Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Aktivitet & relation

Mål och medel inom psykosocial rehabilitering
Skickas följande arbetsdag

Aktivitet & relation

Mål och medel inom psykosocial rehabilitering

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Boken handlar om hur aktivitet kan användas för att planera och genomföra behandling och rehabilitering. Med aktivitet avses bland annat vardagens olika aktiviteter och den (o)balans som dessa aktiviteter skapar i en individs vardag. Boken visar också hur annan kunskap - om exempelvis grupper, behandlingsrelationen, motivation och kreativitet - kan kombineras med aktivitet i terapeutiskt syfte. Den klientgrupp som är i fokus är personer med olika slags psykosocial problematik, vilket inbegr...

Boken handlar om hur aktivitet kan användas för att planera och genomföra behandling och rehabilitering. Med aktivitet avses bland annat vardagens olika aktiviteter och den (o)balans som dessa aktiviteter skapar i en individs vardag. Boken visar också hur annan kunskap - om exempelvis grupper, behandlingsrelationen, motivation och kreativitet - kan kombineras med aktivitet i terapeutiskt syfte. Den klientgrupp som är i fokus är personer med olika slags psykosocial problematik, vilket inbegriper psykisk sjukdom, stressrelaterad problematik, psykologiska reaktioner vid somatisk sjukdom, smärtproblematik, beroendesjukdomar m.m. Bokens inledande delar är främst teoretiska genomgångar av relevans för aktivitet och relation, exempelvis aktivitetens betydelse, motivation, arbete med grupper och behandlingsrelationens betydelse. De nästföljande kapitlen är inriktade på praktisk tillämpning. Olika metoder för bedömning av aktivitet lyfts fram, liksom exempel på behandling och rehabilitering via meningsfull aktivitet. Boken riktar sig till studerande, arbetsterapeuter och annan personal som i sitt kommande eller nuvarande yrke använder aktivitet som behandlingsredskap. Innehållet är således användbart inom ett brett fält av stöd och rehabilitering och syftet har varit att åstadkomma en sammanställning som på ett lättillgängligt sätt integrerar teori med praktik.

