Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fysisk lärmiljö

Optimera för trygghet, arbetsro och lärande
Skickas följande arbetsdag

Fysisk lärmiljö

Optimera för trygghet, arbetsro och lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den fysiska skolmiljön kan antingen främja lärande, arbetsro, trygghet och hälsa eller skapa en ohälsosam arbetsmiljö för elever och personal. Men hur ser då dagens lärmiljöer ut och hur kan vi skapa miljöer som är optimerade för lärande? Mot en bakgrund av skolbyggnadens och pedagogikens historia ges här en gedigen förståelse för de lärmiljöer vi har i dag. Därefter följer en fördjupning i kognitions- och neuropsykologisk forskning om hur vår kunskapsinlärning fungerar och hur den fysiska ...

Den fysiska skolmiljön kan antingen främja lärande, arbetsro, trygghet och hälsa eller skapa en ohälsosam arbetsmiljö för elever och personal. Men hur ser då dagens lärmiljöer ut och hur kan vi skapa miljöer som är optimerade för lärande? Mot en bakgrund av skolbyggnadens och pedagogikens historia ges här en gedigen förståelse för de lärmiljöer vi har i dag. Därefter följer en fördjupning i kognitions- och neuropsykologisk forskning om hur vår kunskapsinlärning fungerar och hur den fysiska miljön påverkar elevernas lärande. Utifrån denna kunskap presenteras konkreta och yrkesspecifika checklistor för skapandet av miljöer som främjar trygghet, hälsa och lärande som hjälper dig i ditt arbete med att skapa miljöer som är optimerade för lärande. Fysisk lärmiljö - optimera för trygghet, arbetsro och lärande vänder sig till dig som arbetar med skolbyggnader och lärmiljöer på alla nivåer: skolledare, rektorer, lärare, fritids- och elevhälsopersonal, förvaltningschefer, skolhuvudmän, beställare, arkitekter, byggherrar och fastighetsförvaltare, samt till studerande inom samma områden.

    • 7
      Förord
    • 9
      Tack!
    • 11
      Inledning
    • 15
      Läsguide
  • 1
    Del 1
        • forskning omlärande och lärmiljöer
      • 1
        19
        Vad är lärmiljö?
        • 20
          Varför är lärmiljö viktigt?
        • 23
          Digital lärmiljö – fysisk eller virtuell?
        • 24
          Sammanfattning
      • 2
        25
        Vem ansvarar för lärmiljön?
        • 28
          Att utveckla skolans lärmiljöer
        • 32
          Sammanfattning
      • 3
        33
        Varför ser lärmiljön ut som den gör?
        • 34
          Skolbyggnadens historia
        • 53
          Pedagogik och läroplanens utveckling
        • 72
          Den fria lärmiljön
      • 4
        79
        Hur vi lär oss
        • 93
          Kognitions- och neuropsykologi
      • 5
        139
        Behovet av trygghet
        • 140
          Att övervinna inlärningsparadoxen tillsammans
        • 141
          Anknytning till läraren
        • 143
          Skolanknytning
        • 144
          Rekommendationer för bättre relationer
        • 145
          Att skapa grupper
        • 153
          Kränkande behandling i skolan
        • 155
          Sammanfattning
      • 6
        157
        Vad är god lärmiljö?
      • 7
        163
        Att lära eleverna använda lärmiljön
  • 2
    Del
        • Praktisk tillämpning och checklistor
      • 171
        Läsguide
      • 175
        Klassrum
        • 175
          Om- och nybyggnation av klassrum
        • 181
          Möbelinköp
        • 185
          Terminsstart
        • 189
          Klassrum på låg- och mellanstadium – inför terminsstart
        • 196
          Klassrum på låg- och mellanstadium – inför lektion
        • 197
          Klassrum på låg- och mellanstadium – under lektion
        • 200
          Klassrum på högstadium och gymnasium – inför terminsstart
        • 206
          Klassrum på högstadium och gymnasium – inför lektion
        • 207
          Klassrum på högstadium och gymnasium – under lektion
        • 210
          Det digitala klassrummet: inför terminsstart
      • 213
        Gemensamma inomhusutrymmen
        • 213
          Generellt
        • 215
          Generellt: om- och nybyggnation av övriga inomhusutrymmen
        • 218
          Generellt: möbelinköp
        • 220
          Generellt: inför terminsstart
        • 227
          Fritids
        • 235
          Kapprum
        • 237
          Korridorer
        • 239
          Matsal
        • 242
          Omklädningsrum
        • 243
          Skolbibliotek
        • 244
          Uppehållsrum
        • 245
          Mötesrum
        • 247
          Personalens arbetsrum
        • 248
          Elevhälsopersonalens rum
        • 251
          Personalrum
      • 253
        Utomhusmiljöer
        • 253
          Om- och nybyggnation
        • 253
          Inköp
        • 253
          Inför terminsstart
        • 254
          Under rasterna
    • 255
      Referenser
    • 271
      Sakregister

Information

Författare:
Malin Valsö Frida Malmgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144119236
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39579-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
274

Författare

Malin Valsö

Malin Valsö är legitimerad psykolog med erfarenhet från såväl kommunala skolor som friskolor och arbete med kvalitetsutveckling på huvudmannanivå.

Frida Malmgren

Frida Malmgren är legitimerad psykolog med erfarenhet från såväl friskolor som kommunala skolor och arbete med kvalitetsutveckling på huvudmannanivå.

 ;

Den fysiska skolmiljön kan antingen främja lärande, arbetsro, trygghet och hälsa eller skapa en ohälsosam arbetsmiljö för elever och personal. Men hur ser då dagens lärmiljöer ut och hur kan vi skapa miljöer som är optimerade för lärande? Mot en bakgrund av skolbyggnadens och pedagogikens historia ges här en gedigen förståelse för de lärmiljöer vi har i dag. Därefter följer en fördjupning i kognitions- och neuropsykologisk forskning om hur vår kunskapsinlärning fungerar och hur den fysiska ...

Den fysiska skolmiljön kan antingen främja lärande, arbetsro, trygghet och hälsa eller skapa en ohälsosam arbetsmiljö för elever och personal. Men hur ser då dagens lärmiljöer ut och hur kan vi skapa miljöer som är optimerade för lärande? Mot en bakgrund av skolbyggnadens och pedagogikens historia ges här en gedigen förståelse för de lärmiljöer vi har i dag. Därefter följer en fördjupning i kognitions- och neuropsykologisk forskning om hur vår kunskapsinlärning fungerar och hur den fysiska miljön påverkar elevernas lärande. Utifrån denna kunskap presenteras konkreta och yrkesspecifika checklistor för skapandet av miljöer som främjar trygghet, hälsa och lärande som hjälper dig i ditt arbete med att skapa miljöer som är optimerade för lärande. Fysisk lärmiljö - optimera för trygghet, arbetsro och lärande vänder sig till dig som arbetar med skolbyggnader och lärmiljöer på alla nivåer: skolledare, rektorer, lärare, fritids- och elevhälsopersonal, förvaltningschefer, skolhuvudmän, beställare, arkitekter, byggherrar och fastighetsförvaltare, samt till studerande inom samma områden.

Information

Författare:
Malin Valsö Frida Malmgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144169958
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39579-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Malin Valsö

Malin Valsö är legitimerad psykolog med erfarenhet från såväl kommunala skolor som friskolor och arbete med kvalitetsutveckling på huvudmannanivå.

Frida Malmgren

Frida Malmgren är legitimerad psykolog med erfarenhet från såväl friskolor som kommunala skolor och arbete med kvalitetsutveckling på huvudmannanivå.

 ;