Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Tid för skrivutveckling

- vid läs- och skrivsvårigheter
Skickas följande arbetsdag

Tid för skrivutveckling

- vid läs- och skrivsvårigheter

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Många lärare uttrycker att de behöver mer tid för sina elever och studenter i lärandesituationen. Lärares kunskap om läs- och skrivutveckling och avsaknaden av tid påverkar möjligheten att utveckla en god skrivförmåga hos individen som i sin tur gör det möjligt att leva ett gott liv. Det kan innebära att vara en del av samhället, att kunna uttrycka sina tankar i skrift och att kunna kommunicera med sin omgivning på ett tillfredsställande sätt. Individer i läs- och skrivsvårigheter behöver tid...

Många lärare uttrycker att de behöver mer tid för sina elever och studenter i lärandesituationen. Lärares kunskap om läs- och skrivutveckling och avsaknaden av tid påverkar möjligheten att utveckla en god skrivförmåga hos individen som i sin tur gör det möjligt att leva ett gott liv. Det kan innebära att vara en del av samhället, att kunna uttrycka sina tankar i skrift och att kunna kommunicera med sin omgivning på ett tillfredsställande sätt. Individer i läs- och skrivsvårigheter behöver tid för att utveckla sin skrivförmåga genom att lärare får tid till att möta sina elever eller studenters behov av stöttning. Ulrika Örtenberg har i många år mött individer på olika stadier i sin skrivutveckling, inom såväl grundskola och gymnasium som på folkhögskola och universitet. Författaren har även en bakgrund som språk-, läs- och skrivutvecklare på huvudmannanivå och har utformat en handlingsplan för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Hon undervisar på lärarprogrammen och är också föreståndare för Språkcentrum på universitetet, som arbetar förebyggande med att utveckla studenters läs- och skrivförmåga. Språkcentrum möter också de behov av kompetensutveckling inom läs- och skrivsvårigheter som verksamma lärare efterfrågar. Boken riktar sig till både blivande och erfarna lärare i grundskolan, gymnasiet och på universitet och högskola som vill få redskap till att utveckla och stötta elevers och studenters skriftliga förmåga.

Innehåll

Förord 7

1 Skrivutveckling vid läs- och skrivsvårigheter  11

Språk, tanke och identitet 19

Vad är läsning? 21

Vad är skrivande? 26

2 Vad är dyslexi? 31

Definitioner 32

Kategorier i ”the simple view of reading” 35

Språklig sårbarhet i relation till arv och miljö 36

Undantagsbestämmelsen 38

Tidig identifiering av barn i riskzon 42

3 Behov av tester 49

Handlingsplan eller språkpolicy 53

Kartläggning av läs- och skrivförmåga 56

Förslag på tester 59

Alternativa verktyg i lärandet 61

4 Läs- och skrivundervisning 67

Framgångsfaktorer 73

Inkluderande undervisning 77

Språk- och kunskapsutveckling  78

Checklista för språkutvecklande arbete 80

5 Språkutveckling i ett vuxenperspektiv 83

Samtalets betydelse 87

Talspråk blir skriven text 88

Akademiskt skrivande 93

Läskompetens i akademiskt skrivande 96

Olika texttypers och begrepps utmaningar 100

6 Språkhandledning  103

Att starta i texten 103

Att skapa struktur 106

Textmedvetenhet 111

Undervisning av språkliga mönster 116

En början, en mittendel och ett slut 118

Utformande av uppgifter – instruktioners betydelse 121

Stöd för minnet – att utveckla strategier 125

Språkverkstad för studenter 128

7 Inte bara läs- och skrivsvårigheter 133

Läs- och skrivsvårigheter tillsammans med NPF 133

Läs- och skrivsvårigheter och tvåspråkighet 137

Bedömning och examination 142

Bemötande och tillgänglighet 147

Tid för skrivutveckling 152

Litteratur 157

Tack! 163

Sakregister 165

Information

Författare:
Ulrika Örtenberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144131405
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40316-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
168

Författare

Ulrika Örtenberg

Ulrika Örtenberg är gymnasielärare och special­pedagog med inriktning på läs- och skrivsvårigheter samt universitetsadjunkt i svenska språket vid L...

 ;

Många lärare uttrycker att de behöver mer tid för sina elever och studenter i lärandesituationen. Lärares kunskap om läs- och skrivutveckling och avsaknaden av tid påverkar möjligheten att utveckla en god skrivförmåga hos individen som i sin tur gör det möjligt att leva ett gott liv. Det kan innebära att vara en del av samhället, att kunna uttrycka sina tankar i skrift och att kunna kommunicera med sin omgivning på ett tillfredsställande sätt. Individer i läs- och skrivsvårigheter behöver tid...

Många lärare uttrycker att de behöver mer tid för sina elever och studenter i lärandesituationen. Lärares kunskap om läs- och skrivutveckling och avsaknaden av tid påverkar möjligheten att utveckla en god skrivförmåga hos individen som i sin tur gör det möjligt att leva ett gott liv. Det kan innebära att vara en del av samhället, att kunna uttrycka sina tankar i skrift och att kunna kommunicera med sin omgivning på ett tillfredsställande sätt. Individer i läs- och skrivsvårigheter behöver tid för att utveckla sin skrivförmåga genom att lärare får tid till att möta sina elever eller studenters behov av stöttning. Ulrika Örtenberg har i många år mött individer på olika stadier i sin skrivutveckling, inom såväl grundskola och gymnasium som på folkhögskola och universitet. Författaren har även en bakgrund som språk-, läs- och skrivutvecklare på huvudmannanivå och har utformat en handlingsplan för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Hon undervisar på lärarprogrammen och är också föreståndare för Språkcentrum på universitetet, som arbetar förebyggande med att utveckla studenters läs- och skrivförmåga. Språkcentrum möter också de behov av kompetensutveckling inom läs- och skrivsvårigheter som verksamma lärare efterfrågar. Boken riktar sig till både blivande och erfarna lärare i grundskolan, gymnasiet och på universitet och högskola som vill få redskap till att utveckla och stötta elevers och studenters skriftliga förmåga.

Information

Författare:
Ulrika Örtenberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172767
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40316-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ulrika Örtenberg

Ulrika Örtenberg är gymnasielärare och special­pedagog med inriktning på läs- och skrivsvårigheter samt universitetsadjunkt i svenska språket vid L...

 ;