Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att lära och utvecklas i sin profession

Skickas följande arbetsdag

Att lära och utvecklas i sin profession

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Grundutbildningen utgör inträdesbiljetten till ett yrke. Kontinuerligt lärande under hela yrkeslivet är avgörande för att möta framtida förändringar och krav i hälso- och sjukvården. Att lära och utvecklas i sin profession innehåller praktiska verktyg och konkreta strategier för systematisk reflektion, kontinuerligt lärande och professionell utveckling i olika sammanhang. Utgångspunkten är att lärande och utveckling är en aktiv process som sker genom interaktion och delaktighet i en social ko...

Grundutbildningen utgör inträdesbiljetten till ett yrke. Kontinuerligt lärande under hela yrkeslivet är avgörande för att möta framtida förändringar och krav i hälso- och sjukvården. Att lära och utvecklas i sin profession innehåller praktiska verktyg och konkreta strategier för systematisk reflektion, kontinuerligt lärande och professionell utveckling i olika sammanhang. Utgångspunkten är att lärande och utveckling är en aktiv process som sker genom interaktion och delaktighet i en social kontext. Den främjas av reflektion och dialog. Här utgör det kliniska arbetet i sig en rik källa. De olika kapitlen tar upp innebörden av en profession, reflektionens betydelse, feedback, interprofessionellt lärande, att lära och utvecklas i grupp, rollen som pedagog och ledare, evidensbaserat arbete samt utvecklings- och förbättringsarbete. Boken förmedlar vikten av att integrera kompetensutveckling, kvalitetssäkring och utvecklingsarbete i den kliniska vardagen. Att lära och utvecklas i sin profession vänder sig till fysioterapeuter och alla andra yrkesgrupper i vården som är intresserade av lärande och utveckling i sin profession. Förhoppningen är att du som läsare får inspiration att lära i samarbete med andra och att du ska kunna använda boken i olika sammanhang, i olika roller och i olika skeden av ditt yrkesliv.

