Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Barn- och ungdomspsykiatri
- 9Förord
- 11Författarens förord till den svenska utgåvan
- 13KAPITEL 1 Inledning
- 21KAPITEL 2 Resten av livet inom psykiatrin
- 26Kommentar
- 29DEL 1
- 31KAPITEL 3 På spaning efter barns och ungdomars oanade utvecklingsmöjligheter
- 35Samhälleliga förändringar skapar nya utmaningar
- 37Expertens dubbla förpliktelse
- 39Oanade utvecklingsmöjligheter
- 41Problembeteende som invitation – språkets betydelse
- 44Invitation till att våga lita på processen
- 46Kontextens avgörande betydelse
- 51”Barnets bästa
- 54Diagnoser i kontext
- 55Mötet med en barn- och ungdomspsykiater kan göra en skillnad
- 57KAPITEL 4 Språkets verklighetsskapande kraft
- 63KAPITEL 5 Utveckling av oanade möjligheter – fyra grundläggande teman
- 65KAPITEL 6 Utredningens och anamnesens narrativa aspekter
- 66Bedömningen börjar i telefon och i väntrummet
- 70Kraften i berättelser från olika aktörer
- 71Begreppet komorbiditet
- 73Större sammanhang – föräldrars berättelser
- 76Större sammanhang – andra berättelser
- 79KAPITEL 7 Modet att tolerera tvivel och osäkerhet
- 85KAPITEL 8 Tron på magi och mirakel
- 88Konfluens
- 91KAPITEL 9 Kontexter handlar både om personer och meningsbärande sammanhang
- 93Inkongruens
- 99KAPITEL 10 Diagnossystemets bidrag till den dominerande kulturen
- 100”Objektivitet inom parentes”
- 101Skenbar enkelhet
- 102Giltighet (validitet) – och självuppfyllande profetior
- 103Det förflutna och framtiden, orsak och verkan är cirkulära fenomen
- 104Vårdprogram begränsar nyfikenhet och mångfald
- 106Mitt personliga möte med diagnoserna
- 109DEL 2
- 111KAPITEL 11 Det bio-psyko-sociala kunskapsfältet
- 112Mer än arv och miljö
- 114Ett sidospår – en uppgörelse med Descartes
- 116En personlig utgångspunkt
- 117Respekt för unika beteendemönster
- 119Mognad som ett bio-psyko-socialt utvecklingsfenomen
- 123Spegelneuronens betydelse
- 128Den (special)pedagogiska utmaningen
- 132Självuppfyllande profetior
- 135KAPITEL 12 Begreppet biologisk information öppnar för kritisk självreflektion
- 141KAPITEL 13 Hur bio-psyko-sociala fenomen framträder
- 142Implikationer av bokens uppdelning i kategorier
- 145KAPITEL 14 Autismspektrumstörningar
- 146Ökande antal av barn med dessa diagnoser
- 147Insatsen fokuserar på det sociala samspelet
- 152Våra värderingar i mötet med det autistiska
- 153Olika behandlingstraditioner
- 157Speciallösning eller vanlig klass
- 159KAPITEL 15 ADHD – förkortningen som förstör vår nyfikenhet
- 160ADHD som ett komplementärt begrepp
- 163Begreppet handikapp gör att vi inte uppmärksammar barnets invitationer
- 164ADHD som en invitation till en inkluderande gemenskap
- 166Kompensation som en begränsad utvecklingsstrategi
- 167Affektreglering är ett gemensamt ansvar – undvik eskalering
- 168Familjen behöver annat och mer än hjälp att kompensera
- 170Tilliten till medicineringens effekter
- 173KAPITEL 16 Ticsrelaterade störningar – Tourettes syndrom
- 174Ofrivillighet som en del av något större
- 177KAPITEL 17 Specifika störningar i utvecklingen
- 181KAPITEL 18 Tidig intervention vid bio-psyko-sociala utvecklingsstörningar
- 181De nödvändiga samtalen
- 183Tidig identifiering – eller nödvändiga samtal
- 184Barn kan göra något åt detta
- 187DEL 3
- 189KAPITEL 19 Allvar – och obotlig optimism
- 190Respekt och äkta nyfikenhet
- 191Mötet med psykiatriska problem
- 193Mer om konstruktioner
- 197Helheten finns i delarna
- 199Konstruktioner handlar också om vad vi medvetet gör
- 201Medvetenhet och betydelse
- 203Medvetenhet om säkerhet
- 204Verksamma förändringsfaktorer
- 207KAPITEL 20 Mer om bio-psyko-sociala fenomen
- 209KAPITEL 21 Schizofrena och andra psykotiska störningar
- 210Olika behandlingstraditioner
- 215Säkerhet och att acceptera osäkerhet
- 218Psykosens kontext – två teman
- 218Mer om viktiga sammanhang
- 221Bemästringsperspektivet
