Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kommunikation i vården

Skickas följande arbetsdag

Kommunikation i vården

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att informera och undervisa patienter är en viktig uppgift för sjuksköterskor. Korta och tydliga budskap som överförs på ett välstrukturerat och begripligt sätt är nödvändiga för att vården ska kunna bedrivas rationellt, utan att göra avkall på bemötande, delaktighet och patientsäkerhet. Vårdpersonal måste kunna kommunicera med patienter i olika åldrar, från olika kulturer, hantera icke-verbal kommunikation och anpassa sig till personer med olika typer av funktionsnedsättning. Innehållet bes...

Att informera och undervisa patienter är en viktig uppgift för sjuksköterskor. Korta och tydliga budskap som överförs på ett välstrukturerat och begripligt sätt är nödvändiga för att vården ska kunna bedrivas rationellt, utan att göra avkall på bemötande, delaktighet och patientsäkerhet. Vårdpersonal måste kunna kommunicera med patienter i olika åldrar, från olika kulturer, hantera icke-verbal kommunikation och anpassa sig till personer med olika typer av funktionsnedsättning. Innehållet beskriver de faktorer som har betydelse för patientens upplevelse och vårdens kvalitet med fokus på kommunikation. Hur information och undervisning går till, vilka regler som finns för kommunikation inom vården, vilka aspekter som påverkar interaktionen mellan vårdpersonal, patienter och anhöriga och hur dessa aspekter kan hanteras tas upp i boken. Syftet med boken är också att förbereda läsaren för god interprofessionell kommunikation i framtidens vård, där allt fler kontakter sker digitalt. Den främsta målgruppen är blivande eller redan yrkesverksamma sjuk­sköterskor, men all vårdpersonal har nytta av att läsa boken eftersom god kommunikation är avgörande i så många sammanhang.

Författarpresentation 17

Förord 19

 

             1. Kompetens och kommunikation i vården 23

Lene Martin

Sjuksköterskans kärnkompetenser 23

Personcentrerad vård 24

Evidens i vård och omvårdnad 26

Kommunikation i vården – en modell för informationsöverföring 27

Utvecklingen går framåt 28

Litteraturförteckning 30

 

             2. Tänka, tala och förstå 31

Lene Martin

Grundläggande begrepp 31

Kognition – att tänka och förstå 32

Koncept och kunskapsutrymmen 33

Kognitionsvetenskap 34

Kan datorsystem förstå mänsklig kommunikation? 35

Känsla och kognition 36

Medvetande; processer och modeller 37

Frivillig vård och fri vilja 38

Samtal, tankar och känslor 39

Kommunikation i vården – hur länge, hur mycket och om vad? 40

Litteraturförteckning 42

 

             3. Ord, meningar och språk 45

Lene Martin

Språket och hjärnan 45

Spegelneuron och förmåga till empati 47

Lingvistik – kunskap om mänskligt språk 48

Interaktionell lingvistik och samtalsanalys 48

Samtalstyper 49

Samtalsstilar 49

Skyldighet att överföra information 50

Socioemotionell kommunikation 51

Termer, begrepp och fackspråk 52

Språkfärdighet och jargong 52

Retorik 53

Maktspråk 53

Härskartekniker 54

Principer för språkanvändning i vårdsamtal 58

Litteraturförteckning 59

 

             4. Kommunikation 63

Lene Martin

Uppmärksamhet 63

Samtal som kommunikationskanal 64

Kommunikationsmodeller och samtalsanalys 65

Intra- och interprofessionell kommunikation 66

Kommunikation mellan olika vårdorganisationer 69

Digitala vårdmöten 70

Kommunikationsteorier 71

Shannon och Weavers kommunikationsteori och SMCR 71

Communication accommodation theory (CAT) 73

Interpersonell kommunikation 73

Kommunikation som omvårdnadsåtgärd 74

Kommunikationskanaler inklusive digitala medier 75

Stöd för kommunikation och bemötande 76

Emotionellt bemötande 78

Förstå-mig-rätt (teach-back) 79

Kommunikation för följsamhet vid behandling 79

Minnets betydelse för följsamhet vid behandling 82

Hinder för kommunikation 83

Funktionsnedsättning 84

Vårdrelaterad kommunikation i framtiden 84

Litteraturförteckning 86

 

