Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Med sikte på förskolan

- barn i behov av stöd
Skickas följande arbetsdag

Denna bok presenterar och beskriver det specialpedagogiska området såsom det gestaltar sig i förskolan och fördjupar förståelsen och kunskapen om förskolebarn i behov av särskilt stöd. Boken behandlar olika områden som har sin utgångspunkt i studier som författarna genomfört i samverkan med förskollärare, andra professionella och föräldrar. Med hjälp av tankeväckande beskrivningar sammanflätas skildringar av barnens, familjens, förskolans och andra professionella experters vardag med ett teor...

Denna bok presenterar och beskriver det specialpedagogiska området såsom det gestaltar sig i förskolan och fördjupar förståelsen och kunskapen om förskolebarn i behov av särskilt stöd. Boken behandlar olika områden som har sin utgångspunkt i studier som författarna genomfört i samverkan med förskollärare, andra professionella och föräldrar. Med hjälp av tankeväckande beskrivningar sammanflätas skildringar av barnens, familjens, förskolans och andra professionella experters vardag med ett teoretiskt tänkande. Boken inleds med en introduktion kring det specialpedagogiska fältet. Därefter följer tretton kapitel om bl.a.: pedagogiskt stöd och pedagogiska metoder språkutveckling och flerspråkighet bokstavsbarn rörelsehinder och utvecklingsstörning social kompetens, engagemang och delaktighet föräldrasamverkan ICF-CY Boken vänder sig till blivande förskollärare, speciallärare och specialpedagoger. Den bör också läsas av alla som arbetar i förskolan och som möter barn i behov av stöd samt politiker och kommunala skoladministratörer.

Förord 11

Författarpresentation 13

Om kapitlen 19

 

1. Specialpedagogik iförskolan 25

Eva Björck-Åkesson

Vad behöver barn för att få en godstart i livet? 25

Förskolan – starten på det livslånga lärandet 27

Specialpedagogik och inkludering iförskolan 33

Barnet och miljön – generellt och specifikt stöd 37

Gemensam problemlösning – ett sätt att arbeta med särskilt stöd 41

Dokumentation iförskolan 47

Förskolan som en inkluderande lärmiljö  49

Litteratur  51

 

2. Pedagogiskt stöd och pedagogiska metoder 55

Anette Sandberg och Martina Norling

Begreppet barn i behov av särskilt stöd 55

Begreppets framväxt i olikastyrdokument 58

Definition av begreppet barn ibehov av särskilt stöd 60

Vilka metoder används i förskolan? 62

Stöd och pedagogiska metoder iförskolan  64

Hur påverkar stödet och metoderna barnet? 72

Avslutande reflektion 73

Litteratur 77

 

3. Förskolan – ett växthus för språkutveckling isamspel 81

Barbro Bruce

Många vägar in i språket 82

Den språkliga grunden  83

Barnhälsovårdens och logopedernas språkarbete 89

Språkutvecklande förskolepedagogik 93

Avslutande reflektion 100

Litteratur 101

 

4. Är flerspråkiga förskolebarn ibehov av särskilt stöd? 103

Polly Björk-Willén

Synen på flerspråkighet  103

Ett typiskt andraspråkstillägnande eller teckenspråkstörning? 107

Jonny – ett exempel 111

Avslutande reflektion 121

Litteratur 123

 

5. Barn med rörelsehinder iförskolan 127

Jane Brodin

Barns motoriska utveckling  130

Vad innebär det att ha ettrörelsehinder? 131

Stöd från habiliteringen 136

Lek och delaktighet 139

Lek inne och ute 143

Motorik och kommunikation 148

Avslutande reflektion 152

Litteratur 153

 

6. Barn med utvecklingsstörning 157

Mats Granlund

Utvecklingsstörning – begrepp och diagnos 159

Barnets vardagsfungerande – adaptiva färdigheter 164

Problem i vardagsfungerandet hos barn medutvecklingsstörning 167

Intelligensnedsättning och vardagsfungerande – grunden för åtgärder 170

Informationsbehov hos barnet 171

Avslutande reflektion 176

Litteratur 177

 

7. Samspel hos barn med utvecklingsstörning 179

Agneta Luttropp

Barn med utvecklingsstörning utifrån Kyléns modell 179

Kommunikation i förhållande till adaptivt beteende  184

Kommunikation 188

Samspel 190

Avslutande reflektion 196

Litteratur 197

 

8. Från diagnos till funktionalitet – social kompetens som vardagsfungerande iförskolan  199

Anne Lillvist

Social kompetens i ett historiskt perspektiv  199

Vad är social kompetens?  201

Det kompetenta barnet  204

Social kompetens och barn i behov av särskilt stöd 208

Varför är det viktigt att uppmärksamma barns sociala kompetens?  211

Att stötta barns sociala utveckling och vardagsfungerande i förskolan  213

Avslutande reflektion  217

Litteratur  219

 

