Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Hälsopedagogik

Skickas följande arbetsdag

Hälso- och sjukvården har de senaste årtiondena genomgått en utveckling mot att människor tar ett större ansvar för sin egen hälsa. Samtidigt ställs krav på att yrkesutövare i hälso- och sjukvården ska samarbeta med patienterna för att öka deras copingförmåga och förbättra deras hälsa. Denna interaktion innebär också att patienter och närstående deltar aktivt i det egna lärandet. I dag finns även en större öppenhet för likvärdigt samarbete inom vårdprofessionerna. Hälsopedagogik innefattar al...

Hälso- och sjukvården har de senaste årtiondena genomgått en utveckling mot att människor tar ett större ansvar för sin egen hälsa. Samtidigt ställs krav på att yrkesutövare i hälso- och sjukvården ska samarbeta med patienterna för att öka deras copingförmåga och förbättra deras hälsa. Denna interaktion innebär också att patienter och närstående deltar aktivt i det egna lärandet. I dag finns även en större öppenhet för likvärdigt samarbete inom vårdprofessionerna. Hälsopedagogik innefattar allt som rör lärande, utveckling, undervisning och handledning när det gäller hälso- och sjukdomsrelaterade utmaningar. I boken behandlas hälsofrämjande åtgärder, empowermentidén och patienternas ökande kompetens samt hur hälsopedagogik organiseras och på vilka arenor man möter ämnet. Boken beskriver kommunikationsmetoder, bedömningsgrunder för undervisningen samt ett antal interventioner. Boken vänder sig till studerande på vårdutbildningar samt till yrkesutövare som har patient- och närståendeundervisning som en del av sitt arbete i såväl sjukhusbaserad vård som i kommunal hälso- och sjukvård.

    • 9
      Svenskt förord
    • 11
      Förord
      • 1
        13
        Hälsopedagogik
        • 13
          Ett dynamiskt begrepp
        • 15
          Varför hälsopedagogik?
      • 2
        19
        Hälsa och folkhälsa
        • 19
          Syn på hälsa
        • 22
          Salutogenes och resiliens
        • 23
          Coping
        • 26
          Folkhälsa
        • 26
          Hälsofrämjande arbete
        • 28
          Hälsopolitiska riktlinjer
      • 3
        31
        Empowerment
        • 31
          Ett ramverk för hälsofrämjande
        • 33
          Empowermentbegreppet
        • 36
          Empowermentprocessen
        • 39
          Expert på sig själv
        • 41
          En studie av interaktion och empowermentprocessen
        • 45
          Nivåer av empowerment
        • 47
          Makt
        • 50
          Hälsoinformationsförståelse
        • 52
          Några kritiska invändningar
      • 4
        57
        Kompetens
        • 57
          Patientkompetens och yrkeskompetens
        • 58
          Evidensbaserad vård
      • 5
        61
        Lärande och lärandeteorier
        • 61
          Syn på lärande
        • 62
          Betingningsteorier
        • 63
          Kognitiv lärandeteori
        • 64
          Sociokulturellt perspektiv på lärande
      • 6
        67
        Arenor för och organisering av hälsopedagogik
        • 67
          Hälsopedagogiska arenor
        • 68
          Några exempel
        • 71
          Organisering av patient- och närståendeundervisning
        • 75
          Tvärvetenskapligt eller tvärprofessionellt samarbete
      • 7
        79
        Kommunikation och hälsokommunikation
        • 79
          Kommunikation
        • 81
          Hälsokommunikation
        • 85
          Dialog
        • 87
          Freires pedagogiska idéer
        • 88
          Lyssnande
      • 8
        91
        Bedömningsunderlag för patient- och närståendeundervisning
        • 91
          Didaktiska bedömningar
        • 91
          Hur ser patienten eller målgruppen ut?
        • 92
          Hur ser situationen ut?
        • 93
          Vad är syftet eller målsättningen?
        • 94
          Hur ser innehållet ut?
        • 95
          Vad kan påverka patienten eller situationen?
        • 95
          Vad kan främja och hämma lärandet?
        • 96
          Tidsaspekten
        • 96
          Plats
        • 96
          Vilken metod är lämplig?
      • 9
        99
        Handledning och hälsohandledning
        • 99
          En definition av handledning
        • 104
          Syftet med handledning
        • 105
          Faser i handledning – ”fiskmodellen”
        • 106
          Förberedelse- eller planeringsfas
        • 107
          Startfasen/lära känna-fasen eller kontraktsfasen
        • 108
          Arbetsfasen
        • 109
          Avslutningsfasen
        • 110
          Rindners empowermentmodell, modifierad för patienthandledning
        • 115
          Vad karaktäriserar hälsohandledning?
        • 116
          Vad kan påverka hälsohandledning?
        • 120
          Bedömningsunderlaget
        • 125
          Vad händer i verkligheten?
      • 10
        135
        Några typer av handledning, interaktion eller empowerment­interventioner
        • 138
          Frågor
        • 139
          Dagbok
        • 141
          Berättelser
        • 143
          Bildmaterial
        • 145
          Ofullständiga meningar
        • 145
          Empatisk kommunikation
        • 146
          Delat beslutsfattande
        • 148
          Motiverande samtal
        • 152
          Coachning och hälsocoachning
      • 11
        159
        Undervisning
        • 159
          Lärandeförutsättningar och deltagarförutsättningar
        • 161
          Syftet med undervisning
        • 162
          Innehåll
        • 163
          Vad kan påverka i situationen?
        • 164
          Tid och plats
        • 164
          Undervisningsmetoder
        • 174
          Hur vet man om syftet är uppnått?
        • 175
          Ramfaktorer
        • 175
          Exempel på undervisning och handledning av patienter
      • 12
        183
        Att undervisa och handleda i grupp
        • 183
          Grupper
        • 184
          Erfarenheter av grupper i hälso- och sjukvården
        • 185
          Några exempel på grupper
        • 187
          Syftet med grupper
        • 188
          Struktur
        • 189
          Grupprocessen
        • 191
          Innehåll
        • 191
          Sammansättning av grupper
        • 192
          Organisering
        • 193
          Ledning av grupper
        • 195
          Faser i gruppbaserad undervisning och handledning – ”fiskmodellen”
        • 200
          Deltagarstyrda grupper eller självhjälpsgrupper
      • 13
        203
        Digitala medier och hälsopedagogik
        • 203
          Digitala medier – möjligheter och svårigheter
        • 205
          Några exempel
      • 14
        209
        Yrkesutövares ansvar och funktion i patient- och närstående­undervisning
        • 209
          Kompetens i hälsopedagogik
        • 212
          Reflektion och självreflektion
        • 214
          Relationskompetens
        • 215
          Kommunikationskompetens
        • 220
          Några utmaningar
      • 15
        227
        Hur vidareutveckla kompetens i hälsopedagogik?
        • 227
          Kortare kurser
        • 229
          Reflektion över egen yrkesutövning i tvärprofessionell grupp
        • 232
          Coachning
        • 233
          Erfarna patienter
    • 237
      Litteraturförteckning
    • 253
      Sakregister

Den här boken, som omfattar flera aspekter inom hälsopedagogikens kunskapsområde, ger en god grund för förståelse och handlingsberedskap att professionellt möta människor i behov av vård.

Information

Författare:
Sidsel Tveiten
Översättare:
Karin Ruthman Mia Ruthman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144117041
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39423-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
256

Författare

Sidsel Tveiten

Sidsel Tveiten är sjuksköterska och professor emerita vid OsloMet (Oslo Metropolitan University, Storbyuniversitetet), Norge. Hennes forskning har ...

 ;