Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barn- och ungdomspsykiatri

- nya perpektiv och oanade möjligheter
Skickas följande arbetsdag

Varför är det en saxofonist som omslagsbild på en bok i barn- och ungdomspsykiatri? Eller var det flickans ansikte som framträdde först för dig? I linje med bokens utgångspunkt är bilden inte entydig, precis som ingen berättelse om ett barn eller en ung person är den enda riktiga. Det finns alltid nya perspektiv och oanade möjligheter för utveckling. Barn och unga kan av många olika skäl hamna i låsta situationer där de behöver stöd och hjälp för att hitta vägar framåt i livet. Det som först ...

Varför är det en saxofonist som omslagsbild på en bok i barn- och ungdomspsykiatri? Eller var det flickans ansikte som framträdde först för dig? I linje med bokens utgångspunkt är bilden inte entydig, precis som ingen berättelse om ett barn eller en ung person är den enda riktiga. Det finns alltid nya perspektiv och oanade möjligheter för utveckling. Barn och unga kan av många olika skäl hamna i låsta situationer där de behöver stöd och hjälp för att hitta vägar framåt i livet. Det som först ser ut att vara problemfyllt, beteendestört, bristfälligt eller sjukt kan också uppfattas som en invitation – en inbjudan till omgivningen att på ett nyfiket och kreativt sätt finna ut hur man på bästa sätt kan hitta fram till en utveckling av det oanade. Boken tar avstamp i modern hjärnforskning, utvecklingspsykologi och forskning om barns motståndskraft, ibland kallat resiliens, som kombineras med författarens egna erfarenheter från mångårigt arbete med utredning och behandling av barn och ungdomar. På denna grundval introducerar boken nya perspektiv på betydelsen av att skapa konstruktiva sammanhang för utrednings- och behandlingsarbete, som också leder till nya perspektiv på (special-)pedagogik. Barn- och ungdomspsykiatri – nya perspektiv och oanade möjligheter vänder sig till yrkesgrupper som möter barn och ungdomar i behov av stöd, såsom psykologer, psykoterapeuter, lärare och pedagoger, personal inom barn- och ungdomspsykiatri och socialtjänst, samt studenter inom dessa områden.

