Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Nycklar till kunskap
- 7Förord
- 11Författarpresentation
- 13KAPITEL 1 Kunskap, lärande och lärarroll
- Från traditionell till utvecklingsinriktad pedagogik
- 16Synen på kunskap
- 17Teori och praktik
- 20Tyst kunskap
- 22Kunskap, lärande och undervisningsprocess
- 23Anpassningsinriktat kontra utvecklingsinriktat lärande
- 24Avsiktligt kontra oavsiktligt lärande
- 26Ytinlärnings- och djupinlärningsstrategier
- 31Undervisningsprocessen i ett tidsperspektiv
- 32Innan utbildningen startar
- 34Starten
- 37Den huvudsakliga undervisningstiden
- 38Tiden efter kursens slut
- 39En annorlunda lärarroll
- 40Auktoritet
- 41Struktur
- 42Vuxenlärande
- 43Lärare och studerande i samverkan
- 46Mot en mer utvecklingsinriktad pedagogik
- 47Ett genusperspektiv
- 48En tankemodell och bokens uppläggning
- 51KAPITEL 2 Viljan att lära
- Om motivationens betydelse
- 56Skapa positiva attityder
- 59Delaktighet i mål och undervisningsuppläggning
- 66Ett tryggt inlärningsklimat
- 70Stimulans
- 73Utmaning
- 76Möjlighet till egenkontroll
- 78Utveckla arbetsmetoder i samverkan
- 81Kompetensökning
- 85KAPITEL 3 Önskan att förstå
- Om integration av praktik och teori
- 85Teori och praktik
- 89Att förena teori och praktik – exempel på utbildningar
- 90Exempel 1: Vidareutbildning i missbrukarvård
- 117Sammanfattande kommentarer
- 118Bra diskussionsklimat
- 123KAPITEL 4 Utmaningen att handla
- Om erfarenhetsbaserat lärande och praktiskt användbar kunskap
- 124Från kunskap till handling, ett individperspektiv
- Från kunskap till handling
- 126ett undervisningsperspektiv
- 126Att lära genom att göra
- 131Dialog och jämlika relationer
- 138Deltagarnas ansvarstagande
- 140En parallell pedagogisk jämförelse
- 141Kan utbildning förändra något i arbetslivet
- 143Några försök till integration och samverkan
- 145Sammanfattande kommentarer
- 147KAPITEL 5 Glädjen i att kunna
- Om att examinera för förståelse
- 150Examination som inlärningstillfälle
- 154Utvärderingars tillförlitlighet
- 155Att lära genom att bedöma
- 155Vem examinerar
- 157Självvärderingar
- 159Att examinera tillämpning av kunskaper
- Att examinera integrationsförmåga
- 167och presentationsfärdigheter
- 171Att utvärdera social kompetens
- 174Att utvärdera etiska aspekter
- 176Sammanfattande kommentarer
- 178Åter till modellen – om glädjen i att kunna
- 181KAPITEL 6 Att våga ifrågasätta ordningen
- 183Normkritisk pedagogik
- 188Vem tillhör normen
- 189Genomgång av checklista
- 190Del 1 Normkritiskt perspektiv – innehållet i din undervisning
- 192Del 2 Normkritisk pedagogik – formen för undervisningen
- 199Genomförande
- 201KAPITEL 7 Strävan att förändra
- Om villkor och möjligheter för pedagogiskt utvecklingsarbete
- 204Att förändra som enskild lärare
- 205Att förändra bland en mindre grupp lärare
- 206Att ta sin utgångspunkt i utvärderingar
- 209Att ta sin utgångspunkt i en pedagogisk teori
- 210Att förändra i samarbete med de studerande
- 213Att förändra i den större organisationen
- 213Pedagogisk förnyelseprocess
- 216Kognitivt lärlingskap
- 218Vilka lärdomar gjordes under förändringsprocessen
- 222Att förändra mellan organisationer
- 226Att förändra hela organisationen, en systemsyn
- 233Referenser
- 247Tidskrifter som berör vuxenutbildning
- 251Sakregister
Information
- Redaktörer:
- Anna Hedin Lennart Svensson
- Författare:
- Karin Bengtsson Håkan Jenner Lina Nilsson Anita Rissler Peter Ström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144072883
- Utgivningsår:
- 1997
- Revisionsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 6478-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 256