Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Handbok i lärande

Hur du lär ut för att andra ska lära in
Skickas följande arbetsdag

Hur fångar man åhörarnas intresse? Hur förmedlar man ett budskap? Hur planerar man en kurs eller en presentation? Vilka hjälpmedel behöver man? Vilka arbetsformer passar för en viss målgrupp? Hur skapar man en gynnsam miljö för lärande? Hur följer man upp inärningstillfället? Hur skapar man bestående lärande? Handbok i lärande ger svar på alla de frågor som dyker upp när man ställs inför ett förmedlingsuppdrag, oavsett om det rör sig om en enkel presentation i det dagliga arbetet eller en mer...

Hur fångar man åhörarnas intresse? Hur förmedlar man ett budskap? Hur planerar man en kurs eller en presentation? Vilka hjälpmedel behöver man? Vilka arbetsformer passar för en viss målgrupp? Hur skapar man en gynnsam miljö för lärande? Hur följer man upp inärningstillfället? Hur skapar man bestående lärande? Handbok i lärande ger svar på alla de frågor som dyker upp när man ställs inför ett förmedlingsuppdrag, oavsett om det rör sig om en enkel presentation i det dagliga arbetet eller en mer omfattande utbildning. Boken är handfast och konkret och ger kunskap om och insikt i viktiga pedagogiska körregler. Den fungerar både som en källa till inspiration och som en uppslagsbok vid olika förmedlingssituationer. Boken är en vidareutveckling av det uppskattade utbildningsmaterialet Konsten att framträda och kommunicera som används vid en rad företagsinterna och öppna kurser. Den vänder sig till alla som undervisar, informerar, handleder och föreläser och lämpar sig väl för olika former av pedagogiska grundutbildningar och kurser.

    • 7
      Förord
    • 1
      9
      Förmedling av budskap
        • 9
          En grundmodell för effektiv förmedling av ett budskap
        • 15
          Tänk efter före
    • 2
      19
      Kommunikation
        • 19
          Kommunikationens funktioner
        • 23
          Att lyssna
        • 29
          Att tala
        • 33
          Att fråga
        • 38
          Att diskutera
    • 3
      45
      Planering
        • 45
          Var noga med grundarbetet
        • 48
          Steg 1: Ämnesområde och ramar
        • 49
          Tillämpning steg 1: Ämnesområde och ramar
    • 4
      51
      Fokus på mottagaren
        • 51
          Definiera målgruppen
        • 52
          Motivation
        • 58
          Hur man lär sig
        • 63
          Hjärnan
        • 67
          Våra sinnen
        • 68
          Ord och begrepp
        • 70
          Att upprätthålla uppmärksamheten
        • 74
          Hinder för inlärning
        • 79
          Tillämpning steg 2: Mottagare (målgrupp
    • 5
      81
      Mål
        • 82
          Mål för mottagaren
        • 86
          Planering av mål
        • 88
          Tillämpning steg 3: Mål
    • 6
      89
      Innehåll
        • 89
          Vilket stoff ska vara med
        • 91
          Hur ska du prioritera
        • 93
          Tillämpning steg 4: Innehåll
    • 7
      95
      Arbets- och presentationsformer
        • 95
          Arbetsform och inlärning
        • 98
          Sociala arbetsformer
        • 105
          Individuellt arbete
        • 110
          Förmedlaraktiviteter
        • 114
          Grupparbete
        • 133
          Metodiska principer
        • 145
          När ska de olika metoderna användas
        • 146
          Tillämpning steg 5: Arbets- och presentationsformer
    • 8
      149
      Hjälpmedel
        • 150
          Hjälpmedel för effektivare inlärning
        • 159
          Dokumentation
        • 167
          Visualisering och diagram
        • 175
          Tillämpning steg 6: Hjälpmedel
    • 9
      177
      Tidsdisposition och körschema
        • 177
          I vilken ordningsföljd ska du presentera stoffet
        • 180
          Hur disponerar du tiden
        • 182
          Manuskript och körschema
        • 185
          Tillämpning steg 7: Tidsdisposition och körschema
    • 10
      187
      En miljö för lärande
        • 188
          Psykosociala miljöfaktorer
        • 189
          Fysiska miljöfaktorer
        • 197
          Tillämpning steg 8: En miljö för lärande
    • 11
      199
      Framträdandet
        • 200
          Var dig själv
        • 201
          Nervositet
        • 202
          Vad ser mottagaren
        • 207
          Vad hör mottagaren
    • 12
      211
      Utvärdering
        • 212
          Varför
        • 215
          Vad
        • 216
          När
        • 218
          Några generella moment
        • 223
          Utvärderingsmetoder
        • 237
          Tillämpning: Utvärdering
    • 239
      Sammanfattning
    • 249
      Litteratur
    • 250
      Sakregister

Information

Författare:
August Bolstad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144074962
Utgivningsår:
1998
Revisionsår:
2011
Artikelnummer:
6750-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
254

Författare

 ;