Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ledarskap för förändring och förnyelse

Skickas följande arbetsdag

Ledarskap för förändring och förnyelse

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Ledares vardag består ofta av större eller mindre förändringsprojekt. Personal flyttas runt, nya it-system implementeras, sättet att bemöta kunderna förändras, nya maskiner köps in och nya erbjudanden utvecklas. Det talas om kreativitet, innovation och entreprenörskap inom ramen för organisationen. Gemensamt är att medarbetarna behöver agera och tänka på nya sätt. Hur får man med sig medarbetarna på ett framgångsrikt sätt? Boken utgör en hjälp till ledare i förändrings- och förnyelsearbetet....

Ledares vardag består ofta av större eller mindre förändringsprojekt. Personal flyttas runt, nya it-system implementeras, sättet att bemöta kunderna förändras, nya maskiner köps in och nya erbjudanden utvecklas. Det talas om kreativitet, innovation och entreprenörskap inom ramen för organisationen. Gemensamt är att medarbetarna behöver agera och tänka på nya sätt. Hur får man med sig medarbetarna på ett framgångsrikt sätt? Boken utgör en hjälp till ledare i förändrings- och förnyelsearbetet. Olika perspektiv och teorier kompletteras med konkreta modeller och verktyg. Här ingår bland annat klassiska idéer om ledarskap och förändringsarbete, narrativt förändringsarbete, kvalitetsutveckling, lean, lärande, innovation, entreprenörskap i organisationer och förändring utifrån komplexitetsteori. Ledarskap för förändring och förnyelse innehåller många praktiska exempel från såväl svenska som internationella, privata som offentliga, små som stora organisationer. Den stora mängden frågor som behandlas i boken gör den till ett utmärkt referensverk att återkomma till, beroende på vilken utmaning du just nu står inför. Med sin djupa förankring i forskning lämpar sig boken väl för universitetsstudier på såväl grundläggande som avancerad nivå.

