Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Praktisk tillämpning inom kognitiv rehabilitering

Skickas följande arbetsdag

Praktisk tillämpning inom kognitiv rehabilitering

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kognitiv nedsättning kan var svårförståelig för den som drabbas och det är viktigt att få hjälp att förstå vad som påverkar ens kognitiva förmåga. Denna bok är en praktisk handledning för dem som i sitt arbete möter personer med kognitiv nedsättning. Målet vid kognitiv rehabilitering är att den drabbade personen ska kunna leva ett liv som den vill och behöver trots de kognitiva nedsättningar som finns. Kognitiv rehabilitering innefattar en gedigen bedömning av medvetenhet om aktuella nedsät...

Kognitiv nedsättning kan var svårförståelig för den som drabbas och det är viktigt att få hjälp att förstå vad som påverkar ens kognitiva förmåga. Denna bok är en praktisk handledning för dem som i sitt arbete möter personer med kognitiv nedsättning. Målet vid kognitiv rehabilitering är att den drabbade personen ska kunna leva ett liv som den vill och behöver trots de kognitiva nedsättningar som finns. Kognitiv rehabilitering innefattar en gedigen bedömning av medvetenhet om aktuella nedsättningar, typ och grad av kognitiva nedsättningar samt hur personens inlärningsförmåga ser ut. Med detta underlag som grund planeras interventioner för att kompensera för de kognitiva nedsättningarna. Här beskrivs evidensen för olika interventionsmetoder och hur dessa interventioner kan och bör genomföras för att nå bästa möjliga resultat. Boken vänder sig till studenter inom arbets- och fysioterapi och andra som i sitt yrke möter personer med kognitiva problem samt personer som är verksamma inom området kognitiv problematik.

Författarpresentation 11

Förord 13

1 Inledning 15

Implementering av kunskap 15

Litteratur 18

2 Mål för kognitiv rehabilitering 19

Begreppen aktivitet och görande 20

Aktivitet 21

Görande 22

Begreppen komplexitet och svårighetsgrad 24

Olika steg i den kognitiva rehabiliteringen 26

Steg 1: Problemidentifiering, bedömning av medvetenhet om problem och konsekvenser samt målformulering 27

Steg 2: Kompensation och återträning av aktiviteter 27

Steg 3: Automatisering 28

Steg 4: Generalisering 28

Litteratur 29

3 Identifiering av problem 31

Skapa en klientcentrerad allians 31

Bedömning vid kognitiv nedsättning 32

Bedömning av medvetenhet 34

Utförandeanalys 36

Bedömning av inlärningspotential 38

Litteratur 41

4 Faktorer som inverkar i rehabiliteringen och påverkar utfall 43

Kognition – en pågående process som påverkas av ett flertal faktorer 43

Personlig kontext 46

Medvetenhet 48

Processtrategier och bearbetningsresurser 51

Andra faktorer som inverkar på rehabilitering och utfall 53

Emotionella reaktioner 53

Trötthet/fatigue 54

Synpåverkan 59

Tillgång och typ av rehabilitering 59

Litteratur 61

5 Transfer – generalisering till andra situationer 63

Litteratur 66

6 Målformulering och upprättande av rehabiliteringsplan 67

Individens egna mål samt strategiska och taktiska mål för rehabiliteringen 67

Analys av aktivitetens krav och förutsättningar 70

Inlärningsförmåga vid hjärnskada 72

Implicit respektive explicit inlärning 73

Litteratur 75

7 Utfall och resultatutvärdering 77

Litteratur 79

8 Val av intervention 81

Tillvägagångssätt vid intervention 82

Återträning av funktioner och färdigheter – remedial infallsvinkel 83

Återträning av aktiviteter 84

Strategianvändning 85

Externa respektive interna strategier 87

Val och planering av strategier 89

Träning av strategi 91

Terapeuten ger förslag på strategi 91

Personen genererar egna strategier och extern strategi övergår till att bli intern 92

Strategi genom rollmodell 94

Summering av perspektiv för strategiträning 94

Grundläggande principer för val av intervention 97

Olika faser av intervention i den kognitiva rehabiliteringen 99

Förvärvandefasen 99

Tillämpningsfas 101

Generaliseringsfas 102

Litteratur 103

9 Pedagogiska metoder 105

Errorless learning 105

I vilka situationer kan man använda errorless learning? 108

Spaced retrieval 112

Chaining 113

Multicontext approach 114

CO-OP 118

Litteratur 122

10 Beslutsträd för val av intervention 125

Generellt beslutsträd 126

Insiktshöjande åtgärder 129

Interventioner vid respektive kognitiv nedsättning 131

Beslutsträd Uppmärksamhet – evidensbaserade metoder 131

Återträning av funktion 131

Intervention A – uppmärksamhet 134

Intervention B – självständig användning av strategier som kompensation för brister i uppmärksamhet 135

