Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Pedagogik för sjuksköterskor

Pedagogiska perspektiv och handledning i VFU
Skickas följande arbetsdag

Pedagogik för sjuksköterskor

Pedagogiska perspektiv och handledning i VFU

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Detta är den andra omarbetade upplagan av Pedagogik för sjuksköterskor. Nytt i denna upplaga är att den kliniska handledningen har fått sitt viktiga utrymme och att sjuksköterskans hälsofrämjande arbete synliggörs. Kunskaper i pedagogik och didaktik är i dag helt nödvändiga för att patienter och närstående ska mötas av god omvårdnad. Men pedagogiken är också central för studenters, handledares och yrkesverksamma sjuksköterskors utbildning och kompetensutveckling. Boken täcker de delar som st...

Detta är den andra omarbetade upplagan av Pedagogik för sjuksköterskor. Nytt i denna upplaga är att den kliniska handledningen har fått sitt viktiga utrymme och att sjuksköterskans hälsofrämjande arbete synliggörs. Kunskaper i pedagogik och didaktik är i dag helt nödvändiga för att patienter och närstående ska mötas av god omvårdnad. Men pedagogiken är också central för studenters, handledares och yrkesverksamma sjuksköterskors utbildning och kompetensutveckling. Boken täcker de delar som studenter, handledare och yrkesverksamma behöver avseende pedagogik. Sjuksköterskans yrkesutövande omfattar förmågan att bidra till patientens och närståendes lärande. Lärandet bygger på sjuksköterskans undervisning och information och på det stöd sjuksköterskan och vårdteamet ger patienten och närstående. Boken är i första hand avsedd för sjuksköterskans grundutbildning, men kan även användas i utbildning av specialistsjuksköterskor samt för yrkesverksamma och handledare.

Redaktörens förord     13

Sakgranskarens förord     15

Del I Pedagogik och kunskap

1 1. Pedagogiska grunder     19

Håkan S. Sandberg

Kompetens     21

Pedagogik som vetenskap och praktik     23

Pedagogisk grundsyn     26

Utbildning av sjuksköterskor     28

Vidareutbildning     31

Det organisatoriska sammanhanget     35

Pedagogik i vården     37

Den pedagogiska arenan     38

Sammanfattning     42

Referenser     42

2 2. Hur vi kan förstå och använda kunskap – historisk beskrivning     45

Annica Lövenmark

Olika begrepp och former av kunskap     46

Akademisk kunskap     46

Teori och praktik     47

Andra begrepp och former av kunskap     49

Kunskap i ett idéhistoriskt perspektiv     50

Positivism     51

Modernism     51

Postmodernism     52

En akademisk sjuksköterskeutbildning     53

Från teori till praktik     54

Teori och praktik som skilda former av kunskap     55

En klyfta mellan teori och praktik     55

Teori och praktik som skilda världar     56

Problembaserat lärande och casemetodik     57

Akademisering och professionalisering     58

Kampen om hur gapet ska lösas     59

Gapet som brist på rätt kunskap     60

Gapet som utbildningspolitiskt arv     61

Sammanfattning     62

Referenser     65

3 3. Pedagogiska perspektiv och teoretiska grunder     67

Håkan S. Sandberg

Pedagogik och lärande     69

Fyra pedagogiska perspektiv     72

Lärande genom förmedling     73

Lärande genom självstyre     78

Lärande genom dialog     81

Lärande – en helhetssyn     84

Från förmedling till helhet     89

Lärandets hindrande och underlättande förhållanden     90

Från ytlig till djup kunskap     92

Sammanfattning     97

Referenser     97

Del II Möten

4 4. Är alla samtal av godo? Dialogen som idé och praktik i vård och omsorg     105

