Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ledning och förståelse

Skickas följande arbetsdag

I organisationer handlar människor alltid utifrån sin förståelse av verksamheten och den specifika situationen. För den chef som vill förändra och utveckla en verksamhet gäller det således att påverka organisationsmedlemmarnas förståelse av verkligheten. Denna tes har sin grund i det fenomenologiska eller förståelsebaserade synsättet på ledarskap; en veten­s­kaplig tradition som dominerat organisationsforskningen de senaste decennierna. I denna kraftigt omarbetade ledarskapsklassiker utveckla...

I organisationer handlar människor alltid utifrån sin förståelse av verksamheten och den specifika situationen. För den chef som vill förändra och utveckla en verksamhet gäller det således att påverka organisationsmedlemmarnas förståelse av verkligheten. Denna tes har sin grund i det fenomenologiska eller förståelsebaserade synsättet på ledarskap; en veten­s­kaplig tradition som dominerat organisationsforskningen de senaste decennierna. I denna kraftigt omarbetade ledarskapsklassiker utvecklar författarna det förståelsebaserade synsättet på organisation och ledning och visar hur ett sådant synsätt kan utformas inom ramen för praktisk management. Frågan som driver redogörelsen är hur förändring och utveckling i organisationer kan uppnås. Författarna argumenterar här för betydelsen av handlingsorienterade metoder då de menar att människors förståelse utvecklas på basis av erfarenheter. Ledarens uppgift blir då att stimulera till reflektion och upptäckter, vilket också innebär att de måste överge den överdrivna, men ack så vanliga, tilltron till information och anvisningar.

