Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Tjänsteinnovation

Skickas följande arbetsdag

Tjänster är det som just nu skapar tillväxt i Sveriges ekonomi: men vad är det egentligen som växer och hur kommer det sig att företag som Spotify, Ikea eller King (Candy crush) på kort tid kan bli stora och högt värderade? Vad är det som gör att våra svenska industriföretag som Ericsson, Tetra Pak eller SKF är så intresserade av tjänster? Eller vad är det som får EU att satsa 80 miljarder euro på tjänsteinnovation? Det handlar om en tro och förhoppning om framtiden och att det är tjänsteinno...

Tjänster är det som just nu skapar tillväxt i Sveriges ekonomi: men vad är det egentligen som växer och hur kommer det sig att företag som Spotify, Ikea eller King (Candy crush) på kort tid kan bli stora och högt värderade? Vad är det som gör att våra svenska industriföretag som Ericsson, Tetra Pak eller SKF är så intresserade av tjänster? Eller vad är det som får EU att satsa 80 miljarder euro på tjänsteinnovation? Det handlar om en tro och förhoppning om framtiden och att det är tjänsteinnovation som kommer att generera välstånd för framtida generationer. Denna bok beskriver vad en tjänsteinnovation är och hur man ska arbeta med det. Tjänsteinnovation utgår från det värde som samskapas med kunden eller användaren. Resultatet kan kategoriseras till ett antal olika innovationstyper: • Processinnovation • Affärsmodellsinnovation • Varumärkesinnovation • Social innovation • Upplevelseinnovation • Beteendeinnovation.

      • 9
        Förord av Bo Edvardsson
      • 11
        Författarnas förord
      • 15
        KAPITEL 1 Tjänsteinnovation som konkurrensmedel
        • 17
          Tjänsters olika uttrycksformer
        • 19
          Det handlar om vad erbjudanden gör – inte vilka de är
        • 21
          Allting handlar om tjänster
        • 23
          Den aktiva kunden, användaren, patienten
        • 25
          Vad avses egentligen med tjänster
        • 28
          Värdeskapande processer, kundupplevelser och kontext
        • 32
          Några exempel på tjänsteinnovationer
        • 35
          Tjänsteinnovation – den nya logiken
        • 37
          Bokens begrepp och innehåll
        • 39
          Sammanfattning och ytterligare läsning
      • 43
        KAPITEL 2 Vad är tjänsteinnovation?
        • 44
          En ny syn på värde
        • 47
          Utvecklingen av synen på tjänsteinnovation
        • 52
          Tjänsteinnovation utifrån kända begrepp
        • 56
          Vår modell av tjänsteinnovation
        • 65
          Sammanfattning och ytterligare läsning
      • 67
        KAPITEL 3 Den tjänsteinnovationsdrivna organisationen
        • 67
          Att förstå kundens värdeskapande processer
        • 70
          Värdeskapande processer är svåra att fånga
        • 71
          Kunder har bra idéer
        • 74
          Rätt metod vid rätt tillfälle
        • 77
          Bygg upp en egen marknadskompetens
        • 80
          Vikten av att implementera arbetssätt
        • 81
          Att bryta invanda mönster
        • 82
          Framtidens kundorienterade företag
        • 84
          Sammanfattning och ytterligare läsning
      • 87
        KAPITEL 4 Att utveckla tjänsteinnovationer
        • 87
          Tjänsteinnovation som process
        • 89
          Skapa fokus, förstå kunden och bygg struktur
        • 90
          Fokusera
        • 91
          Involvera
        • 92
          Lära
        • 94
          Orkestrera
        • 96
          Pröva
        • 97
          Standardisera
        • 97
          Implementering av en tjänsteinnovation
        • 98
          Hur unik är din tjänsteinnovation
        • 99
          Processinnovation
        • 100
          Varumärkesinnovation
        • 102
          Affärsmodellsinnovation
        • 102
          Social innovation
        • 103
          Upplevelseinnovation
        • 103
          Beteendeinnovation
        • 105
          Sammanfattning och ytterligare läsning
      • 109
        KAPITEL 5 Kunder som samskapare i tjänsteinnovation
        • 109
          Vem har de mest innovativa idéerna
        • 113
          Ledande användare
        • 119
          Inkludera kunder i tjänsteinnovationsprocesser
        • 121
          Att förstå och analysera kundkontexter – etnografiska studier
        • 125
          Underlätta kunders samskapande av tjänsteinnovation
        • 127
          Sammanfattning och ytterligare läsning
      • 131
        KAPITEL 6 Tjänsteinnovation i produktorienterade företag
        • 131
          Produktorienterade företag
        • 132
          Tjänster som motor för att öka konkurrenskraften
        • 134
          Produkter som plattform för tjänster
        • 137
          Tjänstefiering – en process
        • 142
          Tjänstestrategier
        • 146
          Olika startpunkter för tjänsteinnovation
        • 148
          Att utveckla tjänsteinnovationer i produktorienterade företag
        • 149
          Att introducera tjänsteinnovationer
        • 151
          Tjänster – från kostnad till en lönsam verksamhet
        • 154
          Sammanfattning och ytterligare läsning
      • 157
        Sakregister

Information

Författare:
Per Kristensson Anders Gustafsson Lars Witell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144095127
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
38240-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
160

Författare

Per Kristensson

Per Kristensson är professor i psykologi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning, på Karlstads universitet där han forskar och undervisar om konsumen...

Anders Gustafsson

Anders Gustafsson är professor i företagsekonomi och verksam vid CTF, Centrum för tjänsteforskning, Karlstads Universitet. Hans forskning har huvud...

Lars Witell

Lars Witell är professor i företagsekonomi och verksam vid CTF – Centrum för tjänsteforskning, Karlstads universitet. Han är dessutom professor i k...

 ;