Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Experimentell metodik för beteendevetare

Skickas följande arbetsdag

Experimentet är den vetenskapliga metod som ger oss de bästa förutsättningarna att ta reda på orsaker till varför saker och ting händer. Alla vetenskapliga undersökningar har svagheter, så även de som är baserade på experiment. Skillnaden är att experimentet erbjuder unika möjligheter att komma runt svårigheterna. Den här boken handlar om sådana möjligheter och svagheter. Även de studenter och forskare som själva aldrig kommer att genomföra ett experiment behöver ha god kännedom om experiment...

Experimentet är den vetenskapliga metod som ger oss de bästa förutsättningarna att ta reda på orsaker till varför saker och ting händer. Alla vetenskapliga undersökningar har svagheter, så även de som är baserade på experiment. Skillnaden är att experimentet erbjuder unika möjligheter att komma runt svårigheterna. Den här boken handlar om sådana möjligheter och svagheter. Även de studenter och forskare som själva aldrig kommer att genomföra ett experiment behöver ha god kännedom om experimentell metodik. Genom att veta vilka avsteg som görs från metodiken förstår man också svagheterna i andra metoder och i de slutsatser som kan dras från dessa studier. Att lära sig den experimentella metodiken handlar därmed mycket om träning i kritiskt granskande och i vetenskapligt resonerande. Experimentell metodik för beteendevetare ger läsaren kunskap om hur experiment kan och bör utformas. Den ger nödvändiga teoretiska kunskaper, men fyller också ett allmänbildande syfte där läsaren lär sig att identifiera svagheterna i forskning, inte bara sådan som presenteras i forskarsamhället utan också i tidningar och andra medier. Denna tredje upplaga har ett nytt kapitel som handlar om hur frågeställningar och hypoteser bör formuleras och hur detta hänger samman med vetenskaplig metod. Den har också uppdaterats med nya och tidsenliga exempel. Den är lika pedagogisk som sin föregångare samtidigt som den inkluderar avancerade avsnitt. Därmed är den lämplig för såväl nybörjaren som för den som redan behärskar grunderna i experimentell metodik.

Förord till tredje upplagan 11

     1 Vad är ett experiment? 13

Metodproblem då studieobjektet är människor 14

     2 Det beteendevetenskapliga experimentet 15

Experiment kräver jämförelser 16

Två krav på experiment 18

Kontroll över den oberoende variabeln (den variabel vars effekt man vill studera) 18

Kontroll över ovidkommande variabler (variabler vars effekter man vill undvika) 20

Två tekniker för att kontrollera ovidkommande variabler: konstanthållning och randomisering 20

Konstanthållning eller randomisering? 23

Icke-experimentella studier 23

Experiment utanför laboratoriet 24

Enkätundersökningar 25

Kan man studera könsskillnader och andra individuella skillnader experimentellt? 26

