Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ewles & Simnett Hälsoarbete

Skickas följande arbetsdag

Hälsoarbete är en praktisk handbok som beskriver hälsoarbetets teori och praktik. Bokens första del utforskar begreppen hälsa och hälsofrämjande arbete, diskuterar värderingar och etiska överväganden samt identifierar organisationer och professioner som har en roll i det hälsofrämjande arbetet. Den andra delen behandlar teori och praktik utifrån behov och prioriteringar, evidensbaserat hälsoarbete samt planering och samarbete med andra. I den tredje och sista delen behandlas kompetensutveckli...

Hälsoarbete är en praktisk handbok som beskriver hälsoarbetets teori och praktik. Bokens första del utforskar begreppen hälsa och hälsofrämjande arbete, diskuterar värderingar och etiska överväganden samt identifierar organisationer och professioner som har en roll i det hälsofrämjande arbetet. Den andra delen behandlar teori och praktik utifrån behov och prioriteringar, evidensbaserat hälsoarbete samt planering och samarbete med andra. I den tredje och sista delen behandlas kompetensutveckling för hälsofrämjande genom kommunikation och undervisning samt stöd till förändring av levnadsvanor och arbete i lokala folkhälsoprojekt. Denna reviderade upplaga tar upp den senaste utvecklingen inom området. Liksom i tidigare svenska upplagor har informationen om hälsostrategier, omorganisationer och riktlinjer som rör brittiska förhållanden anpassats men också utvidgats till att inkludera information om svenska förhållanden. Hälsoarbete riktar sig till universitets- och högskolestuderande inom vårdvetenskap, medicin, folkhälsovetenskap och andra närliggande utbildningar samt till dem som arbetar med hälsofrågor för individer och grupper i kommuner och landsting med flera. Texten är en översättning av originaltextens 6:e upplaga och är sakgranskad av Nina Buer, med. dr och verksam som universitetslektor i vårdvetenskap vid Örebro universitet.

