Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 1

Skickas följande arbetsdag

Boken behandlar språkutveckling och språkstörning hos enspråkiga barn.Först presenteras aktuella definitioner av språkstörning och ges en historisk översikt av ämnet. Därefter beskrivs fonologisk, grammatisk och lexikal utveckling hos barn med typisk språkutveckling samt ges en översikt av teoribildningen inom respektive område. Problem inom fonologi, grammatik och lexikon hos barn med språkstörning tas upp och olika förklaringsmodeller presenteras. Till sist behandlas bedömning och intervent...

Boken behandlar språkutveckling och språkstörning hos enspråkiga barn.Först presenteras aktuella definitioner av språkstörning och ges en historisk översikt av ämnet. Därefter beskrivs fonologisk, grammatisk och lexikal utveckling hos barn med typisk språkutveckling samt ges en översikt av teoribildningen inom respektive område. Problem inom fonologi, grammatik och lexikon hos barn med språkstörning tas upp och olika förklaringsmodeller presenteras. Till sist behandlas bedömning och intervention av barn med språkstörning. Boken innehåller många autentiska exempel från svenska barn. Boken är främst avsedd för logopedstudenter och logopeder. Den kan även läsas av specialpedagoger, psykologer och läkare samt vara av intresse för studenter i språkvetenskapliga ämnen och psykologi.

    • 7
      Författarpresentation
    • 9
      Förord
    • 1
      13
      Språkstörning hos barn
        • Ulrika Nettelbladt och Eva-Kristina Salameh
        • 13
          Inledning
        • 15
          Språkstörning hos barn – en allmän karaktäristik
        • 23
          Språkliga symtom och typ av språkstörning
        • 28
          Utgångspunkter för en språkligt baserad modell
        • 32
          Referenser
    • 2
      35
      Språkstörning hos barn ur ett historiskt perspektiv
        • Ulrika Nettelbladt
        • 35
          Inledning
        • 38
          De två sista decennierna av 1800-talet – en medicinsk-artikulatorisk inriktning
        • 42
          Alfhild Tamm – en svensk pionjär
        • 44
          Första hälften av 1900-talet – barnets utveckling i fokus
        • 48
          Andra hälften av 1900-talet – ett språkvetenskapligt synsätt
        • 52
          Slutet av 1900-talet och början av 2000-talet
        • 55
          Referenser
    • 3
      57
      Fonologisk utveckling
        • Ulrika Nettelbladt
        • 57
          Inledning
        • 58
          Översikt av svenskans fonologiska system
        • 65
          Studier av fonologisk utveckling
        • 68
          Fonologiska utvecklingsstadier
        • 81
          Fonologisk anpassning
        • 82
          Teorier relaterade till fonologisk utveckling
        • 93
          Referenser
    • 4
      95
      Fonologiska problem hos barn med språkstörning
        • Ulrika Nettelbladt
        • 95
          Inledning
        • 97
          En modell för beskrivning och analys av fonologiska problem
        • 108
          Relationen mellan perception och produktion
        • 110
          Fonologiska förenklingsprocesser
        • 126
          Olika förklaringsmodeller
        • 133
          Referenser
    • 5
      135
      Grammatisk utveckling
        • Gisela Håkansson och Kristina Hansson
        • 135
          Inledning
        • 137
          Översikt av svenskans grammatik
        • 144
          Empiriska studier av grammatisk utveckling
        • 146
          Grammatiska utvecklingsstadier
        • 156
          Utveckling av grammatisk förståelse
        • 159
          Grammatiska anpassningar
        • 162
          Teorier om grammatisk utveckling hos barn
        • 168
          Referenser
    • 6
      171
      Grammatiska problem hos barn med språkstörning
        • Gisela Håkansson och Kristina Hansson
        • 171
          Inledning
        • 172
          Tidiga svenska studier av barn med grammatiska problem
        • 173
          En modell för beskrivning och analys av grammatiska problem
        • 186
          Grammatik i interaktion
        • 189
          Grammatisk förståelse
        • 190
          Olika förklaringsmodeller
        • 197
          Referenser
    • 7
      199
      Lexikal utveckling
        • Ulrika Nettelbladt
        • 199
          Inledning och definitioner
        • 203
          Tidig lexikal utveckling
        • 218
          Senare lexikal utveckling
        • 225
          Teorier om lexikal utveckling
        • 229
          Referenser
    • 8
      231
      Lexikala problem hos barn med språkstörning
        • Ulrika Nettelbladt
        • 231
          Inledning
        • 233
          Ordförrådets storlek och karaktär
        • 235
          Lexikal förmåga hos barn med språkstörning
        • 247
          Avgränsning mot andra problem
        • 248
          Olika förklaringsmodeller
        • 252
          Referenser
    • 9
      255
      Bedömning av språklig förmåga hos barn
        • Kristina Hansson och Ulrika Nettelbladt
        • 255
          Inledning
        • 255
          Allmänt om språkbedömning
        • 259
          Transkription
        • 263
          Bedömning av språkproduktion
        • 269
          Bedömning av språkförståelse
        • 275
          Språktest
        • 280
          Bedömning utifrån spontantal
        • 286
          Referenser
    • 10
      289
      Specifik intervention av fonologi, grammatik och lexikon
        • Ulrika Nettelbladt, Gisela Håkansson och
        • Eva-Kristina Salameh
        • 289
          Inledning
        • 291
          Interventionens struktur
        • 296
          Tidig intervention
        • 298
          Fonologisk intervention
        • 301
          Grammatisk intervention
        • 303
          Lexikal intervention
        • 308
          Förutsättningar för intervention
        • 308
          Referenser
    • 311
      Kommenterad bibliografi
    • 315
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Ulrika Nettelbladt Eva-Kristina Salameh
Kapitelförfattare:
Kristina Hansson Gisela Håkansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144017716
Utgivningsår:
2007
Artikelnummer:
7668-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
326

Författare

Ulrika Nettelbladt

Ulrika Nettelbladt är fil.dr i fonetik, leg. logoped och professor i logopedi vid Lunds universitet. Hon har i många år varit verksam som föreläsar...

Eva-Kristina Salameh

Eva-Kristina Salameh är doktor i medicinsk vetenskap och leg. logoped. Hon har i många år varit kliniskt verksam vid logopedmottagningen på Skånes ...

Kristina Hansson

Kristina Hansson, docent, universitetslektor, Institutionen för kliniska vetenskaper Lund, avdelningen för logopedi, foniatri och audiologi, Lunds ...

Gisela Håkansson

Gisela Håkansson är professor emerita vid Lunds universitet och undervisar på lärarutbildningen vid Linnéuniversitet i Växjö. Hennes intresse för s...

 ;