Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Företagsförvärv

Strategierna, processerna, vinsterna
Skickas följande arbetsdag

Företagsförvärv

Strategierna, processerna, vinsterna

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur lyckas man med företagsförvärv? Trots att förvärv av ett annat företag kan erbjuda stora och snabba konkurrensfördelar misslyckas många. Med utgångspunkt i den ledande forskningen om förvärv erbjuder författaren ett nytt, strukturerat sätt att nå ökad konkurrensförmåga genom förvärv. Boken förklarar sambanden mellan företagsstrategier, möjliga förvärvsvinster och -risker, och ger tydliga förslag som ökar chansen att lyckas med förvärv. Resonemangen tydliggörs genomgående med konkreta exe...

Hur lyckas man med företagsförvärv? Trots att förvärv av ett annat företag kan erbjuda stora och snabba konkurrensfördelar misslyckas många. Med utgångspunkt i den ledande forskningen om förvärv erbjuder författaren ett nytt, strukturerat sätt att nå ökad konkurrensförmåga genom förvärv. Boken förklarar sambanden mellan företagsstrategier, möjliga förvärvsvinster och -risker, och ger tydliga förslag som ökar chansen att lyckas med förvärv. Resonemangen tydliggörs genomgående med konkreta exempel från verkliga förvärv.

Förord 7
 

1 Förvärv för ökad konkurrensförmåga 11

Förvärv som process 12

Det traditionella processperspektivets problem 13

Ett nytt processperspektiv på förvärv 17

Bokens utgångspunkter 18

För vem är boken intressant? 22

Inför läsningen 23

Boken och dess kapitel i översikt 24

Sammanfattning 25
 

2 Olika typer av förvärv 27

Förvärv, fusion, samgående, uppköp eller övertagande? 27

Förvärvsvågor 30

Sammanfattning 37
 

3 Forskningen om förvärv 39

Fyra sätt att betrakta förvärv 40

Lyckas förvärv? 43

Vad betyder ”att lyckas”? 44

Sammanfattning 47
 

4 Konkurrens, strategier och förvärv 49

Ökad konkurrensförmåga som mål för förvärv 50

Strategier för ökad konkurrensförmåga 53

Sammanfattning 61
 

5 Dynamik, konkurrens, vinst och förvärv – ett ramverk 63

Det dynamiska konkurrensperspektivet 64

Förvärv och konkurrensförmåga 65

Vinster i förvärv 67

Sammanfattning 72
 

6 Finansiella vinster 73

Positiva kassaflöden 74

Sänkta lånekostnader 75

Arbitragevinster 76

Koncernvinster 76

Optioner 77

Sammanfattning 77
 

7 Strategiska vinster 79

Blockera andra 80

Early-mover advantage 81

Timing 81

Signalvärde 82

Kritisk massa 83

Förhandlingsstyrka 83

Ompositionering 84

Koopetitiva vinster 84

Sammanfattning 85
 

8 Synergier 87

Synergi: potential och realisering 88

Kostnadssänkande och intäktshöjande synergier 89

Synergier och resurser 90

Potential för kostnadssänkande synergier 91

Typer av kostnadssänkande synergier 94

Potential för intäktshöjande synergier 97

Typer av intäktshöjande synergier 98

Sammanfattning 103
 

9 Synergirealisering 105

Integration och realisering 106

Ansvaret för realiseringen 106

Realisering av kostnadssänkande synergier 108

Realisering av intäktshöjande synergier 110

En portfölj av realiseringsprojekt 113

Sammanfattning 115
 

10 Intern dynamik 117

Oro och stress 118

Kulturell passform 121

Organisatorisk passform 125

Identitet 126

Maktspel och motstånd 127

Kommunikation 128

Den interna dynamikens påverkan på realiseringen 130

Sammanfattning 132
 

11 Extern dynamik 133

Förvärv i dynamiska omgivningar 134

Allmän dynamik 134

Konkurrensreaktioner 136

Den externa dynamikens påverkan på realiseringen 140

Kopplingen mellan intern och extern dynamik 144

Sammanfattning 145
 

12 Avvägningar på förvärvsnivån 147

Att balansera affärsmässig och sociokulturell integration 148

Att balansera snabb och långsam integration 149

Att dra nytta av kontra att skydda kunskap 151

Synergier kontra integrationskostnader 153

Att balansera planering och anpassning 155

Integrationstyper 156

Sammanfattning 160
 

13 Beslutsprocessen 161

Förvärvsbeslut som kollektiva processer 162

Motiv till förvärv 163

Individuella begränsningar i förvärvbeslut 167

Kollektiva begränsningar i förvärvsbeslut 172

Upprepade förvärv 174

Konsulter 177

Centralt eller lokalt ansvar? 178

Värdering 180

Sammanfattning 182
 

14 Förvärvsbeslutet 183

Förvärvstyper – att föra samman förvärvets olika aspekter 184

Förvärv kontra andra tillväxtstrategier 207

Beslutet: förvärva eller inte? 210

Sammanfattning 213
 

15 Vägen framåt 215

För dig som forskar om förvärv 216

För dig som arbetar med förvärv 219
 

Referenser 223

Register 239

Information

Författare:
Svante Schriber
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144142050
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
43542-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
242

Författare

Svante Schriber

Svante Schriber disputerade 2008 vid Handelshögskolan i Stockholm. Sedan 2014 är han verksam vid Stockholm Business School. Hans forskning kretsar ...

 ;

Hur lyckas man med företagsförvärv? Trots att förvärv av ett annat företag kan erbjuda stora och snabba konkurrensfördelar misslyckas många. Med utgångspunkt i den ledande forskningen om förvärv erbjuder författaren ett nytt, strukturerat sätt att nå ökad konkurrensförmåga genom förvärv. Boken förklarar sambanden mellan företagsstrategier, möjliga förvärvsvinster och -risker, och ger tydliga förslag som ökar chansen att lyckas med förvärv. Resonemangen tydliggörs genomgående med konkreta exe...

Hur lyckas man med företagsförvärv? Trots att förvärv av ett annat företag kan erbjuda stora och snabba konkurrensfördelar misslyckas många. Med utgångspunkt i den ledande forskningen om förvärv erbjuder författaren ett nytt, strukturerat sätt att nå ökad konkurrensförmåga genom förvärv. Boken förklarar sambanden mellan företagsstrategier, möjliga förvärvsvinster och -risker, och ger tydliga förslag som ökar chansen att lyckas med förvärv. Resonemangen tydliggörs genomgående med konkreta exempel från verkliga förvärv.

Information

Författare:
Svante Schriber
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144186276
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
43542-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Svante Schriber

Svante Schriber disputerade 2008 vid Handelshögskolan i Stockholm. Sedan 2014 är han verksam vid Stockholm Business School. Hans forskning kretsar ...

 ;