Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Organisationspsykologi

Teori - Kritik - Praktik
Skickas följande arbetsdag

Organisationspsykologi

Teori - Kritik - Praktik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vad vet vi om hur organisationer bäst kan ledas? Hur utvecklas och förändras organisationer och grupper, och vad vet vi om organisationers inverkan på individer? Kan en organisation bli ”sjuk” och hur kan den ”botas”? Dessa är några av de många frågor som lyfts fram i denna lärobok i förändringsinriktad organisationspsykologi. Bokens tyngdpunkt ligger på en kritisk genomgång av teori och praktik runt organisationers förändring och utveckling. Till skillnad från merparten av litteraturen inom ...

Vad vet vi om hur organisationer bäst kan ledas? Hur utvecklas och förändras organisationer och grupper, och vad vet vi om organisationers inverkan på individer? Kan en organisation bli ”sjuk” och hur kan den ”botas”? Dessa är några av de många frågor som lyfts fram i denna lärobok i förändringsinriktad organisationspsykologi. Bokens tyngdpunkt ligger på en kritisk genomgång av teori och praktik runt organisationers förändring och utveckling. Till skillnad från merparten av litteraturen inom fältet utgår den från en nordisk kontext. Detta är viktigt då organisationspsykologi som ämne är så starkt knutet till den kulturella och historiska kontexten – där svensk organisationspsykologi haft som fokus att ge underlag för en bra och hälsosam balans mellan medarbetare och ledning, medan den internationella forskningen främst prioriterat stöd till ledningen för att öka personalens effektivitet. Ämnen som behandlas är bland annat organisationers design, dynamik och struktur, begreppen organisationskultur- och klimat, organisatoriskt lärande samt arbetsmotivation, ledarskap och betydelsen av arbetets fysiska inramning. Denna uppdaterade och utökade utgåva vänder sig till studenter på alla universitetsnivåer i relevanta ämnen och till intresserade praktiker. Två av kapitlen är helt nyskrivna: ”Organisation?” och ”Mellan grupper”.