Förord 13

Förklaringar av begrepp 14

Aktivitet 14

Relation 14

Klient/patient/brukare och personcentrerad vård 15

Psykisk funktionsnedsättning och psykiskt funktionshinder 16

Behandling, rehabilitering, intervention 16

Referenser 17

Författarpresentation 19

 1  Aktivitet, hälsa och välbefinnande 23

Mona Eklund

Inledning 23

Definitioner av hälsa och välbefinnande 25

Aktivitet – ett mångfacetterat begrepp 26

Aktivitet som faktiskt görande 27

Aktivitet som en subjektiv upplevelse 30

Blandade perspektiv på aktivitet 34

Varande och görande, eller görande och varande? 38

Samband, orsaker och förklaringar 40

Implikationer 41

Referenser 43

 2  Återhämtning och aktivitet 49

Elisabeth Argentzell & Jenny Hultqvist

Inledning 49

Återhämtning – vad innebär det? 50

Återhämtning och arbetsterapi 53

Person, miljö och aktivitet 54

Återhämtning och personkomponenten 56

Återhämtning och miljökomponenten 60

Återhämtning och aktivitetskomponenten 65

Referenser 70

 3  Arbetsterapi på olika nivåer 73

Mona Eklund

Inledning 73

Direkt och indirekt arbetsterapi 75

Långsiktiga mål 76

Kortsiktiga mål 76

Värde och mening 79

Motivationella drivkrafter 79

Aktiviteter i behandlingen 80

Tidsåtgång 81

Teoretiska referensramar 82

Ställning i professionen 82

Integration mellan direkta och indirekta metoder 82

Andra sätt att se på nivåer av aktivitet 84

Det personcentrerade perspektivet 86

Referenser 87

 4 Grupper i arbetsterapi 89

Mona Eklund

Inledning 89

Varför grupper i arbetsterapi? 91

Gruppteori 92

Grundantaganden 93

Hjälpande faktorer i samband med grupper 97

Referenser 102

 5  Kreativitet inom arbetsterapi skapar möjligheter 105

Birgitta Gunnarsson

Inledning 105

Kreativitet – en nödvändighet 106

Kreativ person 108

Kreativ produkt 109

Kreativ miljö 109

Kreativ process 110

Kreativ process i arbetsterapi 112

Kreativitet – positiv psykologi 114

Kreativitet – till nytta för individ och samhälle 115

Innovativt förhållningssätt 116

Referenser 118

 6  Motivations- och emotionspsykologi 121

Jan-Åke Jansson & Birgitta Gunnarsson

Inledning 121

Definition av begreppen motivation och emotion 122

Olika perspektiv för att beskriva motivation 123

Abraham Maslows humanistiska psykologi 125

Olika behov enligt Maslow 126

Affekt 132

Allmänt 132

Hur kan begreppet emotion uppfattas? 133

Tomkins affektteori 135

Referenser 140

 7  Behandlingsrelationens betydelse 145

Håkan Johansson

Inledning 145

Psykologisk behandlingsforskning 146

Specifika och generella faktorer 146

Den terapeutiska relationen 148

Terapeutisk allians 149

Terapeutisk allians och behandlingseffekt 152

Allians i praktiken 154

Ytterligare aspekter på relationens betydelse 156

Referenser 157

 8  Aktivitetsengagemang 161

Ulrika Bejerholm

Inledning 161

Psykisk hälsa och ohälsa 162

Aktivitetsengagemang 163

Kontinuum av aktivitetsengagemang 164

Engagemangsnivåer 165

De stillsamma aktiviteterna 169

Att vara social på olika sätt 170

Engagemangsprocessen 171

Aktivitetsengagemang och aktivitetsbalans 172

Interventioner som ökar aktivitetsengagemang 176

Referenser 179

 9  Aktivitetsmönster och aktivitetsbalans 181

Mona Eklund

Inledning 181

Aktivitetsmönster 182

Metoder för att studera aktivitetsmönster 184

Aktivitetsbalans 186

Metoder för att studera aktivitetsbalans 188

Relationen mellan aktivitetsmönster och aktivitetsbalans 190

Referenser 192

 10 Bedömning av aktivitetsförmåga 197

Ulrika Bejerholm & Jenny Hultqvist

Inledning 197

Bedömning i psykiatrisk arbetsterapi 198

Bedömningsfokus 199

Datainsamling 200

Fem typer av datainsamling 201

1) Intervju 202

2) Bedömningsinstrument 204

3) Observation 212

4) Hembesök och besök i andra aktivitetsmiljöer 213

5) Skapande aktiviteter 216

Referenser 218

 11 Meningsfull aktivitet 221

Christel Leufstadius & Elisabeth Argentzell

Inledning 221

Meningsfullhet som drivkraft för aktivitet 222

Upplevd meningsfullhet i aktivitet samt strategier för intervention 224

Vara socialt delaktig, ha kontakt med andra och omvärlden 224

Ha kontroll över och ”normalisera” sitt liv 225

Interventionsstrategier till del A 226

Hålla sig sysselsatt och ha struktur på dagen 228

Vara produktiv och utvecklas 229

Interventionsstrategier till del B 230

Ha roligt och njuta av livets goda 231

Vara kreativ och möta utmaningar 232

Interventionsstrategier till del C 233

Sköta om sig själv och bibehålla hälsan 233

Få vila och avkoppling 234

Interventionsstrategier till del D 234

Referenser 236

 12 Tillämpning av sensoriska strategier 239

Carina Tjörnstrand & Elisabeth Argentzell

Inledning 239

Sensorisk bearbetning 240

Sensorisk bearbetning och sensorisk modulering 241

