Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Psykologin som vetenskap

Vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska grunder
Skickas följande arbetsdag

Psykologin som vetenskap

Vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska grunder

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att vetenskapsteori och metodlära hänger ihop är utgångspunkten för denna bok. På ett unikt sätt kombinerar den vetenskapsteori med en grundläggande genomgång av olika typer av psykologisk forskningsmetodik. Med hjälp av konkreta exempel, tillämpade på psykologins ämnesområde, levandegörs vetenskapsteoretiska frågeställningar och abstrakta metodbegrepp. Boken ger en bred belysning av traditionell och modern vetenskapsteori samt av forskningsmetodik, både kvantitativ och kvalitativ. Den samman...

Att vetenskapsteori och metodlära hänger ihop är utgångspunkten för denna bok. På ett unikt sätt kombinerar den vetenskapsteori med en grundläggande genomgång av olika typer av psykologisk forskningsmetodik. Med hjälp av konkreta exempel, tillämpade på psykologins ämnesområde, levandegörs vetenskapsteoretiska frågeställningar och abstrakta metodbegrepp. Boken ger en bred belysning av traditionell och modern vetenskapsteori samt av forskningsmetodik, både kvantitativ och kvalitativ. Den sammanfattar även den kritiska diskussion som finns kring generella problem inom dagens vetenskap samt de problem som är specifika för psykologin. Författarnas ambition är att ge en balanserad, icke-polemisk, pluralistisk bild av olika idétraditioner och metoder – och dessas betydelse för psykologin som vetenskap – så att läsaren själv kan ta ställning till dem. Psykologin som vetenskap är användbar som grundbok på kurser i vetenskapsteori och forskningsmetodik. Samtidigt innehåller den avsnitt rörande mer avancerade vetenskapsteoretiska diskussioner vilket gör att den även lämpar sig för studier på högre nivåer. I boken ges förslag på hur olika avsnitt kan kombineras i kurser på skilda nivåer och med olika inriktningar.

