
Ledning och förståelse
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Förord till första upplagan (1998)
- 13Förord till andra upplagan
- 15KAPITEL 1 Ett paradigmskifte på ledarskapsområdet
- 17En förändrad omvärld kräver en ny form av ledning
- 17Global konkurrens
- 18Från fysisk produktion till tjänster
- 19Informationsteknologin ger nya förutsättningar
- 20Kunskapsföretag som stilbildare
- 22Förändrade värderingar
- 23Att utveckla och administrera generella värden
- 24Organisationsforskningen erbjuder en alternativ syn på arbete och ledning
- 27Vad blir konsekvenserna för management
- 29Paradigmskifte inom management
- 36Summering
- 36Vad den här boken handlar om och inte handlar om
- 37Hur boken är uppbyggd
- 38Noter
- 41KAPITEL 2 Från rationalistisk till förståelseskapande företagsledning
- 41Managementpraktiken formas av outtalade grundantaganden
- 43Den rationalistiska synen på management
- 43Det byråkratiska arvet
- 44Rötter mer än 100 år tillbaka
- 46Kvantitativa mått
- 46Ledare som nödvändighetens redskap
- 48Dualistiskt perspektiv
- 49Instrumentell rationalitet som handlingsteori
- 50Egenskaper förklarar beteende
- 51Kognitivt perspektiv
- 52Människan är ett informationsbehandlande system
- 53Summering
- 54Alternativet – ett förståelsebaserat perspektiv
- 55Rötter i fenomenologisk filosofi
- 56Tonvikt på subjektiv verklighet
- 57Vår kunskap om verkligheten är en social konstruktion
- 58Förståelse
- 59Människor handlar inom ramen för sin förståelse av verkligheten
- 60Vad har det för praktisk betydelse om man har det ena eller det andra perspektivet
- 61Rysk skattemoral
- 61Koncernchefens tal till personalen vid en fusion
- 62Rekrytering av en ny marknadschef
- 64Några slutkommentarer
- 66Noter
- 69KAPITEL 3 Den historiska framväxten av förståelsebaserad före-tagsledning
- 69Ekonomisk teori
- 71Hur en kritik av det rationalistiska tänkandet växte fram bland svenska organi-sationsforskare
- 71Synsätt och föreställningar styr ledares handlande
- 76Affärsidétänkandet
- 78En kort summering
- 78Framväxten av fenomenologiskt orienterad ledningsteori på det internationella planet
- 78Aktörer med en socialt konstruerad verklighetsuppfattning
- 80Institutioner, berättelser och moderörelser
- 82Kulturperspektivet på organisationer
- 83Förståelseskapande ledning
- 84Utvecklingen inom strategiskt tänkande – ett tillämpningsexempel
- 88Forskningsparadigm styr kunskapernas innehåll
- 89Noter
- 93KAPITEL 4 Människor handlar i enlighet med sin förståelse
- 94Kunskap och handling i ett rationalistiskt perspektiv
- 96Förståelse och handling
- 98Förståelse har en cirkulär karaktär
- 99Förståelse formas utifrån tidigare erfarenheter
- 100Förståelse vägleder praktiskt handlande
- 100Handlingar förändrar förståelsen
- 101Tolkning
- 101Fokusering
- 102Summering
- 102Hur förstår man sitt arbete?
- 103Förståelse I – att optimera separata motoregenskaper
- 105Förståelse II – att optimera samverkande motoregenskaper
- 108Förståelse III – att optimera utifrån kundens perspektiv
- 110Summering
- 112Noter
- 113KAPITEL 5 Kollektiv förståelse och kultur
- 113Socialisation
- 114En socialt konstruerad verklighet
- 115Kollektiv förståelse som förutsättning för kollektiv verksamhet
- 118Socialt skapade generella föreställningar inom ledarskap och management
- 118”Myter
- 120Institutioner och moderörelser
- 122Kultur som gemensam förståelse
- 124Att gestalta en företagskultur – exemplet IKEA
- 127Hur bevarar man kulturen?
