Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Handbok i barn- och ungdomspsykiatriskt utredningsarbete

Skickas följande arbetsdag

Utredningar av barn och ungdomar med olika typer av psykiatriska svårigheter ställs i fokus i denna handbok. Hur genomförs en psykiatrisk utredning av ett barn eller en ungdom som verkar vara påverkad av utvecklingsproblematik? Hur kan utredare hitta bra samarbeten med barnet, föräldrar och skolpersonal under utredningen? Hur genomförs olika moment i utredningen? Vilka utreder och vem gör vad i utredningen? Hur presenteras utredningens resultat för barn i olika åldrar? Hur skrivs utredningsut...

Utredningar av barn och ungdomar med olika typer av psykiatriska svårigheter ställs i fokus i denna handbok. Hur genomförs en psykiatrisk utredning av ett barn eller en ungdom som verkar vara påverkad av utvecklingsproblematik? Hur kan utredare hitta bra samarbeten med barnet, föräldrar och skolpersonal under utredningen? Hur genomförs olika moment i utredningen? Vilka utreder och vem gör vad i utredningen? Hur presenteras utredningens resultat för barn i olika åldrar? Hur skrivs utredningsutlåtandet på ett effektivt och lustfyllt sätt? Hur går det att förhålla sig till den höga efterfrågan på utredningar? Hur kan vi förstå de typiska problem och dilemman sjukvården hamnar i när det gäller utredningsbehov? Boken riktar sig till personer med olika yrkesbakgrunder som är eller i framtiden kommer att vara delaktiga i utredningar av barn eller ungdomar med utvecklingsproblematik. Den lämpar sig också för personer som inte är direkt delaktiga i sådana utredningar men som är nyfikna och vill få en överblick över dess olika delar.