Birgitta Sandström

Dialogens innebörder och spridningsmönster     106

Dialog och samtal som styrningsform     108

Att styra intimitet på distans     109

Att styra med samtal     111

Talet om samtalet i utbildningspolitiska texter och vårdpraktik     113

Styrningsform med risker och möjligheter     116

Sammanfattning     118

Referenser     118

5 5. Sjuksköterska, patient och närstående     123

Håkan S. Sandberg

Undervisa, informera, ge råd     124

Det pedagogiska rummet     127

Pedagogiska medarbetare     129

Sjuksköterska och patient i den pedagogiska situationen     131

Närstående     132

Information, empowerment och folkhälsoarbete     141

Lärande i personcentrerad vård     147

Empati     148

Teachback     155

Sammanfattning     156

Referenser     157

6 6. Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete     161

Hrafnhildur Gunnarsdottir, Susanna Höglund Arveklev & Sofie Lundström

Om hälsa och hälsofrämjande     163

Sjuksköterskans funktion i det hälsofrämjande arbetet     168

Den salutogena teorin som grund för hälsofrämjande arbete     173

Teorier och modeller för hälsofrämjande arbete     175

Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete i praktiken     183

Sammanfattning     186

Referenser     187

Del III Klinisk utbildning

7 7. Pedagogisk handledning     195

Elisabeth Carlson

Handledningsmodeller     197

Feedback och reflektion     200

Att tänka på vid feedback     200

Kritiska vänner och reflektionsgrupper     202

Stöd och hinder i handledarfunktionen     203

Lärande och kunskap     205

Handledning som pedagogisk process     207

Handledning i äldrevården     210

Handledning av interprofessionella team     212

Att ta ett steg tillbaka     217

Sammanfattning     222

Referenser     223

8 8. Erfarenheter av handledning     225

Marianne Kisthinios

Handledning och kompetensbeskrivningen     226

Handledning på agendan     226

Sjuksköterskans och handledarens kompetensutveckling     227

Utbildning i handledning     228

Vårdverksamheterna och universiteten     229

Uppstartssamtalet     229

Utmaningar i handledning     232

Tips för en lyckad handledning     235

Faser i handledning     235

Legala och etiska aspekter     236

Handledning av studenter i vidareutbildning     237

Case     238

Grupphandledning     241

Metahandledning – handledning på handledning     245

Sammanfattning     246

Referenser     246

9 9. Peer learning     249

Marie Stenberg

Vad är peer learning?     249

Peer learning och det livslånga lärandet     251

Peer learning i verksamhetsförlagd utbildning     252

Förmåga att samarbeta     254

Kritiskt förhållningssätt och reflektion     255

Kommunicera och artikulera kunskap, förståelse och färdigheter     255

Bedöma sig själv och andra     256

De strukturerade läraktiviteterna     257

Peer learning och handledarrollen     259

Planering     260

Nivåanpassning     260

Handledningsstrategier     261

Utvärdering     261

Bedömning     261

Peer learning – utmaningar och framtid     262

Sammanfattning     264

Referenser     265

Del IV Ledarskap, utveckling och lärande

10 10. Sjuksköterskan som chef och ledare – en utmaning     269

Johan Berlin & Eric Carlström

Att vara chef och ta beslut     271

I spänningsfältet mitt emellan     275

Förändring     277

Att balansera mellan motstridiga värden     279

Att implementera nya modeller     280

Sammanfattning     282

Referenser     283

11 11. Sjuksköterskan och utveckling av vården     285

Håkan S. Sandberg & Anita Segring

Pedagogik och lärande för utveckling     289

Evidens i utvecklingsarbetet     290

Förbättringsarbete     292

Kvalitetsregister     299

Leda och tydliggöra förbättringsarbetet, IMTF     301

E-hälsa     306

Telefonrådgivning     308

Lära teamarbete     311

Kliniskt mikrosystem och framgångsrikt team     312

