
Pedagogik för sjuksköterskor

Pedagogik för sjuksköterskor
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Redaktörens förord 13
Sakgranskarens förord 15
Del I Pedagogik och kunskap
1 1. Pedagogiska grunder 19
Håkan S. Sandberg
Kompetens 21
Pedagogik som vetenskap och praktik 23
Pedagogisk grundsyn 26
Utbildning av sjuksköterskor 28
Vidareutbildning 31
Det organisatoriska sammanhanget 35
Pedagogik i vården 37
Den pedagogiska arenan 38
Sammanfattning 42
Referenser 42
2 2. Hur vi kan förstå och använda kunskap – historisk beskrivning 45
Annica Lövenmark
Olika begrepp och former av kunskap 46
Akademisk kunskap 46
Teori och praktik 47
Andra begrepp och former av kunskap 49
Kunskap i ett idéhistoriskt perspektiv 50
Positivism 51
Modernism 51
Postmodernism 52
En akademisk sjuksköterskeutbildning 53
Från teori till praktik 54
Teori och praktik som skilda former av kunskap 55
En klyfta mellan teori och praktik 55
Teori och praktik som skilda världar 56
Problembaserat lärande och casemetodik 57
Akademisering och professionalisering 58
Kampen om hur gapet ska lösas 59
Gapet som brist på rätt kunskap 60
Gapet som utbildningspolitiskt arv 61
Sammanfattning 62
Referenser 65
3 3. Pedagogiska perspektiv och teoretiska grunder 67
Håkan S. Sandberg
Pedagogik och lärande 69
Fyra pedagogiska perspektiv 72
Lärande genom förmedling 73
Lärande genom självstyre 78
Lärande genom dialog 81
Lärande – en helhetssyn 84
Från förmedling till helhet 89
Lärandets hindrande och underlättande förhållanden 90
Från ytlig till djup kunskap 92
Sammanfattning 97
Referenser 97
Del II Möten
4 4. Är alla samtal av godo? Dialogen som idé och praktik i vård och omsorg 105
Birgitta Sandström
Dialogens innebörder och spridningsmönster 106
Dialog och samtal som styrningsform 108
Att styra intimitet på distans 109
Att styra med samtal 111
Talet om samtalet i utbildningspolitiska texter och vårdpraktik 113
Styrningsform med risker och möjligheter 116
Sammanfattning 118
Referenser 118
5 5. Sjuksköterska, patient och närstående 123
Håkan S. Sandberg
Undervisa, informera, ge råd 124
Det pedagogiska rummet 127
Pedagogiska medarbetare 129
Sjuksköterska och patient i den pedagogiska situationen 131
Närstående 132
Information, empowerment och folkhälsoarbete 141
Lärande i personcentrerad vård 147
Empati 148
Teachback 155
Sammanfattning 156
Referenser 157
6 6. Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete 161
Hrafnhildur Gunnarsdottir, Susanna Höglund Arveklev & Sofie Lundström
Om hälsa och hälsofrämjande 163
Sjuksköterskans funktion i det hälsofrämjande arbetet 168
Den salutogena teorin som grund för hälsofrämjande arbete 173
Teorier och modeller för hälsofrämjande arbete 175
Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete i praktiken 183
Sammanfattning 186
Referenser 187
Del III Klinisk utbildning
7 7. Pedagogisk handledning 195
Elisabeth Carlson
Handledningsmodeller 197
Feedback och reflektion 200
Att tänka på vid feedback 200
Kritiska vänner och reflektionsgrupper 202
Stöd och hinder i handledarfunktionen 203
Lärande och kunskap 205
Handledning som pedagogisk process 207
Handledning i äldrevården 210
Handledning av interprofessionella team 212
Att ta ett steg tillbaka 217
Sammanfattning 222
Referenser 223
8 8. Erfarenheter av handledning 225
Marianne Kisthinios
Handledning och kompetensbeskrivningen 226
