Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kognitiv rehabilitering

Teoretisk grund och praktisk tillämpning
Skickas följande arbetsdag

Kognitiv rehabilitering

Teoretisk grund och praktisk tillämpning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

För att kunna ge bra vård till personer med kognitiva problem krävs kunskap om hur bedömningar av patienter går till och vilka åtgärder som kan sättas in. I den här boken beskriver författaren grund­läggande hur kognitiva svårigheter kan yttra sig och konkre­tiserar hur möten med patienter kan se ut och på vilka sätt man kan ge stöd eller träning. I dag finns det ofta krav på kortare vårdtider och effektivitet. I rehabili­teringen måste därför vid bedömning även ingå en uppskattning av vad ma...

För att kunna ge bra vård till personer med kognitiva problem krävs kunskap om hur bedömningar av patienter går till och vilka åtgärder som kan sättas in. I den här boken beskriver författaren grund­läggande hur kognitiva svårigheter kan yttra sig och konkre­tiserar hur möten med patienter kan se ut och på vilka sätt man kan ge stöd eller träning. I dag finns det ofta krav på kortare vårdtider och effektivitet. I rehabili­teringen måste därför vid bedömning även ingå en uppskattning av vad man kan uppnå och vilka metoder som är lämpliga att använda för att nå så långt som möjligt, satt i relation till tillgängliga resurser. Får patienten en riktig och välgrundad bedömning av sitt tillstånd är också möjligheten till rätt form av stöd större. Kognitiv rehabilitering ger förutom grundläggande kunskap i ämnet också en fördjupad kännedom kring hur man kan skapa en struktur för vad och hur man bedömer, förslag på modeller som är användbara som stöd i arbetet samt idéer kring genomförbara och effektiva interventioner. Boken vänder sig främst till studenter vid arbets­terapeut­program­met och andra utbildningar som kommer i kontakt med kognitiva problem men också till personer som redan är yrkes­verksamma och arbetar inom området kognitiv problematik.

    • Förord
      • 1
        11
        Begreppet kognition och kognitiv förmåga
        • 13
          ICF
        • 15
          Lurias dynamiska lokalisationsteori
        • 18
          Hierarkisk modell för kognitiv funktion
        • 19
          Uppmärksamhet
        • 23
          Visuell bearbetning
        • 28
          Minne
        • 31
          Informationsbearbetning
        • 33
          Exekutiv funktion
        • 36
          Dynamisk interaktiv modell för kognition
        • 39
          Medvetenhet om egen förmåga
        • 43
          Litteratur
      • 2
        45
        Utveckling och innehåll i kognitiv rehabilitering
        • 48
          Top-down respektive bottom-up approach
        • 49
          OTIPM
        • 51
          Litteratur
      • 3
        53
        Bedömning av kognitiv problematik
        • 53
          Olika syften med bedömning
        • 54
          Olika typer av bedömning
        • 57
          Bedömning av uppmärksamhet
        • 58
          Bedömning av visuell bearbetning
        • 58
          Bedömning av minne
        • 59
          Bedömning av informationsbearbetning
        • 60
          Bedömning av exekutiv funktion
        • 63
          Litteratur
      • 4
        65
        Intervention vid kognitiv problematik
        • 65
          Insiktshöjande åtgärder
        • 68
          Träning av kognitiva funktioner eller strategier och genomförande av anpassning
        • 69
          Återträning av funktion
        • 71
          Strategier
        • 74
          Anpassning av omgivning eller uppgift
        • 74
          Beskrivning av olika interventioner utifrån de kognitiva funktionerna
        • 93
          Träning för att klara en specifik aktivitet
        • 94
          Litteratur
      • 5
        99
        Transfer/generaliserbarhet
        • 102
          Litteratur
      • 6
        103
        Tekniska hjälpmedel för kognition
        • Inga-Lill Boman
        • 103
          Lågteknologiska hjälpmedel
        • 104
          Högteknologiska hjälpmedel
        • 105
          Smarta telefoner och datorplattor
        • 106
          Fördelar och nackdelar med smarta telefoner och datorplattor
        • 107
          Hembaserade tekniska hjälpmedel
        • 108
          Förskrivning av hjälpmedel
        • 112
          Litteratur
      • 7
        115
        Praktisk tillämpning av kognitiv rehabilitering
        • 116
          Modell för bedömning, prediktion och behandling vid kognitiv nedsättning
        • 117
          Observation i aktivitet
        • 118
          Bedömningar
        • 125
          Slutsatser av bedömning
        • 128
          Prediktion
        • 129
          Mål
        • 130
          Rehabiliteringsplan
        • 131
          Intervention
        • 133
          American Congress of Rehabilitation Medicines manual för kognitiv rehabilitering
        • 135
          Litteratur
      • 8
        137
        Andra faktorer som påverkar den kognitiva rehabiliteringen
        • 137
          Mental trötthet, fatigue
        • 141
          Emotionella reaktioner
        • 143
          Litteratur
      • 9
        147
        Patientfall
        • 147
          Exempel vid olika nivåer av medvetenhet
        • 154
          Exempel vid olika förmåga att dra nytta av ledtrådar
        • 157
          Exempel på interventioner
    • 167
      Slutord
    • 169
      Sakregister

