Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Handbok i barn- och ungdomspsykiatriskt utredningsarbete
- 15Författare
- 19Förord
- 21Vad är det här för bok? Vem är den till för? Hur kan den användas?
- Ⅰ Hur då?
- 129Hur ser en ungefärlig utredningsstruktur och tidsåtgång ut - vad bör ingå?
- 31Hur görs utredningsadministration inför utredningar?
- 33När görs undantag från rutinerna?
- 237Vem gör utredningsarbete? Teamutredning?
- 39Om det inte finns något team?
- 39Referenser
- 341Hur ser vi till att göra tillräckligt bred bedömning och ta hänsyn till den höga graden av samsjuklighet?
- 41ESSENCE som stöd att tänka kring utredning
- 42Samsjuklighet
- 44Bedöm och beskriv brett
- 44Utred och diagnostisera tillsammans
- 47Läs vidare
- 449Den höga efterfrågan, väntetid och prioriteringsbehov Hur kan vi tänka och göra?
- 50I väntan på utredning? Hur kan det finnas tid att behandla men inte att utreda?
- 52Utredning som del av ingångsbedömning? Direktutredning?
- 54Utreda som del i behandling?
- 54Att inte räcka till
- 56Prioritering
- 59Frågor om framtidens utredningsarbete
- 60Referenser
- 561Hur genomförs bedömning av barns behov av utredning?
- 61Remiss och nybesök
- 62Nybesökets inledning
- 63Intervju med barn och föräldrar
- 65Presentation av bedömning gällande utredningsbehov
- 67Referenser
- 669Hur går startsamtalet till?
- 69Säg så här vid inledningen
- 71Påbörja andra utredningsmoment?
- 72”Direktutredning” – utredning utan väntan
- 775Vilka formulär kan användas i utredningsarbete?
- 79Referenser
- 881Hur görs föräldraintervjun i utredningen?
- 82Vem intervjuas?
- 82Vem gör föräldraintervju?
- 82Hur lång tid tar det?
- 83Vilka frågor bör ställas?
- 85Hur frågar man?
- 87Avstå från att ge råd och rekommendationer
- 88Hur sammanställer man?
- 89Anamnes?
- 89Personlig stil kontra att följa en mall?
- 92Intervjua om ärftlighet
- 97Till sist ...
- 999Psykologbedömning - hur görs den i en barnpsykiatrisk utredning?
- 99Behövs en psykologbedömning alltid?
- 103Barnet som utredningspartner
- 104Att tänka på under utredningen
- 109När det inte går att utreda på vanligt sätt
- 111Paus?
- 112Dokumentation
- 113Psykologbedömning – hur gör man med tester?
- 123Tidsåtgång
- 124Referenser
- 10125Läkarbedömning i utredning
- 125Särskilt fokus på det medicinskt-psykiatriska perspektivet
- 126Läkarbesökets genomförande
- 132Referenser
- 11133Logopedbedömning i utredning
- 133Varför utförs logopedbedömning?
- 135Vad ingår i logopedbedömningen?
- 139Hur utförs en logopedbedömning?
- 143Presentation av resultat
- 144Tankar om språkliga tester
- 145Språkbedömning utan formella tester
- 147Bred testning med testbatteri
- 150Referenser
- 12151Hur beskrivs psykiskt status?
- 152Stöd för att beskriva psykiskt status i bedömning och utredning
- 13157Hur inhämtar man information från förskolan eller skolan? När och hur görs förskole- eller skolobservation?
- 160När och hur görs förskole- eller skolobservation i utredningar?
- 14165Hur genomförs utredningskonferens och utlåtandeskrivning effektivt och lustfyllt?
- 166Samklang mellan utlåtandet och annan dokumentation
- 15173Vem diagnostiserar?
- 175Om det inte går att komma överens
- 175Referenser
- 16177Hur presenteras utredningens resultat för barnets föräldrar och nätverk?
- 178Presentation av utredningens resultat
- 182Hur presenteras diagnostiken?
- 184Reflektionssamtal och möte med skolpersonal och nätverk
- 186Lämna över till insatser efter utredning
- 17189Hur presenteras utredningsresultat för barn och ungdomar?
- 190Hur går man igenom brevet?
- 193Måste barn få veta vilken diagnostik som ringats in?
- 193Blir inte barn ledsna av att få veta att diagnos har ringats in?
- 18195Vilken positiv växelverkan finns mellan familjebehandling och utredningsarbete?
- 196När det som brukar hjälpa inte hjälper
- 197Utredning som del i behandling
- 198Utredningens resultat som utgångspunkt i fortsatt behandling
- 19201Hur kan erfarenheter från utredning av barn användas vid utredning av vuxna?
- 20205Slutord del 1
- 208Referenser
- Ⅱ Varför så?
- 21211Professionellt samarbete i vårdkedjor: en bakgrund
- 212Vårdkedjor för NU-tillstånd behöver utvecklas
- 214Trender i västvärldens hälso- och sjukvårdssystem
- 217Vårdkedjebegreppet
- 224Sammanfattning och slutsats
- 224Referenser
- 22227Tillämpat professionellt samarbete i NU-vårdkedjor - en formulering av grundproblemen
- 227Att hantera komplexitet under stress
- 229Professionell kontroll över metoder, strukturer och strategier
- 231Sociala dilemman – egenintresse eller kollektiv klokhet?
- 232Tillit som förutsättning för utveckling
- 240Referenser
- 23243Professionellt samarbete i NU-vårdkedjor: exemplet ESSENCE
- 243Vad är ESSENCE och varför är det viktigt?
- 244Principiella utmaningar med ESSENCE
- 250Så … vad göra?
- 252Referenser
- 24255Professionellt samarbete i NU-vårdkedjor: en samlande modell
- 255Vem är professionell? En inkluderande teori
- 256Viktiga distinktioner
- 259NU-vårdkedjan: en gemensam resurspool
- 267En ny definition av vårdkedjor för NU-tillstånd
- 268Referenser
- Bilagor
- 273Stöd för föräldraintervju
- 285Stöd för skolintervju
- 287Exempel på sammanfattning av en observation genomförd av specialpedagog som del i en barnpsykiatrisk utredning
- 293Exempel på utredningsutlåtande
- 303Exempel på utredningsbrev till barn
- 313Exempel på utredningsbrev till ungdom
Upplägget är pedagogiskt med många exempel. Det är en handbok i ordets bästa bemärkelse och riktar sig till alla som kommer i kontakt med den här typen av utredningar.
Information
- Redaktörer:
- Emma Edvinsson
- Kapitelförfattare:
- Katarina Berg Ahlfors Christina Carlsson Johanna Hartler Reidun Larsson Ann Lund Görrel Månsson Marie O'Neill Agneta Sandahl Emilie Sjöö Gustaf Waxegård
- Illustratör:
- Mikael Biström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144126807
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39971-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 320