Sensorisk bearbetning, psykisk ohälsa och vardagslivet 242

Behandling 243

Kartläggning av sensorisk profil 244

Lugnande och väckande behandlingsstrategier 245

Sensorisk modulering 247

Sensorisk behandling vid krishantering 248

Interventioner med sensorisk bearbetning i kombination med andra teorier 249

Referenser 250

 13 Skapande aktivitet som intervention 253

Christel Leufstadius & Carina Tjörnstrand

Inledning 253

Skapande aktivitet och arbetsterapi 253

Skapande aktivitet i vardagen 254

Skapande aktivitet som mål och medel 257

Skapande aktivitet som intervention 257

Begreppsdefinition 257

Interventioner på olika nivåer och med olika syften 258

Individnivå 259

Grupp- och samhällsnivå 260

Förändring 261

Delaktighet 263

Miljöns inverkan på skapande aktivitet 263

Effekter av skapande aktiviteter som intervention 265

Aktivitetseffekter 265

Upplevelse av känsloeffekter, hälsa och välbefinnande 266

Referenser 267

 14 Tree theme method 271

Birgitta Gunnarsson

Inledning 271

Livsberättelse – berättelser om aktivitet 272

Trädet som symbol och tema i behandling 274

Trädet som symbol för människans liv 274

Trädet som religiös symbol 274

Trädet som livssymbol 275

Trädet som redskap för bedömning och behandling 276

Trädet som redskap i en arbetsterapeutisk aktivitet 278

Tree theme method – i praktiken 279

Procedur 279

Checklista 280

Fallbeskrivning 281

Forskning om TTM 285

Referenser 287

 15 Arbetsterapeutiska gruppmodeller 289

Mona Eklund

Inledning 289

Olika slags arbetsterapeutiska grupper 290

Arbetsmodellen Snäckan 291

Ramar 292

Gruppdeltagarnas kompetens 302

Gruppledarens kompetens 304

Gruppskeendet 307

Användningsområden 308

Referenser 310

 16 Kognitivt stöd 313

Jenny Hultqvist & Jan-Åke Jansson

Inledning 313

WHO:s klassifikation av funktionstillstånd 314

Kognitiv förmåga 315

Minne 315

Uppmärksamhet 316

Exekutiv förmåga 316

Svag begåvning som ett exempel på kognitiv funktionsnedsättning 318

Kognitivt stöd 319

Stöd till person 320

Stöd i miljön 321

Stöd i aktivitetsutförande 322

Förskrivning av kognitiva hjälpmedel 323

Referenser 325

Länkar till webbsidor 325

 17 Aktivitetsbaserade livsstilsinterventioner 327

Mona Eklund

Inledning 327

Lifestyle redesign för friska äldre 328

Referensramen för Lifestyle redesign 329

Interventionen 329

Interventionens effektivitet 330

Vardagsrevidering – ReDO 331

Referensramen för ReDO 331

Interventionen ReDO 331

ReDO-interventionens effektivitet 332

Vardag i balans (ViB) 333

Referensramen för ViB 334

Interventionen ViB 334

ViB-interventionens effektivitet 335

Aktiv i mitt hem (AiMH) 336

Referensramen för AiMH 337

Interventionen AiMH 337

AiMH-interventionens effektivitet 338

Några reflektioner 338

Referenser 340

Sakregister 345

Boken är mycket användbar inom ett brett fält för stöd och behandling inom psykosocial ohälsa

Information

Redaktörer:
Mona Eklund Birgitta Gunnarsson Jenny Hultqvist
Kapitelförfattare:
Elisabeth Argentzell Ulrika Bejerholm Jan-Åke Jansson Håkan Johansson Christel Leufstadius Carina Tjörnstrand
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144125985
Utgivningsår:
2010
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
32998-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
349

Författare

Mona Eklund

Mona Eklund - leg. arbetsterapeut, fil.dr och docent i psykologi, senior professor i arbetsterapi vid institutionen för hälsovetenskaper, gruppen...

Birgitta Gunnarsson

Birgitta Gunnarsson är docent och specialistarbetsterapeut med lång klinisk erfarenhet inom psykiatrisk vård. Hon är anställd som forskare inom Reg...

Jenny Hultqvist

Jenny Hultqvist är doktor i medicinsk vetenskap samt legitimerad arbetsterapeut. Hon har lång klinisk erfarenhet inom psykiatrisk vård och rehabili...

Elisabeth Argentzell

Elisabeth Argentzell - leg. arbetsterapeut, doktor i medicinsk vetenskap, docent i arbetsterapi och biträdande lektor vid institutionen för hälsove...

Ulrika Bejerholm

Ulrika Bejerholm - leg. arbetsterapeut, doktor i medicinsk vetenskap, professor i psykiatrisk hälso- och sjukvårdsforskning vid institutionen för...

Jan-Åke Jansson

Jan-Åke Jansson är docent och legitimerad psykolog. Han har mångårig erfarenhet som universitetslektor vid Institutionen för psykologi, Lunds unive...

Håkan Johansson

Håkan Johansson är docent i klinisk psykologi vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet. Han är legitimerad psykolog, psykoterapeut och ha...

Christel Leufstadius

Christel Leufstadius är docent vid Institutionen för hälsovetenskaper vid Lunds universitet. Hon undervisar och forskar om meningsfull aktivitet, a...