Förord                       9

1Inledning          13

1.1       Förändring och/eller förnyelse?                          15

1.2       Bokens disposition                 17

Del IPLANERADE FÖRÄNDRINGSPROCESSER

2Introduktion till området organisationsförändring                      21

2.1       Texter om organisationsförändring                  22

2.2       Grundläggande perspektiv och dimensioner                                 25

2.3       Förändringsorsaker                29

2.4       Förändringens innehåll och omfattning          30

2.5       Förändring som något episodiskt eller kontinuerligt                  33

2.6       Förändringens aktörer           34

2.7       Förändringsansats: OD eller CM?                      35

2.8       Reflektioner kring området organisationsförändring                 37

3Förändrings­processmodeller                                 39

3.1       Lewins trestegsmodell          39

3.2       Kotters åttastegsmodell       41

3.3       Lippitt, Watson & Westleys sjufasmodell      42

3.4       Bokens förändrings­processmodell                  43

4Skapa en förändrings­organisation                      45

4.1       Förändringsagenter                45

4.2       Anlita konsulter                        47

4.3       Fackets roll                                 52

4.4       Reflektioner kring förändringsorganisationen                              53

5Tydliggöra behov, problem och möjligheter                                    55

5.1       Behöver vi förändra?              55

5.2       Analysmodeller för att identifiera problem                                     60

5.3       Datainsamlingsmetoder       64

5.4       Komma fram till en förståelse av organisationen                         70

5.5       Fallgropar                                   79

5.6       Formera förändringsagendan                             84

5.7       Fokusera styrkor och möjligheter – inte problem                         86

5.8       Agera som en detektiv          89

5.9       Reflektioner kring behov, problem och möjligheter                    90

6Vision och mål med förändringen                         93

6.1       Utvecklingsstrategier            94

6.2       Formulera mål och visioner                                  95

6.3       Mål i form av ett förändringskoncept               96

6.4       Mål: att förändra organisationsstrukturen      101

6.5       Mål: att förändra organisationskulturen          104

6.6       Mål: att skapa en förnyelsekapabel organisation                         106

6.7       Populära förändringsmål      107

6.8       Vad är organisationen redo för?                         109

6.9       Reflektioner kring mål och vision med förändringen                  110

7Implementering – från ord till handling            113

7.1       Kort om ledningens betydelse                            114

7.2       Var och hur börjar vi?            115

7.3       Den svåra frågan: vilken är nyckelfaktorn?                                     116

7.4       Materialisera förändringen                                   118

7.5       Mer om interventioner           128

7.6       Politiska intriger                       133

7.7       Kommunikation och förändring                          138

7.8       Kulturförändringar                  143

7.9       Reflektioner kring implementering                    151

8Få med sig medarbetarna        153

8.1       Motstånd, barriärer och hinder                           154

8.2       Motstånd på ”blinda” grunder                             158

8.3       Motstånd på grund av (befarad) förlust          161

8.4       Motstånd på grund av ”inlåsning”                     166

8.5       Motstånd på ideologiska grunder                      169

8.6       Andra motiv till motstånd     174

8.7       Likgiltiga reaktioner                176

8.8       Facket som motståndare      178

8.9       Chefer som bromsklossar                                     180

8.10     Möta och hantera motståndsreaktioner          180

8.11     Bygga upp tålighet (resiliens)                             189

8.12     Alternativa teorier om motstånd                        191

8.13     Reflektioner kring förändringsmotstånd         192

9Narrativt förändringsarbete                                    195

9.1       Några inledande resonemang                             195

9.2       Organisationer och berättelser                           203

9.3       Förändringsprocesser och berättelser             208

9.4       Verktyg för att leda förändringsprocesser     211

9.5       Reflektioner kring narrativt förändringsarbete                             220

10Avsluta, utvärdera och reflektera                      223

10.1     Avsluta och utvärdera förändringsarbetet     224

10.2     Antaganden värda att fundera kring                228

10.3     Reflektioner kring OD-fältet                                234

Del IISkapa en förnyelsekapabel organisation

11Kvalitets­utveckling – Lean och lärande           239

11.1     Kvalitetsarbete – en historisk tillbakablick     240

11.2     Lean – inspiration från japanska företag         241

11.3     Lean och (organisa­toriskt) lärande                  251

11.4     Kvalitetsutveckling och Lean i tjänsteverksamhet                       254

11.5     Lean på svenska?                    254

11.6     Effekter av Lean                       258

11.7     Utmaningar med Lean          261

11.8     Reflektioner kring Lean och lärande organisationer                   263

12Kreativa, innovativa och entreprenöriella organisationer      265

12.1     Begreppsutredningar            266

12.2     Hur förstår vi ”nytt”?              270

12.3     Vilka är bra på förnyelse?     274

12.4     Hur mycket nytt behövs?     277

12.5     Kännetecken på förnyelseprocesser                 279

12.6     Kreativa industrier                  286

12.7     Reflektioner kring kreativa, innovativa och entreprenöriella organisationer     287

13Kännetecken på en förnyelsekapabel organisation                   289

13.1     Några inledande begrepp och modeller          289

13.2     Bokens modell för en förnyelsekapabel organisation                292

13.3     Mål, visioner och strategi     293

13.4     Organisationsstruktur           295

13.5     Organisationskultur                305

13.6     Människor                                   312

13.7     Ledarskap                                   324

13.8     Förnyelse tillsammans med externa aktörer                                  325

13.9     Förmågan att ta till sig (ny) kunskap                331

13.10   Reflektioner kring organisatoriska kännetecken                          335

Del IIILeda förändrings- och förnyelseprocesser

14Leda förändring och förnyelse – tagning 1                                     339

14.1     Direkt och indirekt ledarskap                               339

14.2     Vad behöver medarbetarna?                               341

14.3     Några centrala ledarskapsaktiviteter               342

14.4     Transformativt ledarskap     345

14.5     Några ytterligare ledarskapskoncept               348

14.6     Ledarskap på olika nivåer     350

14.7     Reflektioner kring ledarskapsidéerna               351

15Förändring och förnyelse utifrån kaos och komplexitet         355

15.1     Komplexa och dynamiska system                     356

15.2     Självorganisering                    361

15.3     Vägskäl: vid randen till kaos                                365

15.4     Konsekvenser för förnyelse                                  369

15.5     Reflektioner kring komplexitet och kaos         373

16Leda förändring och förnyelse – tagning 2                                     375

