Färdigheter som hjälper ledare att lyssna 82

Bekräftelser 83

Öppna frågor 84

Reflektioner 84

Sammanfattningar 86

Empati 88

Att förstå ambivalens 90

Angelägenhetsgrad 90

Självtillit 91

Ambivalens kan låta som motstånd 92

Värderingar 94

Mål 95

Att förstå att ambivalens är viktigt 96

Processen engagera kommer först – och tar aldrig slut 97

Sammanfattning 97

Medarbetarexempel: Samtalet med Susanne 98

Reflektion: Lyssna på din medarbetare 100

Övning: För ett samtal om förändring med personen du valt 100

 

5 Att lyssna på organisationen 103

Vad lyssnar du efter? 104

Ambivalens i organisationer 105

Varför är det viktigt med ett samarbetsinriktat ledarskap? 106

Varför göra medarbetarna delaktiga i tankar om förändring i organisationen? 107

Svaren finns i organisationen 109

Övertalningsfällan: De behöver bara bli ordentligt övertygade 109

För tidigt fokus-fällan: De behöver bara få rätt fortbildning 111

Hotfällan: De behöver känna att det är allvar 111

Att lyssna: Ett samarbete 112

Vikten av att känna sig trygg 113

Hur lyssnar man på medarbetarna och bjuder in dem att vara delaktiga? 114

Utveckla en tydlig struktur för lyssnande 115

Hur lyssnar man på alla i en stor organisation? 117

Vikten av att vara en förebild 118

Sammanfattning 119

Organisationsexempel 119

Reflektion: Lyssna på din organisation 122

 

6 Ledningsgrupper 125

Dynamik som påverkar grupper 125

Att skapa en välfungerande grupp 130

Hur vet man om det handlar om problem med gruppdynamiken eller ambivalens? 131

Att lyssna på din ledningsgrupp 132

När är det läge för dig som ledare att säga vad du tycker? 133

Sammanfattning 135

Reflektion: Lyssna på ledningsgruppen 135

 

Del III Fokusering

 

7 Att fokusera med medarbetare 139

När är det dags att fokusera? 139

Att hitta fokus 141

Hur väljer man fokus? 143

Hur gör man om det inte går att avgränsa ett tydligt fokus? 144

Hur gör man när man inte är överens om fokus? 145

Att byta fokus 146

Målbeteende eller målbeslut? 146

Att bestämma fokus i början 147

MI i återkoppling på prestationer 148

Sammanfattning 150

Medarbetarexempel 150

Reflektion: Fokusera med en medarbetare 151

Om ämnet är tydligt 152

Om ämnet är oklart eller om dina antaganden inte stämmer med vad medarbetaren säger 152

 

8 Att fokusera med organisationen 155

När är det rätt läge? 155

Att hitta fokus 157

Hur väljer man fokus? 158

Länka samman förändringsrelaterade frågor 159

Strategiamöban 160

Länka teman med hjälp av post-it-lappar 161

Ange prioriteringar 162

Arbetet med att fokusera blir aldrig färdigt 164

Sammanfattning 165

Organisationsexempel 165

Reflektion: Fokusera med din organisation 168

 

Del IV Framkalla

 

9 Att framkalla med din medarbetare 173

Förberedande förändringsprat 174

Selektiv uppmärksamhet 176

Angelägenhetsgrad och tilltro 179

Att ställa framkallande frågor 180

Önskan 180

Förmåga 180

Skäl 181

Behov 181

Frågor du inte bör ställa 181

Tekniker för att illustrera angelägenhetsgrad och tilltro 182

Skalor 182

Att utforska ytterligheter 186

Att blicka bakåt 186

Att blicka framåt 187

Att utforska mål och värderingar 187

Att främja förändringsprat  189

Att mobilisera förändringsprat 189

Sammanfattning 192

Medarbetarexempel: Samtalet med Susanne 192

Reflektion: Att framkalla med en medarbetare 196

Framkallande frågor 197

 

10 Att framkalla med organisationen 199

Att lyssna efter och framkalla förändringsprat i organisationer 200

Lägg märke till förändringspratet i organisationen 202

Att lösa ambivalens i organisationer 204

Vad händer om förändringsviljan varierar mellan olika delar av organisationen? 209

Vikten av tillit 211

Angelägenhetsgrad och tilltro 211

Att utforska mål och värderingar 214

Att svara på förändringsprat 215

Sammanfattning 216

Organisationsexempel 216

Reflektion: Att framkalla med organisationen 218

Framkallande frågor 219

 

Del V Planering

 

11 Planering med en medarbetare 223

Är medarbetaren redo för att planera? 223

Vad gör man när medarbetaren redan har bestämt sig? 225

Hur hanterar man ”misslyckanden”? 227

Att göra det tryggt att vara sårbar 229

Hur gör man när misslyckanden inte är ett alternativ? 229

Hur ser god planering ut? 230

Specifikt, observerbart och mätbart 230

Tydliga, konkreta och nåbara mål 232

Medarbetarens skäl att göra förändringen 233

Steg/strategier 233

Vad gör man om planen behöver bytas ut? 241

Sammanfattning 243

Medarbetarexempel: Samtalet med Susanne 243

Reflektion: Planering med en medarbetare 247

 

12 Planering med organisationen 251

Är organisationen redo för planering? 251

Att vara öppen för misslyckanden 254

Vad gör man om medarbetarna vill genomföra en olämplig förändring? 256

Hur ser god planering ut på organisationsnivå? 256

Specifikt, observerbart och mätbart 257

Inbyggda belöningar 258

Möjlig att omarbeta 258

Nåbart 260

Organisationens skäl att göra förändringen 261

Steg/strategier 261

Stöd och fortsatt engagemang 262

Sammanfattning 263

Organisationsexempel 263

Reflektion: Planera med organisationen 267

 

13 Hur blir man en bättre lyssnare? 271

Kunskap 272

Läs böcker 272

Delta i utbildning 273

Färdigheter 274

Några ord om återkoppling 279

Inställning 282

Sammanfattning 285

Arbetsblad 13.1 Att ge återkoppling på MI 286

Arbetsblad 13.2 Egna reflektioner kring användning av MI 287

 

Bilagor

Bilaga A: Vem tjänar på förändringen – ledaren eller medarbetaren? 291

Bilaga B: Vem tjänar på förändringen – ledaren eller organisationen? 293

Bilaga C: Inlärningsplan för motiverande samtal 295

Litteraturförteckning 297

Person- och sakregister 301

Information

Författare:
Colleen Marshall Anette Søgaard Nielsen
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144149028
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43920-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
304

Författare

Colleen Marshall

Colleen Marshall, MA, har omfattande erfarenhet av behandlingsarbete och ledarskap och har haft chefstjänster inom flera stora hälso- och sjukvårds...

Anette Søgaard Nielsen

Anette Søgaard Nielsen, fil.dr, är professor vid Enheden for Klinisk Alkoholforskning vid Syddansk Universitet.

 ;