Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Ewles & Simnett Hälsoarbete
- 15Förord till den tredje svenska upplagan
- DEL I TANKAR OM HÄLSA OCH HÄLSOFRÄMJANDE ARBETE
- 19KAPITEL 1 Vad är hälsa
- 20Vad innebär det för dig att vara frisk
- 22Hälsans innebörd
- 22Hur ser folk i allmänhet på hälsa
- 23Professionella hälsobegrepp
- 32Vad påverkar hälsan
- 33Hälsan och läkarvetenskapen
- 34Hälsans bestämningsfaktorer i vidare mening
- 36Hälsans förbättring – en historisk överblick
- 40Svensk folkhälsopolitik i dag
- 40Nationella hälsofrämjande initiativ
- 41De svenska folkhälsomålen
- 44Var står vi nu
- 45Nyckelpunkter
- 47KAPITEL 2 Vad är hälsofrämjande arbete
- 48Hur definieras hälsofrämjande arbete
- 48Hälsovinst, hälsoförbättring och hälsoutveckling
- 49Hälsoundervisning, hälsofrämjande och social marknadsföring
- 50Folkhälsa i flervetenskapligt perspektiv
- 52Delaktighet i folkhälsoarbetet
- 52Hälsofrämjandets räckvidd
- 54Tjänster vid sjukdom och funktionshinder
- 55Positiva hälsoinsatser
- 57Social marknadsföring
- 58Förebyggande hälso- och sjukvård
- 59Insatser i lokalsamhället
- 59Organisationsutveckling
- 59Hälsofrämjande politik
- 60Miljöhygieniska åtgärder
- 60Ekonomiska åtgärder och föreskrifter
- 60En mall för hälsofrämjande verksamhet
- 61Breda kompetensområden som är viktiga för praktiskt hälsofrämjande
- 62Styrning, planering och utvärdering
- 62Kommunikation och undervisning
- 62Marknadsföring och publicering
- 63Stimulera, utveckla nätverk och arbeta i partnerskap
- 63Påverka principer och praktik
- 64Hälsofrämjandets yrkesnormer
- 70Tillämpning av nationella yrkesnormer
- 70Nyckelpunkter
- 71KAPITEL 3 Mål, värderingar och etiska överväganden
- 72Klargör målen för hälsofrämjandet
- 76Ska man sikta på hörsamhet eller väl underbyggda val
- 77Analysera dina mål och värderingar: fem tillvägagångssätt
- 177Det medicinska tillvägagångssättet
- 277Beteendeförändring
- 378Utbildningsmetoden
- 478Den klientcentrerade metoden
- 579Samhällsförändring som metod
- 84Etiska dilemman
- 85Är det bara så att ojämlikheten ökar
- 86Hälsoarbetaren – ett lysande exempel
- 86Fakta, fluga eller färskvara
- 87Hälsa till vilket pris som helst
- 87Hälsoinformation ut i det blå
- 87Låta folk bestämma
- 88Hälsa till salu
- 88Individuell frihet eller samhällshälsa
- 89Att fatta etiska beslut
- 92Nyckelpunkter
- 93KAPITEL 4 Vem främjar hälsan
- 94Hälsofrämjandets aktörer och organ
- 94Internationella organ
- 94WHO
- 96Europeiska unionen
- 97Norden
- 97Andra internationella organ
- 99Folkhälsoaktörer i Sverige
- 99Regering och riksdag
- 100De statliga myndigheternas ansvar
- 102Landstingen och kommunerna
- 103Yrkesföreningar, frivilligorganisationer och påtryckningsgrupper
- 109Arenor för folkhälsoarbete
- 114Hälsofrämjandets yrkesgrupper
- 114Primärvårdens arbetslag
- 117Att utvecklas som hälsoarbetare
- 118Nyckelpunkter
- DEL II FRÅN TEORI TILL PRAKTIK
- 121KAPITEL 5 Planering och utvärdering av hälsofrämjande arbete
- 122Planeringsprocessen
- 124Planeringsramen
- 124Steg 1: Ange behov och prioriteringar
- 124Steg 2: Formulera mål och syften
