Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att utveckla mänskliga resurser i organisationer

Skickas följande arbetsdag

Mänskliga resurser är avgörande för organisationers utveckling och överlevnad.I alla organisationer finns det därför ett stort behov av att ta tillvara, utveckla och mobilisera mänskliga resurser. Med utgångspunkt från detta perspektiv behandlas här ämnen som ledarskap, organisationsteori, organisationsutveck-ling, kultur och kompetens, arbetets innehåll samt vilken betydelse som mänskliga resurser får i framtidens samhälle. Boken vänder sig till studerande vid universitet och högskolor i bl....

Mänskliga resurser är avgörande för organisationers utveckling och överlevnad.I alla organisationer finns det därför ett stort behov av att ta tillvara, utveckla och mobilisera mänskliga resurser. Med utgångspunkt från detta perspektiv behandlas här ämnen som ledarskap, organisationsteori, organisationsutveck-ling, kultur och kompetens, arbetets innehåll samt vilken betydelse som mänskliga resurser får i framtidens samhälle. Boken vänder sig till studerande vid universitet och högskolor i bl.a. företagsekonomi, sociologi, psykologi och statsvetenskap. Den är också värdefull för alla som praktiskt arbetar med ledarskap och organisationsutveckling.

      • 9
        Förord
      • 1
        11
        Om arbetets mening, organisering och ledare
        • 1.1
          11
          Inledning
        • 1.2
          12
          Varför arbetar vi?
        • 1.3
          13
          Varför organiserar vi oss?
        • 1.4
          13
          Behövs verkligen organisering?
        • 1.5
          14
          ”Free rides”
        • 1.6
          14
          Varför behövs ledare?
        • 1.7
          15
          Varför ökar intresset för organisationsteori och organisationsforskning?
        • 1.8
          16
          Att se organisationer ur olika perspektiv
          • 19
            Slutsatser
        • 1.9
          21
          En avslutande reservation om ledarskaps- och organisationsteorier
          • 23
            Litteratur
      • 2
        24
        Några olika organisationsteorier och organisationsskolor
        • 2.1
          24
          Inledning
        • 2.2
          25
          Vad ger upphov till en viss organisationsstruktur?
        • 2.3
          27
          Weber och byråkratin
          • 31
            Om att mobilisera mänskliga resurser i byråkratier
          • 33
            Byråkratins funktionssätt och den byråkratiska personligheten
        • 2.4
          36
          Scientific Management (taylorism)
          • 38
            Taylors människosyn och dess realism
          • 41
            Att mobilisera mänskliga resurser i tayloristiska organisationer
        • 2.5
          42
          Human Relations-rörelsen
          • 45
            Hur kan mänskliga resurser mobiliseras i organisationer – slutsatser från Human Relations-studien
        • 2.6
          49
          Den sociotekniska skolan
          • 49
            Alienationsbegreppet inom sociotekniken
          • 50
            Sociotekniken och tidsandan
          • 51
            De norska försöken med socioteknik
          • 56
            De svenska försöken med socioteknik
          • 58
            Mobilisering av mänskliga resurser inom sociotekniska organisationer
        • 2.7
          60
          Det kulturella synsättet
          • 60
            En förändrad värld kräver nya strategier
          • 62
            Vad kännetecknar en stark organisationskultur?
          • 64
            Det kulturella synsättet och tjänsteföretagen
          • 68
            Ledarskapet i kulturella organisationer
          • 69
            Ar en stark organisationskultur alltid positiv?
        • 2.8
          72
          Adhocrati – en organisationsstruktur för det kunskapsintensiva tjänsteföretaget
        • 74
          Kunskapsföretaget som professionell organisation
          • 76
            Adhocrati – den ideala modellen för kunskapsorganisationer?
          • 77
            Litteratur
      • 3
        80
        Organisationsstrukturer och mobilisering av mänskliga resurser
        • 3.1
          80
          En inledande reflexion
        • 3.2
          83
          Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för byråkratiska organisationer?
        • 3.3
          85
          Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för tayloristiska organisationer? (Scientific Management?)
        • 3.4
          88
          Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för Human Relations- och sociotekniska organisationer?
        • 3.5
