Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Med sikte på förskolan
Förord 11
Författarpresentation 13
Om kapitlen 19
1. Specialpedagogik i förskolan 25
Eva Björck-Åkesson
Vad behöver barn för att få en god start i livet? 25
Förskolan – starten på det livslånga lärandet 27
Specialpedagogik och inkludering i förskolan 33
Barnet och miljön – generellt och specifikt stöd 37
Gemensam problemlösning – ett sätt att arbeta med särskilt stöd 41
Dokumentation i förskolan 47
Förskolan som en inkluderande lärmiljö 49
Litteratur 51
2. Pedagogiskt stöd och pedagogiska metoder 55
Anette Sandberg och Martina Norling
Begreppet barn i behov av särskilt stöd 55
Begreppets framväxt i olika styrdokument 58
Definition av begreppet barn i behov av särskilt stöd 60
Vilka metoder används i förskolan? 62
Stöd och pedagogiska metoder i förskolan 64
Hur påverkar stödet och metoderna barnet? 72
Avslutande reflektion 73
Litteratur 77
3. Förskolan – ett växthus för språkutveckling i samspel 81
Barbro Bruce
Många vägar in i språket 82
Den språkliga grunden 83
Barnhälsovårdens och logopedernas språkarbete 89
Språkutvecklande förskolepedagogik 93
Avslutande reflektion 100
Litteratur 101
4. Är flerspråkiga förskolebarn i behov av särskilt stöd? 103
Polly Björk-Willén
Synen på flerspråkighet 103
Ett typiskt andraspråkstillägnande eller tecken på språkstörning? 107
Jonny – ett exempel 111
Avslutande reflektion 121
Litteratur 123
5. Barn med rörelsehinder i förskolan 127
Jane Brodin
Barns motoriska utveckling 130
Vad innebär det att ha ett rörelsehinder? 131
Stöd från habiliteringen 136
Lek och delaktighet 139
Lek inne och ute 143
Motorik och kommunikation 148
Avslutande reflektion 152
Litteratur 153
6. Barn med utvecklingsstörning 157
Mats Granlund
Utvecklingsstörning – begrepp och diagnos 159
Barnets vardagsfungerande – adaptiva färdigheter 164
Problem i vardagsfungerandet hos barn med utvecklingsstörning 167
Intelligensnedsättning och vardagsfungerande – grunden för åtgärder 170
Informationsbehov hos barnet 171
Avslutande reflektion 176
Litteratur 177
7. Samspel hos barn med utvecklingsstörning 179
Agneta Luttropp
Barn med utvecklingsstörning utifrån Kyléns modell 179
Kommunikation i förhållande till adaptivt beteende 184
Kommunikation 188
Samspel 190
Avslutande reflektion 196
Litteratur 197
8. Från diagnos till funktionalitet – social kompetens som vardagsfungerande i förskolan 199
Anne Lillvist
Social kompetens i ett historiskt perspektiv 199
Vad är social kompetens? 201
Det kompetenta barnet 204
Social kompetens och barn i behov av särskilt stöd 208
Varför är det viktigt att uppmärksamma barns sociala kompetens? 211
Att stötta barns sociala utveckling och vardagsfungerande i förskolan 213
Avslutande reflektion 217
Litteratur 219
9. Barns delaktighet i förskolan 221
Anette Eriksson
Delaktighet som pedagogik 222
Förskollärares förhållningssätt och arbetssätt 224
Förskollärares syn på barn och delaktighet 228
Barns möjligheter att påverka 232
Delaktighet – engagemang eller bestämmande? 234
Avslutande reflektion 238
Litteratur 240
10. Engagemang – en väg till lärande och hälsa 243
Lena Almqvist
Engagemang och lärande 247
Engagemang och hälsa 250
Engagemang hos barn i behov av särskilt stöd 251
Observera barns engagemang i förskolan 254
Engagemang som en ram för åtgärder 261
Avslutande reflektion 264
Litteratur 266
11. Samverkan med barn och familjer 271
Regina Ylvén och Jenny Wilder
Barnet och familjen som system 272
Familjen 275
Relationer mellan olika mikrosystem 278
Kulturell kompetens 281
Samverkan – förskola och familjer med barn som har funktionsnedsättning 284
Barn som har flera betydande funktionsnedsättningar och deras familjer 289
Avslutande reflektion 293
Litteratur 294
12. Samverkan mellan föräldrar, förskollärare och andra professionella 297
Lisbeth Ottosson
Professionella möten 299
Förutsättningar och kriterier 304
Samverkansuppdraget 306
Form och innehåll 306
Möjligheter i samverkan 310
Avslutande reflektion 317
Litteratur 318
13. Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, version för barn och ungdomar (ICF-CY) 321
Nina Klang
Vilken funktion fyller ICF-CY i förskolans pedagogiska verksamhet? 323
Vad är ICF-CY? 326
Att använda ICF-CY i problemlösning 331
Hur används ICF-CY 333
Avslutande reflektion 336
Litteratur 337
Sakregister 341
Information
- Redaktörer:
- Anette Sandberg
- Kapitelförfattare:
- Lena Almqvist Eva Björck Polly Björk-Willén Jane Brodin Barbro Bruce Anette Eriksson Mats Granlund Nina Klang Anne Lillvist Agneta Luttropp
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144145150
- Utgivningsår:
- 2009
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 33119-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 352