- 130Steg 3: Bestäm bästa sättet att uppnå målen
- 134Steg 4: Finna resurserna
- 136Steg 5: Planera utvärderingsmetoder
- 143Steg 6: Gör upp en handlingsplan
- 144Steg 7: Genomförande
- 145Nyckelpunkter
- 147KAPITEL 6 Fastställa behov och prioriteringar för att främja hälsa
- 148Begreppet behov
- 1149Normativa behov – definierade av Experten
- 2149Upplevda behov
- 3149Uttryckta behov
- 4150Relativa behov
- 150Behov, efterfrågan och tillgång
- 151Fastställa behov av att främja hälsan
- 151Omfattningen
- 151Reaktiv eller proaktiv
- 152Att sätta brukarnas behov främst
- 155Finna och använda information
- 155Epidemiologiska data
- 157Livsstilsdata
- 157Socioekonomiska data
- 157Professionella perspektiv
- 158Allmänhetens perspektiv
- 159Lokala medier
- 159Bedöma behov av hälsofrämjande arbete
- 1159Vilken sorts behov är det
- 2160Vem har bestämt att det finns ett behov
- 3160På vilka grunder avgör man att det finns ett behov
- 4160Vilka är målen och de lämpliga sätten att bemöta behovet
- 164Ange prioriteringar för att främja hälsa
- 169Nyckelpunkter
- 171KAPITEL 7 Evidens- och forskningsbaserat hälsofrämjande arbete
- 172Nationella folkhälsostrategier
- 174Lokala strategier och initiativ för hälsa
- 175Evidensbaserat hälsofrämjande arbete
- 175Hur vet man vad som fungerar
- 177Publicerad forskning som underlag
- 177Litteratursökning
- 180Att göra sin egen undersökning i liten skala
- 182Väsentliga forskningsverktyg
- 186Forskningsrapporten
- 187Valuta för pengarna
- 187Alternativkostnader
- 188Kostnads-/nyttoanalys
- 188Kostnads-/effektivitetsanalys
- 188Revision
- 190Revision, forskning och utvärdering
- 191Hälsokonsekvensbedömning
- 192Nyckelpunkter
- 193KAPITEL 8 Personlig effektivitet
- 194Ledarskap inom hälsofrämjande arbete
- 195Hantera information
- 196Principer för effektiva informationssystem
- 196Skriva rapporter
- 196Steg 1: Definiera syftet
- 197Steg 2: Definiera läsarna
- 197Steg 3: Lägg upp strukturen
- 198Steg 4: Skriv rapporten
- 198Steg 5: Granska och revidera
- 198Steg 6: Slutkontroll
- 199Använda tiden effektivt
- 200Tidsregistrering och dagböcker för tidsanvändning
- 201Schemalägg arbetet
- 202Styra projektarbete
- 204Starta ett projekt för hälsofrämjande
- 204Detaljplanering
- 206Tillsyn över implementering
- 207Hantera förändring
- 207Implementera förändring
- 207Nyckelfaktorer för att förändra med framgång
- 210Skäl till motstånd mot förändring
- 211Metoder för att övervinna motstånd mot förändring
- 213Arbeta för kvalitet
- 213Kvalitetskriterier
- 214Förbättrad kvalitet
- 217Utveckla standarder för kvalitet
- 218Nyckelpunkter
- 219KAPITEL 9 Effektivt samarbete
- 220Kommunicera med kolleger
- 222Samordning och lagarbete
- 222Utse en samordnare
- 224Policies, procedurer och program
- 224Gemensam planering
- 225Delta i möten
- 226Effektivt kommittéarbete
- 226Tjänstemän
- 228Möteskultur
- 228Att förstå konflikter
- 229Arbeta i partnerskap med andra organisationer
- 231Faktorer för framgångsrikt arbete i partnerskap
- 232Tänkbara svårigheter med att arbeta i partnerskap
- 233Nyckelpunkter
- DEL III KOMPETENSUTVECKLING FÖR HÄLSOFRÄMJANDE
