Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärarens verktygslåda

Praktiska strategier för att hantera mångfalden i klassrummet
Skickas följande arbetsdag

Lärarens verktygslåda

Praktiska strategier för att hantera mångfalden i klassrummet

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Lärare och annan undervisande personal i grundskolan har ett stort antal utmaningar att hantera varje dag. Eleverna har många olika förmågor och behov som pedagogen ska tillgodose. Författarna till den här boken - Kennet Fröjd, Wendy Murawski och Jennifer Austin - har identifierat tio av lärarnas största upplevda utmaningar och erbjuder trettio konkreta evidensbaserade verktyg för att hantera dem. Boken börjar med att du får träffa eleverna: en grundskoleklass med elever som sannolikt i stor...

Lärare och annan undervisande personal i grundskolan har ett stort antal utmaningar att hantera varje dag. Eleverna har många olika förmågor och behov som pedagogen ska tillgodose. Författarna till den här boken - Kennet Fröjd, Wendy Murawski och Jennifer Austin - har identifierat tio av lärarnas största upplevda utmaningar och erbjuder trettio konkreta evidensbaserade verktyg för att hantera dem. Boken börjar med att du får träffa eleverna: en grundskoleklass med elever som sannolikt i stort sett varenda lärare känner igen. I bokens första del beskrivs de tio utmaningarna med tre scenarier för var och en av dem. Till varje scenario ger författarna en konkret evidensbaserad lösning. Det betyder trettio konkreta verktyg för att ta tag i det som är svårast - att ta med direkt till klassen. I bokens andra del får du nio evidensbaserade lärstrategier som är användbara för att hantera mångfalden i klassen och hjälpa alla elever trivas, må bra och lyckas väl. Använd den eller de strategier som passar din skola och dina behov. Även du som pedagog ska må bra och prestera. Boken sista kapitel handlar därför om time management.

Förord av John Hattie 11

Översättning: Johanna Holmberg

Referenser 14

Förord av David Mitchell 15

Översättning: Johanna Holmberg

Författarpresentation 19

Inledning 21

Eleverna 25

 

