Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Nycklar till kunskap

Om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Skickas följande arbetsdag

Denna bok presenterar fyra viktiga nycklar till kunskap: att vilja, förstå, kunna och handla. Författarna ger därmed en enkel pedagogisk modell som visar varför lärande stimuleras av problemorienterade lärsituationer. Syftet med utbildning är då att ge deltagarna redskap och metoder för att själva producera kunskap. Att lära sig att lära blir viktigt.I boken finns en mängd exempel på hur man kan arbeta med olika typer av problemorienterat lärande och är tänkta att inspirera läsaren att utveck...

Denna bok presenterar fyra viktiga nycklar till kunskap: att vilja, förstå, kunna och handla. Författarna ger därmed en enkel pedagogisk modell som visar varför lärande stimuleras av problemorienterade lärsituationer. Syftet med utbildning är då att ge deltagarna redskap och metoder för att själva producera kunskap. Att lära sig att lära blir viktigt.I boken finns en mängd exempel på hur man kan arbeta med olika typer av problemorienterat lärande och är tänkta att inspirera läsaren att utveckla uppgifter som är anpassade efter ämnet och de studerande.I denna andra omarbetade upplaga har författarna särskilt uppmärksammat genusperspektiv och nya exempel har lagts till. Boken är i första hand avsedd för blivande och verksamma lärare och handledare av vuxna.

    • 7
      Förord
    • 11
      Författarpresentation
    • 13
      KAPITEL 1 Kunskap, lärande och lärarroll
        • Från traditionell till utvecklingsinriktad pedagogik
        • 16
          Synen på kunskap
        • 17
          Teori och praktik
        • 20
          Tyst kunskap
        • 22
          Kunskap, lärande och undervisningsprocess
        • 23
          Anpassningsinriktat kontra utvecklingsinriktat lärande
        • 24
          Avsiktligt kontra oavsiktligt lärande
        • 26
          Ytinlärnings- och djupinlärningsstrategier
        • 31
          Undervisningsprocessen i ett tidsperspektiv
        • 32
          Innan utbildningen startar
        • 34
          Starten
        • 37
          Den huvudsakliga undervisningstiden
        • 38
          Tiden efter kursens slut
        • 39
          En annorlunda lärarroll
        • 40
          Auktoritet
        • 41
          Struktur
        • 42
          Vuxenlärande
        • 43
          Lärare och studerande i samverkan
        • 46
          Mot en mer utvecklingsinriktad pedagogik
        • 47
          Ett genusperspektiv
        • 48
          En tankemodell och bokens uppläggning
    • 51
      KAPITEL 2 Viljan att lära
        • Om motivationens betydelse
        • 56
          Skapa positiva attityder
        • 59
          Delaktighet i mål och undervisningsuppläggning
        • 66
          Ett tryggt inlärningsklimat
        • 70
          Stimulans
        • 73
          Utmaning
        • 76
          Möjlighet till egenkontroll
        • 78
          Utveckla arbetsmetoder i samverkan
        • 81
          Kompetensökning
    • 85
      KAPITEL 3 Önskan att förstå
        • Om integration av praktik och teori
        • 85
          Teori och praktik
        • 89
          Att förena teori och praktik – exempel på utbildningar
        • 90
          Exempel 1: Vidareutbildning i missbrukarvård
        • 117
          Sammanfattande kommentarer
        • 118
          Bra diskussionsklimat
    • 123
      KAPITEL 4 Utmaningen att handla
        • Om erfarenhetsbaserat lärande och praktiskt användbar kunskap
        • 124
          Från kunskap till handling, ett individperspektiv
        • Från kunskap till handling
        • 126
          ett undervisningsperspektiv
        • 126
          Att lära genom att göra
        • 131
          Dialog och jämlika relationer
        • 138
          Deltagarnas ansvarstagande
        • 140
          En parallell pedagogisk jämförelse
        • 141
          Kan utbildning förändra något i arbetslivet
        • 143
          Några försök till integration och samverkan
        • 145
          Sammanfattande kommentarer
    • 147
      KAPITEL 5 Glädjen i att kunna
        • Om att examinera för förståelse
        • 150
          Examination som inlärningstillfälle
        • 154
          Utvärderingars tillförlitlighet
        • 155
          Att lära genom att bedöma
        • 155
          Vem examinerar
        • 157
          Självvärderingar
        • 159
          Att examinera tillämpning av kunskaper
        • Att examinera integrationsförmåga
        • 167
          och presentationsfärdigheter
        • 171
          Att utvärdera social kompetens
        • 174
          Att utvärdera etiska aspekter
        • 176
          Sammanfattande kommentarer
        • 178
          Åter till modellen – om glädjen i att kunna
    • 181
      KAPITEL 6 Att våga ifrågasätta ordningen
        • 183
          Normkritisk pedagogik
        • 188
          Vem tillhör normen
        • 189
          Genomgång av checklista
        • 190
          Del 1 Normkritiskt perspektiv – innehållet i din undervisning
        • 192
          Del 2 Normkritisk pedagogik – formen för undervisningen
        • 199
          Genomförande
    • 201
      KAPITEL 7 Strävan att förändra
        • Om villkor och möjligheter för pedagogiskt utvecklingsarbete
        • 204
          Att förändra som enskild lärare
        • 205
          Att förändra bland en mindre grupp lärare
        • 206
          Att ta sin utgångspunkt i utvärderingar
        • 209
          Att ta sin utgångspunkt i en pedagogisk teori
        • 210
          Att förändra i samarbete med de studerande
        • 213
          Att förändra i den större organisationen
        • 213
          Pedagogisk förnyelseprocess
        • 216
          Kognitivt lärlingskap
        • 218
          Vilka lärdomar gjordes under förändringsprocessen
        • 222
          Att förändra mellan organisationer
        • 226
          Att förändra hela organisationen, en systemsyn
    • 233
      Referenser
    • 247
      Tidskrifter som berör vuxenutbildning
    • 251
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Anna Hedin Lennart Svensson
Författare:
Karin Bengtsson Håkan Jenner Lina Nilsson Anita Rissler Peter Ström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144072883
Utgivningsår:
1997
Revisionsår:
2011
Artikelnummer:
6478-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
256

Författare

Anna Hedin

Anna Hedin är psykolog och filosofie doktor i pedagogik. Hon har många års erfarenhet av forskning och undervisning.

Lennart Svensson

Lennart Svensson är professor i sociologi vid Linköpings universitet och en av forskningsledarna vid HELIX VINN, som är ett Centre of Excellence. H...

Karin Bengtsson

Karin Bengtsson är fil.kand. i genusvetenskap och jämställdhetskonsult inriktad på frågor om jämställt bemötande och normkritik. Hon har senast arb...

Håkan Jenner

Håkan Jenner är leg psykolog och fil dr i pedagogik och arbetar med forsknings- och utvecklingsfrågor på socialstyrelsens byrå för socialt behandli...

Lina Nilsson

Lina Nilsson är beteendevetare med en fil. kandidatexamen i genusvetenskap. Hon har arbetat som handläggare för Program för Hållbar Jämställdhet, S...

Anita Rissler

Anita Rissler är fil.lic. i psykologi och har verkat som lektor vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet, där hon har ansvarat för ar...

Peter Ström

Peter Ström var fil.dr i pedagogik, knuten till Pedagogiska institutionen i Lund och Högskolan i Malmö. Han bedrev under en tioårsperiod forskning ...

 ;