16.1     Minska kontrollen                    376

16.2     Formera möjliggörande ramar                            384

16.3     Arbeta med mångfald och osäkerhet               390

16.4     Ta små steg, tänd många eldar och uppmuntra självorganisering                       397

16.5     Bejaka opposition och konflikt                            413

16.6     Leda genom frågor                 417

16.7     Navigera i paradoxer, mellanrum och vägskäl                              421

16.8     Några ytterligare ledarskapsidéer                     431

16.9     Reflektioner kring ledarskap utifrån komplexitetsteori              435

17Leda förändring och förnyelse – tagning 3                                     439

17.1     Fem dualismer                          440

17.2     Det förändrande och förnyande jaget – en självklarhet?            446

17.3     Paradoxernas paradis           453

17.4     Svårigheten att inte lägga sig i                           461

17.5     Lösning: ref-lek-­terande ledare?                      466

17.6     I och igenom ett fält av aktörer                           470

17.7     Utveckla ledare i att leda förändring och förnyelse                     472

17.8     Avslutande reflektioner        474

Avslutning: Några råd till ledare                                 477

Appendix Förändringskoncept        483

Noter                         487

Referenser              493

Bildkällor                 561

Register                   563

Magnus Forslund är universitetslektor i företagsekonomi och här har han tagit sin breda och djupa kunskap och kondenserat den till intressant läsning. […] Boken innehåller också en mängd konkreta och intressanta exempel från verkligheten, vilket är mycket bra. En lättillgänglig men samtidigt intelligent bok som sätter igång läsarens egna tankar.

Information

Författare:
Magnus Forslund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144103747
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
38720-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
572

Författare

Magnus Forslund

Magnus Forslund är universitetslektor i företagsekonomi. I över 25 år har han arbetat med att stödja, utmana och utveckla tusen­tals ledare i förän...

 ;

Ledares vardag består ofta av större eller mindre förändringsprojekt. Personal flyttas runt, nya it-system implementeras, sättet att bemöta kunderna förändras, nya maskiner köps in och nya erbjudanden utvecklas. Det talas om kreativitet, innovation och entreprenörskap inom ramen för organisationen. Gemensamt är att medarbetarna behöver agera och tänka på nya sätt. Hur får man med sig medarbetarna på ett framgångsrikt sätt? Boken utgör en hjälp till ledare i förändrings- och förnyelsearbetet....

Ledares vardag består ofta av större eller mindre förändringsprojekt. Personal flyttas runt, nya it-system implementeras, sättet att bemöta kunderna förändras, nya maskiner köps in och nya erbjudanden utvecklas. Det talas om kreativitet, innovation och entreprenörskap inom ramen för organisationen. Gemensamt är att medarbetarna behöver agera och tänka på nya sätt. Hur får man med sig medarbetarna på ett framgångsrikt sätt? Boken utgör en hjälp till ledare i förändrings- och förnyelsearbetet. Olika perspektiv och teorier kompletteras med konkreta modeller och verktyg. Här ingår bland annat klassiska idéer om ledarskap och förändringsarbete, narrativt förändringsarbete, kvalitetsutveckling, lean, lärande, innovation, entreprenörskap i organisationer och förändring utifrån komplexitetsteori. Ledarskap för förändring och förnyelse innehåller många praktiska exempel från såväl svenska som internationella, privata som offentliga, små som stora organisationer. Den stora mängden frågor som behandlas i boken gör den till ett utmärkt referensverk att återkomma till, beroende på vilken utmaning du just nu står inför. Med sin djupa förankring i forskning lämpar sig boken väl för universitetsstudier på såväl grundläggande som avancerad nivå.

Information

Författare:
Magnus Forslund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189291
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
38720-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Magnus Forslund

Magnus Forslund är universitetslektor i företagsekonomi. I över 25 år har han arbetat med att stödja, utmana och utveckla tusen­tals ledare i förän...

 ;