Förutsättningar som underlättar lärande och framgång i teamet     314

Vårdutveckling och pedagogiskt tänkande     315

Sammanfattning     316

Referenser     318

12 12. Lärande i arbete     323

Håkan S. Sandberg

Ett pågående lärande – om tyst och högljudd kunskap     324

Förutsättningarna för förbättring     326

Sjuksköterskan som en förbättringsagent     327

Att bli sjuksköterska – en lärande resa     329

Vården som lärande arbetsplats     332

Sammanfattning     336

Referenser     338

Uppgifter     341

Kapitel 1     341

Kapitel 2     342

Kapitel 3     342

Kapitel 4     343

Kapitel 5     343

Kapitel 6     344

Kapitel 7     344

Kapitel 8     345

Kapitel 9     346

Kapitel 10     346

Kapitel 11     347

Kapitel 12     348

Författarna     349

Register     353

Centrala pedagogiska frågor för sjuksköterskans yrkesfunktion är väl beskrivna.

Information

Redaktörer:
Håkan S. Sandberg
Kapitelförfattare:
Johan Berlin Elisabeth Carlson Eric Carlström Hrafnhildur Gunnarsdóttir Susanna Höglund Arveklev Marianne Kisthinios Sofie Lundström Annica Lövenmark Birgitta Sandström Anita Segring
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144151052
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
37861-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
358

Författare

Håkan S. Sandberg

Håkan S. Sandberg är docent i pedagogik vid Mälardalens universitet och arbetar som författare, forskare och pedagogisk konsult. Han har gett ut et...

Johan Berlin

Johan Berlin är professor i företagsekonomi med inriktning mot offentlig organisation vid Högskolan Väst i Trollhättan. Hans forskning har bland an...

Elisabeth Carlson

Elisabeth Carlson är leg. sjuksköterska och professor vid Institutionen för vårdvetenskap vid Malmö universitet. Hennes forskning har ett vårdpedag...

Eric Carlström

Eric Carlström är professor i vårdvetenskap med inriktning mot ledarskap och organisation samt fil.dr och docent i offentlig förvaltning. Han är ve...

Hrafnhildur Gunnarsdóttir

Hrafnhildur Gunnarsdóttir är leg. sjuksköterska, MPH och med.dr med inriktning folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi och...

Susanna Höglund Arveklev

Susanna Höglund Arveklev är leg. sjuksköterska med vidareutbildning i psykiatri och fil.dr i vårdvetenskap och disputerade 2017 med avhandlingen Dr...

Marianne Kisthinios

Marianne Kisthinios, leg. sjuksköterska, fil.mag. i omvårdnad. Marianne är verksam som universitetsadjunkt vid Institutionen för vårdvetenskap, Fak...

Sofie Lundström

Sofie Lundström är leg. sjuksköterska med vidareutbildning i psykiatri och fil.dr i hälsa och livsstil, inriktning omvårdnad och disputerade 2020 m...

Annica Lövenmark

Annica Lövenmark är disputerad i didaktik och docent i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet. Hon är utbildad sjuksköterska och har lärar-, che...

Birgitta Sandström

Birgitta Sandström är docent i pedagogik och tidigare bland annat verksam som gästprofessor i danspedagogik vid Dans- och Cirkushögskolan i Stockho...

Anita Segring

Anita Segring har de senaste åren arbetat som utvecklingsledare vid FoU Sörmland. Hon är leg. arbetsterapeut, fil.mag. i arbetsterapi samt fil.mag....

Marie Stenberg

Marie Stenberg är leg. sjuksköterska, doktorand i vårdvetenskap med inriktning vårdpedagogik. Hon är verksam som universitetsadjunkt vid Institutio...

 ;

Detta är den andra omarbetade upplagan av Pedagogik för sjuksköterskor. Nytt i denna upplaga är att den kliniska handledningen har fått sitt viktiga utrymme och att sjuksköterskans hälsofrämjande arbete synliggörs. Kunskaper i pedagogik och didaktik är i dag helt nödvändiga för att patienter och närstående ska mötas av god omvårdnad. Men pedagogiken är också central för studenters, handledares och yrkesverksamma sjuksköterskors utbildning och kompetensutveckling. Boken täcker de delar som st...