      • 15
        Förord till den tredje svenska upplagan
  • DEL I TANKAR OM HÄLSA OCH HÄLSOFRÄMJANDE ARBETE
      • 19
        KAPITEL 1 Vad är hälsa
        • 20
          Vad innebär det för dig att vara frisk
        • 22
          Hälsans innebörd
        • 22
          Hur ser folk i allmänhet på hälsa
        • 23
          Professionella hälsobegrepp
        • 32
          Vad påverkar hälsan
        • 33
          Hälsan och läkarvetenskapen
        • 34
          Hälsans bestämningsfaktorer i vidare mening
        • 36
          Hälsans förbättring – en historisk överblick
        • 40
          Svensk folkhälsopolitik i dag
        • 40
          Nationella hälsofrämjande initiativ
        • 41
          De svenska folkhälsomålen
        • 44
          Var står vi nu
        • 45
          Nyckelpunkter
      • 47
        KAPITEL 2 Vad är hälsofrämjande arbete
        • 48
          Hur definieras hälsofrämjande arbete
        • 48
          Hälsovinst, hälsoförbättring och hälsoutveckling
        • 49
          Hälsoundervisning, hälsofrämjande och social marknadsföring
        • 50
          Folkhälsa i flervetenskapligt perspektiv
        • 52
          Delaktighet i folkhälsoarbetet
        • 52
          Hälsofrämjandets räckvidd
        • 54
          Tjänster vid sjukdom och funktionshinder
        • 55
          Positiva hälsoinsatser
        • 57
          Social marknadsföring
        • 58
          Förebyggande hälso- och sjukvård
        • 59
          Insatser i lokalsamhället
        • 59
          Organisationsutveckling
        • 59
          Hälsofrämjande politik
        • 60
          Miljöhygieniska åtgärder
        • 60
          Ekonomiska åtgärder och föreskrifter
        • 60
          En mall för hälsofrämjande verksamhet
        • 61
          Breda kompetensområden som är viktiga för praktiskt hälsofrämjande
        • 62
          Styrning, planering och utvärdering
        • 62
          Kommunikation och undervisning
        • 62
          Marknadsföring och publicering
        • 63
          Stimulera, utveckla nätverk och arbeta i partnerskap
        • 63
          Påverka principer och praktik
        • 64
          Hälsofrämjandets yrkesnormer
        • 70
          Tillämpning av nationella yrkesnormer
        • 70
          Nyckelpunkter
      • 71
        KAPITEL 3 Mål, värderingar och etiska överväganden
        • 72
          Klargör målen för hälsofrämjandet
        • 76
          Ska man sikta på hörsamhet eller väl underbyggda val
        • 77
          Analysera dina mål och värderingar: fem tillvägagångssätt
        • 1
          77
          Det medicinska tillvägagångssättet
        • 2
          77
          Beteendeförändring
        • 3
          78
          Utbildningsmetoden
        • 4
          78
          Den klientcentrerade metoden
        • 5
          79
          Samhällsförändring som metod
        • 84
          Etiska dilemman
        • 85
          Är det bara så att ojämlikheten ökar
        • 86
          Hälsoarbetaren – ett lysande exempel
        • 86
          Fakta, fluga eller färskvara
        • 87
          Hälsa till vilket pris som helst
        • 87
          Hälsoinformation ut i det blå
        • 87
          Låta folk bestämma
        • 88
          Hälsa till salu
        • 88
          Individuell frihet eller samhällshälsa
        • 89
          Att fatta etiska beslut
        • 92
          Nyckelpunkter
      • 93
        KAPITEL 4 Vem främjar hälsan
        • 94
          Hälsofrämjandets aktörer och organ
        • 94
          Internationella organ
        • 94
          WHO
        • 96
          Europeiska unionen
        • 97
          Norden
        • 97
          Andra internationella organ
        • 99
          Folkhälsoaktörer i Sverige
        • 99
          Regering och riksdag
        • 100
          De statliga myndigheternas ansvar
        • 102
          Landstingen och kommunerna
        • 103
          Yrkesföreningar, frivilligorganisationer och påtryckningsgrupper
        • 109
          Arenor för folkhälsoarbete
        • 114
          Hälsofrämjandets yrkesgrupper
        • 114
          Primärvårdens arbetslag
        • 117
          Att utvecklas som hälsoarbetare
        • 118
          Nyckelpunkter
  • DEL II FRÅN TEORI TILL PRAKTIK
      • 121
        KAPITEL 5 Planering och utvärdering av hälsofrämjande arbete
        • 122
          Planeringsprocessen
        • 124
          Planeringsramen
        • 124
          Steg 1: Ange behov och prioriteringar
        • 124
          Steg 2: Formulera mål och syften
        • 130
          Steg 3: Bestäm bästa sättet att uppnå målen
        • 134
          Steg 4: Finna resurserna
        • 136
          Steg 5: Planera utvärderingsmetoder