9. Barns delaktighet iförskolan 221

Anette Eriksson

Delaktighet som pedagogik 222

Förskollärares förhållningssätt och arbetssätt 224

Förskollärares syn på barn och delaktighet  228

Barns möjligheter att påverka  232

Delaktighet – engagemang eller bestämmande?  234

Avslutande reflektion 238

Litteratur 240

 

10. Engagemang – en väg till lärande och hälsa 243

Lena Almqvist

Engagemang och lärande 247

Engagemang och hälsa 250

Engagemang hos barn i behov avsärskilt stöd 251

Observera barns engagemang iförskolan 254

Engagemang som en ram föråtgärder  261

Avslutande reflektion 264

Litteratur 266

 

11. Samverkan med barn och familjer 271

Regina Ylvén och Jenny Wilder

Barnet och familjen som system 272

Familjen 275

Relationer mellan olika mikrosystem 278

Kulturell kompetens 281

Samverkan – förskola och familjer med barn som harfunktionsnedsättning 284

Barn som har flera betydande funktionsnedsättningar och derasfamiljer 289

Avslutande reflektion 293

Litteratur 294

 

12. Samverkan mellan föräldrar, förskollärare och andra professionella 297

Lisbeth Ottosson

Professionella möten 299

Förutsättningar och kriterier  304

Samverkansuppdraget 306

Form och innehåll 306

Möjligheter i samverkan 310

Avslutande reflektion 317

Litteratur 318

 

13. Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, version för barn och ungdomar (ICF-CY) 321

Nina Klang

Vilken funktion fyller ICF-CY i förskolans pedagogiska verksamhet? 323

Vad är ICF-CY? 326

Att använda ICF-CY iproblemlösning 331

Hur används ICF-CY 333

Avslutande reflektion 336

Litteratur 337

Sakregister 341

 

Information

Redaktörer:
Anette Sandberg
Kapitelförfattare:
Lena Almqvist Eva Björck Polly Björk-Willén Jane Brodin Barbro Bruce Anette Eriksson Mats Granlund Nina Klang Anne Lillvist Agneta Luttropp
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144145150
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
33119-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
352

Författare

Anette Sandberg

Anette Sandberg är professor i pedagogik vid Mälardalens högskola, där hon är verksam inom förskollärarprogrammet. Hon har i många år arbetat som f...

Lena Almqvist

Lena Almqvist är docent i psykologi vid Mälardalens högskola. Hennes intresseområden inom forskningen är psykisk hälsa, delaktighet och engagemang ...

Eva Björck

Eva Björck är psykolog och senior professor i specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Hon är en av init...

Polly Björk-Willén

Polly Björk-Willén är biträdande professor emerita vid Linköpings universitet där hon undervisat vid förskollärarprogrammet och bedrivit forskning....

Jane Brodin

Jane Brodin är professor emerita i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och har mångårig erfarenhet av forskning och utbildning in...

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Anette Eriksson

Anette Eriksson är universitetsadjunkt i pedagogik, verksam i förskollärarprogrammet och uppdragsutbildningen för personal inom förskola och skola ...

Mats Granlund

Mats Granlund, psykolog och professor i psykologi och handikappvetenskap och leder forskningsmiljön CHILD. Hans forskning handlar om delaktighet i ...

Nina Klang

Nina Klang är fil.dr i handikappvetenskap och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Hon medverkar i undervisning inom speciallärarprogrammet ...

Anne Lillvist

Anne Lillvist är fil.dr i psykologi och docent i pedagogik vid Örebro universitet. Hennes forskning berör specialpedagogiska frågor i förskolan sam...

Agneta Luttropp

Agneta Luttropp är fil.lic. i specialpedagogik och speciallärare, dels som förstadielärare för barn som är döva eller hörselskadade och dels som ta...

Martina Norling

Martina Norling är fil.dr i didaktik och verksam som universitetslektor i pedagogik med inriktning mot förskola vid Institutionen för humaniora, ut...

Lisbeth Ottosson

Lisbeth Ottosson är utbildad förskollärare och specialpedagog med mångårig och bred erfarenhet av arbete inom förskolan. Lisbeth har en magisterexa...

Jenny Wilder

Jenny Wilder är professor i specialpedagogik och studierektor för forskarutbildningen i specialpedagogik vid specialpedagogiska institutionen, Stoc...

Regina Ylvén

Regina Ylvén är med.dr med inriktning på omvårdnad och arbetar som utredare vid Socialstyrelsen, avdelningen för kunskapsstyrning för hälso- och sj...

 ;