      • 9
        Förord till första upplagan (1998)
      • 13
        Förord till andra upplagan
      • 15
        KAPITEL 1 Ett paradigmskifte på ledarskapsområdet
        • 17
          En förändrad omvärld kräver en ny form av ledning
        • 17
          Global konkurrens
        • 18
          Från fysisk produktion till tjänster
        • 19
          Informationsteknologin ger nya förutsättningar
        • 20
          Kunskapsföretag som stilbildare
        • 22
          Förändrade värderingar
        • 23
          Att utveckla och administrera generella värden
        • 24
          Organisationsforskningen erbjuder en alternativ syn på arbete och ledning
        • 27
          Vad blir konsekvenserna för management
        • 29
          Paradigmskifte inom management
        • 36
          Summering
        • 36
          Vad den här boken handlar om och inte handlar om
        • 37
          Hur boken är uppbyggd
        • 38
          Noter
      • 41
        KAPITEL 2 Från rationalistisk till förståelseskapande företagsledning
        • 41
          Managementpraktiken formas av outtalade grundantaganden
        • 43
          Den rationalistiska synen på management
        • 43
          Det byråkratiska arvet
        • 44
          Rötter mer än 100 år tillbaka
        • 46
          Kvantitativa mått
        • 46
          Ledare som nödvändighetens redskap
        • 48
          Dualistiskt perspektiv
        • 49
          Instrumentell rationalitet som handlingsteori
        • 50
          Egenskaper förklarar beteende
        • 51
          Kognitivt perspektiv
        • 52
          Människan är ett informationsbehandlande system
        • 53
          Summering
        • 54
          Alternativet – ett förståelsebaserat perspektiv
        • 55
          Rötter i fenomenologisk filosofi
        • 56
          Tonvikt på subjektiv verklighet
        • 57
          Vår kunskap om verkligheten är en social konstruktion
        • 58
          Förståelse
        • 59
          Människor handlar inom ramen för sin förståelse av verkligheten
        • 60
          Vad har det för praktisk betydelse om man har det ena eller det andra perspektivet
        • 61
          Rysk skattemoral
        • 61
          Koncernchefens tal till personalen vid en fusion
        • 62
          Rekrytering av en ny marknadschef
        • 64
          Några slutkommentarer
        • 66
          Noter
      • 69
        KAPITEL 3 Den historiska framväxten av förståelsebaserad före-tagsledning
        • 69
          Ekonomisk teori
        • 71
          Hur en kritik av det rationalistiska tänkandet växte fram bland svenska organi-sationsforskare
        • 71
          Synsätt och föreställningar styr ledares handlande
        • 76
          Affärsidétänkandet
        • 78
          En kort summering
        • 78
          Framväxten av fenomenologiskt orienterad ledningsteori på det internationella planet
        • 78
          Aktörer med en socialt konstruerad verklighetsuppfattning
        • 80
          Institutioner, berättelser och moderörelser
        • 82
          Kulturperspektivet på organisationer
        • 83
          Förståelseskapande ledning
        • 84
          Utvecklingen inom strategiskt tänkande – ett tillämpningsexempel
        • 88
          Forskningsparadigm styr kunskapernas innehåll
        • 89
          Noter
      • 93
        KAPITEL 4 Människor handlar i enlighet med sin förståelse
        • 94
          Kunskap och handling i ett rationalistiskt perspektiv
        • 96
          Förståelse och handling
        • 98
          Förståelse har en cirkulär karaktär
        • 99
          Förståelse formas utifrån tidigare erfarenheter
        • 100
          Förståelse vägleder praktiskt handlande
        • 100
          Handlingar förändrar förståelsen
        • 101
          Tolkning
        • 101
          Fokusering
        • 102
          Summering
        • 102
          Hur förstår man sitt arbete?
        • 103
          Förståelse I – att optimera separata motoregenskaper
        • 105
          Förståelse II – att optimera samverkande motoregenskaper
        • 108
          Förståelse III – att optimera utifrån kundens perspektiv
        • 110
          Summering
        • 112
          Noter
      • 113
        KAPITEL 5 Kollektiv förståelse och kultur
        • 113
          Socialisation
        • 114
          En socialt konstruerad verklighet
        • 115
          Kollektiv förståelse som förutsättning för kollektiv verksamhet
        • 118
          Socialt skapade generella föreställningar inom ledarskap och management
        • 118
          ”Myter
        • 120
          Institutioner och moderörelser
        • 122
          Kultur som gemensam förståelse
        • 124
          Att gestalta en företagskultur – exemplet IKEA
        • 127
          Hur bevarar man kulturen?
        • 128
          Att skapa och bibehålla en företagskultur – exemplet Google
        • 134
          Summering
        • 134
          Noter
      • 137
        KAPITEL 6 Förståelse som grund för kompetens och lärande
        • 137
          Mänsklig kompetens – en förutsättning för alla arbetsprestationer
        • 138
          Formell kompetens
        • 138
          En rationalistisk syn på kompetens
        • 141
          En kritisk granskning av den rationalistiska kompetenssynen
        • 143
          Alternativet – en förståelsebaserad syn på kompetens
        • 143
          Fenomenografiskt orienterade studier av kompetens
        • 144
          Fenomenografi som en kompetensansats
        • 148
          Några sammanfattande kommentarer
        • 148
          Kollektiv kompetens
        • 151
          Lärande och förståelse
        • 151
          Förståelse styr också lärande
        • 152
          Hur förstår vi lärande – att memorera fakta eller tolka verkligheten
        • 153
          Läransats och lärutfall
        • 154
          Kunskap och lärande är situationsbundna
        • 155
          En återblick på motoroptimerarna
        • 156
          Reflektion har en nyckelroll
        • 157
          Noter
      • 159
        KAPITEL 7 Att få till stånd en förändrad förståelse – några fallgropar
        • 159
          Förkärlek för principen teori och tillämpning
        • 161
          Skillnader i förståelse är av kvalitativ karaktär
        • 162
          Förståelse kan inte överföras på samma sätt som information och faktakunskap
        • 163
          Förstärkning respektive omprövning av förståelse
        • 166
          Ny information förändrar inte utan vidare vår förståelse
        • 168
          Kompetensfällan
        • 170
          Förståelsen är situationsbunden
        • 172
          Vår förståelse påverkas av det egna handlandet
        • 173
          Förståelse är kopplad till vår identitet
        • 177
          Vi försvarar vår rådande förståelse
        • 179
          Förståelse kan fungera som tankens fängelse
        • 183
          Noter
      • 185
        KAPITEL 8 Metoder för att påverka människors förståelse i organi-sationer
        • 185
          Tänkbara metoder – en översikt
        • 188
          Att påverka förståelse i traditionell kunskapsinriktad utbildning
        • 191
          Verbala budskap från ledningens sida
        • 191
          Direkt information från ledningen
        • 194
          Budskap i textform: vision, värderingar och policy
        • 196
          Texter tolkas via sociala processer
        • 197
          Metoder för att stimulera kreativt tänkande
        • 201
          Delaktighet i den verbala kommunikationen
        • 201
          Dialog som en metod för att utveckla förståelse
        • 204
          Utbildningsformer med inslag av aktiv handling
        • 204
          Erfarenhetsbaserat lärande i organiserad utbildning
        • 211
          Att utveckla förståelse via lärande i praktisk verksamhet
        • 211
          Självförtroendeträning
        • 212
          Att lära av andra i arbetet
        • 216
          Chefer kan genom sitt handlande påverka förståelse hos andra
        • 221
          Summering
        • 221
          Verbal kommunikation kontra handling och reflektion
        • 222
          Indirekta åtgärder skapar förutsättningar för utveckling av förståelse
        • 223
          Utveckling av förståelse är en process över tiden
        • 224
          Noter
      • 227
        KAPITEL 9 Förändring och utveckling i ett förståelseperspektiv
        • 227
          Förändringsarbete i ett nytt perspektiv – framväxten av alternativ till ett rationalistiskt synsätt
        • 227
          Förändring och utveckling på flera olika plan
        • 229
          Förändringsstrategier förändras – en liten historik
        • 235
          Förståelsebaserad företagsledning
        • 238
          Självständigt handlande utifrån en strategisk medvetenhet
        • 239
          Exemplet SAS
        • 241
          Innovationer och snabba förändringar
        • 243
          Kunskapsutveckling för att förändra arbetssätt
        • 243
          Kompetensutveckling
        • 245
          Knowledge management
        • 247
          Förbättringsarbete i en lärande organisation
        • 251
          Kompetensutveckling genom verksamhetsutveckling
        • 252
          Bedömning av kompetens vid rekrytering
        • 252
          Motivation att prestera
        • 254
          Summering
        • 255
          Noter
      • 257
        KAPITEL 10 Den förståelseskapande ledaren
        • 257
          Paradigmskiftet inom management ger ledarskap en ny innebörd
        • 260
          Att utveckla självständiga medarbetare
        • 263
          Det vardagliga ledarskapet blir mer konsultativt
        • 266
          Att vara autentisk i sitt ledarskap
        • 267
          Ledarna får lov att kliva ner från piedestalen
        • 269
          Rationalistisk praktik fungerar som en fälla
        • 270
          Ledare måste också ompröva sin förståelse
        • 272
          Några slutord
        • 274
          Noter
      • 275
        Referenser

Information

Författare:
Jörgen Sandberg Axel Targama
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144095981
Utgivningsår:
1998
Revisionsår:
2013
Artikelnummer:
6783-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
286

Författare

Jörgen Sandberg

Jörgen Sandberg är professor i management och organisation vid University of Queensland i Brisbane och honorary professor vid Warwick Business Scho...

Axel Targama

Axel Targama är docent i företagsekonomi med en lång karriär bakom sig som lärare och forskare vid Handelshögskolan i Göteborg. Hans forskning har ...

 ;