- 222Det traumatiska i psykosen – sammanhang och konsekvenser
- 223Psykos utlöst av hasch och annan narkotika
- 224De professionellas ansvar
- 225Begreppet ’recovery’ – att återhämta sig
- 227KAPITEL 22 Personlighetsstörningar
- 229Personifiering av misslyckande
- 231Sammanhang – dåtid, nutid och framtid
- 232Mer om de historier som gör det ointegrerade förståeligt
- 234Gemenskap framför individuellt ansvar
- 235Integration i motsats till emotionell instabilitet
- 237KAPITEL 23 Anorexi – och aptit på livet
- 238Det är inte bara vikten som ska ändra sig
- 240Den akuta situationen
- 242Den långa dragkampen
- 245KAPITEL 24 Depressiva störningar hos barn och ungdomar
- 246Sjukdomsbegreppet kan dölja viktiga sammanhang
- 247Invitation till en jämlik och ansvarstagande gemenskap
- 248Alternativ till en depressiv utveckling
- 251KAPITEL 25 Emotionella störningar
- 254Skolfobi
- 257KAPITEL 26 Tvångsmässiga störningar
- 258Att dekonstruera behovet av kontroll
- 260Att lägga (behovet av) tvång bakom sig
- 261KAPITEL 27 Personlig och professionell utveckling
- 265DEL 4
- 267KAPITEL 28 Möjligheterna i en frustrerad dröm om anknytning och gemenskap
- 268En personlig reflektion över teman om anknytning och gemenskap
- 269Modern anknytningsforskning
- 271Modern utvecklingspsykologi
- 273Det är aldrig för sent
- 276Mentalisering äger rum i en kontext
- 278Adoptivbarn
- 280Adopterade ungdomar – en invitation till förnyad anknytning
- 282Barn och unga som blir placerade utanför hemmet
- 283Reaktioner i samband med umgänge med den biologiska familjen
- 284Från en frustrerad dröm till en känslomässigt trygg bas
- 285KAPITEL 29 Störningar i ”barnets utforskande projekt”
- 287KAPITEL 30 Anknytningsstörningar
- 288Anknytningsstörning som en självuppfyllande profetia
- 291Anknytningsstörningar inviterar till gemenskap
- 294Placering utanför hemmet
- 297KAPITEL 31 Beteendestörning
- 298Beteendestörningar hos barn
- 300Beteendestörningar hos ungdomar
- 302Kontexten för det aggressiva
- 303KAPITEL 32 Posttraumatisk stressreaktion
- 304Stressreaktionerna inviterar till att fokusera på säkerhet och trygghet
- 306En trygg bas – symtomen blir vägvisare
- 306Att göra halva minnen hela
- 307På spaning efter trygghet och säkerhet efter ett trauma
- 309Betydelsen av kontroll
- 309Dissociation – en hjälp i nöden
- 310’Rebriefing’ – ett sätt att samla kunskap
- 312Ungdomar som har kränkt andra barn och ungdomar
- 315KAPITEL 33 Behandling med psykofarmaka – kemi och psykologi
- 318Dilemman med medicinering – läkarens informationsplikt
- 320Information i samband med nedtrappning av medicin
- 323Mer än kemi och psykologi
- 325DEL 5
- 327KAPITEL 34 Brobygge mellan generella och specialiserade insatser
- 328Toppen av isberget
- 328Ett transdisciplinärt fokus på både–och
- 330De röda trådarna
- 332En stor satsning med begränsad framgång
- 337Strömningar i det postmoderna samhället
- 337Det ömtåliga individuella projektet
- 339Den normaliserande traditionen
- 342Begreppet behandlingskrävande
- 343Sociala problem görs till psykologiska problem
- 345KAPITEL 35 På spaning efter betydelsefulla vuxna
- 353KAPITEL 36 Avslutande perspektiv
- 356Utveckling tack vare en gemensam insats
- 361Litteratur
För den målgrupp boken vänder sig till - psykologer, psykoterapeuter, speciallärare, personal inom barn- och ungdomspsykiatri och socialtjänst samt studenter inom dessa områden - är den lättläst och tydligt förklarande samtidigt som den ger tips om vidare studier genom en fyllig litteraturhänvisning.
Författaren belyser temat på ett mycket mångfacetterat sätt, inga "enkla lösningar" och har en bred erfarenhet att ösa ur.
Information
- Författare:
- Søren Hertz
- Översättare:
- Peter Engelsöy Charlotta Lindahl
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144071367
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 34191-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 384