      • 9
        Författarpresentation
      • 13
        Förord
      • 15
        Inledning
      • 1
        19
        Att lära och utvecklas i sin profession
        • Anna Pettersson
        • 19
          Ord och begrepp
        • 21
          Om professioner
        • 22
          Professioner är i något avseende organiserade
        • 23
          Professioner har relativ autonomi
        • 23
          Samhällets sanktion av professioner
        • 23
          Professioners abstrakta kunskapssystem och samhällets värdering av den
        • 24
          Kompetens
        • 25
          Olika typer av kompetens
        • 26
          Fysioterapi som ämne och profession
        • 27
          Filosofiska utgångspunkter och centrala begrepp
        • 28
          Olika roller och arenor
        • 29
          Hur man kan tänka kring lärande
        • 31
          Reflekterande praktik och erfarenhetsbaserat lärande
        • 32
          Olika syften med reflektion
        • 33
          Att lära i praktikgemenskap
        • 33
          Vuxnas lärande
        • 34
          Ett systemperspektiv på lärande
        • 36
          Litteratur
      • 2
        39
        Reflektion – en del av lärandet
        • Anna Pettersson
        • 39
          Från dagdrömmeri till kritisk reflektion
        • 40
          Reflektion i praktiken
        • 41
          Olika modeller för reflektion
        • 43
          Reflektionens olika beståndsdelar
        • 45
          Olika nivåer och djup av reflektion
        • 45
          Vad främjar reflektion
        • 46
          Reflektion och kontext
        • 48
          Reflektion och professionsutveckling
        • 50
          Att synliggöra reflektion och lärande
        • 51
          Litteratur
      • 3
        53
        Några konkreta verktyg för reflektion
        • Gabriele Biguet & Ingrid Lindquist
        • 53
          Reflektion i praktiken
        • 54
          Gibbs reflektionscykel – ett sätt att komma igång
        • 56
          Verktyg och konkreta tillvägagångssätt
        • 57
          Att ställa reflekterande frågor
        • 60
          Att skriva reflekterande
        • 63
          Dagbok och logganteckningar
        • 65
          Backspegling
        • 67
          Läslogg
        • 69
          SWOT-analys
        • 72
          Critical incident-metoden
        • 74
          Peer learning
        • 76
          Framtidsverkstad
        • 78
          Litteratur
      • 4
        81
        Att lära i interprofessionell samverkan
        • Staffan Pelling
        • 81
          Inledning
        • 83
          Vad är interprofessionell samverkan
        • 87
          Interprofessionell kompetens
        • 88
          Interprofessionell kompetens lärs genom att arbeta interprofessionellt
        • 90
          Relation och reflektion
        • 91
          Att förstå den andres perspektiv
        • 92
          Skuggning
        • 93
          Gruppobservation
        • 94
          Intervju
        • 95
          Professionella stereotyper
        • 97
          Undersöka egna stereotyper
        • 98
          Nästa steg
        • 98
          Litteratur
      • 5
        101
        Att utvecklas genom feedback
        • Gabriele Biguet, Ingrid Lindquist, Cathrin Martin & Anna Pettersson
        • 101
          Fågel, fisk eller mitt emellan
        • 102
          Situationsanpassad feedback
        • 104
          Hur skapas en feedbackkultur
        • 106
          Feedback som dialog
        • 107
          Att öka kunskapen om oss själva
        • 109
          Utmaningar och möjligheter
        • 110
          Hur får man feedback att fungera?
        • 111
          Att ge feedback
        • 113
          Att tänka på när man ger negativ feedback
        • 114
          Feedbackstegen
        • 115
          Att ge sig själv feedback
        • 116
          Att ta emot feedback
        • 116
          Feedbacktrappan
        • 118
          Critical friend – en kritisk vän
        • 120
          Sammanfattning feedback
        • 120
          Litteratur
      • 6
        123
        Att utvecklas genom att reflektera tillsammans i grupp
        • Gabriele Biguet, Åsa Ekstrand Sporre & Karin Thörne
        • 123
          Vårdens professionella praktiker
        • 125
          Att reflektera tillsammans i grupp
        • 125
          Kollegiala reflektionsgrupper
        • 128
          Reflektionsledarens roll och ansvar samt reflektionens ramar och struktur
        • 130
          Att utbilda reflektionsledare
        • 131
          Utvecklingsfaser i en grupp i allmänhet
        • 133
          Kommunikation och samspelsmönster i en grupp
        • 134
          Varianter av reflektionsgrupper med specifikt fokus
        • 145
          Litteratur
      • 7
        147
        Att stimulera lärande i undervisning
        • Cathrin Martin
        • 147
          Pedagogisk kompetens
        • 148
          Lärande i undervisning
        • 150
          Pedagogiska strategier
        • 159
          En generell struktur för undervisning
        • 167
          Sammanfattande reflektion
        • 168
          Litteratur
      • 8
        169
        Utveckling och förbättringsarbete – är ömsesidigt beroende och berikande
        • Nicoline Vackerberg, AnnCharlott Norman, Stefan Jutterdal & Johan Thor
        • 169
          Inledning
        • 171
          Förbättringskunskap
        • 180
          Professionell utveckling och förbättringsarbete – myntets båda sidor
        • 183
          Avslutning
        • 184
          Litteratur
      • 9
        187
        Att tänka kritiskt om evidens
        • Ingrid Lindquist & Anna Pettersson
        • 187
          Evidensbaserad praktik
        • 188
          Bästa evidensen
        • 191
          Professionell expertis och beprövad erfarenhet
        • 194
          Evidensbaserat arbete och livslångt lärande
        • 196
          Mot en bredare tolkning av evidensbaserat arbete
        • 198
          Litteratur
      • 10
        201
        Rollen som ledare
        • Christer Sandahl
        • 201
          En person att lita på
        • 202
          Chef och ledare
        • 206
          Att vara i roll
        • 208
          Att finna, forma och ta sin roll
        • 210
          Sammanhangets betydelse
        • 211
          Att utvecklas som ledare
        • 213
          Lära genom att utforska
        • 214
          Syfte och mål är ledstjärnor
        • 215
          Litteratur

