
Lärarens verktygslåda

Lärarens verktygslåda
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord av John Hattie 11
Översättning: Johanna Holmberg
Referenser 14
Förord av David Mitchell 15
Översättning: Johanna Holmberg
Författarpresentation 19
Inledning 21
Eleverna 25
Del I Utmaningar och Lösningar
1 Hantera störande beteende 31
Definiera problemet och hitta lösningar 31
Störande beteende: scenario #1 32
Scenario #1 Lösning: ge honom uppmärksamhet 32
Störande beteende: scenario #2 34
Scenario #2 Lösning: låt honom röra på sig 34
Störande beteende: scenario #3 35
Scenario #3 Lösning: använd stationsundervisning 35
Referenser 37
2 Hantera motsträvighet och respektlöst beteende 39
Definiera problemet och hitta lösningar 39
Motsträvigt beteende: scenario #1 40
Scenario #1 Lösning: gör det till ett spel 40
Motsträvigt beteende: scenario #2 42
Scenario #2 Lösning: hitta källan till problemet 42
Motsträvigt beteende: scenario #3 44
Scenario #3 Lösning: dela upp det 44
Referenser 46
3 Hantera elevers brist på motivation 49
Definiera problemet och hitta lösningar 49
Brist på motivation scenario #1 50
Scenario #1 Lösning: variera för att skapa motivation 50
Brist på motivation: scenario #2 51
Scenario #2 Lösning: få honom till målet 52
Brist på motivation: scenario #3 53
Scenario #3 Lösning: ge dem en anledning att arbeta 54
Referenser 56
4 Att stödja litteracitet hos alla elever 59
Definiera problemet och hitta lösningar 59
Främja litteracitet: scenario #1 60
Scenario #1 Lösning: be brainy 60
Av Adrienne Gear
Främja litteracitet: scenario #2 61
Scenario #2 Lösning: så vad nu?! 62
Av Adrienne Gear
Främja litteracitet: scenario #3 63
Scenario #3 Lösning: lägg något i din ficka 63
Av Adrienne Gear
Referenser 66
5 Att undervisa i ett klassrum med kulturell mångfald 67
Definiera problemet och hitta lösningar 67
Kulturell mångfald: scenario #1 68
Scenario #1 Lösning: använd alternativ undervisning 68
Kulturell mångfald: scenario #2 69
Scenario #2 Lösning: använd bekanta sammanhang och elevers egna intressen 70
Kulturell mångfald: scenario #3 71
Scenario #3 Lösning: låt honom dela med sig av sina styrkor 71
Referenser 73
6 Att undervisa en klass med akademisk mångfald 75
Definiera problemet och hitta lösningar 75
Akademisk mångfald: scenario #1 76
Scenario #1 Lösning: använd mini-whiteboards 76
Akademisk mångfald: scenario #2 78
Scenario #2 Lösning: ge dem ett val 78
Akademisk mångfald: scenario #3 80
Scenario #3 Lösning: kalla in alla barn 81
Referenser 82
7 Socioemotionella utmaningar 85
Definiera problemet och hitta lösningar 85
Socioemotionella utmaningar: scenario #1 86
Scenario #1 Lösning: anpassade lekar och färdighetsträning 87
Socioemotionella utmaningar: scenario #2 88
Scenario #2 Lösning: ren formativ bedömning 89
Socioemotionella utmaningar: scenario 3 90
Scenario #3 Lösning: lär dem att be om hjälp 90
Referenser 92
8 Hantera aktiviteter utanför lektionstid 93
Definiera problemet och hitta lösningar 93
Hantera aktiviteter utanför lektionstid: scenario #1 93
Scenario #1 Lösning: dags att tävla! 94
Hantera aktiviteter utanför lektionstid: scenario #2 96
Scenario #2 Lösning: designa läxorna universellt 96
Hantera aktiviteter utanför lektionstid: scenario #3 98
Scenario #3 Lösning: skaffa vänner 98
Referenser 99
9 Hantera brist på samarbete–kommunikation 101
Definiera problemet och hitta lösningar 101
Hantera brist på samarbete–kommunikation: scenario #1 102
Scenario #1 Lösning: skapa en by 102
Hantera brist på samarbete–kommunikation: scenario #2 103
Scenario #2 Lösning: be om det du vill ha 103
Hantera brist på samarbete–kommunikation: scenario #3 104
Scenario #3 Lösning: förstå och reglera känslor 105
Referenser 105
10 Hantera tid, stress och andra utmaningar 107
Definiera problemet och hitta lösningar 107
Hantera tid, stress och andra utmaningar: scenario #1 108
Scenario #1 Lösning: anamma evidensbaserad förändring 108
Hantera tid, stress och andra utmaningar: scenario #2 110
Scenario #2 Lösning: gör en sak i taget och schemalägg dina prioriteringar 111
Hantera tid, stress och andra utmaningar: scenario #3 111
Scenario #3 Lösning: punkta upp det 112
Referenser 113
Del II Strategier
11 Sensomotorisk utveckling 117
Definition av sensomotorisk utveckling 117
