
Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete
Dedikation 13
Förord till den svenska översättningen 15
Förord 17
Författarnas förord 19
Bokens struktur 19
Nytt i denna utgåva 20
Tack 20
Hälsofrämjande arbete i en föränderlig social och digital miljö 21
Hälsa och social miljö 21
Digital teknik, hälsofrämjande arbete och jämlik hälsa 21
M-hälsa, hälsolitteracitet och hälsofrämjande arbete 22
Hälsofrämjande arbete i framtiden 23
Litteraturförteckning 23
Del I Jakten på hälsa
1 Mot en definition av hälsa 27
Hälsobegreppets utveckling 28
Definitioner av hälsa som utgår från individen 30
Hälsa som harmoni och balans 30
Hälsa som självförverkligande 31
Hälsa som stabilitet och självförverkligande 33
Hälsa som resurs 35
En integrativ syn på hälsa 35
Definitioner av hälsa med fokus på familjehälsa 35
Definitioner av hälsa med fokus på samhället 36
Hälsans sociala bestämningsfaktorer 38
Sociala bestämningsfaktorer och global hälsa 40
Synen på hälsofrämjande arbete 40
Att mäta hälsa 43
Att tänka på i arbetet med hälsa 45
Behov av forskning på hälsoområdet 45
Sammanfattning 46
Litteraturförteckning 46
2 Hälsofrämjande arbete på individnivå 51
Individers förändringspotential 52
Användning av teorier och modeller för beteendeförändring 52
Sociokognitiva teorier och modeller 52
Hälsouppfattningsmodellen (||health belief model||) 53
Teorin om överlagt beteende (||theory of reasoned action||) och teorin om planerade beteenden (||theory of planned behaviour||) 57
Tilltro till den egna förmågan (||self-efficacy||) och den sociokognitiva teorin (||social cognitive theory||) 59
Penders hälsofrämjande modell (||health promotion model||) 61
Fasindelade förändringsmodeller 67
Den transteoretiska modellen (||the transtheoretical model||) 67
Hälsobeteendeteorier i den digitala eran 69
Påverkansteori och digital hälsoteknik 70
Teknik för att påverka och motivera 71
Strategier för hälsobeteendeförändring 72
Att sätta upp mål för förändringen 72
Att följa upp framstegen på vägen mot målet 73
Att stärka tilltron till den egna förmågan 75
Att förstärka fördelarna med förändring 75
Att hantera hinder som står i vägen för förändringen 76
Skräddarsydd kommunikation i samband med beteendeförändring 77
Beteendeförändringsstrategier i teknik för att påverka och motivera 79
Etik och hälsobeteendeförändringar 79
Att tänka på i arbetet med hälsobeteendeförändringar 81
Behov av forskning inom hälsobeteendeteorier och -modeller 81
Sammanfattning 82
Litteraturförteckning 82
3 Hälsofrämjande arbete på grupp- och samhällsnivå 87
Begreppet lokalsamhälle 87
Hälsofrämjande interventioner i lokalsamhället 88
Socialekologiska modeller och teorier 90
Socialekologisk modell för hälsofrämjande arbete (||the social-ecological model||) 91
Teorin om socialt kapital 93
Planeringsmodeller för hälsofrämjande insatser på gruppnivå 96
Precede–proceed-modellen 96
Spridningsmodeller i hälsofrämjande arbete i lokalsamhället 98
Innovationsspridning 98
Social marknadsföring 101
Att tänka på i arbetet med hälsofrämjande interventioner på grupp- och samhällsnivå 104
Behov av forskning kring modeller med fokus på lokalsamhället 105
Sammanfattning 105
Litteraturförteckning 106
Del II Planering av hälsofrämjande och förebyggande insatser
4 Bedömning av hälsa och hälsobeteenden 111
Ny teknik och vårdbehovsbedömning 111
Ett ramverk för gemensamma hälsobedömningar 113
Riktlinjer för förebyggande hälsovård och hälsoscreening 114
Hälsobedömning av patienter 115
Funktionella hälsomönster 116
Fysisk kondition 116
Nutrition 118
Stress 120
Existentiell hälsa 122
Socialt stöd 122
Levnadsvanor 123
Vikten av familjeperspektiv vid bedömning av hälsa 124
Att tänka på i det praktiska arbetet med bedömningar av hälsa och hälsobeteenden 125
Behov av forskning kring bedömning av hälsa och hälsobeteenden 126
Sammanfattning 126
Litteraturförteckning 126
5 Att utveckla en hälsofrämjande och förebyggande plan 131
Att utveckla en hälsoplan 132
Gå igenom och sammanställa bedömningsdata 133
