Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Förtroendefullt samarbete

- att bygga långsiktiga relationer
Skickas följande arbetsdag

Ingen når i dag framgång på egen hand. Förmågan att forma allianser, samarbeta och bygga långsiktiga relationer är en nödvändig framgångsfaktor. Förtroendefullt samarbete hjälper dig att förhandla vid intressemotsättningar och att utveckla din kompetens i att förebygga och lösa konflikter. Boken tar upp Will Schutz välkända FIRO-teori, som förklarar hur våra inbördes relationer fungerar. Teorin identifierar tre dimensioner av mänskligt beteende: Tillhöra, Kontroll och Öppenhet. Genom att bli...

Ingen når i dag framgång på egen hand. Förmågan att forma allianser, samarbeta och bygga långsiktiga relationer är en nödvändig framgångsfaktor. Förtroendefullt samarbete hjälper dig att förhandla vid intressemotsättningar och att utveckla din kompetens i att förebygga och lösa konflikter. Boken tar upp Will Schutz välkända FIRO-teori, som förklarar hur våra inbördes relationer fungerar. Teorin identifierar tre dimensioner av mänskligt beteende: Tillhöra, Kontroll och Öppenhet. Genom att bli mer medveten om dina försvarsbeteenden och rädslor kan du minska din rigiditet och utveckla dina relationer. Verkligt samarbete börjar inom individen. Förmågan till problemlösning är central. I boken lär författarna dig att förhandla och lösa konflikter med en mycket effektiv metod: intressebaserad problemlösning. Det är en av de fem färdigheter du behöver för att lösa problem i relationer. De andra fyra är vilja till samarbete, öppenhet, personligt ansvar samt självkännedom och att förstå andra. I den nya upplagan har den Rosa zonen tillkommit vid sidan av Röd och Grön zon. Den Rosa zonen symboliserar en företagskultur präglad av konflikträdsla och passivt aggressiva beteenden. Metaforen Röd, Rosa och Grön zon är ett slagkraftigt budskap i hur man skapar ett klimat av förtroendefullt samarbete. Boken innehåller också nya utvärderingsdata om effekterna av programmet som visar hur effektivt det är att använda sig av ett förtroendefullt samarbete för att bygga långsiktiga goda relationer och skapa en samarbetsinriktad företagskultur.

Förord till den andra svenska utgåvan   11

Förord till den första svenska utgåvan   13

Författarnas förord till den andra utgåvan   15

 

Inledning   21

De fem grundläggande färdigheterna

Samarbetskapital   22

Gränslöst känslomässigt engagemang eller entusiasm   23

Samarbete är nödvändigt för teamarbete   25

Början till samarbete   25

De fem grundläggande färdigheterna   27

 

Del IDEN FÖRSTA GRUNDLÄGGANDE FÄRDIGHETEN: Avsikt – vilja till samarbete

1Förhållningssätt och avsikt   33

Att hålla sig kvar i den Gröna zonen   33

Biologiska faktorer   43

Kulturella faktorer   45

Det inre samtalet   46

Organisatoriska miljöer   50

Sammanfattning   54

 

2Lägg av! … Jag går väl inte i försvar!   55

Var kommer försvaren ifrån?   58

Hur försvaren orsakar problem   61

Hantera dina försvar   62

Undersök dina egna försvarsmekanismer   64

Skapa ett tidigt varningssystem   69

Lägg upp en handlingsplan för att hantera dina försvarsreaktioner73

Sammanfattning   85

3Avaktivera dina reaktiva knappar   87

Avaktivera dina reaktiva knappar   88

Tre åtgärder för att avaktivera dina reaktiva knappar89

Sammanfattning   93

 

Del IIDEN ANDRA GRUNDLÄGGANDE FÄRDIGHETEN: Öppenhet

4Den stora förenklaren   97

Verktyg som främjar större öppenhet   100

Sammanfattning   110

 

5Lyssna – den mest utlärda men ofta oanvända färdigheten111

Effekten av att lyssna   111

Lyssnarens åtagande   113

Ska man ställa frågor eller inte?   117

Effekten av försvarsbeteende på lyssnandet   118

Agerande som motverkar lyssnande   118

Sammanfattning   120

 

Del IIIDEN TREDJE GRUNDLÄGGANDE FÄRDIGHETEN: Personligt ansvar

6Göra val och ta ansvar för dem   125

Vad tror du?   127

Ta ansvar för dina val   131

Sammanfattning   133

 