             5. Bemötande – artighet, vänlighet och inlevelse 89

Lene Martin

Bemötande 89

Artighet och vänlighet 90

Känsloreaktioner, kommunikation och empati 91

Inlevelse – empati 93

Empatisk kommunikation 93

Respekt och värdighet 94

Giraffspråket – en kommunikationsmodell 94

Bemötandets betydelse 95

ECCS – Emotional Communication Coding System 96

Egenskaper med betydelse för interaktion mellan människor 97

Personlighet och ”grit” 99

Samtal och bemötande 99

Upplevelser och bedömningar av vård 100

Klagomål 101

Klagomål på bemötande 102

Att bemöta kritik 103

Litteraturförteckning 104

 

             6. Strukturerad informationsöverföring och arbete i team 107

Lene Martin

Övergång och samordnad vårdplanering 107

Överlämning och överrapportering 110

Personcentrerad överrapportering (PCH) 111

SBAR 112

Kommunikation inom team 113

Talutrymme 113

Teamarbete 113

Effektivitet och arbetsklimat i team 115

Konflikter och konflikthantering i teamet och på arbetsplatsen 117

ABC-modellen för konfliktlösning 119

Felaktig information och desinformation 119

Strukturerat arbetssätt – sammanfattning 121

Litteraturförteckning 122

 

             7. Icke-verbal kommunikation och AKK 125

Lene Martin

Icke-verbal kommunikation 125

Gester 127

Ansiktsuttryck 129

Kroppshållning och beröring 131

Ögonkontakt 131

Digitala fotspår och digitalt kroppsspråk 133

Alternativ och kompletterande kommunikation 134

Kommunikationssvårigheter 134

Specifik AKK 135

Kommunikation med patienter med kommunikationssvårigheter 138

Afasi, dysartri och talapraxi 138

Autismspektrum 141

ADHD och ADD 142

Cerebral pares 143

Intellektuell eller kognitiv funktionsnedsättning 143

Sjukdomar i centrala nervsystemet: ALS, MS, Parkinsons sjukdom 144

Demenssjukdom och Alzheimers sjukdom 145

Synskada 146

Hörselskada, dövhet och dövblindhet 147

Litteraturförteckning 152

 

             8. Kommunikation vid telefonrådgivning 155

Inger K. Holmström

Sjuksköterskors telefonrådgivning 155

Telefonrådgivning förr, nu och i andra länder 156

1177 Vårdguiden 157

Samtal till mottagningar och vårdavdelningar 157

Att bedöma vårdbehov per telefon 158

När bedömningen går fel 158

Maktutövning och det trefaldiga underläget 159

Patientens underläge 159

Sjuksköterskors maktutövning i telefonrådgivning 160

Personcentrerad kommunikation i telefonrådgivning 162

Personcentreringens tre rutiner 162

Samtalsprocessen 165

Beslutsstöd och kommunikation 169

Beslutsstöd som hjälpmedel 169

Dokumentation i journalen 170

Patientsäkerhetsrisker vid telefonrådgivning 170

Patientsäkerhetsrisker relaterade till arbetsorganisation och det omgivande samhället 171

Patientsäkerhetsrisker relaterade till sjuksköterskan 171

Patientsäkerhetsrisker relaterade till uppringaren 172

Anmälningsfall 172

Att kommunicera med alla uppringare på lika villkor 174

Genusperspektiv på telefonrådgivning 174

Uppringarens ålder och etnicitet 176

Litteraturförteckning 179

 

             9. Kommunikation i olika åldrar 183

Lene Martin

Barns språk och kommunikation med barn 183

Barnperspektiv och barnets perspektiv 183

Små barns kommunikation och kommunikation med små barn 184

Språkutveckling upp till ett år 184

Språkutveckling ett till tre år 186

Språkutveckling tre till sex år 186

Språkutveckling från sju års ålder 186

Tonåren 187

Kommunikation med barn i vården 188

Kommunikation med tonåringar i vården 190

Barns och föräldrars rättigheter i vården i ett kommunikationsperspektiv 191

Barns delaktighet i beslutsfattande 191

Kommunikationsverktyg för barns deltagande i beslut 194

Barn i den perioperativa vården 195

Förberedelse för operation 196

Kommunikationsstöd i samband med operation 197

Syskon till sjuka barn 198

Att prata med barn om sorg och om döden 199

Kommunikation med äldre personer 200

Kognition och äldre 200

Ålderism och äldrespråk 201

Diskriminering av äldre personer 202

Trivialiseringsretorik 204

Den äldre personens delaktighet i vården 204

Utmaningar i kommunikation med äldre 205

Litteraturförteckning 207

 