Lyfta fram patientens styrkor och förmågor 133
Identifiera hälsomål och relaterade beteendeförändringar 134
Identifiera önskade resultat 135
Utveckla en beteendeförändringsplan 135
Ta upp faktorer i den fysiska och sociala omgivningen som underlättar och hindrar beteendeförändringen 138
Ange tidsramar för genomförandet 138
Bekräfta målet att genomföra beteendeförändringen 139
Revidera hälsoplanen 141
Att tänka på i arbetet med hälsoplaner 141
Behov av forskning om hälsoplaner 141
Sammanfattning 142
Litteraturförteckning 142
Del III Hälsofrämjande och förebyggande insatser
6 Fysisk aktivitet 147
Christel Larsson
Hälsofördelar med fysisk aktivitet 148
Möjliga risker med fysisk aktivitet 148
Genetik, miljö och fysisk aktivitet 150
Att rekommendera fysisk aktivitet i hälsofrämjande syfte 151
Nivåer av fysisk aktivitet 151
Rekommendationer om fysisk aktivitet 151
Fysisk aktivitet på recept 153
Rekommendation för antal steg 153
Att främja fysisk aktivitet i alla åldrar 154
Fysisk aktivitet bland barn och ungdomar 154
Fysisk aktivitet bland vuxna och äldre 159
Fysisk aktivitet bland personer med funktionsvariation 164
Samhällsinsatser för att främja fysisk aktivitet 165
Miljöns betydelse för fysisk aktivitet 166
Att tänka på i arbetet med att främja fysisk aktivitet 167
Tekniska lösningar för att främja fysisk aktivitet 168
Sjuksköterskor som fysiskt aktiva förebilder 169
Behov av forskning inom fysisk aktivitet 169
Sammanfattning 170
Litteraturförteckning 170
7 Matvanor och näringsintag 175
Christel Larsson
Betydelsen av hälsosamma matvanor 175
Faktorer som påverkar matvanorna 176
Genetiska och biologiska faktorer 176
Psykologiska faktorer 178
Socioekonomiska och kulturella faktorer 178
Miljöfaktorer 180
Folkhälsopolitiska faktorer 181
Kostråd och näringsrekommendationer 183
Tallriksmodellen: en visuell framställning av kostråden 183
Nyckelhålet 184
Spädbarn och små barn (0 till 2 år) 185
Barn och ungdomar (2 till 17 år) 186
Vuxna (18 år och äldre) 188
Att främja en hälsosam kroppsvikt och nutritionsstatus 189
Att främja en hälsosam kroppsvikt 189
Att främja viktminskning 190
Att förebygga undernäring 192
Kostinterventioner 193
Interventioner för barn och vuxna 193
Interventioner på arbetsplatser och skolor 194
Teknik som verktyg i kostinterventioner 194
Kostinformation och livsmedelsutbud 195
Behov av forskning inom kostvetenskap 195
Sammanfattning 196
Litteraturförteckning 196
8 Hälsofrämjande insatser för stresshantering 201
Stress och hälsa 203
Stress i olika livsfaser 204
Barn 204
Ungdomar 205
Unga och medelålders vuxna 206
Äldre 206
Arbetsrelaterad stress 207
Teknikrelaterad stress 208
Migrationsstress 209
Modeller för stresshantering 210
Strategier för att minimera förekomsten av stressframkallande situationer 210
Strategier för att öka stresståligheten 211
Alternativmedicinska behandlingsformer för att hantera stress 214
Mindfulnessbaserad stressreduktion 214
Avslappning genom visualisering 215
Yoga och tai chi 216
Traditionella behandlingsformer för att hantera stress 217
Primärvårdens roll i stresshantering 217
Digitala behandlingars roll i stresshantering 217
Att tänka på i arbetet med stresshantering 218
Behov av forskning inom området för stresshantering 219
Sammanfattning 219
Litteraturförteckning 219
9 Hälsa och socialt stöd 223
Sociala nätverk 223
Social integration 225
Socialt stöd 225
Familjen som främsta källa till stöd 227
Peer supporters som källa till stöd 228
Sociala stödgruppers funktion 229
Självhjälpsgrupper 229
Sociala medier som källa till stöd 230
Att bedöma sociala stödsystem 232
Hälsa och socialt stöd 232
Hälsobeteenden och socialt stöd 233
Hälsobeteenden och autonomistöd 234
Att stärka sociala nätverk och stödsystem 234
Att underlätta social interaktion 234
Att stärka copingförmågan 235
Att förhindra social isolering och ensamhet 235
Att tänka på i arbetet med socialt stöd 237
Behov av forskning om socialt stöd 237
Sammanfattning 238
Litteraturförteckning 238
