Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Organisationsförändringar och förändringsledarskap

Skickas följande arbetsdag

Organisationsförändringar och förändringsledarskap

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Författaren visar i denna bok att förändring är ett generellt fenomen, och sker på många olika sätt och kan ha vitt skilda orsaker och drivkrafter. Boken bidrar också till att utveckla en konstruktiv teori om planerad organisationsförändring. Den består av två huvuddelar. Första delen behandlar frågan hur det är möjligt för organisationer att aktivt förändra sig för att kunna möta nya utmaningar som de ställs inför. Författaren presenterar en analysmodell som baserar sig på fyra element: driv...

Författaren visar i denna bok att förändring är ett generellt fenomen, och sker på många olika sätt och kan ha vitt skilda orsaker och drivkrafter. Boken bidrar också till att utveckla en konstruktiv teori om planerad organisationsförändring. Den består av två huvuddelar. Första delen behandlar frågan hur det är möjligt för organisationer att aktivt förändra sig för att kunna möta nya utmaningar som de ställs inför. Författaren presenterar en analysmodell som baserar sig på fyra element: drivkrafter, förändringens innehåll och omfattning, förändringsprocessen och förändringskontexten. Andra delen behandlar hur organisationer kan genomföra en planerad förändring. Betoningen ligger på hur de som är ansvariga för att genomföra förändringen – förändringsaktörerna – kan utnyttja olika förändringsstrategier, och hur man kan styra planerade förändringsprocesser. Författaren visar att olika förändringsstrategier och olika sätt att leda förändringen kan vara lika effektiva, men i skilda situationer. Framställningen bygger på ett tvärvetenskapligt perspektiv och grundar sig på forskning från såväl psykologi och sociologi som statsvetenskap och ekonomi. Det omfattande källmaterialet gör att boken också lämpar sig väl för dem som vill fördjupa sig ytterligare i ämnet förändring inom organisationer.

    • 9
      Förord
  • Del I Organisations­förändring
      • 1
        13
        Förändring och stabilitet
        • 18
          En konceptuell modell för planerad förändring
        • 23
          Centrala element i en teori om planerad organisatorisk förändring
        • 26
          Organisationsförändring – en konceptuell modell
  • Del II Organisationsförändring – drivkrafter, …|innehåll och omfattning, kontext och process
      • 2
        31
        Varför förändra? Förändringens drivkrafter
        • 32
          Perspektiv 1: Planerad förändring – intentioner som drivkraft
        • 34
          Perspektiv 2: Förändring som livscykler – tillväxt som drivkraft
        • 38
          Perspektiv 3: Förändring som naturligt urval – konkurrens om knappa resurser som drivkraft
        • 42
          Perspektiv 4: Förändring som dialektisk process – intressekonflikt som drivkraft
        • 44
          Perspektiv 5: Förändring som anarki – tillfälligheter som drivkraft
        • 48
          Drivkrafter vid planerad förändring – objektiva och subjektiva
          • 48
            Drivkrafter – subjektiva uppfattningar, inte objektiva motorer
          • 52
            Drivkrafter – olika klarhet och styrka
      • 3
        57
        Vad är det som förändras? Förändringens innehåll och omfattning
        • 60
          Förändringens innehåll
          • 62
            Förändringens innehåll: produktionsprocessen
          • 64
            Förändringens innehåll: organisationens formella element (struktur)
          • 68
            Förändringens innehåll: organisationens informella element (kultur)
          • 71
            Samband mellan formella och informella element – institutioner och arketyper
        • 73
          Reell och symbolisk förändring
        • 76
          Förändringens omfattning – utveckling eller brytning
          • 78
            Förändringens omfattning – produkter eller tjänster och marknader
          • 79
            Förändringens omfattning – teknologi och produktion
          • 81
            Förändringens omfattning – förändring av konfiguration eller arketyp
          • 85
            Utveckling eller brytning? Ja tack, bägge delarna
        • 88
          Sammanfattning
      • 4
        91
        Var sker förändringen? Förändringskontexten
        • 92
          Inre kontext
          • 93
            Teknologisk kontext
          • 94
            Strategisk kontext
          • 95
            Strukturell kontext
          • 97
            Tät och lös koppling
          • 99
            Storlek och ålder
          • 101
            Historisk kontext
          • 103
            Resursernas kontext
          • 105
            Kulturell kontext
          • 107
            Informella maktförhållanden
        • 110
          Yttre kontext – stabilitet och institutionalisering
          • 111
            Den tekniska omgivningen – graden av stabilitet
          • 113
            Den institutionella omgivningen – regulativa förhållanden
          • 115
            Den institutionella omgivningen – normativa förhållanden
          • 117
            Den institutionella omgivningen – kognitiva förhållanden
        • 118
          Kontext och förändring
      • 5
        121
        Hur sker förändringen? Förändringsprocessen
        • 122
          Tidselementet i förändringsprocesser
          • 124
            Tidsperspektivet på förändring
          • 126
            Proaktiv och reaktiv förändring
          • 128
            Tidsmässigt samband (”path dependence")
          • 131
            Tajmning
        • 133
          Reaktioner på förändringsinitiativ
          • 134
            Uppslutning kring förändring
          • 136
            Motstånd mot förändring
          • 138
            Uppslutning och motstånd – en modell
        • 139
          Orsaker till uppslutning och motstånd
          • 0
            140
            1. Yrkesmässig enighet och oenighet
          • 0
            140
            2. Rädsla för det okända
          • 0
            142
            3. Vinst eller förlust av personliga fördelar
          • 0
            143
            4. Identitetsförlust
          • 0
            143
            5. Merarbete
          • 0
            144
            6. Sociala relationer
          • 0
            145
            7. Psykologiska kontrakt
          • 0
            146
            8. Ändrade maktförhållanden
          • 0
            147
            9. Symbolisk ordning
          • 0
            148
            10. Aktörer i omgivningen
        • 149
          Det positiva motståndet
        • 150
          Från processförståelse till ledning
  • Del III Från förståelse till handling …|– genomförandet av planerad organisationsförändring
      • 6
        155
        Förändringsstrategier
        • 156
          Två huvudstrategier
        • 157
          Strategi E
          • 158
            Målet för förändring: synliga, kvantitativa resultat
          • 161
            Den formella ledningens roll: ”top–down"
          • 163
            Förändringens innehåll: strategier, strukturer och system
          • 166
            Planering: formell och sekventiell
          • 168
            Att skapa motivation för förändring: användning av finansi-ella incitament
          • 169
            Att använda konsulter: externa specialister
        • 170
          Strategi O
          • 171
            Mål för förändringen: förmågan att lära
          • 175
            Den formella ledningens roll: ”bottom–up"
          • 177
            Förändringens innehåll: individer, grupper och kulturer
          • 180
            Planering: inkrementell och experimenterande
          • 183
            Att skapa motivation för förändring: deltagande och inre drivkrafter
          • 184
            Att använda konsulter: processpecialister
          • 186
            Strategi E och strategi O – en kort sammanfattning
      • 7
        189
        Att leda förändringsprocesser
        • 190
          Ledarskap – ”upptining” och genomförande
          • 192
            Upptining
          • 193
            Viktig, riktig och bra
          • 196
            Förändringsledarens meningsskapande – tolkning av historien
          • 198
            Förändringsledarens meningsskapande – kontextualisering av nutiden
          • 200
            Förändringsledarens meningsskapande – berättelser om framtiden
          • 203
            Förändringsledarens meningsgivande – kommunikation genom språk
          • 205
            Förändringsledarskap – kommunikation genom handling
        • 209
          Genomförande
          • 209
            Ledarstil E – hantering av motstånd
          • 217
            Ledarstil O – inspiration och stöd
        • 223
          Två ledarstilar – två logiker
      • 8
        227
        Vägen vidare – kombinationer och hybrider
        • 228
          Förutsättningar för val av förändringsstrategi och ledarstil
          • 229
            De ideala förutsättningarna för strategi E och strategi O
        • 235
          Hybrida förändringsstrategier
          • 241
            Sekvensering av förändringsstrategier
          • 243
            Frånkoppling av strategier
        • 244
          Ambidextriösa organisationer
      • 251
        Epilog: Förändringens tyranni?
        • 253
          Planerad förändring, subjektiva drivkrafter och ”försäljare” av förändring
        • 256
          ”Att ändra eller inte ändra, det är frågan"
      • 261
        Noter
      • 283
        Litteratur
      • 315
        Sak- och personregister