Carina Tjörnstrand

Carina Tjörnstrand är doktor i medicinsk vetenskap och legitimerad arbetsterapeut. Hon forskar och föreläser om arbetsterapi och aktivitetsvetenska...

 ;

Boken handlar om hur aktivitet kan användas för att planera och genomföra behandling och rehabilitering. Med aktivitet avses bland annat vardagens olika aktiviteter och den (o)balans som dessa aktiviteter skapar i en individs vardag. Boken visar också hur annan kunskap - om exempelvis grupper, behandlingsrelationen, motivation och kreativitet - kan kombineras med aktivitet i terapeutiskt syfte. Den klientgrupp som är i fokus är personer med olika slags psykosocial problematik, vilket inbegr...

Boken handlar om hur aktivitet kan användas för att planera och genomföra behandling och rehabilitering. Med aktivitet avses bland annat vardagens olika aktiviteter och den (o)balans som dessa aktiviteter skapar i en individs vardag. Boken visar också hur annan kunskap - om exempelvis grupper, behandlingsrelationen, motivation och kreativitet - kan kombineras med aktivitet i terapeutiskt syfte. Den klientgrupp som är i fokus är personer med olika slags psykosocial problematik, vilket inbegriper psykisk sjukdom, stressrelaterad problematik, psykologiska reaktioner vid somatisk sjukdom, smärtproblematik, beroendesjukdomar m.m. Bokens inledande delar är främst teoretiska genomgångar av relevans för aktivitet och relation, exempelvis aktivitetens betydelse, motivation, arbete med grupper och behandlingsrelationens betydelse. De nästföljande kapitlen är inriktade på praktisk tillämpning. Olika metoder för bedömning av aktivitet lyfts fram, liksom exempel på behandling och rehabilitering via meningsfull aktivitet. Boken riktar sig till studerande, arbetsterapeuter och annan personal som i sitt kommande eller nuvarande yrke använder aktivitet som behandlingsredskap. Innehållet är således användbart inom ett brett fält av stöd och rehabilitering och syftet har varit att åstadkomma en sammanställning som på ett lättillgängligt sätt integrerar teori med praktik.

Information

Redaktörer:
Mona Eklund Birgitta Gunnarsson Jenny Hultqvist
Kapitelförfattare:
Elisabeth Argentzell Ulrika Bejerholm Jan-Åke Jansson Håkan Johansson Christel Leufstadius Carina Tjörnstrand
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144168746
Utgivningsår:
2010
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
32998-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Mona Eklund

Mona Eklund - leg. arbetsterapeut, fil.dr och docent i psykologi, senior professor i arbetsterapi vid institutionen för hälsovetenskaper, gruppen...

Birgitta Gunnarsson

Birgitta Gunnarsson är docent och specialistarbetsterapeut med lång klinisk erfarenhet inom psykiatrisk vård. Hon är anställd som forskare inom Reg...

Jenny Hultqvist

Jenny Hultqvist är doktor i medicinsk vetenskap samt legitimerad arbetsterapeut. Hon har lång klinisk erfarenhet inom psykiatrisk vård och rehabili...

Elisabeth Argentzell

Elisabeth Argentzell - leg. arbetsterapeut, doktor i medicinsk vetenskap, docent i arbetsterapi och biträdande lektor vid institutionen för hälsove...

Ulrika Bejerholm

Ulrika Bejerholm - leg. arbetsterapeut, doktor i medicinsk vetenskap, professor i psykiatrisk hälso- och sjukvårdsforskning vid institutionen för...

Jan-Åke Jansson

Jan-Åke Jansson är docent och legitimerad psykolog. Han har mångårig erfarenhet som universitetslektor vid Institutionen för psykologi, Lunds unive...

Håkan Johansson

Håkan Johansson är docent i klinisk psykologi vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet. Han är legitimerad psykolog, psykoterapeut och ha...

Christel Leufstadius

Christel Leufstadius är docent vid Institutionen för hälsovetenskaper vid Lunds universitet. Hon undervisar och forskar om meningsfull aktivitet, a...

Carina Tjörnstrand

Carina Tjörnstrand är doktor i medicinsk vetenskap och legitimerad arbetsterapeut. Hon forskar och föreläser om arbetsterapi och aktivitetsvetenska...

 ;