    • 9
      Förord
    • 11
      Författarens förord till den svenska utgåvan
    • 13
      KAPITEL 1 Inledning
    • 21
      KAPITEL 2 Resten av livet inom psykiatrin
        • 26
          Kommentar
  • 29
    DEL 1
    • 31
      KAPITEL 3 På spaning efter barns och ungdomars oanade utvecklingsmöjligheter
        • 35
          Samhälleliga förändringar skapar nya utmaningar
        • 37
          Expertens dubbla förpliktelse
        • 39
          Oanade utvecklingsmöjligheter
        • 41
          Problembeteende som invitation – språkets betydelse
        • 44
          Invitation till att våga lita på processen
        • 46
          Kontextens avgörande betydelse
        • 51
          ”Barnets bästa
        • 54
          Diagnoser i kontext
        • 55
          Mötet med en barn- och ungdomspsykiater kan göra en skillnad
    • 57
      KAPITEL 4 Språkets verklighetsskapande kraft
    • 63
      KAPITEL 5 Utveckling av oanade möjligheter – fyra grundläggande teman
    • 65
      KAPITEL 6 Utredningens och anamnesens narrativa aspekter
        • 66
          Bedömningen börjar i telefon och i väntrummet
        • 70
          Kraften i berättelser från olika aktörer
        • 71
          Begreppet komorbiditet
        • 73
          Större sammanhang – föräldrars berättelser
        • 76
          Större sammanhang – andra berättelser
    • 79
      KAPITEL 7 Modet att tolerera tvivel och osäkerhet
    • 85
      KAPITEL 8 Tron på magi och mirakel
        • 88
          Konfluens
    • 91
      KAPITEL 9 Kontexter handlar både om personer och meningsbärande sammanhang
        • 93
          Inkongruens
    • 99
      KAPITEL 10 Diagnossystemets bidrag till den dominerande kulturen
        • 100
          ”Objektivitet inom parentes”
        • 101
          Skenbar enkelhet
        • 102
          Giltighet (validitet) – och självuppfyllande profetior
        • 103
          Det förflutna och framtiden, orsak och verkan är cirkulära fenomen
        • 104
          Vårdprogram begränsar nyfikenhet och mångfald
        • 106
          Mitt personliga möte med diagnoserna
  • 109
    DEL 2
    • 111
      KAPITEL 11 Det bio-psyko-sociala kunskapsfältet
        • 112
          Mer än arv och miljö
        • 114
          Ett sidospår – en uppgörelse med Descartes
        • 116
          En personlig utgångspunkt
        • 117
          Respekt för unika beteendemönster
        • 119
          Mognad som ett bio-psyko-socialt utvecklingsfenomen
        • 123
          Spegelneuronens betydelse
        • 128
          Den (special)pedagogiska utmaningen
        • 132
          Självuppfyllande profetior
    • 135
      KAPITEL 12 Begreppet biologisk information öppnar för kritisk självreflektion
    • 141
      KAPITEL 13 Hur bio-psyko-sociala fenomen framträder
        • 142
          Implikationer av bokens uppdelning i kategorier
    • 145
      KAPITEL 14 Autismspektrumstörningar
        • 146
          Ökande antal av barn med dessa diagnoser
        • 147
          Insatsen fokuserar på det sociala samspelet
        • 152
          Våra värderingar i mötet med det autistiska
        • 153
          Olika behandlingstraditioner
        • 157
          Speciallösning eller vanlig klass
    • 159
      KAPITEL 15 ADHD – förkortningen som förstör vår nyfikenhet
        • 160
          ADHD som ett komplementärt begrepp
        • 163
          Begreppet handikapp gör att vi inte uppmärksammar barnets invitationer
        • 164
          ADHD som en invitation till en inkluderande gemenskap
        • 166
          Kompensation som en begränsad utvecklingsstrategi
        • 167
          Affektreglering är ett gemensamt ansvar – undvik eskalering
        • 168
          Familjen behöver annat och mer än hjälp att kompensera
        • 170
          Tilliten till medicineringens effekter
    • 173
      KAPITEL 16 Ticsrelaterade störningar – Tourettes syndrom
        • 174
          Ofrivillighet som en del av något större
    • 177
      KAPITEL 17 Specifika störningar i utvecklingen
    • 181
      KAPITEL 18 Tidig intervention vid bio-psyko-sociala utvecklingsstörningar
        • 181
          De nödvändiga samtalen
        • 183
          Tidig identifiering – eller nödvändiga samtal
        • 184
          Barn kan göra något åt detta
  • 187
    DEL 3
    • 189
      KAPITEL 19 Allvar – och obotlig optimism
        • 190
          Respekt och äkta nyfikenhet
        • 191
          Mötet med psykiatriska problem
        • 193
          Mer om konstruktioner
        • 197
          Helheten finns i delarna
        • 199
          Konstruktioner handlar också om vad vi medvetet gör
        • 201
          Medvetenhet och betydelse
        • 203
          Medvetenhet om säkerhet
        • 204
          Verksamma förändringsfaktorer
    • 207
      KAPITEL 20 Mer om bio-psyko-sociala fenomen
    • 209
      KAPITEL 21 Schizofrena och andra psykotiska störningar
        • 210
          Olika behandlingstraditioner
        • 215
          Säkerhet och att acceptera osäkerhet
        • 218
          Psykosens kontext – två teman
        • 218
          Mer om viktiga sammanhang
        • 221
          Bemästringsperspektivet
        • 222