Litteratur 138

Beslutsträd Neglekt/halvsidig ouppmärksamhet – evidensbaserade interventioner 138

Intervention A – ouppmärksamhet åt ena sidan/neglekt 141

Intervention B – ouppmärksamhet åt ena sidan 142

Litteratur 144

Beslutsträd Minne – evidensbaserade interventioner 144

Intervention A – minne 145

Intervention B – minne 149

Litteratur 153

Beslutsträd Informationsbearbetning – evidensbaserade interventioner 153

Intervention A vid brister i informationsbearbetning 155

Intervention B – nedsatt informationsbearbetning 156

Litteratur 160

Beslutsträd Exekutiv funktion – evidensbaserade metoder 161

Intervention A vid brister i exekutiv funktion 163

Intervention B – exekutiv funktion 163

Vilka interventioner fungerar i vilken kontext? 166

Litteratur 167

11 Interventionsmetoder – hur det praktiskt går till  169

Insiktshöjande åtgärder 170

Feedback för ökad insikt 170

Typer av feedback och ledtrådar 172

Feedback intervention theory, FIT 173

Uppmärksamhetsinterventioner 174

Attention process training, APT 175

Strategier vid nedsatt uppmärksamhet 178

Time pressure management, TPM 179

Arbetsminnesträning 180

Neglektintervention 180

Strategier för effektiv skanning 181

Minnesinterventioner 182

Interna minnesstrategier 184

Informationsbearbetning – intervention 184

Time pressure management, TPM  185

Gist reasoning training 191

Formell problemlösningsstrategi 193

Exekutiv funktion – intervention 195

Metakognitiva strategier 196

Aktivitetsanalys 199

Goal management training, GMT  200

Mental trötthet eller hjärntrötthet 202

Att minska negativ påverkan på trötthet 203

Att förbättra fungerande och minska trötthet genom att anpassa sin livsföring. 207

Trötthet i arbetssituationen 209

Fysisk aktivitet och fritid 210

Fatigue management 211

Litteratur 213

Slutord 215

Register 217

Information

Författare:
Ann Björkdahl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144134208
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
40502-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
220

Författare

Ann Björkdahl

Ann Björkdahl är universitetssjukhusöverarbetsterapeut och har arbetat inom hjärnskaderehabilitering sedan början av 1980-talet. Hon disputerade 20...

 ;

Kognitiv nedsättning kan var svårförståelig för den som drabbas och det är viktigt att få hjälp att förstå vad som påverkar ens kognitiva förmåga. Denna bok är en praktisk handledning för dem som i sitt arbete möter personer med kognitiv nedsättning. Målet vid kognitiv rehabilitering är att den drabbade personen ska kunna leva ett liv som den vill och behöver trots de kognitiva nedsättningar som finns. Kognitiv rehabilitering innefattar en gedigen bedömning av medvetenhet om aktuella nedsät...

Kognitiv nedsättning kan var svårförståelig för den som drabbas och det är viktigt att få hjälp att förstå vad som påverkar ens kognitiva förmåga. Denna bok är en praktisk handledning för dem som i sitt arbete möter personer med kognitiv nedsättning. Målet vid kognitiv rehabilitering är att den drabbade personen ska kunna leva ett liv som den vill och behöver trots de kognitiva nedsättningar som finns. Kognitiv rehabilitering innefattar en gedigen bedömning av medvetenhet om aktuella nedsättningar, typ och grad av kognitiva nedsättningar samt hur personens inlärningsförmåga ser ut. Med detta underlag som grund planeras interventioner för att kompensera för de kognitiva nedsättningarna. Här beskrivs evidensen för olika interventionsmetoder och hur dessa interventioner kan och bör genomföras för att nå bästa möjliga resultat. Boken vänder sig till studenter inom arbets- och fysioterapi och andra som i sitt yrke möter personer med kognitiva problem samt personer som är verksamma inom området kognitiv problematik.

Information

Författare:
Ann Björkdahl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144191232
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
40502-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann Björkdahl

Ann Björkdahl är universitetssjukhusöverarbetsterapeut och har arbetat inom hjärnskaderehabilitering sedan början av 1980-talet. Hon disputerade 20...

 ;