Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Perspektiv på en skola för alla
- 7Förord
- 10Bokens struktur
- 13kapitel 1 Inledning
- 13Olika traditioner och synsätt
- 15Härskande ideologier ur historiskt perspektiv
- 22Barns villkor i förändringstider
- 29kapitel 2 Teoretiska utgångspunkter
- 29En utvecklingsekologisk teori
- 32Bourdieus sociologi och begreppet ”habitus
- 33Habitus
- 34Hur ser vi på världen
- 37Postmodernismen
- 43kapitel 3 Specialundervisningens framväxt
- 46Behov av att testa och differentiera elever
- 51Demokrati och jämlikhet
- 54Rätt till skola för alla
- 56Erfarenheter från Psykiska Barn- och Ungdomsvårdsmottagningar (PBU
- 61kapitel 4 Lagstiftning och skolplikt för alla barn
- 63Avlösarservice i hemmet – ett exempel på familjestöd enligt LSS
- 69Elever med särskilda behov – eller elever i behov av särskilt stöd
- 73Att växa upp på institution
- 76Särskolan – en skola för barn och ungdomar med utvecklingsstörning
- 81kapitel 5 Integrering och normalisering
- 89Integrationsutredningen
- 92Summering av Integrationsutredningens slutbetänkande
- 93Barn med grava synskador
- 93Barn med grava rörelsehinder
- 94Barn med grava hörselskador och barn som är döva
- 97kapitel 6 Specialpedagogik – vad är det
- 100Definition av specialpedagogik
- 103Normalitet, olikhet och avvikelse
- 105WHO:s klassificeringssystem
- 107kapitel 7 Styrdokument
- 108Deklarationen om de mänskliga rättigheterna (1948
- 109Konventionen om barnets rättigheter (1989
- 113De fyra huvudprinciperna
- 117FN:s Standardregler (1993
- 122Salamancadeklarationen (1994
- 125Prioriterade områden i Salamancadeklarationen
- 127Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar (2008
- 128FUNKIS – Funktionshindrade elever i skolan (SOU 1998:66
- 130Nationella styrdokument
- 133kapitel 8 Integrering i förskola/skola
- 142Intervjuer med tre ungdomar
- 147kapitel 9 En skola för alla
- 155kapitel 10 Våra reflektioner kring en skola för alla
- 159Lika men ändå olika
- 160Specialpedagogik i (för)skolan
- 162Konventioner, deklarationer och regler
- 163En skola för alla – vision eller utopi
- 165Referenser
Information
- Författare:
- Peg Lindstrand Jane Brodin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144056838
- Utgivningsår:
- 2004
- Revisionsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 31500-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 176