          Det traumatiska i psykosen – sammanhang och konsekvenser
        • 223
          Psykos utlöst av hasch och annan narkotika
        • 224
          De professionellas ansvar
        • 225
          Begreppet ’recovery’ – att återhämta sig
    • 227
      KAPITEL 22 Personlighetsstörningar
        • 229
          Personifiering av misslyckande
        • 231
          Sammanhang – dåtid, nutid och framtid
        • 232
          Mer om de historier som gör det ointegrerade förståeligt
        • 234
          Gemenskap framför individuellt ansvar
        • 235
          Integration i motsats till emotionell instabilitet
    • 237
      KAPITEL 23 Anorexi – och aptit på livet
        • 238
          Det är inte bara vikten som ska ändra sig
        • 240
          Den akuta situationen
        • 242
          Den långa dragkampen
    • 245
      KAPITEL 24 Depressiva störningar hos barn och ungdomar
        • 246
          Sjukdomsbegreppet kan dölja viktiga sammanhang
        • 247
          Invitation till en jämlik och ansvarstagande gemenskap
        • 248
          Alternativ till en depressiv utveckling
    • 251
      KAPITEL 25 Emotionella störningar
        • 254
          Skolfobi
    • 257
      KAPITEL 26 Tvångsmässiga störningar
        • 258
          Att dekonstruera behovet av kontroll
        • 260
          Att lägga (behovet av) tvång bakom sig
    • 261
      KAPITEL 27 Personlig och professionell utveckling
  • 265
    DEL 4
    • 267
      KAPITEL 28 Möjligheterna i en frustrerad dröm om anknytning och gemenskap
        • 268
          En personlig reflektion över teman om anknytning och gemenskap
        • 269
          Modern anknytningsforskning
        • 271
          Modern utvecklingspsykologi
        • 273
          Det är aldrig för sent
        • 276
          Mentalisering äger rum i en kontext
        • 278
          Adoptivbarn
        • 280
          Adopterade ungdomar – en invitation till förnyad anknytning
        • 282
          Barn och unga som blir placerade utanför hemmet
        • 283
          Reaktioner i samband med umgänge med den biologiska familjen
        • 284
          Från en frustrerad dröm till en känslomässigt trygg bas
    • 285
      KAPITEL 29 Störningar i ”barnets utforskande projekt”
    • 287
      KAPITEL 30 Anknytningsstörningar
        • 288
          Anknytningsstörning som en självuppfyllande profetia
        • 291
          Anknytningsstörningar inviterar till gemenskap
        • 294
          Placering utanför hemmet
    • 297
      KAPITEL 31 Beteendestörning
        • 298
          Beteendestörningar hos barn
        • 300
          Beteendestörningar hos ungdomar
        • 302
          Kontexten för det aggressiva
    • 303
      KAPITEL 32 Posttraumatisk stressreaktion
        • 304
          Stressreaktionerna inviterar till att fokusera på säkerhet och trygghet
        • 306
          En trygg bas – symtomen blir vägvisare
        • 306
          Att göra halva minnen hela
        • 307
          På spaning efter trygghet och säkerhet efter ett trauma
        • 309
          Betydelsen av kontroll
        • 309
          Dissociation – en hjälp i nöden
        • 310
          ’Rebriefing’ – ett sätt att samla kunskap
        • 312
          Ungdomar som har kränkt andra barn och ungdomar
    • 315
      KAPITEL 33 Behandling med psykofarmaka – kemi och psykologi
        • 318
          Dilemman med medicinering – läkarens informationsplikt
        • 320
          Information i samband med nedtrappning av medicin
        • 323
          Mer än kemi och psykologi
  • 325
    DEL 5
    • 327
      KAPITEL 34 Brobygge mellan generella och specialiserade insatser
        • 328
          Toppen av isberget
        • 328
          Ett transdisciplinärt fokus på både–och
        • 330
          De röda trådarna
        • 332
          En stor satsning med begränsad framgång
        • 337
          Strömningar i det postmoderna samhället
        • 337
          Det ömtåliga individuella projektet
        • 339
          Den normaliserande traditionen
        • 342
          Begreppet behandlingskrävande
        • 343
          Sociala problem görs till psykologiska problem
    • 345
      KAPITEL 35 På spaning efter betydelsefulla vuxna
    • 353
      KAPITEL 36 Avslutande perspektiv
        • 356
          Utveckling tack vare en gemensam insats
    • 361
      Litteratur

För den målgrupp boken vänder sig till - psykologer, psykoterapeuter, speciallärare, personal inom barn- och ungdomspsykiatri och socialtjänst samt studenter inom dessa områden - är den lättläst och tydligt förklarande samtidigt som den ger tips om vidare studier genom en fyllig litteraturhänvisning.

Författaren belyser temat på ett mycket mångfacetterat sätt, inga "enkla lösningar" och har en bred erfarenhet att ösa ur.

Information

Författare:
Søren Hertz
Översättare:
Peter Engelsöy Charlotta Lindahl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144071367
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
34191-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
384

Författare

Søren Hertz

Søren Hertz är barn- och ungdomspsykiater på PsykCentrum i Hilleröd utanför Köpenhamn.

 ;