Information

Författare:
Dag Ingvar Jacobsen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144129273
Utgivningsår:
2005
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
31831-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
320

Författare

Dag Ingvar Jacobsen

Dag Ingvar Jacobsen har skrivit flera böcker inom organisation och ledning samt statsvetenskap och metod. Han är medförfattare till boken ”Hur mode...

 ;

Författaren visar i denna bok att förändring är ett generellt fenomen, och sker på många olika sätt och kan ha vitt skilda orsaker och drivkrafter. Boken bidrar också till att utveckla en konstruktiv teori om planerad organisationsförändring. Den består av två huvuddelar. Första delen behandlar frågan hur det är möjligt för organisationer att aktivt förändra sig för att kunna möta nya utmaningar som de ställs inför. Författaren presenterar en analysmodell som baserar sig på fyra element: dri...

Författaren visar i denna bok att förändring är ett generellt fenomen, och sker på många olika sätt och kan ha vitt skilda orsaker och drivkrafter. Boken bidrar också till att utveckla en konstruktiv teori om planerad organisationsförändring. Den består av två huvuddelar. Första delen behandlar frågan hur det är möjligt för organisationer att aktivt förändra sig för att kunna möta nya utmaningar som de ställs inför. Författaren presenterar en analysmodell som baserar sig på fyra element: drivkrafter, förändringens innehåll och omfattning, förändringsprocessen och förändringskontexten. Andra delen behandlar hur organisationer kan genomföra en planerad förändring. Betoningen ligger på hur de som är ansvariga för att genomföra förändringen – förändringsaktörerna – kan utnyttja olika förändringsstrategier, och hur man kan styra planerade förändringsprocesser. Författaren visar att olika förändringsstrategier och olika sätt att leda förändringen kan vara lika effektiva, men i skilda situationer. Framställningen bygger på ett tvärvetenskapligt perspektiv och grundar sig på forskning från såväl psykologi och sociologi som statsvetenskap och ekonomi. Det omfattande källmaterialet gör att boken också lämpar sig väl för dem som vill fördjupa sig ytterligare i ämnet förändring inom organisationer.

Information

Författare:
Dag Ingvar Jacobsen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144166346
Utgivningsår:
2005
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
31831-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Dag Ingvar Jacobsen

Dag Ingvar Jacobsen har skrivit flera böcker inom organisation och ledning samt statsvetenskap och metod. Han är medförfattare till boken ”Hur mode...

 ;