             10. Kommunikation vid vård i hemmet av äldre personer 211

Jessica Höglander & Inger K. Holmström

Väckarklocka i kommunikation – egen erfarenhet 212

Kommunikation som ett beteende 213

Kommunikation inom vård och omsorg av äldre 214

En personcentrerad kommunikation 217

Kommunikation om emotionell oro 220

Emotionellt stöd i kommunikationen 222

Genusperspektiv på uttryck av emotionell oro 224

När kommunikationen fungerar väl 226

När kommunikationen inte fungerar 227

Litteraturförteckning 231

 

             11. Hälsobefrämjande kommunikation och hälsokompetens 235

Lene Martin

Beteendeförändring genom samtal 237

Motiverande samtal (MI) 240

Kliniska resonemang för beteendeförändring 242

Wheel of change 243

Beteendemedicinsk modell för kliniskt resonemang 244

Digitala hälsobefrämjande verktyg 247

Attityder till digitalt lärande 247

Hälsofrämjande välfärdsteknik 249

Att förstå information om hälsa 250

Hälsokompetens, hälsokunskap och hälsolitteracitet 250

Olika typer av hälsokompetens 252

Bedömning av hälsokompetens 254

Hur kan vi förbättra hälsokompetensen? 254

Mediekompetens och e-hälsokompetens 256

Mediekompetens 257

E-hälsokompetens 257

Att skilja en sann från en falsk nyhet på nätet 258

Litteraturförteckning 259

 

             12. Samtal vid livets slut, …|våld i nära relationer och alternativa behandlingsmetoder 263

Lene Martin

Svåra besked 263

Ramverk för överlämnade av och samtal kring svåra besked 264

SPIKES 264

PEWTER 266

Brytpunktssamtal 267

Samtal i livets slutskede 267

Vad är en god död? 268

DöBra 269

Strategier för samtal om döden 270

Efterlevandesamtal 271

IVA-dagboken 272

Våld i nära relationer 272

Våld mot personer med funktionsnedsättning 274

Etiska aspekter, integritet och autonomi 274

Fråga om våldsutsatthet 275

Konversation om alternativa behandlingsmetoder 278

Vad är komplementär och alternativ medicin och vård (KAM/KAV)? 278

Utredning om komplementär och alternativ medicin och vård 280

Kommunikation med patienter om KAM/KAV 281

Förslag på hur man kan samtala med patienter om KAM/KAV 282

Litteraturförteckning 285

 

             13. Vårdpedagogik och kommunikation 289

Håkan S. Sandberg

Vårdpedagogik 290

Pedagogik, didaktik och vårdpedagogik 292

Teoretiska perspektiv 293

Det organisatoriska sammanhanget 293

Socialkonstruktivism och symbolisk interaktionism 295

Livsvärldsperspektiv 297

Lärande 298

Fyra perspektiv på lärande 299

Lärandets innehåll 301

Lärande genom kommunikation 302

Patientundervisning 303

Förebilder 303

Reflektion och metakommunikation 305

Dialog och feedback 306

Lärandets konsekvenser 309

Vårdpedagogisk kommunikation 310

Litteraturförteckning 313

 

             14. Specifik kommunikation med patienter …|i några vanliga diagnosgrupper 317

Lene Martin

Högt blodtryck 317

Patientens kunskap, föreställningar och erfarenheter angående högt blodtryck 318

Information och utbildning 318

Individualisera behandlingen 319

Återkoppling och uppföljning 319

Socialt stöd 319

Samarbete med andra i teamet med och runt patienten 320

Diabetes 320

Psykiska sjukdomar 321

Sjukdomar i mage och tarm 322

Rörelseapparatens sjukdomar, till exempel ländryggsbesvär 324

Smärta 325

Bedöma och behandla smärta via smärtskattningsinstrument 327

Vilseledande signaler från patienter eller anhöriga 328

Simulering 328

Somatoformt syndrom 332

Hälsoångest 333

Långvarig och kronisk sjukdom 336

Litteraturförteckning 338

 

             15. Kommunikation över kulturgränser …|och interaktion under samtal via tolk 343

Lene Martin

Kulturell bakgrund och kulturell kompetens 343

Kultur och kommunikation 345

Olika kommunikationsmönster 346

Kulturella skillnader i icke-verbal kommunikation 347

Olika trosuppfattningar 349

LEARN, en modell för interkulturell kommunikation 349

Praktiska råd vid interkulturell kommunikation i vården 352

Kommunikation via tredje part – tolk 353

Att arbeta med tolk 354

Litteraturförteckning 358

 