Del I Utmaningar och Lösningar

1 Hantera störande beteende 31

Definiera problemet och hitta lösningar 31

Störande beteende: scenario #1 32

Scenario #1 Lösning: ge honom uppmärksamhet 32

Störande beteende: scenario #2 34

Scenario #2 Lösning: låt honom röra på sig 34

Störande beteende: scenario #3 35

Scenario #3 Lösning: användstationsundervisning 35

Referenser 37

2 Hantera motsträvighet och respektlöst beteende 39

Definiera problemet och hitta lösningar 39

Motsträvigt beteende: scenario #1 40

Scenario #1 Lösning: gör det till ett spel 40

Motsträvigt beteende: scenario #2 42

Scenario #2 Lösning: hitta källan till problemet 42

Motsträvigt beteende: scenario #3 44

Scenario #3 Lösning: dela upp det  44

Referenser 46

3 Hantera elevers brist på motivation 49

Definiera problemet och hitta lösningar 49

Brist på motivation scenario #1 50

Scenario #1 Lösning: variera för att skapa motivation 50

Brist på motivation: scenario #2 51

Scenario #2 Lösning: få honom till målet 52

Brist på motivation: scenario #3 53

Scenario #3 Lösning: ge dem en anledning att arbeta 54

Referenser 56

4 Att stödja litteracitet hos alla elever 59

Definiera problemet och hitta lösningar 59

Främja litteracitet: scenario #1 60

Scenario #1 Lösning: be brainy 60

Av Adrienne Gear

Främja litteracitet: scenario #2 61

Scenario #2 Lösning: så vad nu?! 62

Av Adrienne Gear

Främja litteracitet: scenario #3 63

Scenario #3 Lösning: lägg något i din ficka 63

Av Adrienne Gear

Referenser 66

5 Att undervisa i ett klassrum med kulturell mångfald 67

Definiera problemet och hitta lösningar 67

Kulturell mångfald: scenario #1 68

Scenario #1 Lösning: använd alternativ undervisning 68

Kulturell mångfald: scenario #2 69

Scenario #2 Lösning: använd bekanta sammanhang och elevers egna intressen 70

Kulturell mångfald: scenario #3 71

Scenario #3 Lösning: låt honom dela med sig av sina styrkor 71

Referenser 73

6 Att undervisa en klass med akademisk mångfald 75

Definiera problemet och hitta lösningar 75

Akademisk mångfald: scenario #1 76

Scenario #1 Lösning: använd mini-whiteboards 76

Akademisk mångfald: scenario #2 78

Scenario #2 Lösning: ge dem ett val 78

Akademisk mångfald: scenario #3 80

Scenario #3 Lösning: kalla in alla barn  81

Referenser 82

7 Socioemotionella utmaningar 85

Definiera problemet och hitta lösningar 85

Socioemotionella utmaningar: scenario #1 86

Scenario #1 Lösning: anpassade lekar och färdighetsträning 87

Socioemotionella utmaningar: scenario #2 88

Scenario #2 Lösning: ren formativ bedömning 89

Socioemotionella utmaningar: scenario 3 90

Scenario #3 Lösning: lär dem att be om hjälp 90

Referenser 92

8 Hantera aktiviteter utanför lektionstid 93

Definiera problemet och hitta lösningar 93

Hantera aktiviteter utanför lektionstid: scenario #1 93

Scenario #1 Lösning: dags att tävla! 94

Hantera aktiviteter utanför lektionstid: scenario #2 96

Scenario #2 Lösning: designa läxorna universellt 96

Hantera aktiviteter utanför lektionstid: scenario #3 98

Scenario #3 Lösning: skaffa vänner 98

Referenser 99

9 Hantera brist på samarbete–kommunikation 101

Definiera problemet och hitta lösningar 101

Hantera brist på samarbete–kommunikation: scenario #1 102

Scenario #1 Lösning: skapa en by 102

Hantera brist på samarbete–kommunikation: scenario #2 103

Scenario #2 Lösning: be om det du vill ha 103

Hantera brist på samarbete–kommunikation: scenario #3 104

Scenario #3 Lösning: förstå och reglera känslor 105

Referenser 105

10 Hantera tid, stress och andra utmaningar 107

Definiera problemet och hitta lösningar 107

Hantera tid, stress och andra utmaningar: scenario #1 108

Scenario #1 Lösning: anamma evidensbaserad förändring 108

Hantera tid, stress och andra utmaningar: scenario #2 110

Scenario #2 Lösning: gör en sak i taget och schemalägg dina prioriteringar 111

Hantera tid, stress och andra utmaningar: scenario #3 111

Scenario #3 Lösning: punkta upp det 112

Referenser 113

 

Del II Strategier

11 Sensomotorisk utveckling 117

Definition av sensomotorisk utveckling 117

Historiskt perspektiv på sensomotorisk utveckling 119

Fördelar med sensomotorisk utveckling 120

Hinder för sensomotorisk utveckling 124

Strategier för effektiv sensomotorisk utveckling 125

Professionsutveckling 131

Att komma i gång med sensomotorisk utveckling 132

Referenser 132

12 Formativ bedömning 137

Definition av formativ bedömning 137

Historiskt perspektiv på formativ bedömning 138

Fördelar med formativ bedömning 138

Hinder för formativ bedömning 138

Nyckelkomponenter inom formativ bedömning 139

Professionsutveckling 146

Referenser 147

13 Tillämpad beteendeanalys 149

Definition av tillämpad beteendeanalys 149

Historiskt perspektiv på tillämpad beteendeanalys 150

Fördelar med och hinder för att använda TBA-baserade strategier 151

Att förstå beteende utifrån TBA 152

Grundläggande TBA-strategier (t.ex.differentiell förstärkning, valmöjligheter, anpassa kraven) 157