    • 15
      Förord till andra utgåvan
    • 19
      Författarpresentationer
        • 19
          Redaktörer
        • 20
          Övriga författare
      • 1
        23
        Det organisationspsykologiska fältet
      • Johan Näslund
        • 23
          Vardagsteorier och vetenskapligt baserade teorier
        • 25
          Organisationspsykologi
          • 26
            Lewins dynamiska modell
          • 29
            Den systemiska synen inom organisationspsykologin
          • 32
            Den dynamiska spridningen
          • 34
            De dynamiska kraftfälten
        • 37
          Bokens kapitel
        • 44
          Fördjupningslitteratur
      • 2
        45
        Organisation?
      • Nikolaj Lune
      • Översättning: Susanne Uhler
        • 47
          Organisation i snävare bemärkelse: Människors koordinerade aktiviteter
        • 50
          Etymologi: Arbete, redskap, kropp
        • 52
          Organisation i vid bemärkelse
        • 53
          Tät kontra lös koppling
        • 55
          Samarbete och/eller konkurrens?
        • 57
          Samarbete som ett kännetecken på celler och organismer
        • 58
          En allmän organisationsteoris syfte
        • 59
          Andra djurs organisation: Tre exempel
        • 61
          Organisation i snäv bemärkelse: Storlek som kriterium
        • 62
          Organisation i snäv bemärkelse: Formella regler
        • 63
          Stora människoorganisationer: Kräver deras existens en särskild förklaring?
        • 65
          Det nära och det fjärran
        • 66
          Egenskaper och metaegenskaper
        • 68
          Variation, förutsägbarhet, organisation
        • 69
          Organisationsteori: Två aspekter
        • 71
          Slutsatser
        • 72
          Fördjupningslitteratur
      • 3
        73
        Historik Svensk organisationspsykologi i historisk belysning
      • Gunnela Westlander
        • 73
          Bakgrund
        • 74
          En inledning om organisationspsykologins internationella förankring
          • 78
            Dokumentation
          • 79
            Namnet arbets- och organisationspsykologi i internationell jämförelse
          • 79
            Något om värderingars betydelse
        • 80
          Organisationspsykologi mot bakgrund av tekniksprången i svenskt arbetsliv
          • 81
            Från manuellt arbete till mekanisering
          • 82
            Från mekanisering till automation
          • 84
            Datorisering och it
          • 84
            Kommunikationsfrämjande it
        • 85
          Demokratisering på svenska arbetsplatser
          • 86
            De sociotekniska försöken
          • 87
            Lärdomar
          • 88
            Från förslagsställande till innovation
        • 89
          Arbetsgruppen i svenska studier
        • 92
          Ledarskapet i svensk forskning
        • 95
          Jämställdhets- och genusperspektiv
          • 96
            Jämställdhetsperspektiv på organisatoriska förhållanden
          • 98
            Genusperspektiv
        • 100
          Strukturella villkor bakom svensk organisationspsykologisk forskning
          • 101
            De första kunskapsintressenterna
          • 101
            Rätt man på rätt plats: Psykologiska tjänster
          • 102
            Arbetsgivarna går i bräschen
          • 104
            A/O-psykologin blir utsatt för samhällskritik som får konsekvenser
          • 105
            De fackliga organisationernas roll
          • 108
            Varifrån kom det finansiella stödet?
        • 109
          Avslutning
        • 110
          Fördjupningslitteratur
        • 111
          Appendix till kapitel 3
          • 111
            Medbestämmandelagens regleringsområden
          • 111
            Arbetsmiljölagens innehåll
          • 112
            Saltsjöbadsavtalet
      • 4
        113
        Utformning
      • Nikolaj Lune
      • Översättning: Karin Larsson Wentz & Susanne Uhler
        • 113
          Inledning
        • 114
          Specialisering och samordning
          • 115
            Samordningsbehov: En modell (1)
        • 120
          Avkall på autonomi: Fyra organisatoriska grundformer
          • 122
            Kollektiv
          • 123
            Hierarki
          • 124
            Demokrati
          • 125
            Marknad
          • 125
            Maktfördelning: En modell (2)
          • 127
            Tankeexperiment och sektorer
          • 128
            Ett gränsfall: Nätverk
          • 128
            Några utvecklingstendenser
        • 130
          Den mänskliga mångfalden
        • 132
          Arbetsuppgifter och mental komplexitet
          • 133
            Erfarenhetsutveckling och diskontinuitet: En modell (3)
          • 134
            Beslutsheuristik 1: Omedelbar bedömning
          • 137
            Beslutsheuristik 2: Diagnostisk ackumulation
          • 139
            Beslutsheuristik 3: Alternativa sekvenser
          • 142
            Beslutsheuristik 4: Parallella sekvenser
        • 145
          Fyra designprinciper för hierarkier
          • 145
            Första principen: Person och uppgift
          • 148
            Andra principen: Projektgrupper
          • 149
            Tredje principen: Ledare och medarbetare
          • 155
            Fjärde principen
        • 156
          Tre varianter av hierarkier
          • 158
            Strategi och samordning: En modell (4)
        • 166
          Specialisering utan avlastning?
          • 167
            Maskinbyråkratins triumf och dialogens död
        • 168
          Tillämpningsfrågor
          • 168
            1. Ditt arbetsliv: Uppgifter
          • 169
            2. Ditt arbetsliv: Ledare
          • 169
            3. Bedömning av personer
          • 169
            4. Bedömning av uppgifter
        • 170
          Fördjupningslitteratur
      • 5
        171
        Dynamik och struktur
      • Siv Boalt Boëthius
        • 171
          Inledning
        • 173
          Relationen mellan dynamik och struktur i organisationssammanhang
        • 175
          Tre teoretiska utgångspunkter
          • 176
            1. Olika sätt att beskriva organisationers struktur och dynamik
          • 179
            2. Mångtydiga betydelser av begreppet process
          • 180
            3. Den hållande funktionen i organisationer och grupper
        • 182
          Strukturegenskaper hos organisationer
          • 184
            Organisationens mål och innehåll
          • 186
            Organisatoriska styrsystem
          • 188
            Fysisk miljö
        • 189
          Organisatoriska delsystem
          • 190
            Gruppstorlek
          • 194
            Gruppsammansättning
        • 198
          Dynamiken i organisationer i form av processer
          • 199
            Socialt klimat
          • 200
            Kommunikation
          • 202
            Roller och rolltagande
        • 204
          Organisatoriska ramar, kärninnehåll och samspel: En modell
          • 206
            Organisatoriska ramar
          • 207
            Kärninnehåll
          • 209
            Samspelsprocesser
        • 210
          Sammanfattning
        • 213
          Fördjupningslitteratur
      • 6
        215
        Mellan grupper
