Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Att utveckla mänskliga resurser i organisationer
- 9Förord
- 111Om arbetets mening, organisering och ledare
- 1.111Inledning
- 1.212Varför arbetar vi?
- 1.313Varför organiserar vi oss?
- 1.413Behövs verkligen organisering?
- 1.514”Free rides”
- 1.614Varför behövs ledare?
- 1.715Varför ökar intresset för organisationsteori och organisationsforskning?
- 1.816Att se organisationer ur olika perspektiv
- 19Slutsatser
- 1.921En avslutande reservation om ledarskaps- och organisationsteorier
- 23Litteratur
- 224Några olika organisationsteorier och organisationsskolor
- 2.124Inledning
- 2.225Vad ger upphov till en viss organisationsstruktur?
- 2.327Weber och byråkratin
- 31Om att mobilisera mänskliga resurser i byråkratier
- 33Byråkratins funktionssätt och den byråkratiska personligheten
- 2.436Scientific Management (taylorism)
- 38Taylors människosyn och dess realism
- 41Att mobilisera mänskliga resurser i tayloristiska organisationer
- 2.542Human Relations-rörelsen
- 45Hur kan mänskliga resurser mobiliseras i organisationer – slutsatser från Human Relations-studien
- 2.649Den sociotekniska skolan
- 49Alienationsbegreppet inom sociotekniken
- 50Sociotekniken och tidsandan
- 51De norska försöken med socioteknik
- 56De svenska försöken med socioteknik
- 58Mobilisering av mänskliga resurser inom sociotekniska organisationer
- 2.760Det kulturella synsättet
- 60En förändrad värld kräver nya strategier
- 62Vad kännetecknar en stark organisationskultur?
- 64Det kulturella synsättet och tjänsteföretagen
- 68Ledarskapet i kulturella organisationer
- 69Ar en stark organisationskultur alltid positiv?
- 2.872Adhocrati – en organisationsstruktur för det kunskapsintensiva tjänsteföretaget
- 74Kunskapsföretaget som professionell organisation
- 76Adhocrati – den ideala modellen för kunskapsorganisationer?
- 77Litteratur
- 380Organisationsstrukturer och mobilisering av mänskliga resurser
- 3.180En inledande reflexion
- 3.283Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för byråkratiska organisationer?
- 3.385Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för tayloristiska organisationer? (Scientific Management?)
- 3.488Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för Human Relations- och sociotekniska organisationer?
- 3.590Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för tjänsteorganisationer?
- 3.692Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för det kunskapsintensiva företaget: adhocratin?
- 3.794Ledarskap och organisationsstruktur
- 96Ledaren och organisationer med rationell legalitet som maktbas
- 98Ledarskap med karisma som maktbas
- 100Ledarskap med tvång som maktbas
- 3.8102Att mobilisera mänskliga resurser – vilka egenskaper passar för ”tvångsorganisationer”?
- 3.9104En översikt över organisationsskolor, ledarstilar, människosyner, personliga egenskaper och mobilisering av mänskliga resurser
- 116Litteratur
- 4117Att utveckla mänskliga resurser – ledarskapet
- 4.1117Inledning
- 4.2119Föräldern som ledare
- 4.3122Ledarstilar i klassisk teori
- 4.4128Rollspåret och det kognitiva spåret
- 4.5129Arv- och miljöspåret
- 4.6130Situations – omvärldsspåret
- 4.7131Vad gör egentligen en ledare?
- 131Mintzbergs ledarroller
- 133Vad bestämmer ledarens beteende?