        • 143
          Steg 6: Gör upp en handlingsplan
        • 144
          Steg 7: Genomförande
        • 145
          Nyckelpunkter
      • 147
        KAPITEL 6 Fastställa behov och prioriteringar för att främja hälsa
        • 148
          Begreppet behov
        • 1
          149
          Normativa behov – definierade av Experten
        • 2
          149
          Upplevda behov
        • 3
          149
          Uttryckta behov
        • 4
          150
          Relativa behov
        • 150
          Behov, efterfrågan och tillgång
        • 151
          Fastställa behov av att främja hälsan
        • 151
          Omfattningen
        • 151
          Reaktiv eller proaktiv
        • 152
          Att sätta brukarnas behov främst
        • 155
          Finna och använda information
        • 155
          Epidemiologiska data
        • 157
          Livsstilsdata
        • 157
          Socioekonomiska data
        • 157
          Professionella perspektiv
        • 158
          Allmänhetens perspektiv
        • 159
          Lokala medier
        • 159
          Bedöma behov av hälsofrämjande arbete
        • 1
          159
          Vilken sorts behov är det
        • 2
          160
          Vem har bestämt att det finns ett behov
        • 3
          160
          På vilka grunder avgör man att det finns ett behov
        • 4
          160
          Vilka är målen och de lämpliga sätten att bemöta behovet
        • 164
          Ange prioriteringar för att främja hälsa
        • 169
          Nyckelpunkter
      • 171
        KAPITEL 7 Evidens- och forskningsbaserat hälsofrämjande arbete
        • 172
          Nationella folkhälsostrategier
        • 174
          Lokala strategier och initiativ för hälsa
        • 175
          Evidensbaserat hälsofrämjande arbete
        • 175
          Hur vet man vad som fungerar
        • 177
          Publicerad forskning som underlag
    • 177
      Litteratursökning
        • 180
          Att göra sin egen undersökning i liten skala
        • 182
          Väsentliga forskningsverktyg
        • 186
          Forskningsrapporten
        • 187
          Valuta för pengarna
        • 187
          Alternativkostnader
        • 188
          Kostnads-/nyttoanalys
        • 188
          Kostnads-/effektivitetsanalys
        • 188
          Revision
        • 190
          Revision, forskning och utvärdering
        • 191
          Hälsokonsekvensbedömning
        • 192
          Nyckelpunkter
      • 193
        KAPITEL 8 Personlig effektivitet
        • 194
          Ledarskap inom hälsofrämjande arbete
        • 195
          Hantera information
        • 196
          Principer för effektiva informationssystem
        • 196
          Skriva rapporter
        • 196
          Steg 1: Definiera syftet
        • 197
          Steg 2: Definiera läsarna
        • 197
          Steg 3: Lägg upp strukturen
        • 198
          Steg 4: Skriv rapporten
        • 198
          Steg 5: Granska och revidera
        • 198
          Steg 6: Slutkontroll
        • 199
          Använda tiden effektivt
        • 200
          Tidsregistrering och dagböcker för tidsanvändning
        • 201
          Schemalägg arbetet
        • 202
          Styra projektarbete
        • 204
          Starta ett projekt för hälsofrämjande
        • 204
          Detaljplanering
        • 206
          Tillsyn över implementering
        • 207
          Hantera förändring
        • 207
          Implementera förändring
        • 207
          Nyckelfaktorer för att förändra med framgång
        • 210
          Skäl till motstånd mot förändring
        • 211
          Metoder för att övervinna motstånd mot förändring
        • 213
          Arbeta för kvalitet
        • 213
          Kvalitetskriterier
        • 214
          Förbättrad kvalitet
        • 217
          Utveckla standarder för kvalitet
        • 218
          Nyckelpunkter
      • 219
        KAPITEL 9 Effektivt samarbete
        • 220
          Kommunicera med kolleger
        • 222
          Samordning och lagarbete
        • 222
          Utse en samordnare
        • 224
          Policies, procedurer och program
        • 224
          Gemensam planering
        • 225
          Delta i möten
        • 226
          Effektivt kommittéarbete
        • 226
          Tjänstemän
        • 228
          Möteskultur
        • 228
          Att förstå konflikter
        • 229
          Arbeta i partnerskap med andra organisationer
        • 231
          Faktorer för framgångsrikt arbete i partnerskap
        • 232
          Tänkbara svårigheter med att arbeta i partnerskap
        • 233
          Nyckelpunkter
  • DEL III KOMPETENSUTVECKLING FÖR HÄLSOFRÄMJANDE
      • 237