- 237KAPITEL 10 Kommunikationens grunder
- 238Sondera klientrelationerna
- 238Acceptera eller döma
- 239Autonomi eller beroende
- 240Partnerskap eller enkelriktad process
- 241Klienternas känslor – positiva eller negativa
- 241Självaktning, självförtroende och kommunikation
- 244Lyssna
- 246Förmå andra att prata
- 246Inbjud till att prata
- 246Visa uppmärksamhet
- 246Uppmuntra
- 246Omformulera
- 247Avspegla känslor
- 247Avspegla innebörder
- 247Sammanfattning
- 249Ställ frågor och få gensvar
- 249Typer av frågor
- 251Få gensvar
- 252Kommunikationshinder
- 1252Sociala och kulturella klyftor
- 2252Begränsad mottaglighet
- 3253Negativ inställning till hälsoarbetaren
- 4253Begränsad förståelse och minnesförmåga
- 5254Hälsoarbetaren betonar otillräckligt
- 6254Motstridiga budskap
- 255Övervinna språkhinder
- 257Ordlös kommunikation
- 257Kroppskontakt
- 257Närhet
- 257Orientering
- 258Nivå
- 258Hållning
- 258Fysisk anblick
- 258Ansiktsuttryck
- 258Hand- och huvudrörelser
- 259Blickens riktning och ögonkontakt
- 259Icke-verbala aspekter på tal
- 261Skriftlig kommunikation
- 263Nyckelpunkter
- 265KAPITEL 11 Hälsoarbetets kommunikationsredskap
- 266Vägledning för att välja och åstadkomma resurser för hälsoarbete
- 266Är det ändamålsenligt för att nå målen
- 266Är detta det mest ändamålsenliga redskapet
- 268Är det förenligt med dina värderingar och din inställning
- 268Är det relevant för dina klienter
- 268Är det rasistiskt eller sexistiskt
- 269Blir det förstått
- 269Är informationen tillförlitlig
- 269Innehåller det annonser
- 270Hälsoarbetets material: användningar, fördelar och begränsningar
- 270Framställa material till hälsofrämjande arbete
- 271Hur man får ut så mycket som möjligt av utställningsmaterial: affischer, planscher, utställningsskärmar och ställ
- 272Hur man får ut så mycket som möjligt av det skrivna: instruktionsblad och kort, broschyrer och häften
- 273Att skriva könsneutralt
- 274Presentera statistisk information
- 276Använda massmedier i hälsoarbetet
- 276Massmedierna som verktyg i hälsoarbetet
- 278Använd massmedierna till effektivt hälsoarbete
- 280Skapa tillfällen
- 280Arbeta med radio och television
- 284Arbeta med lokalpressen
- 289Använda Internet i hälsoarbetet
- 289Stöd åt evidensbaserat hälsoarbete
- 290Spridning av resurser och information till andra hälsoarbetare
- 290Bedömning av informationskvalitet på Internet
- 291Nyckelpunkter
- 293KAPITEL 12 Hälsoundervisning
- 294Grunderna för lärande om hälsa
- 295Underlätta lärandet om hälsa
- 297Planera undervisningspasset
- 297Arbeta från det kända till det okända
- 297Sikta på största möjliga medverkan
- 298Variera inlärningsmetoderna
- 299Utforma aktiviteter i hälsoundervisningen
- 300Se till att det är relevant
- 301Ange realistiska mål och syften
- 301Använd inlärningskontrakt
- 304Ordna ditt material
Information
- Författare:
- Angela Scriven
- Översättare:
- Anders Schærström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144073088
- Utgivningsår:
- 1994
- Revisionsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 3961-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 439