Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Så mäts socialt hållbart värdeskapande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta - så kallad shared value - har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektorsövergripande samverkan. Med hjälp av konceptet Social return on...

Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta - så kallad shared value - har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektorsövergripande samverkan. Med hjälp av konceptet Social return on investment och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden - socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande. I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter - resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande - och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer, och konkreta tips ges för vilken roll de olika delarna av värdeskapandekedjan kan ha i en organisation. Syftet är att bidra med insikter som underlättar skapandet av ett ökat gränsöverskridande och hållbart värdeskapande.

Information

Författare:
Gordon Hahn Lena Hök Erik Jannesson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144165424
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
39463-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Gordon Hahn

Gordon Hahn är grundare av och vd på Serus, samt bland annat internationell utvecklingsledare vid Region Örebro län och styrelseordförande för Coom...

Lena Hök

Lena Hök är Executive Vice President på Skanska Group med ansvar för hållbarhet och innovation globalt, samt bland annat styrelseordförande för sve...

Erik Jannesson

Erik Jannesson, ek.dr, samt bland annat utbildare, process­ledare och processtöd inom effektmätning hos Skandias stiftelse Idéer för livet.

 ;