Handledning på agendan 226
Sjuksköterskans och handledarens kompetensutveckling 227
Utbildning i handledning 228
Vårdverksamheterna och universiteten 229
Uppstartssamtalet 229
Utmaningar i handledning 232
Tips för en lyckad handledning 235
Faser i handledning 235
Legala och etiska aspekter 236
Handledning av studenter i vidareutbildning 237
Case 238
Grupphandledning 241
Metahandledning – handledning på handledning 245
Sammanfattning 246
Referenser 246
9 9. Peer learning 249
Marie Stenberg
Vad är peer learning? 249
Peer learning och det livslånga lärandet 251
Peer learning i verksamhetsförlagd utbildning 252
Förmåga att samarbeta 254
Kritiskt förhållningssätt och reflektion 255
Kommunicera och artikulera kunskap, förståelse och färdigheter 255
Bedöma sig själv och andra 256
De strukturerade läraktiviteterna 257
Peer learning och handledarrollen 259
Planering 260
Nivåanpassning 260
Handledningsstrategier 261
Utvärdering 261
Bedömning 261
Peer learning – utmaningar och framtid 262
Sammanfattning 264
Referenser 265
Del IV Ledarskap, utveckling och lärande
10 10. Sjuksköterskan som chef och ledare – en utmaning 269
Johan Berlin & Eric Carlström
Att vara chef och ta beslut 271
I spänningsfältet mitt emellan 275
Förändring 277
Att balansera mellan motstridiga värden 279
Att implementera nya modeller 280
Sammanfattning 282
Referenser 283
11 11. Sjuksköterskan och utveckling av vården 285
Håkan S. Sandberg & Anita Segring
Pedagogik och lärande för utveckling 289
Evidens i utvecklingsarbetet 290
Förbättringsarbete 292
Kvalitetsregister 299
Leda och tydliggöra förbättringsarbetet, IMTF 301
E-hälsa 306
Telefonrådgivning 308
Lära teamarbete 311
Kliniskt mikrosystem och framgångsrikt team 312
Förutsättningar som underlättar lärande och framgång i teamet 314
Vårdutveckling och pedagogiskt tänkande 315
Sammanfattning 316
Referenser 318
12 12. Lärande i arbete 323
Håkan S. Sandberg
Ett pågående lärande – om tyst och högljudd kunskap 324
Förutsättningarna för förbättring 326
Sjuksköterskan som en förbättringsagent 327
Att bli sjuksköterska – en lärande resa 329
Vården som lärande arbetsplats 332
Sammanfattning 336
Referenser 338
Uppgifter 341
Kapitel 1 341
Kapitel 2 342
Kapitel 3 342
Kapitel 4 343
Kapitel 5 343
Kapitel 6 344
Kapitel 7 344
Kapitel 8 345
Kapitel 9 346
Kapitel 10 346
Kapitel 11 347
Kapitel 12 348
Författarna 349
Register 353
Centrala pedagogiska frågor för sjuksköterskans yrkesfunktion är väl beskrivna.
Information
- Redaktörer:
- Håkan S. Sandberg
- Kapitelförfattare:
- Johan Berlin Elisabeth Carlson Eric Carlström Hrafnhildur Gunnarsdóttir Susanna Höglund Arveklev Marianne Kisthinios Sofie Lundström Annica Lövenmark Birgitta Sandström Anita Segring
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144151052
- Utgivningsår:
- 2017
- Revisionsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 37861-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 358
Information
- Redaktörer:
- Håkan S. Sandberg
- Kapitelförfattare:
- Johan Berlin Elisabeth Carlson Eric Carlström Hrafnhildur Gunnarsdóttir Susanna Höglund Arveklev Marianne Kisthinios Sofie Lundström Annica Lövenmark Birgitta Sandström Anita Segring
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144162706
- Utgivningsår:
- 2017
- Revisionsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 37861-SB02
- Upplaga:
- Andra