Detta är den andra omarbetade upplagan av Pedagogik för sjuksköterskor. Nytt i denna upplaga är att den kliniska handledningen har fått sitt viktiga utrymme och att sjuksköterskans hälsofrämjande arbete synliggörs. Kunskaper i pedagogik och didaktik är i dag helt nödvändiga för att patienter och närstående ska mötas av god omvårdnad. Men pedagogiken är också central för studenters, handledares och yrkesverksamma sjuksköterskors utbildning och kompetensutveckling. Boken täcker de delar som studenter, handledare och yrkesverksamma behöver avseende pedagogik. Sjuksköterskans yrkesutövande omfattar förmågan att bidra till patientens och närståendes lärande. Lärandet bygger på sjuksköterskans undervisning och information och på det stöd sjuksköterskan och vårdteamet ger patienten och närstående. Boken är i första hand avsedd för sjuksköterskans grundutbildning, men kan även användas i utbildning av specialistsjuksköterskor samt för yrkesverksamma och handledare.

Information

Redaktörer:
Håkan S. Sandberg
Kapitelförfattare:
Johan Berlin Elisabeth Carlson Eric Carlström Hrafnhildur Gunnarsdóttir Susanna Höglund Arveklev Marianne Kisthinios Sofie Lundström Annica Lövenmark Birgitta Sandström Anita Segring
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144162706
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
37861-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Håkan S. Sandberg

Håkan S. Sandberg är docent i pedagogik vid Mälardalens universitet och arbetar som författare, forskare och pedagogisk konsult. Han har gett ut et...

Johan Berlin

Johan Berlin är professor i företagsekonomi med inriktning mot offentlig organisation vid Högskolan Väst i Trollhättan. Hans forskning har bland an...

Elisabeth Carlson

Elisabeth Carlson är leg. sjuksköterska och professor vid Institutionen för vårdvetenskap vid Malmö universitet. Hennes forskning har ett vårdpedag...

Eric Carlström

Eric Carlström är professor i vårdvetenskap med inriktning mot ledarskap och organisation samt fil.dr och docent i offentlig förvaltning. Han är ve...

Hrafnhildur Gunnarsdóttir

Hrafnhildur Gunnarsdóttir är leg. sjuksköterska, MPH och med.dr med inriktning folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi och...

Susanna Höglund Arveklev

Susanna Höglund Arveklev är leg. sjuksköterska med vidareutbildning i psykiatri och fil.dr i vårdvetenskap och disputerade 2017 med avhandlingen Dr...

Marianne Kisthinios

Marianne Kisthinios, leg. sjuksköterska, fil.mag. i omvårdnad. Marianne är verksam som universitetsadjunkt vid Institutionen för vårdvetenskap, Fak...

Sofie Lundström

Sofie Lundström är leg. sjuksköterska med vidareutbildning i psykiatri och fil.dr i hälsa och livsstil, inriktning omvårdnad och disputerade 2020 m...

Annica Lövenmark

Annica Lövenmark är disputerad i didaktik och docent i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet. Hon är utbildad sjuksköterska och har lärar-, che...

Birgitta Sandström

Birgitta Sandström är docent i pedagogik och tidigare bland annat verksam som gästprofessor i danspedagogik vid Dans- och Cirkushögskolan i Stockho...

Anita Segring

Anita Segring har de senaste åren arbetat som utvecklingsledare vid FoU Sörmland. Hon är leg. arbetsterapeut, fil.mag. i arbetsterapi samt fil.mag....

Marie Stenberg

Marie Stenberg är leg. sjuksköterska, doktorand i vårdvetenskap med inriktning vårdpedagogik. Hon är verksam som universitetsadjunkt vid Institutio...

 ;