    • Förord
    • 3
      Inledning
  • Del 1 Grundläggande begrepp
      • 1
        21
        Kunskap, språk och verklighet
        • 21
          Faktakunskaper, teoretiska kunskaper och andra former av kunskap
        • 32
          Språk och verklighet
        • 39
          Sammanfattning av kapitlet
      • 2
        41
        Ontologi
        • 42
          Yttervärldens existens: realism och alternativa synsätt
        • 52
          Enskilda företeelser: Vad är reellt och vad är konstruerat, och i vilken bemärkelse?
        • 63
          Sammanfattning av kapitlet
      • 3
        65
        Epistemologi
        • 66
          Vad är kunskap?
        • 75
          Hur får vi kunskap och vad gör att vi kan lita på den?
        • 84
          Relativism
        • 90
          Förhållandet mellan ontologi och epistemologi
        • 91
          Sammanfattning av kapitlet
      • 4
        93
        Hur man drar vetenskapliga slutsatser
        • 93
          Deduktion
        • 100
          Induktion
        • 104
          Abduktion och inferens till den bästa förklaringen
        • 110
          Sammanfattning av kapitlet
      • 5
        113
        Vetenskapssamhället
        • 113
          Vetenskapssamhällets beståndsdelar
        • 117
          Vetenskapssamhällets funktion – att generera och sprida kunskap
        • 121
          Sammanfattning av kapitlet
  • Del 2 Allmän vetenskapsteori
      • 6
        127
        Positivistisk vetenskapsteori
        • 129
          Tesen om ren empirism
        • 134
          Tesen om vetenskapernas enhet
        • 138
          Tesen om vetenskaplig samhällsutveckling
        • 140
          Sammanfattning av kapitlet
      • 7
        143
        Positivismens fall
        • 143
          Svårigheten att göra sig av med metafysiska och teoretiska antaganden
        • 154
          Enhetstesen och vetenskapens mångfald
        • 164
          Är vetenskapens påverkan på samhället alltigenom god?
        • 172
          Sammanfattning av kapitlet
      • 8
        173
        Kritisk rationalism och falsifikationism
        • 174
          Kritisk rationalism
        • 178
          Falsifierbarhet
        • 183
          Det öppna samhället
        • 186
          Kritik mot Poppers vetenskapsteori
        • 195
          Sammanfattning av kapitlet
      • 9
        197
        Paradigm, normalvetenskap och vetenskapliga revolutioner
        • 199
          Vetenskapens paradigmberoende
        • 202
          Utveckling genom revolution
        • 206
          Paradigmens inkommensurabilitet
        • 210
          Kritik mot Kuhns vetenskapsteori
        • 225
          Sammanfattning av kapitlet
      • 10
        227
        Hermeneutik
        • 228
          Hermeneutik som texttolkning
        • 232
          Hermeneutiken som humanvetenskapernas metod
        • 245
          Den ontologiska hermeneutiken
        • 255
          Sammanfattning av kapitlet
      • 11
        257
        Husserls fenomenologi
        • 259
          För en vetenskaplig rationalism – mot positivism och relativism
        • 262
          Den naturliga attityden och den teoretiska attityden
        • 266
          Vetenskapens kris: ensidig naturalism och behovet av fenomenologi
        • 278
          Kritik mot Husserls fenomenologi
        • 283
          Sammanfattning av kapitlet
      • 12
        285
        Vetenskapskritik
        • 287
          Hur väl fungerar vetenskapssamhället?
        • 306
          Vetenskapen ifrågasatt och försvarad
        • 328
          Slutsatser – Vad är vetenskap?
        • 330
          Sammanfattning av kapitlet
  • Del 3 Psykologins grundvalar
      • 13
        335
        Beskrivning och förklaring inom psykologin
        • 335
          Psykologins mångfasetterade ämnesområde
        • 338
          Olika förklaringsnivåer inom psykologin
        • 366
          Sammanfattning av kapitlet
      • 14
        367
        Mind–body-problemet
        • 368
          Dualism och reduktionism
        • 375
          Icke-reduktiv materialism
        • 387
          Sammanfattning av kapitlet
      • 15
        389
        Medvetandets fenomenologi
        • 389
          Husserls syn på psykologin som vetenskap
        • 391
          Intentionaliteten och livsvärlden
        • 395
          Temporalitet och tidsmedvetande
        • 398
          Kroppslighet
        • 401
          Intersubjektivitet och empati
        • 411
          Sammanfattning av kapitlet
      • 16
        413
        Psykologins vetenskapssamhälle ur ett kritiskt perspektiv
        • 414
          Empirism
        • 421
          Nomotetisk ansats
        • 432
          Kvantitativ metodologi
        • 445
          Vetenskapligt förhållningssätt
        • 454
          Sammanfattning av kapitlet
  • Del 4 Grundläggande forskningsmetodik: Att välja metod utifrån frågeställningen
      • 17
        459
        Frågeställningar och metoder inom psykologisk forskning
        • 462
          Begrepp och tolkning
        • 467
          Val av metod
        • 473
          Individ- och gruppnivå
        • 481
          Upplevelsedata och beteendedata
        • 488
          Sammanfattning av kapitlet
        • 488
          De kommande kapitlen
      • 18
        491
        Kvalitativ metodik
        • 492
          Fenomenologiska metoder
        • 500
          Grundad teori (GT)
        • 505
          Narrativ analys
        • 509
          Metoder med fokus på kommunikation
        • 514
          Tematisk analys
        • 518
          Metodologiska principer och problem
        • 526
          Sammanfattning av kapitlet
      • 19
        527
        Att mäta psykologiska egenskaper
        • 528
          Från kategorier till kvantitativa variabler
        • 532
          Psykofysik
        • 534
          Mental kronometri
        • 538
          Prestationstest
        • 540
          Självskattningsformulär
        • 553
          Observationsmått
        • 561
          Kvantifiering av kvalitativa data
        • 562
          Möjligheter och begränsningar
        • 563
          Sammanfattning av kapitlet
      • 20
        565
        Individer, stickprov och populationer
        • 567
          Survey-undersökningar för att undersöka förekomst
        • 571
          Tvärsnittsdesigner för att undersöka samband vid en viss tidpunkt
        • 576
          Studier av utveckling
        • 583
          Dagboksdesigner för att studera variation och förändring på individnivå
        • 589
          Extern validitet, ekologisk validitet
        • 590
          Sammanfattning av kapitlet
      • 21
        593
        Att undersöka orsakssamband
        • 595
          Vad är ett orsakssamband?
        • 598
          Experimentella designer
        • 604
          Intern validitet, extern validitet och begreppsvaliditet
        • 616
          Behandlingsforskning
        • 634
          Experimentella designer: möjligheter och begränsningar
        • 635
          Sammanfattning av kapitlet
    • 637
      Referenser
    • 661
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Lars-Gunnar Lundh Artur Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144096599
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
38285-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
680

