Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Organisationsteori för den offentliga sektorn

Skickas följande arbetsdag

Organisationsteori för offentlig sektor

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken ger en introduktion till organisationsteori med speciellt fokus på den offentliga sektorns specifika förutsättningar och målsättningar. I första delen introduceras tre olika perspektiv på hur offentliga organisationer är uppbyggda och hur de fungerar: det instrumentella perspektivet, kulturperspektivet och mytperspektivet. I andra delen av boken använder författarna dessa olika perspektiv för att beskriva och analysera centrala delar av offentliga organisationer. Några av de c...

Den här boken ger en introduktion till organisationsteori med speciellt fokus på den offentliga sektorns specifika förutsättningar och målsättningar. I första delen introduceras tre olika perspektiv på hur offentliga organisationer är uppbyggda och hur de fungerar: det instrumentella perspektivet, kulturperspektivet och mytperspektivet. I andra delen av boken använder författarna dessa olika perspektiv för att beskriva och analysera centrala delar av offentliga organisationer. Några av de centrala aspekterna är ledning, styrning, organisationsförändringar och lärande. Boken avslutas med ett kapitel som syftar till att öka förståelsen för offentliga organisationers komplexitet. Författarna menar att man behöver växla mellan de tre olika perspektiven för att få en rättvisande bild av hur offentlig sektor fungerar.

Förord 11

Förord av Anders Ivarsson Westerberg 15

1. Organisationsteori för den offentliga sektorn 17

En organisationsteoretisk ansats till den offentliga sektorn 17

Skillnader mellan offentliga och privata organisationer 22

Offentliga organisationers kännetecken 27

En organisationsteori för den offentliga sektorn 32

Vad perspektiven ska förklara 36

Strukturer, processer och uppgifter i offentliga organisationer 41

Begränsad rationalitet, statsvetenskap och organisationsteori 44

Bokens disposition 47

Litteratur 50

 

2. Det instrumentella perspektivet 53

Organisationer som instrument 53

Konsekvenslogik – målrationella handlingar 56

Formell organisationsstruktur 59

Ansvar 67

Strukturella egenskaper och faktiska handlingar 69

Koalitioner och intressehävdande 72

Omgivning och val av organisationsstruktur 76

Styrning genom utformning och användning av handlingsutrymme 78

Rationell kalkylering och politisk och/eller social kontroll 80

Litteratur 83

 

3. Kulturperspektivet 85

Organisationskultur 85

Organisationskultur som förklaringsfaktor 88

Logiken om det kulturellt lämpliga 90

Etablering och förändring av en organisationskultur 96

Historiska rötters betydelse för kulturella utvecklingsvägar 102

Organisationskultur och ledarskap 105

Demografi och kultur 108

En politisk-administrativ kulturs kännetecken 110

Institution och omgivning – kultur i ett vidare politiskt system 112

Fördelar och nackdelar med en starkt utvecklad organisationskultur 116

Kontextualisering, etik och tillit 119

Litteratur 121

 

4. Mytperspektivet 125

Myter – socialt skapade normer i en institutionell omgivning 125

Myters innehåll 130

Förhållandet mellan olika recept 133

Elastiska recept 134

Skapande och spridande av myter 136

Förutsättningar för spridandet av organisationsrecept 142

När rationaliserade recept ska införas och användas 150

Rationaliserade recept i instrumentell och institutionell tolkning 157

Myter och rykteshantering i offentliga organisationer 159

Litteratur 162

 

5. Mål, värderingar och motivation 165

Mål, värderingar och motivation i organisationer 165

Definition av mål 167

Formulering och utveckling av mål 172

Kännetecken för mål i offentliga organisationer 179

Värderingar i offentliga organisationer 184

Motivation i offentliga organisationer 191

Effekter av mål, värderingar och motivation i offentliga organisationer 192

Litteratur 196

 

6. Ledning och styrning 199

Styrning och ledning i organisationer 199

Mer styrning än ledning – ett instrumentellt perspektiv 202

Mer ledning än styrning – ett kulturellt perspektiv 203

Symboliska aspekter av ledning och styrning 205

En komplex relation mellan ledning och styrning 207

Olika typer av politisk och administrativ ledning 210

Ledningsfunktioner och ledarroller 213

Ledaregenskaper och ledarstilar 216

Ledning och nivå 219

Ledning och ansvar 221

Ledning och allmänhet 224

Ledning och kontext 227

Ledning och styrning i offentliga organisationer 230

Samverkansstyrning 236

Litteratur 238

 