Sammanfattning 27

     3 Kausalitet och korrelationer 29

Kausalsamband och korrelationer 29

Observerade samband i undersökningar med eller utan manipulation 30

Skillnader mellan grupper utan manipulation 32

Den tredje variabeln 33

Riktningen på ett orsakssamband 35

Typer av korrelationer och deras innebörd 37

Två typer av korrelationer: positiva och negativa 37

Vilka slutsatser kan man dra av korrelationer? 40

Nivåfelslut 40

Variabler utan samband med varandra 41

     4 Hur ska korrelationen tolkas? 43

Övningsexempel

     5 Hur man formulerar forskningsfrågor och hypoteser 47

Forskningsfrågor, hypoteser och variabler 48

Att formulera en bra forskningsfråga 48

Att formulera en bra hypotes 49

Att skilja mellan oberoende och beroende variabel 50

Exempel på hypoteser, experiment och variabler 50

Att lära sig att bli rädd: fobiinlärning 50

Att höra vad som sägs och minnas vad som sagts 51

Festinger och Carlsmiths experiment om kognitiv dissonans 52

Ett smak och konsumtionspsykologiskt experiment 53

Ett utvecklingspsykologiskt experiment 55

Ett minnesexperiment om processdjup 55

Ett bedömningspsykologiskt experiment 57

     6 Oberoende variabler, design och kontrollgrupper 59

Mellan- och inompersonsdesign 60

För och nackdelar med mellan- och inompersonsdesign 61

Statistiska fördelar med inompersonsdesign 63

Den oberoende variabeln och val av betingelser 68

Separering med hjälp av kontrollgrupper 68

Kraftfulla manipulationer är ofta att föredra 71

Intern, extern och ekologisk validitet 73

Valet av design och betingelser i försöket med buller och minne 75

Oberoende variabel och betingelser 75

Teoretiska överväganden 76

Design 77

     7 Den beroende variabeln 81

Operationalisering, validitet och reliabilitet

Operationalisering 82

Operationalisering innebär en insnävning av begreppet 83

Operationell definition av den beroende variabeln i experimentet med buller och minne 85

Mätningens reliabilitet och validitet 86

Mätningens reliabilitet 87

Att lösa reliabilitetsproblem: beräkning av medelvärdet av upprepade mätningar 87

Hur gör man då det inte är möjligt att upprepa mätningen? 89

Mätningens validitet 92

Att bedöma och lösa validitetsproblem 94

Sammanfattande exempel 96

     8 Beroende variabler: skalnivå och fördelningsform  101

Skalnivå 102

Nominalskala 102

Ordinal eller rangordningsskala 103

Intervallskala 103

Kvotskala 104

Fördelningar 105

Normalfördelning 106

Asymmetriska fördelningar 108

Tak- och golveffekter 110

Orientering om statistiska analysmetoder för mellan- och inompersonsdesign 111

Statistisk analys av mellanpersonsdesigner 112

Statistisk analys av inompersonsdesigner 114

     9 Subjektiva mått som beroende variabel 117

Psykofysiska metoder 118

Skattnings- och produktionsmetoder 118

Tröskelmätningar 118

Likhetsmatchningar 121

Magnitudskattningar 121

En distinktion: situationen i sig kontra situationens effekter 125

Upplevelsen av situationen 125

Upplevelsen av situationens effekter 126

Skattningsskalor samt validitets- och reliabilitetsproblem 126

Problemet med att försökspersoner tolkar uppgiften olika 127

Problemet med att försökspersoner tolkar skalan olika 127

Förväntningar, normer och sociala aspekter 128

Problem som gäller avståndet i tid mellan skattningar och mellan en upplevelse och skattningen av denna upplevelse 130

Begränsningar i möjligheten att använda subjektiva skattningar 132

Att motverka validitets- och reliabilitetsproblem med skattningsskalor 132

Sammanfattning 136

     10 Beteendemått som beroende variabel 139

Prestationsmätningar 140

Metodproblem och fördelar 140

Snabbhet och korrekthet 141

Speed/accuracy trade-off: ett metodproblem 143

Andra strategirelaterade problem 145

Träning som ett sätt att lösa problemet med strategiförändringar 146

Trötthet, träning och motivation 146

Att motverka trötthets-, motivations- och träningseffekter 152

Andra beteendemått 154

     11 Fysiologiska mått som beroende variabel  157

Fysiologiska reaktioner i sig som studieobjekt 158

Fysiologiska mått som indikatorer på psykologiska reaktioner 160

Validitets- och reliabilitetsproblem samt fördelar med fysiologiska mått 161

Validitetsproblem med fysiologiska reaktioner som indikatorer på psykologiska processer 162