Historiskt perspektiv på sensomotorisk utveckling 119
Fördelar med sensomotorisk utveckling 120
Hinder för sensomotorisk utveckling 124
Strategier för effektiv sensomotorisk utveckling 125
Professionsutveckling 131
Att komma i gång med sensomotorisk utveckling 132
Referenser 132
12 Formativ bedömning 137
Definition av formativ bedömning 137
Historiskt perspektiv på formativ bedömning 138
Fördelar med formativ bedömning 138
Hinder för formativ bedömning 138
Nyckelkomponenter inom formativ bedömning 139
Professionsutveckling 146
Referenser 147
13 Tillämpad beteendeanalys 149
Definition av tillämpad beteendeanalys 149
Historiskt perspektiv på tillämpad beteendeanalys 150
Fördelar med och hinder för att använda TBA-baserade strategier 151
Att förstå beteende utifrån TBA 152
Grundläggande TBA-strategier (t.ex. differentiell förstärkning, valmöjligheter, anpassa kraven) 157
TBA på klassrumsnivå 161
Referenser 163
14 Kommunikations- och samarbetsstrategier 167
Definition av termer 167
Tillämpningen av kommunikativa färdigheter 168
Kommunikationsstrategier 169
Professionsutveckling inom kommunikation och samarbete 174
Samarbete 176
Referenser 180
15 Co-teaching 183
Definition av co-teaching 183
Historiskt perspektiv på co-teaching 184
Fördelar med och hinder för co-teaching (samundervisning) 184
Bästa praxis för effektiv samundervisning 186
Professionsutveckling 188
Strategier för effektiv co-teaching (”Fler verktyg!”) 192
Att komma i gång med co-teaching 195
Referenser 196
16 Universal Design for Learning 199
Definition av Universal Design for Learning 199
Historiskt perspektiv på UDL 200
Fördelar med och hinder för UDL 201
Komponenter för bästa praxis av effektiv UDL 202
Strategier för effektiv UDL (”Fler verktyg”) 207
Att komma i gång med UDL 209
Referenser 211
17 Kooperativt lärande 215
Definition av kooperativt lärande 215
Kännetecken för kooperativt lärande 216
Historiskt perspektiv på kooperativt lärande 216
Fördelar med och hinder för kooperativt lärande 218
Nyckelkomponenter för effektivt kooperativt lärande 220
Logistik för effektivt kooperativt lärande 222
Strategier för effektivt kooperativt lärande (”Fler verktyg!”) 225
Referenser 230
18 Litteracitetsstrategier 235
Med bidrag från Adrienne Gear
Vad är litteracitet? 235
Att ändra vårt sätt att tänka på lärande 239
Av Adrienne Gear
Litteracitet och elever med olika typer av särskilda behov 240
Att använda teknologi för att stödja utvecklingen av litteracitet 245
Metakognitionens roll i utveckling av litteracitet 246
Strategier för att stödja tänkande/metakognition inom litteracitet 246
Hur ser tänkande om litteracitet ut? 246
Av Adrienne Gear
Interagera med texten och skapa ny förståelse 248
Referenser 249
19 Socioemotionellt lärande 253
Definition av socioemotionellt lärande 253
Historiskt perspektiv på SEL 254
Fördelar med och hinder för SEL 255
Komponenter för bästa praxis av effektiv SEL 256
Professionsutveckling 260
Strategier för effektivt SEL (”Fler verktyg!”) 261
Att komma i gång med SEL 261
Referenser 263
20 Time management 265
Definition av time management 265
Historiskt perspektiv på time management 265
Fördelar med och hinder för time management inom utbildning 266
Hinder 267
Komponenter för bästa praxis av effektiv time management 269
Gör det som är viktigt, inte bara det som är brådskande 270
Reducera multi-tasking för att förbättra effektivitet 270
Var proaktiv snarare än reaktiv 271
Att använda en prioriteringsmatris för time management 272
Att använda prioriteringsmatrisen för att skapa balans i livet 274
Vikten av kollegor i time management 275
Effekten av tillit på time management 275
Professionsutveckling inom time management 276
Ytterligare strategier för regelbunden time management 277
Referenser 278
Tack 281
Sakregister 283
Information
- Författare:
- Kennet Fröjd Wendy Murawski Jennifer Austin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144137780
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 40883-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 288
Information
- Författare:
- Kennet Fröjd Wendy Murawski Jennifer Austin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144181806
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 40883-SB01
- Upplaga:
- Första