    • 15
      Författare
    • 19
      Förord
    • 21
      Vad är det här för bok? Vem är den till för? Hur kan den användas?
  • Ⅰ Hur då?
      • 1
        29
        Hur ser en ungefärlig utredningsstruktur och tidsåtgång ut - vad bör ingå?
        • 31
          Hur görs utredningsadministration inför utredningar?
        • 33
          När görs undantag från rutinerna?
      • 2
        37
        Vem gör utredningsarbete? Teamutredning?
        • 39
          Om det inte finns något team?
        • 39
          Referenser
      • 3
        41
        Hur ser vi till att göra tillräckligt bred bedömning och ta hänsyn till den höga graden av samsjuklighet?
        • 41
          ESSENCE som stöd att tänka kring utredning
        • 42
          Samsjuklighet
        • 44
          Bedöm och beskriv brett
        • 44
          Utred och diagnostisera tillsammans
        • 47
          Läs vidare
      • 4
        49
        Den höga efterfrågan, väntetid och prioriteringsbehov Hur kan vi tänka och göra?
        • 50
          I väntan på utredning? Hur kan det finnas tid att behandla men inte att utreda?
        • 52
          Utredning som del av ingångsbedömning? Direktutredning?
        • 54
          Utreda som del i behandling?
        • 54
          Att inte räcka till
        • 56
          Prioritering
        • 59
          Frågor om framtidens utredningsarbete
        • 60
          Referenser
      • 5
        61
        Hur genomförs bedömning av barns behov av utredning?
        • 61
          Remiss och nybesök
        • 62
          Nybesökets inledning
        • 63
          Intervju med barn och föräldrar
        • 65
          Presentation av bedömning gällande utredningsbehov
        • 67
          Referenser
      • 6
        69
        Hur går startsamtalet till?
        • 69
          Säg så här vid inledningen
        • 71
          Påbörja andra utredningsmoment?
        • 72
          ”Direktutredning” – utredning utan väntan
      • 7
        75
        Vilka formulär kan användas i utredningsarbete?
        • 79
          Referenser
      • 8
        81
        Hur görs föräldraintervjun i utredningen?
        • 82
          Vem intervjuas?
        • 82
          Vem gör föräldraintervju?
        • 82
          Hur lång tid tar det?
        • 83
          Vilka frågor bör ställas?
        • 85
          Hur frågar man?
        • 87
          Avstå från att ge råd och rekommendationer
        • 88
          Hur sammanställer man?
        • 89
          Anamnes?
        • 89
          Personlig stil kontra att följa en mall?
        • 92
          Intervjua om ärftlighet
        • 97
          Till sist ...
      • 9
        99
        Psykologbedömning - hur görs den i en barnpsykiatrisk utredning?
        • Varför psykologbedömning?
        • 99
          Behövs en psykologbedömning alltid?
        • 103
          Barnet som utredningspartner
        • 104
          Att tänka på under utredningen
        • 109
          När det inte går att utreda på vanligt sätt
        • 111
          Paus?
        • 112
          Dokumentation
        • 113
          Psykologbedömning – hur gör man med tester?
        • 123
          Tidsåtgång
        • 124
          Referenser
      • 10
        125
        Läkarbedömning i utredning
        • 125
          Särskilt fokus på det medicinskt-psykiatriska perspektivet
        • 126
          Läkarbesökets genomförande
        • 132
          Referenser
      • 11
        133
        Logopedbedömning i utredning
        • 133
          Varför utförs logopedbedömning?
        • 135
          Vad ingår i logopedbedömningen?
        • 139
          Hur utförs en logopedbedömning?
        • 143
          Presentation av resultat
        • 144
          Tankar om språkliga tester
        • 145
          Språkbedömning utan formella tester
        • 147
          Bred testning med testbatteri
        • 150
          Referenser
      • 12
        151
        Hur beskrivs psykiskt status?
        • 152
          Stöd för att beskriva psykiskt status i bedömning och utredning
      • 13
        157
        Hur inhämtar man information från förskolan eller skolan? När och hur görs förskole- eller skolobservation?
        • 160
          När och hur görs förskole- eller skolobservation i utredningar?
      • 14
        165
        Hur genomförs utredningskonferens och utlåtandeskrivning effektivt och lustfyllt?
        • 166
          Samklang mellan utlåtandet och annan dokumentation
      • 15
        173
        Vem diagnostiserar?
        • 175
          Om det inte går att komma överens
        • 175
          Referenser
      • 16
        177
        Hur presenteras utredningens resultat för barnets föräldrar och nätverk?
        • 178
          Presentation av utredningens resultat
        • 182
          Hur presenteras diagnostiken?
        • 184
          Reflektionssamtal och möte med skolpersonal och nätverk
        • 186
          Lämna över till insatser efter utredning
      • 17
        189
        Hur presenteras utredningsresultat för barn och ungdomar?
        • 190
          Hur går man igenom brevet?
        • 193
          Måste barn få veta vilken diagnostik som ringats in?
        • 193
          Blir inte barn ledsna av att få veta att diagnos har ringats in?
      • 18
        195
        Vilken positiv växelverkan finns mellan familjebehandling och utredningsarbete?
        • 196
          När det som brukar hjälpa inte hjälper
        • 197
          Utredning som del i behandling
        • 198
          Utredningens resultat som utgångspunkt i fortsatt behandling
      • 19
        201
        Hur kan erfarenheter från utredning av barn användas vid utredning av vuxna?
      • 20
        205
        Slutord del 1
        • 208
          Referenser
        • Ⅱ Varför så?
      • 21
        211
        Professionellt samarbete i vårdkedjor: en bakgrund
        • 212
          Vårdkedjor för NU-tillstånd behöver utvecklas
        • 214
          Trender i västvärldens hälso- och sjukvårdssystem
        • 217
          Vårdkedjebegreppet
        • 224
          Sammanfattning och slutsats
        • 224
          Referenser
      • 22
        227
        Tillämpat professionellt samarbete i NU-vårdkedjor - en formulering av grundproblemen
        • 227
          Att hantera komplexitet under stress
        • 229
          Professionell kontroll över metoder, strukturer och strategier
        • 231
          Sociala dilemman – egenintresse eller kollektiv klokhet?
        • 232
          Tillit som förutsättning för utveckling
        • 240
          Referenser
      • 23
        243
        Professionellt samarbete i NU-vårdkedjor: exemplet ESSENCE
        • 243
          Vad är ESSENCE och varför är det viktigt?
        • 244
          Principiella utmaningar med ESSENCE
        • 250
          Så … vad göra?
        • 252
          Referenser
      • 24
        255
        Professionellt samarbete i NU-vårdkedjor: en samlande modell
        • 255
          Vem är professionell? En inkluderande teori
        • 256
          Viktiga distinktioner
        • 259
          NU-vårdkedjan: en gemensam resurspool
        • 267
          En ny definition av vårdkedjor för NU-tillstånd
        • 268
          Referenser
  • Bilagor
    • 273
      Stöd för föräldraintervju
    • 285
      Stöd för skolintervju
    • 287
      Exempel på sammanfattning av en observation genomförd av specialpedagog som del i en barnpsykiatrisk utredning
    • 293
      Exempel på utredningsutlåtande
    • 303
      Exempel på utredningsbrev till barn
    • 313
      Exempel på utredningsbrev till ungdom

Upplägget är pedagogiskt med många exempel. Det är en handbok i ordets bästa bemärkelse och riktar sig till alla som kommer i kontakt med den här typen av utredningar.

Information

Redaktörer:
Emma Edvinsson
Kapitelförfattare:
Katarina Berg Ahlfors Christina Carlsson Johanna Hartler Reidun Larsson Ann Lund Görrel Månsson Marie O'Neill Agneta Sandahl Emilie Sjöö Gustaf Waxegård
Illustratör:
Mikael Biström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144126807
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39971-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
320

Författare

Emma Edvinsson

Emma Edvinsson är legitimerad psykolog och specialist i neuropsykologi. Hon har lång erfarenhet av att arbeta inom barn- och ungdomspsykiatrin och ...

Görrel Månsson

Görrel Månsson är legitimerad psykolog, psykoterapeut och handledare med bred erfarenhet av psykiatrisk bedömning, utredning och behandling. Hon ha...

 ;