Fördelar med fysiologiska mått 164

     12 Faktoriella designer och interaktionsbegreppet  167

Två eller fler oberoende variabler 168

Betingelser och betingelsekombinationer 168

Inom- och mellanpersonsdesign och mixad design 169

En viktig skillnad mellan att ha en och två oberoende variabler 171

Hur visar man resultatet med två oberoende variabler i en figur? 173

Huvudeffekter och interaktioner 175

Huvudeffekter 175

Vad är en interaktion? 176

Att tolka huvudeffekter och interaktioner 177

En kvasifaktoriell design: ABA-AXA-design 182

Exempel: en träningsstudie 183

Modererande och medierande variabler 186

Modererande variabel 186

Medierande variabel 188

Statistiska kommentarer 189

     13 Kvasiexperiment och epidemiologiska studier  191

Kvasiexperimentella försöksdesigner och interventioner 193

Kvasiexperimentella tillämpningsområden 194

Tidsseriedesign med en grupp 194

Före–efter-design med kontrollgrupp (utan manipulation) 196

Tvärsnittsstudier och longitudinella studier 198

Tvärsnittsstudier 198

Longitudinella studier 200

Kritiska skillnader mellan epidemiologiska studier och experimentella studier 202

Icke-jämbördiga grupper och selektionseffekter 203

En kommentar om intern, extern och ekologisk validitet 205

Statistiska kommentarer 205

     14 Val av försökspersoner och generaliseringsproblemet 207

Försöksgruppens homogenitet 208

Generalisering 210

Att lösa problemen med generalisering 211

Slumpmässiga urvalsmetoder 213

Icke-slumpmässiga urval 215

Om stickprovet förändras 217

Generalisering till populationen från slumpmässiga och icke-slumpmässiga sampel 220

Att rättfärdiga bekvämlighetsurval 221

Tillägg om selektionseffekter 223

Generalisering till andra betingelser och till andra mått 224

Andra generaliseringsproblem 228

Försöksledaren 228

Konstanthållna variabler 228

Replikationer och varför de inte alltid lyckas 229

Studier där givna grupper jämförs 229

Experimentella studier 231

Psykologins kris 233

     15 Felkällor, kontrolltekniker och mättekniska problem 235

Problem i mellanpersonsdesigner och åtgärder mot dem: icke-likvärdiga grupper 237

Randomisering 238

Balansering 239

Konstanthållning 240

Problem med individvariabler 242

Statistisk kontroll 246

Problem i inompersonsdesigner och åtgärder mot dem: progressiva effekter 248

Motbalansering av betingelser 248

Tillägg angående motbalanserad ordning på betingelserna 258

Motbalansering av ordningen mellan test i en inompersonsdesign 259

Motbalansering av test i en mellangruppsdesign 264

Regression mot medelvärdet 265

Allmänna problem och åtgärder mot dem 267

Försökssituationen är inte exakt densamma för alla försökspersoner 267

Yttre störningar 268

Tid på dygnet 268

Manipulationen påverkar inte bara den tänkta oberoende variabeln 269

Placeboeffekt och försökets demand characteristics 270

Effekter av att delta i en undersökning 272

Försöksledareffekter 272

Slutkommentar 275

     16 Vad är experimentets svaghet?  277

Övningsexempel

      17 Vetenskapsteoretiska resonemang bakom experimentet  283

Orsaksbegreppet 284

Kriterier för orsakssamband 284

Determinism 286

Orsak och verkan i vårt bullerexperiment 288

Kriterier som skiljer vetenskap från pseudovetenskap 289

Förutsägelser respektive bakåtblickande förklaringar 291

Falsifikationskriteriet 292

      18 Etiska synpunkter på experiment med människor 295

Frivillighet, urval, konfidentiell databehandling 296

Frivillighet 296

Urval 297

Information till försökspersonerna 298

Att lura försökspersonerna 298

Konfidentiell behandling av data 299

Den svenska etikprövningslagen 299

Etiska synpunkter på rapportering av ett experiment 302

     19 Några kommentarer om tolkning/förklaring av effekter 303

Den viktiga skillnaden mellan definition och förklaring304

Cirkelresonemang 305

Process impurity problem 307

Sammanfattning 309

Referenser 311

Appendix A  315

Appendix B  321

Sak- och personregister 327

Information

Författare:
Anders Kjellberg Patrik Sörqvist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140063
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
34081-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
330

Författare

Anders Kjellberg

Anders Kjellberg är professor emeritus i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle. Tidigare var han professor i arbetspsykologi vid Arbetslivsinstitutet

Patrik Sörqvist

Patrik Sörqvist är professor i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle.

 ;