Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Mobbning

- en social konstruktion?
Skickas följande arbetsdag

Vad är egentligen mobbning? Begreppet används i olika sammanhang som om vi alla vore överens om vad det handlar om. Det är ett känsloladdat begrepp som väcker uppmärksamhet eftersom det är ett stort problem i skolan som måste hanteras och motverkas. Men hur ska det gå till? Som ett svar på problemet med mobbning bland barn och ungdomar i skolan har en rad åtgärder och metoder för att hantera problemet vuxit fram, både från myndighetshåll och genom privata initiativ. Men vad innebär dessa och ...

Vad är egentligen mobbning? Begreppet används i olika sammanhang som om vi alla vore överens om vad det handlar om. Det är ett känsloladdat begrepp som väcker uppmärksamhet eftersom det är ett stort problem i skolan som måste hanteras och motverkas. Men hur ska det gå till? Som ett svar på problemet med mobbning bland barn och ungdomar i skolan har en rad åtgärder och metoder för att hantera problemet vuxit fram, både från myndighetshåll och genom privata initiativ. Men vad innebär dessa och vad får de för konsekvenser i barns och ungdomars sociala vardag? I boken diskuterar och problematiserar författarna mobbning i skolan som ett komplicerat och omdiskuterat problem. Boken tar utgångspunkt i ett kritiskt förhållningssätt till den rådande bilden av och synen på mobbning. Behovet av att betrakta mobbning ur flera och olika perspektiv lyfts fram och olika föreslagna lösningar och åtgärder mot problemet presenteras och diskuteras. Boken riktar sig till studenter som utbildar sig till lärare, specialpedagoger, psykologer, socionomer samt till lärarutbildare och för kompetensutveckling av yrkesverksamma och andra intresserade.

    • 5
      KAPITEL 1 Social konstruktion av mobbning
        • 6
          Social konstruktion av mobbning – å ena sidan
        • 11
          Social konstruktion av mobbning – å andra sidan
    • 19
      KAPITEL 2 Mobbning – ett växande kunskapsområde
        • 21
          Att närma sig mobbning vetenskapligt
        • 25
          Evidensbaserad forskning i relation till mobbningsproblematik
        • 27
          Att förstå mobbning utifrån olika forskningsinriktningar
        • 29
          Studier om mobbningsfrekvens
        • 32
          Flick- och pojkmobbning
        • 34
          Orsaker till mobbning
        • 36
          Mobbningens konsekvenser
        • 39
          Närliggande forskningsområden
    • 47
      KAPITEL 3 Mobbning – ett aggressivt beteende
        • 47
          Definition med koppling till aggressivitet
        • 48
          Aggressivitet
        • 50
          Vilka konsekvenser får detta synsätt
        • 53
          Kategorisering av mobbare och mobboffer
        • 58
          Aggressiva flickor och pojkar
    • 61
      KAPITEL 4 Definition mobbning
        • 63
          Markus
        • 69
          Nelly
        • 79
          Lisa
    • 85
      KAPITEL 5 Svaren på problemet mobbning
        • 91
          Metoder för att hantera mobbning i skolan
        • 93
          Att upptäcka och åtgärda mobbning
        • 97
          Metoder för att förebygga mobbning
        • 103
          Reflektioner om skolans fostransuppdrag
        • 105
          Behaviorism: ett besvärande arv
        • 109
          Flickor och pojkar
        • 110
          Kunskaper för att kunna bedriva antimobbningsarbete
        • 113
          Program mot mobbning – marknadskrafter i skolan
    • 115
      Referenser
        • 123
          Övriga källor

Information

Författare:
Gun-Marie Frånberg Marie Wrethander
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144055596
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33424-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
123

Författare

Gun-Marie Frånberg

Gun-Marie Frånberg (red.) är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning är inriktad på frågor om värdegrund, 
demokrati,...

Marie Wrethander

Marie Wrethander är filosofie doktor i pedagogik och arbetar som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs...

 ;