Boken är ett värdefullt nytillskott till nuvarande litteratur /.../ Författarnas avsikt har varit att skapa ett praktiskt och konkret korrelat till det i mångas ögon abstrakta begreppet professionell utveckling och det har de lyckats med.

Information

Redaktörer:
Gabriele Biguet Ingrid Lindquist Cathrin Martin Anna Pettersson
Kapitelförfattare:
Åsa Ekstrand Sporre Stefan Jutterdal Ann-Charlott Norman Staffan Pelling Christer Sandahl Johan Thor Karin Thörne Nicoline Vackerberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144092454
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
37742-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Gabriele Biguet

Gabriele Biguet, med.dr, leg. sjukgymnast, assisterande lektor vid Karolinska Institutet, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhäll...

Ingrid Lindquist

Ingrid Lindquist, leg. sjukgymnast och universitetslektor vid Karolinska Institutet har under de senaste tio åren varit verksam som programdirektor...

Cathrin Martin

Cathrin Martin, leg. fysioterapeut och docent i pedagogik, är universitetslektor i fysioterapi vid Uppsala universitet. Hennes forskningsområde är ...

Anna Pettersson

Anna Pettersson, leg. fysioterapeut, med.dr i sjukgymnastik och M.Sc. i medicinsk pedagogik, är professionsutvecklare vid Fysioterapeuterna. Hon ha...

Åsa Ekstrand Sporre

Åsa Ekstrand Sporre, socionom, leg. psykoterapeut och handledare, arbetar som psykoterapeut inom psykiatrin på Värnamo sjukhus samt med utbildning ...

Stefan Jutterdal

Stefan Jutterdal, förbundsordförande i Fysioterapeuterna, leg. fysioterapeut och magister inom ledarskap för förbättring av hälso- och sjukvård, ha...

Ann-Charlott Norman

AnnCharlott Norman, leg. sjukgymnast och adjungerad universitetsadjunkt vid masterprogrammet för kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vår...

Staffan Pelling

Staffan Pelling, leg. sjuksköterska och universitetsadjunkt vid Hälsouniversitetet i Linköping, har under många år arbetat med pedagogisk utvecklin...

Christer Sandahl

Christer Sandahl, professor emeritus, leg. psykolog, specialist i klinisk psykologi och organisationspsykologi, leg. psykoterapeut, Medical Managem...

Johan Thor

Johan Thor, läkare, specialist i socialmedicin, Master of Public Health, docent lektor (50 procent) vid the Jönköping Academy for Improvement of He...

Karin Thörne

Karin Thörne, leg. läkare, specialist i barn- och ungdomspsykiatri, leg. psykoterapeut, doktorand i medicinsk pedagogik, vid Institutionen för medi...

Nicoline Vackerberg

Nicoline Vackerberg, M.Sc., leg. fysioterapeut, universitetsadjunkt vid masterprogrammet för kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård oc...

 ;

Grundutbildningen utgör inträdesbiljetten till ett yrke. Kontinuerligt lärande under hela yrkeslivet är avgörande för att möta framtida förändringar och krav i hälso- och sjukvården. Att lära och utvecklas i sin profession innehåller praktiska verktyg och konkreta strategier för systematisk reflektion, kontinuerligt lärande och professionell utveckling i olika sammanhang. Utgångspunkten är att lärande och utveckling är en aktiv process som sker genom interaktion och delaktighet i en social k...