7. Reformer och förändringar 241

Reformer och förändringar i organisationer 241

Reformarbetets organisering 246

Reformprogram och reformåtgärder 251

Förklaringar till form och innehåll i reformprogrammen 258

Hur reformarbete kan bedrivas 260

Förlopp och utfall av reform- och förändringsprocesser 266

Perspektiv och samband 269

Litteratur 270

 

8. Effekter, lärande och implikationer 273

Organisationsutformningens betydelse 273

Perspektiv och effekter 275

Effektbegreppet – mångtydigt och mångsidigt 277

Problem med att mäta effekter 286

Utmaningar vid mätning av resultat och vid effektstudier 291

Effekter av NPM-reformer 303

Effekter av post-NPM-reformer och new public governance (NPG) 311

Det finns inte endast ||en|| bästa lösning – lärande och effekter 316

Litteratur 320

 

9. Förståelse och styrning 323

Perspektiv, styrning och strategier 323

Komplexa och dynamiska typer av handlingslogik 325

Mot en konstruktiv organisationsteori för den offentliga sektorn 341

Den normativa grundvalen för offentliga organisationer 344

Kontextens betydelse 347

Hur bedrivs reformarbete? 352

Framtidsutsikter 355

Litteratur 360

Om författarna 363

Personregister 367

Sakregister 369

Information

Författare:
Tom Christensen Per Lægreid Kjell Arne Røvik
Översättare:
Susanne Uhler
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144163963
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45767-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
376

Författare

Tom Christensen

Tom Christensen, född 1949, är filosofie doktor och professor emeritus i offentlig politik och administration vid Institutt for statsvitenskap vid ...

Per Lægreid

Per Lægreid, född 1949, är filosofie doktor och professor emeritus vid Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap vid Universitetet i B...

Kjell Arne Røvik

Kjell Arne Røvik, född 1956, är professor i statsvetenskap vid UiT, Norges arktiske universitet i Tromsö, professor i organisationsteori och föränd...

 ;

Den här boken ger en introduktion till organisationsteori med speciellt fokus på den offentliga sektorns specifika förutsättningar och målsättningar. I första delen introduceras tre olika perspektiv på hur offentliga organisationer är uppbyggda och hur de fungerar: det instrumentella perspektivet, kulturperspektivet och mytperspektivet. I andra delen av boken använder författarna dessa olika perspektiv för att beskriva och analysera centrala delar av offentliga organisationer. Några av de c...

Den här boken ger en introduktion till organisationsteori med speciellt fokus på den offentliga sektorns specifika förutsättningar och målsättningar. I första delen introduceras tre olika perspektiv på hur offentliga organisationer är uppbyggda och hur de fungerar: det instrumentella perspektivet, kulturperspektivet och mytperspektivet. I andra delen av boken använder författarna dessa olika perspektiv för att beskriva och analysera centrala delar av offentliga organisationer. Några av de centrala aspekterna är ledning, styrning, organisationsförändringar och lärande. Boken avslutas med ett kapitel som syftar till att öka förståelsen för offentliga organisationers komplexitet. Författarna menar att man behöver växla mellan de tre olika perspektiven för att få en rättvisande bild av hur offentlig sektor fungerar.

Information

Författare:
Tom Christensen Per Lægreid Kjell Arne Røvik
Översättare:
Susanne Uhler
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144185040
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45767-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Tom Christensen

Tom Christensen, född 1949, är filosofie doktor och professor emeritus i offentlig politik och administration vid Institutt for statsvitenskap vid ...

Per Lægreid

Per Lægreid, född 1949, är filosofie doktor och professor emeritus vid Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap vid Universitetet i B...

Kjell Arne Røvik

Kjell Arne Røvik, född 1956, är professor i statsvetenskap vid UiT, Norges arktiske universitet i Tromsö, professor i organisationsteori och föränd...

 ;