Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Perspektiv på en skola för alla

Skickas följande arbetsdag

Frågan om en skola för alla eller inkluderande undervisning väcker många känslor och tankar. Vad betyder egentligen en skola för alla och hur förhåller vi oss till den? Är inklusion bara ett politiskt, socialt och ideologiskt mål eller betyder det någonting mer? I denna reviderade upplaga presenterar författarna nya forskningsrön om inkludering. Som ett första steg mot en skola för alla måste vi sluta tala om normalitet och avvikelse och istället lyfta fram variation och olikheter som någonti...

Frågan om en skola för alla eller inkluderande undervisning väcker många känslor och tankar. Vad betyder egentligen en skola för alla och hur förhåller vi oss till den? Är inklusion bara ett politiskt, socialt och ideologiskt mål eller betyder det någonting mer? I denna reviderade upplaga presenterar författarna nya forskningsrön om inkludering. Som ett första steg mot en skola för alla måste vi sluta tala om normalitet och avvikelse och istället lyfta fram variation och olikheter som någonting positivt och värdefullt. Skolan måste vara flexibel och arbeta utifrån ett sociokulturellt perspektiv med eleverna i centrum. Från föräldrar framförs också ofta att de vill att deras barn ska gå i en inkluderande skola för att möjliggöra optimal utveckling. Speciallärarutbildningen har återinförts för att ge ett bättre stöd till de elever som har behov av särskilt stöd och den löper idag parallellt med specialpedagogutbildningen som har fokus på att ge stöd till lärare. Detta är en verklighet som lärarutbildningen måste förbereda blivande lärare i alla skolformer för. Boken vänder sig till studenter på lärarutbildningens samtliga program samt verksamma lärare på fältet som behöver kunskap om inkludering som möjlighet för alla elevers kunskapsutveckling.

    • 7
      Förord
        • 10
          Bokens struktur
    • 13
      kapitel 1 Inledning
        • 13
          Olika traditioner och synsätt
        • 15
          Härskande ideologier ur historiskt perspektiv
        • 22
          Barns villkor i förändringstider
    • 29
      kapitel 2 Teoretiska utgångspunkter
        • 29
          En utvecklingsekologisk teori
        • 32
          Bourdieus sociologi och begreppet ”habitus
        • 33
          Habitus
        • 34
          Hur ser vi på världen
        • 37
          Postmodernismen
    • 43
      kapitel 3 Specialundervisningens framväxt
        • 46
          Behov av att testa och differentiera elever
        • 51
          Demokrati och jämlikhet
        • 54
          Rätt till skola för alla
        • 56
          Erfarenheter från Psykiska Barn- och Ungdomsvårdsmottagningar (PBU
    • 61
      kapitel 4 Lagstiftning och skolplikt för alla barn
        • 63
          Avlösarservice i hemmet – ett exempel på familjestöd enligt LSS
        • 69
          Elever med särskilda behov – eller elever i behov av särskilt stöd
        • 73
          Att växa upp på institution
        • 76
          Särskolan – en skola för barn och ungdomar med utvecklingsstörning
    • 81
      kapitel 5 Integrering och normalisering
        • 89
          Integrationsutredningen
        • 92
          Summering av Integrationsutredningens slutbetänkande
        • 93
          Barn med grava synskador
        • 93
          Barn med grava rörelsehinder
        • 94
          Barn med grava hörselskador och barn som är döva
    • 97
      kapitel 6 Specialpedagogik – vad är det
        • 100
          Definition av specialpedagogik
        • 103
          Normalitet, olikhet och avvikelse
        • 105
          WHO:s klassificeringssystem
    • 107
      kapitel 7 Styrdokument
        • 108
          Deklarationen om de mänskliga rättigheterna (1948
        • 109
          Konventionen om barnets rättigheter (1989
        • 113
          De fyra huvudprinciperna
        • 117
          FN:s Standardregler (1993
        • 122
          Salamancadeklarationen (1994
        • 125
          Prioriterade områden i Salamancadeklarationen
        • 127
          Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar (2008
        • 128
          FUNKIS – Funktionshindrade elever i skolan (SOU 1998:66
        • 130
          Nationella styrdokument
    • 133
      kapitel 8 Integrering i förskola/skola
        • 142
          Intervjuer med tre ungdomar
    • 147
      kapitel 9 En skola för alla
    • 155
      kapitel 10 Våra reflektioner kring en skola för alla
        • 159
          Lika men ändå olika
        • 160
          Specialpedagogik i (för)skolan
        • 162
          Konventioner, deklarationer och regler
        • 163
          En skola för alla – vision eller utopi
    • 165
      Referenser

Information

Författare:
Peg Lindstrand Jane Brodin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144056838
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2009
Artikelnummer:
31500-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
176

Författare

Peg Lindstrand

Peg Lindstrand arbetade tidigare som docent i barn- och ungdomsvetenskap och som lektor och forskare vid Stockholms universitet. Fokus i hennes for...

Jane Brodin

Jane Brodin är professor emerita i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och har mångårig erfarenhet av forskning och utbildning in...

 ;