
Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 1
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Författarpresentation
- 9Förord
- 113Språkstörning hos barn
- Ulrika Nettelbladt och Eva-Kristina Salameh
- 13Inledning
- 15Språkstörning hos barn – en allmän karaktäristik
- 23Språkliga symtom och typ av språkstörning
- 28Utgångspunkter för en språkligt baserad modell
- 32Referenser
- 235Språkstörning hos barn ur ett historiskt perspektiv
- Ulrika Nettelbladt
- 35Inledning
- 38De två sista decennierna av 1800-talet – en medicinsk-artikulatorisk inriktning
- 42Alfhild Tamm – en svensk pionjär
- 44Första hälften av 1900-talet – barnets utveckling i fokus
- 48Andra hälften av 1900-talet – ett språkvetenskapligt synsätt
- 52Slutet av 1900-talet och början av 2000-talet
- 55Referenser
- 357Fonologisk utveckling
- Ulrika Nettelbladt
- 57Inledning
- 58Översikt av svenskans fonologiska system
- 65Studier av fonologisk utveckling
- 68Fonologiska utvecklingsstadier
- 81Fonologisk anpassning
- 82Teorier relaterade till fonologisk utveckling
- 93Referenser
- 495Fonologiska problem hos barn med språkstörning
- Ulrika Nettelbladt
- 95Inledning
- 97En modell för beskrivning och analys av fonologiska problem
- 108Relationen mellan perception och produktion
- 110Fonologiska förenklingsprocesser
- 126Olika förklaringsmodeller
- 133Referenser
- 5135Grammatisk utveckling
- Gisela Håkansson och Kristina Hansson
- 135Inledning
- 137Översikt av svenskans grammatik
- 144Empiriska studier av grammatisk utveckling
- 146Grammatiska utvecklingsstadier
- 156Utveckling av grammatisk förståelse
- 159Grammatiska anpassningar
- 162Teorier om grammatisk utveckling hos barn
- 168Referenser
- 6171Grammatiska problem hos barn med språkstörning
- Gisela Håkansson och Kristina Hansson
- 171Inledning
- 172Tidiga svenska studier av barn med grammatiska problem
- 173En modell för beskrivning och analys av grammatiska problem
- 186Grammatik i interaktion
- 189Grammatisk förståelse
- 190Olika förklaringsmodeller
- 197Referenser
- 7199Lexikal utveckling
- Ulrika Nettelbladt
- 199Inledning och definitioner
- 203Tidig lexikal utveckling
- 218Senare lexikal utveckling
- 225Teorier om lexikal utveckling
- 229Referenser
- 8231Lexikala problem hos barn med språkstörning
- Ulrika Nettelbladt
- 231Inledning
- 233Ordförrådets storlek och karaktär
- 235Lexikal förmåga hos barn med språkstörning
- 247Avgränsning mot andra problem
- 248Olika förklaringsmodeller
- 252Referenser
- 9255Bedömning av språklig förmåga hos barn
- Kristina Hansson och Ulrika Nettelbladt
- 255Inledning
- 255Allmänt om språkbedömning
- 259Transkription
- 263Bedömning av språkproduktion
- 269Bedömning av språkförståelse
- 275Språktest
- 280Bedömning utifrån spontantal
- 286Referenser
- 10289Specifik intervention av fonologi, grammatik och lexikon
- Ulrika Nettelbladt, Gisela Håkansson och
- Eva-Kristina Salameh
- 289Inledning
- 291Interventionens struktur
- 296Tidig intervention
- 298Fonologisk intervention
- 301Grammatisk intervention
- 303Lexikal intervention
- 308Förutsättningar för intervention
- 308Referenser
- 311Kommenterad bibliografi
- 315Sakregister
Information
- Redaktörer:
- Ulrika Nettelbladt Eva-Kristina Salameh
- Kapitelförfattare:
- Kristina Hansson Gisela Håkansson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144017716
- Utgivningsår:
- 2007
- Artikelnummer:
- 7668-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 326