- 128Att skapa och bibehålla en företagskultur – exemplet Google
- 134Summering
- 134Noter
- 137KAPITEL 6 Förståelse som grund för kompetens och lärande
- 137Mänsklig kompetens – en förutsättning för alla arbetsprestationer
- 138Formell kompetens
- 138En rationalistisk syn på kompetens
- 141En kritisk granskning av den rationalistiska kompetenssynen
- 143Alternativet – en förståelsebaserad syn på kompetens
- 143Fenomenografiskt orienterade studier av kompetens
- 144Fenomenografi som en kompetensansats
- 148Några sammanfattande kommentarer
- 148Kollektiv kompetens
- 151Lärande och förståelse
- 151Förståelse styr också lärande
- 152Hur förstår vi lärande – att memorera fakta eller tolka verkligheten
- 153Läransats och lärutfall
- 154Kunskap och lärande är situationsbundna
- 155En återblick på motoroptimerarna
- 156Reflektion har en nyckelroll
- 157Noter
- 159KAPITEL 7 Att få till stånd en förändrad förståelse – några fallgropar
- 159Förkärlek för principen teori och tillämpning
- 161Skillnader i förståelse är av kvalitativ karaktär
- 162Förståelse kan inte överföras på samma sätt som information och faktakunskap
- 163Förstärkning respektive omprövning av förståelse
- 166Ny information förändrar inte utan vidare vår förståelse
- 168Kompetensfällan
- 170Förståelsen är situationsbunden
- 172Vår förståelse påverkas av det egna handlandet
- 173Förståelse är kopplad till vår identitet
- 177Vi försvarar vår rådande förståelse
- 179Förståelse kan fungera som tankens fängelse
- 183Noter
- 185KAPITEL 8 Metoder för att påverka människors förståelse i organi-sationer
- 185Tänkbara metoder – en översikt
- 188Att påverka förståelse i traditionell kunskapsinriktad utbildning
- 191Verbala budskap från ledningens sida
- 191Direkt information från ledningen
- 194Budskap i textform: vision, värderingar och policy
- 196Texter tolkas via sociala processer
- 197Metoder för att stimulera kreativt tänkande
- 201Delaktighet i den verbala kommunikationen
- 201Dialog som en metod för att utveckla förståelse
- 204Utbildningsformer med inslag av aktiv handling
- 204Erfarenhetsbaserat lärande i organiserad utbildning
- 211Att utveckla förståelse via lärande i praktisk verksamhet
- 211Självförtroendeträning
- 212Att lära av andra i arbetet
- 216Chefer kan genom sitt handlande påverka förståelse hos andra
- 221Summering
- 221Verbal kommunikation kontra handling och reflektion
- 222Indirekta åtgärder skapar förutsättningar för utveckling av förståelse
- 223Utveckling av förståelse är en process över tiden
- 224Noter
- 227KAPITEL 9 Förändring och utveckling i ett förståelseperspektiv
- 227Förändringsarbete i ett nytt perspektiv – framväxten av alternativ till ett rationalistiskt synsätt
- 227Förändring och utveckling på flera olika plan
- 229Förändringsstrategier förändras – en liten historik
- 235Förståelsebaserad företagsledning
- 238Självständigt handlande utifrån en strategisk medvetenhet
- 239Exemplet SAS
- 241Innovationer och snabba förändringar
- 243Kunskapsutveckling för att förändra arbetssätt
- 243Kompetensutveckling
- 245Knowledge management
- 247Förbättringsarbete i en lärande organisation
- 251Kompetensutveckling genom verksamhetsutveckling
- 252Bedömning av kompetens vid rekrytering
- 252Motivation att prestera
- 254Summering
- 255Noter
- 257KAPITEL 10 Den förståelseskapande ledaren
- 257Paradigmskiftet inom management ger ledarskap en ny innebörd
- 260Att utveckla självständiga medarbetare
- 263Det vardagliga ledarskapet blir mer konsultativt
- 266Att vara autentisk i sitt ledarskap
- 267Ledarna får lov att kliva ner från piedestalen
- 269Rationalistisk praktik fungerar som en fälla
- 270Ledare måste också ompröva sin förståelse
- 272Några slutord
- 274Noter
- 275Referenser
Information
- Författare:
- Jörgen Sandberg Axel Targama
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144095981
- Utgivningsår:
- 1998
- Revisionsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 6783-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 286