Grundutbildningen utgör inträdesbiljetten till ett yrke. Kontinuerligt lärande under hela yrkeslivet är avgörande för att möta framtida förändringar och krav i hälso- och sjukvården. Att lära och utvecklas i sin profession innehåller praktiska verktyg och konkreta strategier för systematisk reflektion, kontinuerligt lärande och professionell utveckling i olika sammanhang. Utgångspunkten är att lärande och utveckling är en aktiv process som sker genom interaktion och delaktighet i en social kontext. Den främjas av reflektion och dialog. Här utgör det kliniska arbetet i sig en rik källa. De olika kapitlen tar upp innebörden av en profession, reflektionens betydelse, feedback, interprofessionellt lärande, att lära och utvecklas i grupp, rollen som pedagog och ledare, evidensbaserat arbete samt utvecklings- och förbättringsarbete. Boken förmedlar vikten av att integrera kompetensutveckling, kvalitetssäkring och utvecklingsarbete i den kliniska vardagen. Att lära och utvecklas i sin profession vänder sig till fysioterapeuter och alla andra yrkesgrupper i vården som är intresserade av lärande och utveckling i sin profession. Förhoppningen är att du som läsare får inspiration att lära i samarbete med andra och att du ska kunna använda boken i olika sammanhang, i olika roller och i olika skeden av ditt yrkesliv.

Information

Redaktörer:
Gabriele Biguet Ingrid Lindquist Cathrin Martin Anna Pettersson
Kapitelförfattare:
Åsa Ekstrand Sporre Stefan Jutterdal Ann-Charlott Norman Staffan Pelling Christer Sandahl Johan Thor Karin Thörne Nicoline Vackerberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144168760
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
37742-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Gabriele Biguet

Gabriele Biguet, med.dr, leg. sjukgymnast, assisterande lektor vid Karolinska Institutet, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhäll...

Ingrid Lindquist

Ingrid Lindquist, leg. sjukgymnast och universitetslektor vid Karolinska Institutet har under de senaste tio åren varit verksam som programdirektor...

Cathrin Martin

Cathrin Martin, leg. fysioterapeut och docent i pedagogik, är universitetslektor i fysioterapi vid Uppsala universitet. Hennes forskningsområde är ...

Anna Pettersson

Anna Pettersson, leg. fysioterapeut, med.dr i sjukgymnastik och M.Sc. i medicinsk pedagogik, är professionsutvecklare vid Fysioterapeuterna. Hon ha...

Åsa Ekstrand Sporre

Åsa Ekstrand Sporre, socionom, leg. psykoterapeut och handledare, arbetar som psykoterapeut inom psykiatrin på Värnamo sjukhus samt med utbildning ...

Stefan Jutterdal

Stefan Jutterdal, förbundsordförande i Fysioterapeuterna, leg. fysioterapeut och magister inom ledarskap för förbättring av hälso- och sjukvård, ha...

Ann-Charlott Norman

AnnCharlott Norman, leg. sjukgymnast och adjungerad universitetsadjunkt vid masterprogrammet för kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vår...

Staffan Pelling

Staffan Pelling, leg. sjuksköterska och universitetsadjunkt vid Hälsouniversitetet i Linköping, har under många år arbetat med pedagogisk utvecklin...

Christer Sandahl

Christer Sandahl, professor emeritus, leg. psykolog, specialist i klinisk psykologi och organisationspsykologi, leg. psykoterapeut, Medical Managem...

Johan Thor

Johan Thor, läkare, specialist i socialmedicin, Master of Public Health, docent lektor (50 procent) vid the Jönköping Academy for Improvement of He...

Karin Thörne

Karin Thörne, leg. läkare, specialist i barn- och ungdomspsykiatri, leg. psykoterapeut, doktorand i medicinsk pedagogik, vid Institutionen för medi...

Nicoline Vackerberg

Nicoline Vackerberg, M.Sc., leg. fysioterapeut, universitetsadjunkt vid masterprogrammet för kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård oc...

 ;