TBA på klassrumsnivå 161

Referenser 163

14 Kommunikations- och samarbetsstrategier 167

Definition av termer 167

Tillämpningen av kommunikativa färdigheter 168

Kommunikationsstrategier 169

Professionsutveckling inom kommunikation och samarbete 174

Samarbete 176

Referenser 180

15 Co-teaching 183

Definition av co-teaching 183

Historiskt perspektiv på co-teaching 184

Fördelar med och hinder för co-teaching (samundervisning) 184

Bästa praxis för effektiv samundervisning 186

Professionsutveckling 188

Strategier för effektiv co-teaching (”Fler verktyg!”) 192

Att komma i gång med co-teaching 195

Referenser 196

16 Universal Design for Learning 199

Definition av Universal Design for Learning 199

Historiskt perspektiv på UDL 200

Fördelar med och hinder för UDL 201

Komponenter för bästa praxis av effektiv UDL 202

Strategier för effektiv UDL (”Fler verktyg”) 207

Att komma i gång med UDL 209

Referenser 211

17 Kooperativt lärande 215

Definition av kooperativt lärande 215

Kännetecken för kooperativt lärande  216

Historiskt perspektiv på kooperativt lärande 216

Fördelar med och hinder för kooperativt lärande 218

Nyckelkomponenter för effektivt kooperativt lärande 220

Logistik för effektivt kooperativt lärande 222

Strategier för effektivt kooperativt lärande (”Fler verktyg!”) 225

Referenser 230

18 Litteracitets­strategier 235

Med bidrag från Adrienne Gear

Vad är litteracitet? 235

Att ändra vårt sätt att tänka på lärande 239

Av Adrienne Gear

Litteracitet och elever med olika typer av särskilda behov  240

Att använda teknologi för att stödja utvecklingen av litteracitet 245

Metakognitionens roll i utveckling av litteracitet 246

Strategier för att stödja tänkande/metakognition inom litteracitet 246

Hur ser tänkande om litteracitet ut?  246

Av Adrienne Gear

Interagera med texten och skapa ny förståelse 248

Referenser 249

19 Socioemotionellt lärande 253

Definition av socioemotionellt lärande 253

Historiskt perspektiv på SEL 254

Fördelar med och hinder för SEL 255

Komponenter för bästa praxis av effektiv SEL 256

Professionsutveckling 260

Strategier för effektivt SEL (”Fler verktyg!”) 261

Att komma i gång med SEL 261

Referenser 263

20 Time management 265

Definition av time management 265

Historiskt perspektiv på time management  265

Fördelar med och hinder för time management inom utbildning 266

Hinder 267

Komponenter för bästa praxis av effektiv time management 269

Gör det som är viktigt, inte bara det som är brådskande 270

Reducera multi-tasking för att förbättra effektivitet 270

Var proaktiv snarare än reaktiv 271

Att använda en prioriteringsmatris för time management 272

Att använda prioriteringsmatrisen för att skapa balans i livet 274

Vikten av kollegor i time management 275

Effekten av tillit på time management 275

Professionsutveckling inom time management 276

Ytterligare strategier för regelbunden time management 277

Referenser 278

Tack 281

Sakregister 283

Information

Författare:
Kennet Fröjd Wendy Murawski Jennifer Austin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144137780
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
40883-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
288

Författare

Kennet Fröjd

Kennet Fröjd har under mer än 30 år arbetat med och haft fokus på inkludering med hjälp av evidensbaserade lärstrategier. Han har sin främsta speci...

Wendy Murawski

Wendy Murawski, Ph.D., MBA, MEd, EdS, är chef och Eisner Endowed Chair för Center for Teaching and Learning vid California State University, Northr...

Jennifer Austin

Jennifer Austin, Ph.D., BCBA-D har tillämpat vetenskapen om beteendeanalys för att förbättra resultat för barn och deras lärare i mer än 20 år. Båd...

 ;

Lärare och annan undervisande personal i grundskolan har ett stort antal utmaningar att hantera varje dag. Eleverna har många olika förmågor och behov som pedagogen ska tillgodose. Författarna till den här boken – Kennet Fröjd, Wendy Murawski och Jennifer Austin – har identifierat tio av lärarnas största upplevda utmaningar och erbjuder trettio konkreta evidensbaserade verktyg för att hantera dem. Boken börjar med att du får träffa eleverna: en grundskoleklass med elever som sannolikt i stor...

Lärare och annan undervisande personal i grundskolan har ett stort antal utmaningar att hantera varje dag. Eleverna har många olika förmågor och behov som pedagogen ska tillgodose. Författarna till den här boken – Kennet Fröjd, Wendy Murawski och Jennifer Austin – har identifierat tio av lärarnas största upplevda utmaningar och erbjuder trettio konkreta evidensbaserade verktyg för att hantera dem. Boken börjar med att du får träffa eleverna: en grundskoleklass med elever som sannolikt i stort sett varenda lärare känner igen. I bokens första del beskrivs de tio utmaningarna med tre scenarier för var och en av dem. Till varje scenario ger författarna en konkret evidensbaserad lösning. Det betyder trettio konkreta verktyg för att ta tag i det som är svårast – att ta med direkt till klassen. I bokens andra del får du nio evidensbaserade lärstrategier som är användbara för att hantera mångfalden i klassen och hjälpa alla elever trivas, må bra och lyckas väl. Använd den eller de strategier som passar din skola och dina behov. Även du som pedagog ska må bra och prestera. Bokens sista kapitel handlar därför om time management.

Information

Författare:
Kennet Fröjd Wendy Murawski Jennifer Austin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181806
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
40883-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Kennet Fröjd

Kennet Fröjd har under mer än 30 år arbetat med och haft fokus på inkludering med hjälp av evidensbaserade lärstrategier. Han har sin främsta speci...

Wendy Murawski

Wendy Murawski, Ph.D., MBA, MEd, EdS, är chef och Eisner Endowed Chair för Center for Teaching and Learning vid California State University, Northr...

Jennifer Austin

Jennifer Austin, Ph.D., BCBA-D har tillämpat vetenskapen om beteendeanalys för att förbättra resultat för barn och deras lärare i mer än 20 år. Båd...

 ;