Del IVDEN FJÄRDE GRUNDLÄGGANDE FÄRDIGHETEN: Självkännedom och att förstå andra

7Förstå ditt eget beteende i relationer137

FIRO-teorin   137

Tre centrala beteenden som påverkar kompabiliteten   139

Tillhöra   141

Kontroll   143

Öppenhet   145

FIRO Element B: skattning och skalor   147

Låt oss titta på ett exempel   149

Så här skulle vi coacha Monica   151

Så här skulle vi coacha Hank   152

FIRO Element B: resultat   154

Utforska preferenser med hjälp av FIRO Element B-resultatet157

Sammanfattning   160

 

8Rigiditet är fienden   163

Självkänsla   163

Känslor och rädslor   164

Känslan av att vara betydelsefull och rädslan för att bli ignorerad165

Känslan av att vara kompetent och rädslan för att bli förödmjukad 166

Känslan av att vara omtyckt och rädslan för att bli avvisad168

Sammanfattning   173

 

9Frigöra sig från det förflutna en tanke i taget175

Nya sätt att tänka   177

Kom ihåg att andas!   178

Åtta verktyg för att släppa taget om det förflutna   178

Andra metoder som främjar långsiktig utveckling192

Sammanfattning   194

 

Del VDEN FEMTE GRUNDLÄGGANDE FÄRDIGHETEN: Förhandling och problemlösning

10Framgångsstrategier för samarbete   197

Tio strategier   198

Sammanfattning   207

 

11Vi har ett problem – vad ska vi göra åt det?209

(Översikt av det Intressebaserade förhållningssättet i en förhandling)

Det intressebaserade förhållnings­sättet ger mätbara resultat210

Vad är det intressebaserade förhållningssättet?   213

Sammanfattning   214

 

12Hur sätter vi igång?   217

(Komma fram till en process och hjälpa
 människor att känna sig inkluderade)

Billiga knep fungerar inte   218

Var tydlig med dina avsikter   219

Prata om processfrågor för att undvika överraskningar220

Sammanfattning   223

 

13Vilka problem måste lösas?   225

(Se till att alla försöker lösa samma problem)

Inkludera inte några lösningar   228

Undvik att belägga andra med skam eller skuld   230

Håll det enkelt   230

Sammanfattning   232

 

14Vad är det alla faktiskt behöver?   233

(Förstå underliggande intressen)

Vad är ett intresse?   234

Varför fokusera på intressen?   235

Utforska intressen   238

Hur bakgrunden påverkar parternas intressen   239

Finns det ett symbolvärde?   240

Betydelsen av immateriella intressen   240

Var medveten om kulturella aspekter   241

Formulera intressen   242

Uppmärksamma samtliga parters intressen   245

Sammanfattning   246

 

15Vad ska vi göra om vi inte kan komma fram till en lösning?247

(Utveckla en reservplan)

Kan du förbättra din reservplan?   248

Överenskommelser måste vara bättre än alla reservplaner   249

Varning!   249

Sammanfattning   252

 

16Nu kommer vi till det roliga!   253

(Kreativa lösningar)

Tio riktlinjer för att hitta fram till kreativa lösningar253

Tio metoder för att komma på kreativa lösningar   263

Varning!   269

Låt oss öva   270

Sammanfattning   272

 

17Lägga bitarna på plats   275

(Avslutning)

Börja med ett utkast   276

Visualisera framgång   278

Ett dussin sätt att komma loss om man kör fast   279

Tydlighet och åtagande   283

Att kommunicera med omgivningen   285

Kort sammanfattning av det intressebaserade förhållningssättet287

Sammanfattning   288

 

Del VIAVSLUTNING – Det är dags att tillämpa det du lärt dig

18Det är dags att tillämpa det du lärt dig ...291

Tjugo åtgärder du kan använda redan i dag för att känna dig mer
 tillfreds och förbättra din förmåga att hantera relationer

Förändring av organisationen   294

De fem grundläggande färdigheterna för att skapa samarbetsinriktade relationer297

Tjugo saker du kan göra redan i dag för att förbättra din förmåga att hantera relationer   298

Författarnas tack    301

BILAGA 1. Forskningsrapport   305

BILAGA 2. Lista över material kopplat till FIRO-teorin313

BILAGA 3. Förteckning över övningar, verktyg, exempel och listor317

Noter319

Person- och sakregister   331

Information

Författare:
James W. Tamm Ronald J. Luyet
Översättare:
Katarina Trodden Emily Wigelius
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144139807
Utgivningsår:
2006
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
32336-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
332

Författare

James W. Tamm

Jim W. Tamm, tidigare domare och numera konsult, har mer än fyrtio års erfarenhet av konflikthantering, samarbete, medling och konsultationer i för...

Ronald J. Luyet

Ron J. Luyet, lic. psykoterapeut, har mer än fyrtio års erfarenhet av att skapa högpresterande team och att lära ut färdigheter i konflikthantering...

 ;