      • Siv Boalt Boëthius & Johan Näslund
        • 215
          Inledning
        • 216
          Den tidiga forskningen om intergrupprelationer
        • 218
          Intergrupprelationer och mål
        • 221
          Intergrupprelationer och systemteori
        • 223
          Intergrupp och social kategorisering
        • 229
          En praktisk diskussion
        • 231
          Fördjupningslitteratur
      • 7
        233
        Kultur och klimat
      • Robert Holmberg
        • 234
          Kultur och klimat som teoretiska begrepp
        • 235
          Definitioner av organisationsklimat
        • 237
          Organisationskultur
        • 240
          Hur kan man studera klimat och kultur i organisationer?
        • 244
          Forskningsrön och praktiska implikationer
          • 245
            Organisationsklimatets betydelse för verksamheters resultat
          • 247
            Organisationskulturens betydelse för verksamheters resultat
        • 248
          Kultur och klimat i praktiken
        • 252
          Sammanfattning
        • 253
          Fördjupningslitteratur
      • 8
        255
        Fysisk inramning
      • Gunnela Westlander
        • 255
          Inledning
        • 257
          Kontorets arkitektur: En kort historik
        • 259
          Att bygga för kontorsverksamhet: Intentionerna bakom tre aktuella planmodeller
          • 260
            Cellkontor
          • 261
            Kontorslandskap
          • 263
            Kombikontor
        • 263
          De tre planmodellerna i praktiken: En jämförande studie
        • 267
          En stödjande planmodell till nyligen införd grupporganisation
        • 273
          Flexibilitetskraven och den rumsliga hemvisten
        • 275
          Några avslutande ord
        • 278
          Fördjupningslitteratur
      • 9
        279
        Utveckling
      • Endre Sjøvold
      • Översättning: Karin Larsson Wentz & Susanne Uhler
        • 282
          Individen och gruppen
          • 283
            Hur påverkas prestationen när vi arbetar ensamma respektive tillsammans med andra?
          • 285
            Vilken betydelse har gruppen för vår sociala funktion i organisationer?
          • 287
            Olika traditioner inom forskningen om grupper
          • 289
            Våra två inledande exempel på team: Personlighet, roller och forskning om team
        • 292
          Gruppers dynamik, utveckling och samspel med omvärlden
          • 292
            Klassiska teorier om grupprocesser och gruppers utveckling
          • 296
            Grupper och kontext
          • 299
            Våra två inledande exempel: Kontext, dynamik och effektivitet
          • 301
            Åter till den 22 juli 2011
        • 303
          Undergrupper, polarisering, konflikter och målnivå
          • 303
            Undergrupper
          • 305
            Jämvikt, roller och målnivå
          • 307
            Polarisering kontra konflikt
          • 309
            Olika typer av polarisering
          • 310
            Hur kan man upptäcka och hantera polariseringar inom en grupp?
        • 313
          Tillämpningsaspekter
          • 314
            Konsulter och beställare av konsulttjänster
          • 316
            Studenter och forskare
        • 319
          Sammanfattning
        • 319
          Fördjupningslitteratur
      • 10
        321
        Individen
      • Stefan Blomberg
        • 327
          Individens arbetsupplevelse
          • 329
            Autonomi, kompetens och tillhörighet
          • 330
            Anpassning mellan arbetsförhållanden och individ
          • 331
            Arbetsfaktorer som vitaminer
          • 334
            Krav–kontroll, överambition och arbetsengagemang
          • 336
            Värdegrund, kultur och åskådareffekten
        • 337
          Affekters och emotioners påverkan på arbetsplatsen
        • 340
          Individ och ledarskap
          • 342
            Otydlig ledning
        • 343
          Individen i systemet
        • 346
          Personlighet
          • 346
            Offer och förövare
        • 349
          Individen i organisationen: Praktisk tillämpning
          • 349
            Tydliggöra: Ordning och reda i organisationen
          • 350
            Tillit och förtroende
          • 352
            Empatiskt och stödjande ledarskap
          • 353
            Konflikthantering
        • 354
          Individen i organisationen: Avslutning
        • 354
          Fördjupningslitteratur
      • 11
        355
        Drivkrafter
      • Tomas Jungert
        • 356
          Tidiga perspektiv och behovsmotivation
        • 362
          Social identitetsteori
        • 364
          Yttre arbetsmotivation
        • 368
          Inre arbetsmotivation
        • 369
          Betydelsen av kompetens
        • 372
          Motivation byggd på målsättande
        • 375
          Självbestämmandeteorin
          • 377
            Om autonomi och samhörighet
          • 378
            Arbetsklimat som stöder autonomi, kompetens och samhörighet
        • 382
          Arbetsmotivation och team
        • 383
          Arbetstillfredsställelse och motivation
        • 385
          Motivation, mål, belöningar och prestation
        • 387
          Diskussion och praktisk tillämpning
        • 391
          Fördjupningslitteratur
      • 12
        393
        Ledning
      • Stefan Jern & Johan Bertlett
        • 397
          Frågeställning 1: Vad betyder ”att leda” och vem leder hur?
          • 398
            Innersta cirkeln: Ledaren
          • 404
            Mellersta cirkeln: Ledaren, gruppen, individen och samspelet med de ledda individerna
          • 414
            Yttersta cirkeln: Organisation och system
          • 422
            Sammanfattande kommentar yttersta cirkeln och frågeställning 1
        • 425
          Frågeställning 2: Vad är det som leds och i vilket sammanhang?
          • 427
            Vem och vad leddes då och vem och vad leds nu
          • 430
            Skalnivåer, fokus, driftsformer och mål
          • 431
            Temporära och avvikande situationer inom samma kontext
          • 432
            Kultur och tradition
          • 433
            Sammanfattande kommentar frågeställning 2
        • 434
          Frågeställning 3: Hur styr samhället, värderingar och maktbaser vid utövandet av ledarskap och ledarskapsforskning?
          • 435
            Industrialisering och kommando–kontrolltänkande
          • 435
            Demokratisering och relationstänkande
          • 437
            Globalisering, marknadsekonomi och kommunikationsnätverk
          • 440
            Under och bortom megatrenderna
          • 441
            Några aktuella utvecklingslinjer
        • 445
          Tillämpningsaspekter
          • 446
            Konsulter och beställare av konsulttjänster
          • 447
            Studenter och forskare
        • 448
          Sammanfattning
        • 449
          Fördjupningslitteratur
      • 13
        451
        Lärande
      • Anders Örtenblad
        • 452
          Organisatoriskt minne
        • 453
          Fyra definitioner
          • 453
            Lärande i arbetet
          • 455
            Klimat för lärande
          • 455
            Lärande struktur
          • 457

