Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Vad är strategi?

Skickas följande arbetsdag

Vad är strategi?

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vad är strategi? är en kortfattad och lättläst översikt över området. Genom att presentera flera olika perspektiv på strategi ger författaren en bred förståelse för vad strategi är och vilka områden som är extra viktiga att fokusera på. Boken innehåller en historisk beskrivning av strategiämnets framväxt men presenterar även flertalet nya perspektiv på strategi. Perspektiv som fokuserar på hur man uppnår resultat, men som samtidigt lägger vikt vid förändring, innovation, digitalisering och h...

Vad är strategi? är en kortfattad och lättläst översikt över området. Genom att presentera flera olika perspektiv på strategi ger författaren en bred förståelse för vad strategi är och vilka områden som är extra viktiga att fokusera på. Boken innehåller en historisk beskrivning av strategiämnets framväxt men presenterar även flertalet nya perspektiv på strategi. Perspektiv som fokuserar på hur man uppnår resultat, men som samtidigt lägger vikt vid förändring, innovation, digitalisering och hur mänsklig interaktion påverkar strategiska beslut, processer och utfall.

Förord av professor Inger Stensaker 9

Förord 11

Fyra korta historier 13

Inledning 15

 

              1  På jättars axlar 21

Från krigföring till aktiebolag 21

Samhällsförändringar och värdelära 23

Strategi skiljs från taktik 25

Planering blir viktigt för företagen 25

Hawthorne-studierna 27

Taylorismen 27

Löpande bandet och fordismen 28

Samarbete och intern kommunikation 29

Funktionalismen 30

Hierarki och rationalitet 32

Nya kommunikationsmöjligheter öppnar upp för nya organisationsmodeller 33

Spelteori 36

Paretoprincipen 39

Hur snabbt bör företag egentligen växa? 41

Avslutning 43

 

              2  Fyra centrala strategiskolor 45

Olika indelningar av strategiskolorna 45

Klassiska förklaringsmodeller 48

Agentteorin 57

Processinriktat perspektiv 59

De fem p:na 61

Beslutsfattande 65

Begränsad rationalitet, beslutsfattande och artificiell intelligens 72

Evolutionistiska förklaringsmodeller 73

Systemteoretiska förklaringsmodeller 87

Avslutning 93

 

              3  Strategilandskapet på senare tid 95

Resursbaserad teori: både externa och interna förhållanden är viktiga 95

Företagets förmåga till dynamisk anpassning 98

Innovation 111

Affärsmodellinnovation 114

Strategi och teknologi 117

Digitalisering 120

Från IT-strategi till digital strategi – och digitalt ledarskap 121

Plattformar 123

Beslutsfattande av artificiell intelligens och maskiner 125

Maskiner, moral och etik 126

Avslutning 134

 

              4  Strategi som praktik 137

Praktikteori 137

Strategi som praktik 145

Strategi som praktik-triangeln 146

Strategisering 151

Teknologi och strategi 153

Vad kan strategi som praktik användas till? 157

Avslutning 161

 

              5  Så vad är då strategi? 163

Strategibegreppet 163

Är teorierna föråldrade? 168

Till slut 169


Appendix: Strategidefinitioner 171

Referenser 173

Register 183

Information

Författare:
Lene Pettersen
Översättare:
Ann Lagerhammar
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144149059
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43910-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
187

Författare

Lene Pettersen

Lene Pettersen är verksam vid Institutt for kommunikasjon vid Høyskolen Kristiania samt vid Institutt for markedsføring vid Handelshøyskolen BI.

 ;

Vad är strategi? är en kortfattad och lättläst översikt över området. Genom att presentera flera olika perspektiv på strategi ger författaren en bred förståelse för vad strategi är och vilka områden som är extra viktiga att fokusera på. Boken innehåller en historisk beskrivning av strategiämnets framväxt men presenterar även flertalet nya perspektiv på strategi. Perspektiv som fokuserar på hur man uppnår resultat, men som samtidigt lägger vikt vid förändring, innovation, digitalisering och h...

Vad är strategi? är en kortfattad och lättläst översikt över området. Genom att presentera flera olika perspektiv på strategi ger författaren en bred förståelse för vad strategi är och vilka områden som är extra viktiga att fokusera på. Boken innehåller en historisk beskrivning av strategiämnets framväxt men presenterar även flertalet nya perspektiv på strategi. Perspektiv som fokuserar på hur man uppnår resultat, men som samtidigt lägger vikt vid förändring, innovation, digitalisering och hur mänsklig interaktion påverkar strategiska beslut, processer och utfall.

Information

Författare:
Lene Pettersen
Översättare:
Ann Lagerhammar
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144166711
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43910-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lene Pettersen

Lene Pettersen är verksam vid Institutt for kommunikasjon vid Høyskolen Kristiania samt vid Institutt for markedsføring vid Handelshøyskolen BI.

 ;