Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Entreprenörskap

- en praktisk handbok
Skickas följande arbetsdag

Entreprenörskap

- en praktisk handbok

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Det här är boken för alla som har ambition att etablera, förbättra eller utveckla ett eget företag. Genom att kombinera en teoretisk grund med konkreta, praktiska råd ger den oumbärlig hjälp till entreprenörer, affärsutvecklare, banker och investerare. Den passar också utmärkt som kurs­litteratur i entreprenörskapsutbildningar. Med utgångspunkt i modern entreprenörskapsteori, egna erfarenheter och respons från tio­tusentals entreprenörer har författarna tagit fram en modell för att utveckla ...

Det här är boken för alla som har ambition att etablera, förbättra eller utveckla ett eget företag. Genom att kombinera en teoretisk grund med konkreta, praktiska råd ger den oumbärlig hjälp till entreprenörer, affärsutvecklare, banker och investerare. Den passar också utmärkt som kurs­litteratur i entreprenörskapsutbildningar. Med utgångspunkt i modern entreprenörskapsteori, egna erfarenheter och respons från tio­tusentals entreprenörer har författarna tagit fram en modell för att utveckla och förbättra entreprenörskapsprojekt. Modellen kallas S-E-A-M (systemic entrepreneurship activity method) och består av sju steg: syfte, resurser, affärsidé, affärsmodell, mål, uppgifter och prognos.

Begrepp och förkortningar  10

1 Bakgrund och inledning 12

1.1  Vad är egentligen entreprenörskap? 15

1.2  
 
Varför är entreprenörskap betydelsefullt för människor 
 och för samhället?
 18

1.3  Varför behöver du ett systemstöd? 19

   

Del I 
 Entreprenörskapsteori: 
 det du behöver  21

2 Hur mycket teori behöver du kunna? 22

2.1 Uppfyllande av möjligheter 24

2.2  Resursbaserat synsätt och kärnkompetens 27

2.3 Effektuering 30

2.4 Bricolage 33

2.5  Affärsmodellering 35

2.6  Lean startup och designtänkande 40

2.7  Sammanfattning av de sex pelarna 44

3 S-E-A-M – en systemisk aktivitetsbaserad metod för entreprenörskap 46

3.1  Vilken förankring har S-E-A-M i teorin? 48

3.2 Syfte 54

3.3  Resurser 55

3.4  Affärsidén 57

3.5  Affärsmodellen 58

3.6  Mål 66

3.7  Uppgifter 70

3.8  Prognos 71

Del II 
 En enkel metod för att utveckla 
 och förbättra ditt projekt  77

4 Syfte 78

4.1 Motivation 79

4.2  Kärnvärden och hållbarhet 85

4.3 Vision 88

5 Resurser 92

5.1  Personal 94

5.2  Fysiska resurser 95

5.3  Säljbara resurser 97

5.4  Finansiella resurser 98

6 Affärsidé 100

6.1  Kärnkompetensen: Vad är det som gör dig unik? 103

6.2  Nyckelbidrag: Vilket problem ska du lösa? 106

6.3  Nyckelmarknaden: Vem är det som har problemet? 109

6.4  Mall för formulering av en affärsidé 112

6.5 Problemintervju: Har du hittat ett problem som är värt att lösa? 114

   

7 Affärsmodell 120

7.1 Samskapare: Vilka blir dina första kunder? 123

7.2 Unikt värdeerbjudande: Vilket blir ditt värdeerbjudande? 128

7.3 
 Produktegenskaper: Vilka funktioner får din produkt 
 eller din tjänst? 130

7.4  Ekosystem: Vem kan hjälpa dig? 134

7.5  Försäljningsmodell: Hur ska du marknadsföra och sälja? 138

7.6  Prismodell: Hur ska du ta betalt? 145

7.7 Försäljnings- och prismixen 151

7.8  Lösningsintervju: Anser dina kunder att du löser problemet? 154

8 Mål 162

8.1  Kompetensmål 168

8.2  Produkt- eller tjänstemål 169

8.3  Försäljnings- och marknadsmål 171

8.4  Mål för hållbar utveckling 174

8.5  Finansiella mål 177

  

9 Uppgifter 180

10 Prognos 192

10.1  Intäkter och varukostnader 196

10.2  Återkommande kostnader 198

10.3  Uppgiftskostnader 201

10.4  Finansiering 204

10.5  Lagar och regler 206

Referenser   216

Register   224

Information

Författare:
Yngve Dahle Roger Filipsson Henrik Johansson Kristian Pinto
Översättare:
Susanne Uhler
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144159652
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45307-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
227

Författare

Yngve Dahle

Yngve Dahle har en doktorsgrad i entreprenörskap från NTNU i Trondheim och är förste amanuens II vid USN (universitetet i Sørøst-Norge). Han har va...

Roger Filipsson

Roger Filipsson är verksamhetsledare på Coompanion i Västerbotten. Han har de senaste 10 åren fokuserat på värderingsdrivet entreprenörskap, social...

Henrik Johansson

Henrik Johansson är vice vd, CFO och partner på Grant Thornton Sweden. Han är auktoriserad revisor, certifierad affärsrådgivare och har mer än 20 å...

Kristian Pinto

Kristian Pinto är tjänsteägare på TRR och arbetar med att utveckla starta företag-erbjudanden. Han är utbildad i psykologi och företagsekonomi på U...

 ;

Det här är boken för alla som har ambition att etablera, förbättra eller utveckla ett eget företag. Genom att kombinera en teoretisk grund med konkreta, praktiska råd ger den oumbärlig hjälp till entreprenörer, affärsutvecklare, banker och investerare. Den passar också utmärkt som kurs­litteratur i entreprenörskapsutbildningar. Med utgångspunkt i modern entreprenörskapsteori, egna erfarenheter och respons från tio­tusentals entreprenörer har författarna tagit fram en modell för att utveckla ...

Det här är boken för alla som har ambition att etablera, förbättra eller utveckla ett eget företag. Genom att kombinera en teoretisk grund med konkreta, praktiska råd ger den oumbärlig hjälp till entreprenörer, affärsutvecklare, banker och investerare. Den passar också utmärkt som kurs­litteratur i entreprenörskapsutbildningar. Med utgångspunkt i modern entreprenörskapsteori, egna erfarenheter och respons från tio­tusentals entreprenörer har författarna tagit fram en modell för att utveckla och förbättra entreprenörskapsprojekt. Modellen kallas S-E-A-M (systemic entrepreneurship activity method) och består av sju steg: syfte, resurser, affärsidé, affärsmodell, mål, uppgifter och prognos.

Information

Författare:
Yngve Dahle Roger Filipsson Henrik Johansson Kristian Pinto
Översättare:
Susanne Uhler
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144182087
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45307-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Yngve Dahle

Yngve Dahle har en doktorsgrad i entreprenörskap från NTNU i Trondheim och är förste amanuens II vid USN (universitetet i Sørøst-Norge). Han har va...

Roger Filipsson

Roger Filipsson är verksamhetsledare på Coompanion i Västerbotten. Han har de senaste 10 åren fokuserat på värderingsdrivet entreprenörskap, social...

Henrik Johansson

Henrik Johansson är vice vd, CFO och partner på Grant Thornton Sweden. Han är auktoriserad revisor, certifierad affärsrådgivare och har mer än 20 å...

Kristian Pinto

Kristian Pinto är tjänsteägare på TRR och arbetar med att utveckla starta företag-erbjudanden. Han är utbildad i psykologi och företagsekonomi på U...

 ;