        KAPITEL 10 Kommunikationens grunder
        • 238
          Sondera klientrelationerna
        • 238
          Acceptera eller döma
        • 239
          Autonomi eller beroende
        • 240
          Partnerskap eller enkelriktad process
        • 241
          Klienternas känslor – positiva eller negativa
        • 241
          Självaktning, självförtroende och kommunikation
        • 244
          Lyssna
        • 246
          Förmå andra att prata
        • 246
          Inbjud till att prata
        • 246
          Visa uppmärksamhet
        • 246
          Uppmuntra
        • 246
          Omformulera
        • 247
          Avspegla känslor
        • 247
          Avspegla innebörder
        • 247
          Sammanfattning
        • 249
          Ställ frågor och få gensvar
        • 249
          Typer av frågor
        • 251
          Få gensvar
        • 252
          Kommunikationshinder
        • 1
          252
          Sociala och kulturella klyftor
        • 2
          252
          Begränsad mottaglighet
        • 3
          253
          Negativ inställning till hälsoarbetaren
        • 4
          253
          Begränsad förståelse och minnesförmåga
        • 5
          254
          Hälsoarbetaren betonar otillräckligt
        • 6
          254
          Motstridiga budskap
        • 255
          Övervinna språkhinder
        • 257
          Ordlös kommunikation
        • 257
          Kroppskontakt
        • 257
          Närhet
        • 257
          Orientering
        • 258
          Nivå
        • 258
          Hållning
        • 258
          Fysisk anblick
        • 258
          Ansiktsuttryck
        • 258
          Hand- och huvudrörelser
        • 259
          Blickens riktning och ögonkontakt
        • 259
          Icke-verbala aspekter på tal
        • 261
          Skriftlig kommunikation
        • 263
          Nyckelpunkter
      • 265
        KAPITEL 11 Hälsoarbetets kommunikationsredskap
        • 266
          Vägledning för att välja och åstadkomma resurser för hälsoarbete
        • 266
          Är det ändamålsenligt för att nå målen
        • 266
          Är detta det mest ändamålsenliga redskapet
      • 268
        Är det förenligt med dina värderingar och din inställning
        • 268
          Är det relevant för dina klienter
        • 268
          Är det rasistiskt eller sexistiskt
        • 269
          Blir det förstått
        • 269
          Är informationen tillförlitlig
        • 269
          Innehåller det annonser
        • 270
          Hälsoarbetets material: användningar, fördelar och begränsningar
        • 270
          Framställa material till hälsofrämjande arbete
        • 271
          Hur man får ut så mycket som möjligt av utställningsmaterial: affischer, planscher, utställningsskärmar och ställ
        • 272
          Hur man får ut så mycket som möjligt av det skrivna: instruktionsblad och kort, broschyrer och häften
        • 273
          Att skriva könsneutralt
        • 274
          Presentera statistisk information
        • 276
          Använda massmedier i hälsoarbetet
        • 276
          Massmedierna som verktyg i hälsoarbetet
        • 278
          Använd massmedierna till effektivt hälsoarbete
        • 280
          Skapa tillfällen
        • 280
          Arbeta med radio och television
        • 284
          Arbeta med lokalpressen
        • 289
          Använda Internet i hälsoarbetet
        • 289
          Stöd åt evidensbaserat hälsoarbete
        • 290
          Spridning av resurser och information till andra hälsoarbetare
        • 290
          Bedömning av informationskvalitet på Internet
        • 291
          Nyckelpunkter
      • 293
        KAPITEL 12 Hälsoundervisning
        • 294
          Grunderna för lärande om hälsa
        • 295
          Underlätta lärandet om hälsa
        • 297
          Planera undervisningspasset
        • 297
          Arbeta från det kända till det okända
        • 297
          Sikta på största möjliga medverkan
        • 298
          Variera inlärningsmetoderna
        • 299
          Utforma aktiviteter i hälsoundervisningen
        • 300
          Se till att det är relevant
        • 301
          Ange realistiska mål och syften
        • 301
          Använd inlärningskontrakt
        • 304
          Ordna ditt material

Information

Författare:
Angela Scriven
Översättare:
Anders Schærström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144073088
Utgivningsår:
1994
Revisionsår:
2013
Artikelnummer:
3961-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
439

Författare

Angela Scriven

Angela Scriven är fil. mag. i pedagogik med mångårig erfarenhet av området folkhälsa och expertrådgivare i hälsofrämjande arbete inom brittiska och...

 ;