          90
          Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för tjänsteorganisationer?
        • 3.6
          92
          Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för det kunskapsintensiva företaget: adhocratin?
        • 3.7
          94
          Ledarskap och organisationsstruktur
          • 96
            Ledaren och organisationer med rationell legalitet som maktbas
          • 98
            Ledarskap med karisma som maktbas
          • 100
            Ledarskap med tvång som maktbas
        • 3.8
          102
          Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för ”tvångsorganisationer”?
        • 3.9
          104
          En översikt över organisationsskolor, ledarstilar, människosyner, personliga egenskaper och mobilisering av mänskliga resurser
          • 116
            Litteratur
      • 4
        117
        Att utveckla mänskliga resurser – ledarskapet
        • 4.1
          117
          Inledning
        • 4.2
          119
          Föräldern som ledare
        • 4.3
          122
          Ledarstilar i klassisk teori
        • 4.4
          128
          Rollspåret och det kognitiva spåret
        • 4.5
          129
          Arv- och miljöspåret
        • 4.6
          130
          Situations – omvärldsspåret
        • 4.7
          131
          Vad gör egentligen en ledare?
          • 131
            Mintzbergs ledarroller
          • 133
            Vad bestämmer ledarens beteende?
          • 134
            Slutsatser om ledarbeteenden
        • 4.8
          134
          Adizes ledarteori
          • 142
            Slutsatser
          • 142
            Litteratur
      • 5
        144
        Att utveckla mänskliga resurser – kompetens i organisationer
        • 5.1
          144
          Inledning
        • 5.2
          144
          Kompetensbegreppet
        • 5.3
          146
          Att utveckla kompetens
        • 5.4
          147
          Individuell kompetens
        • 5.5
          148
          Kompetensområden
        • 5.6
          149
          Inlärning och kompetens
        • 5.7
          151
          Organisationens lärande
        • 5.8
          152
          Individuellt och organisatoriskt lärande
        • 5.9
          153
          Halls teori om kompetensutveckling
        • 5.10
          160
          Sandbergs och Targamas förståelseperspektiv på kompetensutveckling
          • 161
            Slutsatser
        • 5.11
          162
          Tannebaums idéer om att öka inflytandet, engagemanget och kompetensen för olika grupper i organisationen
        • 5.12
          163
          Sammanfattning
          • 165
            Litteratur
      • 6
        167
        Att utveckla mänskliga resurser – arbetets innehåll och organisering
        • 6.1
          167
          Inledning
        • 6.2
          169
          Maslows behovshierarki
        • 6.3
          170
          Warrs vitaminmodell
        • 6.4
          173
          Herzbergs arbetsmotivationsteori
        • 6.5
          175
          Hackmans och Oldhams modell
        • 6.6
          176
          En utvikning om krav och förmåga
        • 6.7
          178
          Sammanfattning
          • 180
            Litteratur
      • 7
        181
        Att utveckla mänskliga resurser – om arbetsgrupper och team
        • 7.1
          181
          Inledning
        • 7.2
          182
          Den goda arbetsgruppen – och den dåliga
          • 182
            Atmosfär
          • 182
            Arbetsformer
          • 183
            Maktförhållanden och arbetsfördelning
          • 183
            Individuella beteenden i goda resp. dåliga arbetsgrupper
        • 7.3
          184
          Roller i arbetsgrupper
          • 194
            Sammanfattning
        • 7.4
          194
          Teamutveckling
          • 194
            Kinlaws modell för teamutveckling
          • 197
            Utveckling av färdigheter för lagarbete
          • 198
            Blakes och Moutons gridmodell – ett användbart analysinstrument för teamwork och ledarstilar
          • 202
            Att analysera kompetensbehov
        • 7.5
          203
          Sammanfattning
          • 203
            Litteratur
      • 8
        205
        Att utveckla mänskliga resurser – utveckling av organisationer
        • 8.1
          205
          Inledning
        • 8.2
          205
          Argyris analys av motsättningen organisation – individ
        • 8.3
          207
          Greiners modell för organisationstillväxt
        • 8.4
          208
          Sigmoidkurvan
        • 8.5
          210