Författare

Lars-Gunnar Lundh

Lars-Gunnar Lundh, professor, leg. psykolog, leg. psykoterapeut, Institutionen för psykologi, Lunds universitet, Lund. Har bedrivit forskning kring...

Artur Nilsson

Artur Nilsson har en doktorsexamen i psykologi från Lunds universitet. Han har forskat om bland annat världsåskådning, personlighet och moralpsykol...

 ;

Att vetenskapsteori och metodlära hänger ihop är utgångspunkten för denna bok. På ett unikt sätt kombinerar den vetenskapsteori med en grundläggande genomgång av olika typer av psykologisk forskningsmetodik. Med hjälp av konkreta exempel, tillämpade på psykologins ämnesområde, levandegörs vetenskapsteoretiska frågeställningar och abstrakta metodbegrepp. Boken ger en bred belysning av traditionell och modern vetenskapsteori samt av forskningsmetodik, både kvantitativ och kvalitativ. Den samma...

Att vetenskapsteori och metodlära hänger ihop är utgångspunkten för denna bok. På ett unikt sätt kombinerar den vetenskapsteori med en grundläggande genomgång av olika typer av psykologisk forskningsmetodik. Med hjälp av konkreta exempel, tillämpade på psykologins ämnesområde, levandegörs vetenskapsteoretiska frågeställningar och abstrakta metodbegrepp. Boken ger en bred belysning av traditionell och modern vetenskapsteori samt av forskningsmetodik, både kvantitativ och kvalitativ. Den sammanfattar även den kritiska diskussion som finns kring generella problem inom dagens vetenskap samt de problem som är specifika för psykologin. Författarnas ambition är att ge en balanserad, icke-polemisk, pluralistisk bild av olika idétraditioner och metoder - och dessas betydelse för psykologin som vetenskap - så att läsaren själv kan ta ställning till dem. Psykologin som vetenskap är användbar som grundbok på kurser i vetenskapsteori och forskningsmetodik. Samtidigt innehåller den avsnitt rörande mer avancerade vetenskapsteoretiska diskussioner vilket gör att den även lämpar sig för studier på högre nivåer. I boken ges förslag på hur olika avsnitt kan kombineras i kurser på skilda nivåer och med olika inriktningar.

Information

Författare:
Lars-Gunnar Lundh Artur Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144196046
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
38285-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lars-Gunnar Lundh

Lars-Gunnar Lundh, professor, leg. psykolog, leg. psykoterapeut, Institutionen för psykologi, Lunds universitet, Lund. Har bedrivit forskning kring...

Artur Nilsson

Artur Nilsson har en doktorsexamen i psykologi från Lunds universitet. Han har forskat om bland annat världsåskådning, personlighet och moralpsykol...

 ;