Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att leda organisationer

När resultatet beror på den mänskliga faktorn
Skickas följande arbetsdag

Att leda organisationer

När resultatet beror på den mänskliga faktorn

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken beskriver ledarskap på indirekt nivå. Det som särskiljer chefer på indirekt nivå är att de leder genom underställda chefer och därmed har ett indirekt ledarskap i förhållande till organisationens medarbetare. I boken får vi följa ledningsgruppen på det fiktiva företaget Trust AB. Varje kapitel inleds med en berättelse om Trust som sedan fördjupas med forskning, teoretiska modeller och författarnas egna erfarenheter. På så sätt får läsaren en levande bild av hur modellerna kan f...

Den här boken beskriver ledarskap på indirekt nivå. Det som särskiljer chefer på indirekt nivå är att de leder genom underställda chefer och därmed har ett indirekt ledarskap i förhållande till organisationens medarbetare. I boken får vi följa ledningsgruppen på det fiktiva företaget Trust AB. Varje kapitel inleds med en berättelse om Trust som sedan fördjupas med forskning, teoretiska modeller och författarnas egna erfarenheter. På så sätt får läsaren en levande bild av hur modellerna kan förstås tillsammans med konkreta tips på hur de kan tillämpas i vardagen. Ledarskap beskrivs ur ett flertal perspektiv: att leda chefer, att leda ledningsgrupper, att leda i förändring, att leda genom kommunikation, att leda sig själv och att leda i en omvärld. När resultatet beror på den mänskliga faktorn anspelar på de informella processernas påverkan och vikten av att lyfta upp dem till ytan när de påverkar verksamheten. Boken tar också upp destruktivt ledarskap. Författarnas budskap är att destruktiva ledarbeteenden inte enbart handlar om ledaren som person, utan också om hög arbetsbelastning, otydliga uppdrag och knapphändiga resurser.

Förord 7

Inledning 11

Bokens upplägg 12

Definitioner av ledarskap 14

01. Företaget Trust AB 15

02. Att leda chefer 21

Vad kännetecknar ledarskap på indirekt nivå? 24

En modell för indirekt ledarskap 25

Direkt ledarskap – ”ansikte mot ansikte” 32

Instrumentellt ledarskap – fokus på uppgift och prestation 34

Utvecklande ledarskap – en svensk modell 34

Ledarskapsmodellen – faktorer för framgångsrik organisationsutveckling 43

03. Att leda en ledningsgrupp 51

Vad kännetecknar ledningsgrupper på indirekt nivå? 55

Ledningsgruppers påverkan på organisationen 56

Ledningsgruppers samarbete 58

Sammansättning av effektiva ledningsgrupper 68

04. Att leda i förändring 73

Förankring genom förståelse för varför 79

Organisatoriska förutsättningar för att leda i förändring 81

Förändringsmodeller – från att vara med på tåget till att ta ansvar 90

05. Att leda genom kommunikation 97

Nå ut med syftet 99

Sex ledarskapsinsikter för bättre kommunikation 101

Den kommunikativa ledaren 103

Containerfunktionen 106

06. Att leda sig själv 111

Grundläggande förutsättningar att leda sig själv 114

Motivation 120

Balansera korstrycket 123

Utveckla sig själv – vikten av reflektion 126

07. Att leda i en omvärld 131

Samverka med sin omgivning 134

Omgivningens tryck på högsta ledningen 135

En kompetent organisation i en föränderlig omvärld 138

Förmågan att improvisera 141

08. Att gå vidare 143

En praktisk vägledning till ledningsgruppsutveckling 146

Kärnprocesser och framväxande tillstånd 148

Påverkansfaktorer 159

Ett avslutande exempel 162

Slutord 164

Referenser 165

Register 171

Sammanfattningsvis är detta en välskriven bok med relevanta insikter, där det praktiska upplägget är ett extra plus för den som har erfarenhet av att sitta i eller arbeta nära en ledningsgrupp.

Information

Författare:
Josi Lundin Rein Lallo Veronica Hedman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144153582
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
44444-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
172

Författare

Josi Lundin

Josi Lundin är organisationskonsult och har bland annat en bakgrund som universitetsadjunkt i psykologi vid Försvarshögskolan. Hon har bred erfaren...

Rein Lallo

Rein Lallo är organisationskonsult och beteendevetare. Han har lång erfarenhet av arbete med ledare och ledningsgrupper på högre nivåer, främst ino...

Veronica Hedman

Veronica Hedman är ledarskapskonsult och har en masterexamen i psykologi. Hon har lång erfarenhet som chef och ledare och har ingått i den högsta l...

 ;

Den här boken beskriver ledarskap på indirekt nivå. Det som särskiljer chefer på indirekt nivå är att de leder genom underställda chefer och därmed har ett indirekt ledarskap i förhållande till organisationens medarbetare. I boken får vi följa ledningsgruppen på det fiktiva företaget Trust AB. Varje kapitel inleds med en berättelse om Trust som sedan fördjupas med forskning, teoretiska modeller och författarnas egna erfarenheter. På så sätt får läsaren en levande bild av hur modellerna kan f...

Den här boken beskriver ledarskap på indirekt nivå. Det som särskiljer chefer på indirekt nivå är att de leder genom underställda chefer och därmed har ett indirekt ledarskap i förhållande till organisationens medarbetare. I boken får vi följa ledningsgruppen på det fiktiva företaget Trust AB. Varje kapitel inleds med en berättelse om Trust som sedan fördjupas med forskning, teoretiska modeller och författarnas egna erfarenheter. På så sätt får läsaren en levande bild av hur modellerna kan förstås tillsammans med konkreta tips på hur de kan tillämpas i vardagen. Ledarskap beskrivs ur ett flertal perspektiv: att leda chefer, att leda ledningsgrupper, att leda i förändring, att leda genom kommunikation, att leda sig själv och att leda i en omvärld. När resultatet beror på den mänskliga faktorn anspelar på de informella processernas påverkan och vikten av att lyfta upp dem till ytan när de påverkar verksamheten. Boken tar också upp destruktivt ledarskap. Författarnas budskap är att destruktiva ledarbeteenden inte enbart handlar om ledaren som person, utan också om hög arbetsbelastning, otydliga uppdrag och knapphändiga resurser.

Information

Författare:
Josi Lundin Rein Lallo Veronica Hedman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144193809
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
44444-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Josi Lundin

Josi Lundin är organisationskonsult och har bland annat en bakgrund som universitetsadjunkt i psykologi vid Försvarshögskolan. Hon har bred erfaren...

Rein Lallo

Rein Lallo är organisationskonsult och beteendevetare. Han har lång erfarenhet av arbete med ledare och ledningsgrupper på högre nivåer, främst ino...

Veronica Hedman

Veronica Hedman är ledarskapskonsult och har en masterexamen i psykologi. Hon har lång erfarenhet som chef och ledare och har ingått i den högsta l...

 ;