          Organisationsförändring och organisationsutveckling
          • 212
            Fayols principer för management och organisationsutveckling
          • 215
            Drucker om nödvändigheten av målstyrning
          • 216
            Kanter och management för innovativitet och entreprenörskap
          • 217
            Peters och Watermans jakt på mästerskapet
          • 219
            Individuella och organisatoriska hinder för förändringar
          • 222
            Strategier för att övervinna motstånd
          • 224
            Förändringsagenter, förändringsstrategier och förändringsmodeller
        • 8.6
          227
          Organisationen i omgivningens händer – den institutionella skolan
          • 231
            Slutsatser
        • 8.7
          231
          Organisationer måste bli mer intelligenta och lärande
        • 8.8
          233
          Om kreativitet
          • 234
            Vad menas med kreativitet?
          • 236
            Kriterierna elegans, radikal förnyelse och anpassning
          • 237
            Kreativa personer och kreativa miljöer
          • 238
            Byråkratisk struktur och kreativitet
          • 239
            Vad kännetecknar kreativa miljöer?
        • 8.9
          241
          Delegera (och gör organisationen plattare)
        • 8.10
          241
          Kund-/marknadsorientering
        • 8.11
          243
          Personalrekrytering och personalidé
        • 8.12
          246
          Vilka blir framtidens lyckade resp. misslyckade organisationer?
          • 248
            Slutsatser
          • 248
            Litteratur
      • 9
        251
        Att utveckla mänskliga resurser – tillbaka till ledarskapet
        • 9.1
          251
          Inledning
        • 9.2
          252
          Vad menas med ledarskap?
        • 9.3
          254
          Vad kan den klassiska ledarskapsforskningen bidra med?
          • 254
            Ledarens personliga egenskaper
          • 255
            Ledarstilar
          • 256
            Herseys och Blanchards situationsanpassade ledarskap
          • 257
            Fiedlers situationsteori
          • 259
            Ledarteorier och ledarskapsträning
          • 260
            Ledarskap och förändring
          • 261
            Rubenowitz integrerade ledarteori
          • 262
            Slutsatser
        • 9.4
          263
          En utvikning om historiska ledarskapsprinciper, Machiavelli och Moses
          • 269
            Slutsatser
          • 270
            Moses som ledare
          • 272
            Slutsatser
          • 273
            Jämförelse Moses – Machiavelli
        • 9.5
          274
          Vad kan den ”moderna” ledarskapsforskningen bidra med?
          • 274
            Teorin om att finna vägen till målet (= Path–Goal-teorin)
          • 275
            Ledarbeteenden
          • 276
            De underordnades/underställdas egenskaper
          • 276
            Arbetsuppgifternas karaktär
          • 277
            Ledarskapet som utbyte mellan ledare och ledda (The Leader–Member Exchange, LMX, Theory)
          • 279
            Det transformativa ledarskapet
          • 280
            En utvikning om transaktionsledarskap
          • 282
            Det strategiska ledarskapet
          • 283
            Finns det ett särskilt kvinnligt ledarskap?
          • 285
            Sammanfattning
        • 9.6
          287
          Ledarskap, värdeförändringar och arbetslivets utveckling
          • 291
            Slutsatser
          • 294
            Litteratur
      • 10
        296
        Utveckling av mänskliga resurser i det framtida samhället
        • 10.1
          296
          Inledning
        • 10.2
          296
          Några viktiga samhällstendenser
          • 300
            Slutsatser
        • 10.3
          301
          Jakten på det goda livet
          • 301
            Roseto – ett lokalsamhälle i USA
          • 305
            Medborgarkultur och fungerande demokrati i Italien
        • 10.4
          307
          Ledarskap, organisering och regional utveckling
          • 313
            Litteratur
          • 315
            Litteratur för hela boken
      • 323
        Personregister
      • 326
        Sakregister

Information

Författare:
Lars-Erik Wolvén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144012285
Utgivningsår:
2000
Artikelnummer:
7152-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
335

Författare

Lars-Erik Wolvén

Lars-Erik Wolvén var civilekonom och professor i sociologi vid Mitthögskolan i Östersund, där han i flera år ledde den tvärvetenskapliga forskninge...

 ;