             16. Kommunikation i stor skala 361

Lene Martin

Första kontakten – telefonrådgivning 361

Kontaktmönster i första linjens vård 362

Beteendemönster hos vårdsökande 363

Hur mycket automatisering behövs? 364

Kan man kommunicera med maskiner? 366

Pandemi – information och kommunikation 368

Vad var viktigt? 369

Hur togs informationen om coronavirus emot? 370

Andra effekter av coronapandemin 371

Utvecklingen av digital/virtuell kommunikation 372

Litteraturförteckning 373

 

Slutord 375

Lene Martin

Evidens och kommunikation 375

Litteraturförteckning 378

Register 379

Det är en imponerande bok då den spänner över många områden utan att varken bli ytlig eller för abstrakt.

Information

Redaktörer:
Lene Martin
Kapitelförfattare:
Inger K. Holmström Jessica Höglander Håkan S. Sandberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144137285
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40472-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
392

Författare

Lene Martin

Lene Martin har verkat som professor i vårdvetenskap, dekan och forskningsledare vid Mälardalens universitet samt drivit forskning inom bl.a. hälso...

Inger K. Holmström

Inger K. Holmström är professor i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet, och associerad forskare vid Uppsala universitet. Hon är leg. sjuksköte...

Jessica Höglander

Jessica Höglander är legitimerad sjuksköterska och universitetslektor i vårdvetenskap, undervisar inom sjuksköterskeutbildningen vid Mälardalens Hö...

Håkan S. Sandberg

Håkan S. Sandberg är docent i pedagogik vid Mälardalens universitet och arbetar som författare, forskare och pedagogisk konsult. Han har gett ut et...

 ;

Att informera och undervisa patienter är en viktig uppgift för sjuksköterskor. Korta och tydliga budskap som överförs på ett välstrukturerat och begripligt sätt är nödvändiga för att vården ska kunna bedrivas rationellt, utan att göra avkall på bemötande, delaktighet och patientsäkerhet. Vårdpersonal måste kunna kommunicera med patienter i olika åldrar, från olika kulturer, hantera icke-verbal kommunikation och anpassa sig till personer med olika typer av funktionsnedsättning. Innehållet bes...

Att informera och undervisa patienter är en viktig uppgift för sjuksköterskor. Korta och tydliga budskap som överförs på ett välstrukturerat och begripligt sätt är nödvändiga för att vården ska kunna bedrivas rationellt, utan att göra avkall på bemötande, delaktighet och patientsäkerhet. Vårdpersonal måste kunna kommunicera med patienter i olika åldrar, från olika kulturer, hantera icke-verbal kommunikation och anpassa sig till personer med olika typer av funktionsnedsättning. Innehållet beskriver de faktorer som har betydelse för patientens upplevelse och vårdens kvalitet med fokus på kommunikation. Hur information och undervisning går till, vilka regler som finns för kommunikation inom vården, vilka aspekter som påverkar interaktionen mellan vårdpersonal, patienter och anhöriga och hur dessa aspekter kan hanteras tas upp i boken. Syftet med boken är också att förbereda läsaren för god interprofessionell kommunikation i framtidens vård, där allt fler kontakter sker digitalt. Den främsta målgruppen är blivande eller redan yrkesverksamma sjuk­sköterskor, men all vårdpersonal har nytta av att läsa boken eftersom god kommunikation är avgörande i så många sammanhang.

Information

Redaktörer:
Lene Martin
Kapitelförfattare:
Inger K. Holmström Jessica Höglander Håkan S. Sandberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164939
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40472-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lene Martin

Lene Martin har verkat som professor i vårdvetenskap, dekan och forskningsledare vid Mälardalens universitet samt drivit forskning inom bl.a. hälso...

Inger K. Holmström

Inger K. Holmström är professor i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet, och associerad forskare vid Uppsala universitet. Hon är leg. sjuksköte...

Jessica Höglander

Jessica Höglander är legitimerad sjuksköterska och universitetslektor i vårdvetenskap, undervisar inom sjuksköterskeutbildningen vid Mälardalens Hö...

Håkan S. Sandberg

Håkan S. Sandberg är docent i pedagogik vid Mälardalens universitet och arbetar som författare, forskare och pedagogisk konsult. Han har gett ut et...

 ;