Boken är mestadels välskriven och fint utformad. Jag kan varmt rekommendera den till studenter, forskare, konsulter, chefer men även till fackligt aktiva. Den digra referenslistan är imponerande!

Information

Redaktörer:
Stefan Jern Johan Näslund
Författare:
Edgar H Schein
Kapitelförfattare:
Johan Bertlett Stefan Blomberg Siv Boalt Boëthius Robert Holmberg Tomas Jungert Nikolaj Lunøe Endre Sjøvold Gunnela Westlander Anders Örtenblad
Översättare:
Susanne Uhler
Illustratör:
Emelie Westlander
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144127446
Utgivningsår:
2015
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
37757-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
552

Författare

Stefan Jern

Stefan Jern är docent, leg. psykolog med specialistkompetens i klinisk psykologi och arbetslivets psykologi. Stefan var tidigare universitetslektor...

Johan Näslund

Johan Näslund är universitetslektor vid Linköpings universitet samt verksam som konsult och handledare för yrkesverksamma hjälpare. Johans kunskaps...

Johan Bertlett

Johan Bertlett är fil.dr i psykologi och arbetar halvtid som lektor vid avdelningen för arbets- och organisationspsykologi, Lunds universitet. Där ...

Stefan Blomberg

Stefan Blomberg är filosofie doktor och legitimerad psykolog och arbetar vid Arbets- och miljömedicin i Linköping vid universitetssjukhuset i Linkö...

Siv Boalt Boëthius

Siv Boalt Boëthius är professor emerita vid Stockholms universitet. Först verksam som klinisk psykolog och psykoanalytiker, men övergick till arbet...

Robert Holmberg

Robert Holmberg är leg. psykolog och universitetslektor vid avdelningen för arbets- och organisationspsykologi, Institutionen för psykologi, Lunds ...

Tomas Jungert

Tomas Jungert är docent i psykologi vid Institutionen för psykologi vid Lunds universitet. Han disputerade vid Linköpings universitet och gjorde dä...

Nikolaj Lunøe

Nikolaj Lunøe är psykolog och cand. psych. (1982). Klinisk psykolog inom sjukhuspsykiatri (1983–90) och därefter verksam i eget företag som konsult...

Edgar H Schein

Edgar H. Schein är Society of Sloan Fellows Professor of Manage-ment Emeritus vid MIT Sloan School of Management för sin livs-långa gärning, såväl ...

Endre Sjøvold

Endre Sjøvold är assoc. professor och forskare med inriktning på grupp- och organisationspsykologi. PhD 1975. Verksam som konsult och forskare seda...

Gunnela Westlander

Gunnela Westlander är professor emerita, arbetslivsforskare med inriktning på social- och organisationspsykologi. Docent 1977 vid psykologiska inst...

Anders Örtenblad

Anders Örtenblad är sedan 2013 professor i organisation och ledarskap på samhällsvetenskapliga fakulteten vid Universitetet i Nordland, Norge. Blan...