Del IV Utvärdering av hälsofrämjande insatser
10 Utvärdering av hälsofrämjande arbete 243
Utvärderingens syfte 243
Modeller för utvärdering av en hälsofrämjande intervention 244
Modellutvärdering eller utvärdering i ordinarie verksamhet 244
Processutvärdering eller resultatutvärdering 245
Kvantitativ eller kvalitativ utvärdering 246
Att välja vilka resultat som ska mätas 247
Omvårdnadsrelaterade resultatindikatorer 247
Resultat för individ, familj och samhälle 248
Resultat på kort, medellång och lång sikt 249
Hälsoekonomisk utvärdering 251
Steg i utvärderingen av hälsofrämjande interventioner 252
Att utvärdera resultat i det hälsofrämjande arbetet 253
Strategier för att främja hälsoeffekter 254
Att utforma interventionen 254
Att välja resultatindikatorer 255
Att välja tidsram 255
Att bibehålla beteendeförändringar 256
Användning av digital teknik i utvärdering 256
Utvärdering av mobilappar 257
Att tänka på i samband med utvärdering av hälsofrämjande arbete 258
Behov av forskning inom utvärdering av hälsofrämjande arbete 258
Sammanfattning 259
Litteraturförteckning 259
Del V Tillvägagångssätt för att främja hälsan i samhället
11 Att främja hälsan genom att skapa bättre förutsättningar för egenvård 263
Orems egenvårdsteori 263
Egenvård 265
Patientaktivering och egenvård 265
Tilltro till den egna förmågan och egenvård 266
Att skapa förutsättningar för egenvård 266
Undervisning för att ge patienter förutsättningar för egenvård 268
Strategier för att skapa förutsättningar för egenvård 269
Informationsutbyte för att bedöma styrkor och begränsningar 269
Identifiera strategier för att nå målen 270
Underlätta lärande i egen takt 271
Använda autonomistöd för att öka motivationen för lärande 271
Skapa en stödjande inlärningsmiljö 272
Följa upp och utvärdera framsteg mot målen 273
Hinder för egenvårdsförmågan 274
Låg hälsolitteracitet som hinder för egenvård 275
Hälsofrämjande egenvård i alla livsfaser 275
Egenvård för barn och ungdomar 275
Egenvård för unga och medelålders vuxna 279
Egenvård för äldre 280
Internet som verktyg för egenvård 283
Att tänka på i arbetet med egenvård 285
Behov av forskning om egenvård 285
Sammanfattning 286
Litteraturförteckning 286
12 Jämlik hälsa och hälsofrämjande arbete 289
Socioekonomisk status och ojämlikhet i hälsa 292
Att främja jämlik hälsa 292
Att genomföra flernivåinterventioner 292
Gemensam egenmakt 293
Deltagande aktionsforskning 294
Hälsolitteracitet och jämlik hälsa 294
Mot en bredare definition av hälsolitteracitet 294
Strategier för hälsolitteracitet 296
Ge muntlig information på ett enkelt och begripligt språk 296
Ge skriftlig information på ett enkelt och begripligt språk 297
Använd ||teach-back||-metoden för att kontrollera att mottagaren har förstått 297
Ta avstamp i patientens språk och kultur 298
Internettillgång och e-hälsolitteracitet 299
Resurser om hälsolitteracitet för hälso- och sjukvårdspersonal 300
Kulturell kompetens för hälso- och sjukvårdspersonal 301
Olika grader av kulturell kompetens 301
Strategier för en kulturellt kompetent kommunikation 303
Att tänka på i planeringen av kulturellt anpassade interventioner 304
Att tänka på kring jämlik hälsa och hälsofrämjande arbete 306
Behov av forskning om jämlik hälsa och hälsofrämjande arbete 306
Sammanfattning 307
Litteraturförteckning 307
13 Hälsofrämjande arbete med familjer, skola och i arbetslivet 311
Hälsofrämjande arbete med familjer 311
Hälsofrämjande arbete i skolan 313
Hälsofrämjande interventioner i skolor 314
Hälsofrämjande insatser på arbetsplatsen 315
Förändringar på arbetsmarknaden 316
Behov av forskning om hälsofrämjande arbete i närsamhället 319
Sammanfattning 319
Litteraturförteckning 319
Register 323
Information
- Författare:
- Christel Larsson Carolyn L. Murdaugh Mary Ann Parsons Nola J. Pender
- Översättare:
- Johanna Holmberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144132853
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 40324-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 328