- 134Slutsatser om ledarbeteenden
- 4.8134Adizes ledarteori
- 142Slutsatser
- 142Litteratur
- 5144Att utveckla mänskliga resurser – kompetens i organisationer
- 5.1144Inledning
- 5.2144Kompetensbegreppet
- 5.3146Att utveckla kompetens
- 5.4147Individuell kompetens
- 5.5148Kompetensområden
- 5.6149Inlärning och kompetens
- 5.7151Organisationens lärande
- 5.8152Individuellt och organisatoriskt lärande
- 5.9153Halls teori om kompetensutveckling
- 5.10160Sandbergs och Targamas förståelseperspektiv på kompetensutveckling
- 161Slutsatser
- 5.11162Tannebaums idéer om att öka inflytandet, engagemanget och kompetensen för olika grupper i organisationen
- 5.12163Sammanfattning
- 165Litteratur
- 6167Att utveckla mänskliga resurser – arbetets innehåll och organisering
- 6.1167Inledning
- 6.2169Maslows behovshierarki
- 6.3170Warrs vitaminmodell
- 6.4173Herzbergs arbetsmotivationsteori
- 6.5175Hackmans och Oldhams modell
- 6.6176En utvikning om krav och förmåga
- 6.7178Sammanfattning
- 180Litteratur
- 7181Att utveckla mänskliga resurser – om arbetsgrupper och team
- 7.1181Inledning
- 7.2182Den goda arbetsgruppen – och den dåliga
- 182Atmosfär
- 182Arbetsformer
- 183Maktförhållanden och arbetsfördelning
- 183Individuella beteenden i goda resp. dåliga arbetsgrupper
- 7.3184Roller i arbetsgrupper
- 194Sammanfattning
- 7.4194Teamutveckling
- 194Kinlaws modell för teamutveckling
- 197Utveckling av färdigheter för lagarbete
- 198Blakes och Moutons gridmodell – ett användbart analysinstrument för teamwork och ledarstilar
- 202Att analysera kompetensbehov
- 7.5203Sammanfattning
- 203Litteratur
- 8205Att utveckla mänskliga resurser – utveckling av organisationer
- 8.1205Inledning
- 8.2205Argyris analys av motsättningen organisation – individ
- 8.3207Greiners modell för organisationstillväxt
- 8.4208Sigmoidkurvan
- 8.5210Organisationsförändring och organisationsutveckling
- 212Fayols principer för management och organisationsutveckling
- 215Drucker om nödvändigheten av målstyrning
- 216Kanter och management för innovativitet och entreprenörskap
- 217Peters och Watermans jakt på mästerskapet
- 219Individuella och organisatoriska hinder för förändringar
- 222Strategier för att övervinna motstånd
- 224Förändringsagenter, förändringsstrategier och förändringsmodeller
- 8.6227Organisationen i omgivningens händer – den institutionella skolan
- 231Slutsatser
- 8.7231Organisationer måste bli mer intelligenta och lärande
- 8.8233Om kreativitet
- 234Vad menas med kreativitet?
- 236Kriterierna elegans, radikal förnyelse och anpassning
- 237Kreativa personer och kreativa miljöer
- 238Byråkratisk struktur och kreativitet
- 239Vad kännetecknar kreativa miljöer?
- 8.9241Delegera (och gör organisationen plattare)
- 8.10241Kund-/marknadsorientering
- 8.11243Personalrekrytering och personalidé
- 8.12246Vilka blir framtidens lyckade resp. misslyckade organisationer?
- 248Slutsatser
- 248Litteratur
- 9251Att utveckla mänskliga resurser – tillbaka till ledarskapet
- 9.1251Inledning
- 9.2252Vad menas med ledarskap?
- 9.3254Vad kan den klassiska ledarskapsforskningen bidra med?
- 254Ledarens personliga egenskaper
- 255Ledarstilar
- 256Herseys och Blanchards situationsanpassade ledarskap
- 257Fiedlers situationsteori
- 259Ledarteorier och ledarskapsträning
- 260Ledarskap och förändring
- 261Rubenowitz integrerade ledarteori
- 262Slutsatser
- 9.4263En utvikning om historiska ledarskapsprinciper, Machiavelli och Moses
- 269Slutsatser
- 270Moses som ledare
- 272Slutsatser
- 273Jämförelse Moses – Machiavelli
- 9.5274Vad kan den ”moderna” ledarskapsforskningen bidra med?
- 274Teorin om att finna vägen till målet (= Path–Goal-teorin)
- 275Ledarbeteenden
- 276De underordnades/underställdas egenskaper
- 276Arbetsuppgifternas karaktär
- 277Ledarskapet som utbyte mellan ledare och ledda (The Leader–Member Exchange, LMX, Theory)
- 279Det transformativa ledarskapet
- 280En utvikning om transaktionsledarskap
- 282Det strategiska ledarskapet
- 283Finns det ett särskilt kvinnligt ledarskap?
- 285Sammanfattning
- 9.6287Ledarskap, värdeförändringar och arbetslivets utveckling
- 291Slutsatser
- 294Litteratur
- 10296Utveckling av mänskliga resurser i det framtida samhället
- 10.1296Inledning
- 10.2296Några viktiga samhällstendenser
- 300Slutsatser
- 10.3301Jakten på det goda livet
- 301Roseto – ett lokalsamhälle i USA
- 305Medborgarkultur och fungerande demokrati i Italien
- 10.4307Ledarskap, organisering och regional utveckling
- 313Litteratur
- 315Litteratur för hela boken
- 323Personregister
- 326Sakregister
Information
- Författare:
- Lars-Erik Wolvén
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144012285
- Utgivningsår:
- 2000
- Artikelnummer:
- 7152-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 335