 ;

Vad vet vi om hur organisationer bäst kan ledas? Hur utvecklas och förändras organisationer och grupper, och vad vet vi om organisationers inverkan på individer? Kan en organisation bli ”sjuk” och hur kan den ”botas”? Dessa är några av de många frågor som lyfts fram i denna lärobok i förändringsinriktad organisationspsykologi. Bokens tyngdpunkt ligger på en kritisk genomgång av teori och praktik runt organisationers förändring och utveckling. Till skillnad från merparten av litteraturen inom ...

Vad vet vi om hur organisationer bäst kan ledas? Hur utvecklas och förändras organisationer och grupper, och vad vet vi om organisationers inverkan på individer? Kan en organisation bli ”sjuk” och hur kan den ”botas”? Dessa är några av de många frågor som lyfts fram i denna lärobok i förändringsinriktad organisationspsykologi. Bokens tyngdpunkt ligger på en kritisk genomgång av teori och praktik runt organisationers förändring och utveckling. Till skillnad från merparten av litteraturen inom fältet utgår den från en nordisk kontext. Detta är viktigt då organisationspsykologi som ämne är så starkt knutet till den kulturella och historiska kontexten - där svensk organisationspsykologi haft som fokus att ge underlag för en bra och hälsosam balans mellan medarbetare och ledning, medan den internationella forskningen främst prioriterat stöd till ledningen för att öka personalens effektivitet. Ämnen som behandlas är bland annat organisationers design, dynamik och struktur, begreppen organisationskultur- och klimat, organisatoriskt lärande samt arbetsmotivation, ledarskap och betydelsen av arbetets fysiska inramning. Denna uppdaterade och utökade utgåva vänder sig till studenter på alla universitetsnivåer i relevanta ämnen och till intresserade praktiker. Två av kapitlen är helt nyskrivna: ”Organisation?” och ”Mellan grupper”.

Information

Redaktörer:
Stefan Jern Johan Näslund
Författare:
Edgar H Schein
Kapitelförfattare:
Johan Bertlett Stefan Blomberg Siv Boalt Boëthius Robert Holmberg Tomas Jungert Nikolaj Lunøe Endre Sjøvold Gunnela Westlander Anders Örtenblad
Översättare:
Susanne Uhler
Illustratör:
Emelie Westlander
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144169859
Utgivningsår:
2015
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
37757-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Stefan Jern

Stefan Jern är docent, leg. psykolog med specialistkompetens i klinisk psykologi och arbetslivets psykologi. Stefan var tidigare universitetslektor...

Johan Näslund

Johan Näslund är universitetslektor vid Linköpings universitet samt verksam som konsult och handledare för yrkesverksamma hjälpare. Johans kunskaps...

Johan Bertlett

Johan Bertlett är fil.dr i psykologi och arbetar halvtid som lektor vid avdelningen för arbets- och organisationspsykologi, Lunds universitet. Där ...

Stefan Blomberg

Stefan Blomberg är filosofie doktor och legitimerad psykolog och arbetar vid Arbets- och miljömedicin i Linköping vid universitetssjukhuset i Linkö...

Siv Boalt Boëthius

Siv Boalt Boëthius är professor emerita vid Stockholms universitet. Först verksam som klinisk psykolog och psykoanalytiker, men övergick till arbet...

Robert Holmberg

Robert Holmberg är leg. psykolog och universitetslektor vid avdelningen för arbets- och organisationspsykologi, Institutionen för psykologi, Lunds ...

Tomas Jungert

Tomas Jungert är docent i psykologi vid Institutionen för psykologi vid Lunds universitet. Han disputerade vid Linköpings universitet och gjorde dä...

Nikolaj Lunøe

Nikolaj Lunøe är psykolog och cand. psych. (1982). Klinisk psykolog inom sjukhuspsykiatri (1983–90) och därefter verksam i eget företag som konsult...

Edgar H Schein

Edgar H. Schein är Society of Sloan Fellows Professor of Manage-ment Emeritus vid MIT Sloan School of Management för sin livs-långa gärning, såväl ...

Endre Sjøvold

Endre Sjøvold är assoc. professor och forskare med inriktning på grupp- och organisationspsykologi. PhD 1975. Verksam som konsult och forskare seda...

Gunnela Westlander

Gunnela Westlander är professor emerita, arbetslivsforskare med inriktning på social- och organisationspsykologi. Docent 1977 vid psykologiska inst...

Anders Örtenblad

Anders Örtenblad är sedan 2013 professor i organisation och ledarskap på samhällsvetenskapliga fakulteten vid Universitetet i Nordland, Norge. Blan...

 ;