På ett välstrukturerat sätt redogörs för bedömning, metodval, planering och genomförande av rehabiliteringen med synpunkter hur man bör tänka och agera.

Information

Författare:
Ann Björkdahl
Kapitelförfattare:
Inga-Lill Boman
Illustratör:
Lennart Molin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144096520
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38280-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
170

Författare

Ann Björkdahl

Ann Björkdahl är universitetssjukhusöverarbetsterapeut och har arbetat inom hjärnskaderehabilitering sedan början av 1980-talet. Hon disputerade 20...

Inga-Lill Boman

Inga-Lill Boman är legitimerad arbetsterapeut. Hon disputerade 2009 med en avhandling om ny teknik i hemmiljö för personer med kognitiva funktionsn...

 ;

För att kunna ge bra vård till personer med kognitiva problem krävs kunskap om hur bedömningar av patienter går till och vilka åtgärder som kan sättas in. I den här boken beskriver författaren grundläggande hur kognitiva svårigheter kan yttra sig och konkretiserar hur möten med patienter kan se ut och på vilka sätt man kan ge stöd eller träning. I dag finns det ofta krav på kortare vårdtider och effektivitet. I rehabiliteringen måste därför vid bedömning även ingå en uppskattning av vad man ...

För att kunna ge bra vård till personer med kognitiva problem krävs kunskap om hur bedömningar av patienter går till och vilka åtgärder som kan sättas in. I den här boken beskriver författaren grundläggande hur kognitiva svårigheter kan yttra sig och konkretiserar hur möten med patienter kan se ut och på vilka sätt man kan ge stöd eller träning. I dag finns det ofta krav på kortare vårdtider och effektivitet. I rehabiliteringen måste därför vid bedömning även ingå en uppskattning av vad man kan uppnå och vilka metoder som är lämpliga att använda för att nå så långt som möjligt, satt i relation till tillgängliga resurser. Får patienten en riktig och välgrundad bedömning av sitt tillstånd är också möjligheten till rätt form av stöd större. Kognitiv rehabilitering ger förutom grundläggande kunskap i ämnet också en fördjupad kännedom kring hur man kan skapa en struktur för vad och hur man bedömer, förslag på modeller som är användbara som stöd i arbetet samt idéer kring genomförbara och effektiva interventioner. Boken vänder sig främst till studenter vid arbetsterapeutprogrammet och andra utbildningar som kommer i kontakt med kognitiva problem men också till personer som redan är yrkesverksamma och arbetar inom området kognitiv problematik.

Information

Författare:
Ann Björkdahl
Kapitelförfattare:
Inga-Lill Boman
Illustratör:
Lennart Molin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144168753
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38280-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann Björkdahl

Ann Björkdahl är universitetssjukhusöverarbetsterapeut och har arbetat inom hjärnskaderehabilitering sedan början av 1980-talet. Hon disputerade 20...

Inga-Lill Boman

Inga-Lill Boman är legitimerad arbetsterapeut. Hon disputerade 2009 med en avhandling om ny teknik i hemmiljö för personer med kognitiva funktionsn...

 ;