Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Inlärningssvårigheter i matematik

Skickas följande arbetsdag

Inlärningssvårigheter i matematik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I en grupp på tjugo elever finns det i genomsnitt fyra barn eller ungdomar för vilka matematik är betydligt svårare att lära sig jämfört med deras jämnåriga. Hur kan man identifiera dessa barn och ungdomar? Vilka metoder kan användas för att stödja deras motivation och lindra eventuell matematikångest? Att erbjuda stöd i ett tidigt skede kan vara avgörande för att förebygga inlärningssvårigheter, främja livsfärdigheter och förbättra välbefinnandet hos dessa elever. Yrkesverksamma inom utbil...

I en grupp på tjugo elever finns det i genomsnitt fyra barn eller ungdomar för vilka matematik är betydligt svårare att lära sig jämfört med deras jämnåriga. Hur kan man identifiera dessa barn och ungdomar? Vilka metoder kan användas för att stödja deras motivation och lindra eventuell matematikångest? Att erbjuda stöd i ett tidigt skede kan vara avgörande för att förebygga inlärningssvårigheter, främja livsfärdigheter och förbättra välbefinnandet hos dessa elever. Yrkesverksamma inom utbildningssektorn behöver kunskap och verktyg för att identifiera de barn och ungdomar som har särskilt svårt att lära sig matematiska färdigheter. Denna bok utforskar utvecklingen av matematiska färdigheter och de utmaningar som kan uppstå. Den ger också insikter i pedagogisk bedömning och stöd, samt presenterar undervisningsmetoder som forskning har visat vara effektiva för barn och ungdomar som behöver extra stöd. Denna upplaga har faktagranskats och anpassats för lärare verksamma i Sverige. Relevant forskning och praktiknära exempel från den svenska kontexten har lagts till. På så sätt blir boken både teoretiskt solid och praktiskt tillämpbar i svensk skola. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och speciallärare inom grundskolan.

Förord 7

Introduktion 11

Utveckling av centrala matematiska färdigheter 17

Utveckling av grundläggande matematiska färdigheter (upp till 8 år) 18

Utveckling av grundläggande matematiska färdigheter i skolåldern (8–12 år) 28

Vilka matematiska färdigheter förutspår senare matematiskt kunnande? 33

Sammanfattning 35

Inlärningssvårigheter i matematik 37

Begrepp relaterade till inlärningssvårigheter i matematik 39

Faktorer som förklarar svaga matematiska färdigheter  44

Hur visar sig svårigheterna inom olika matematiska färdigheter? 55

Sammanfattning  61

Motivation, känslor och matematiska färdigheter 65

Elevens uppfattning om sina egna förmågor och matematiska färdigheter 67

Elevens intresse för matematik och matematiska färdigheter 73

Elevers målorientering och matematiska färdigheter 82

Matematikångest 88

Sammanfattning 93

Bedömning och utveckling av matematiska färdigheter  97

Pedagogiskt bedömningsarbete 98

Mångsidig insamling för pedagogiskt bedömningsarbete  102

Bedömning av matematiska färdigheter hos barn med migrationsbakgrund 115

Sammanfattning 118

Att stödja matematiska färdigheter 121

Lärmiljö som stödjer matematiska färdigheter 123

Bevisat effektiva undervisningsmetoder 126

Intensifierade stödinsatser 147

Att stödja matematiska färdigheter i hemmet 157

Sammanfattning 160

Referenser 163

Författare 187

Bilagor 189

Information

Författare:
Riikka Mononen Pirjo Aunio Johan Korhonen Anna Tapola Eija Väisänen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144185866
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47472-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
212

Författare

Riikka Mononen

Riikka Mononen är professor i specialpedagogik vid Uleåborgs universitet.

Pirjo Aunio

Pirjo Aunio är professor i specialpedagogik vid Helsingfors universitet.

Johan Korhonen

Johan Korhonen är professor i pedagogisk psykologi vid Åbo Akademi.

Anna Tapola

Anna Tapola genomför postdoktoral forskning vid Åbo Akademi.

Eija Väisänen

Eija Väisänen är disputerad och pensionerad speciallärare i grundskolan.

 ;

I en grupp på tjugo elever finns det i genomsnitt fyra barn eller ungdomar för vilka matematik är betydligt svårare att lära sig jämfört med deras jämnåriga. Hur kan man identifiera dessa barn och ungdomar? Vilka metoder kan användas för att stödja deras motivation och lindra eventuell matematikångest? Att erbjuda stöd i ett tidigt skede kan vara avgörande för att förebygga inlärningssvårigheter, främja livsfärdigheter och förbättra välbefinnandet hos dessa elever. Yrkesverksamma inom utbil...

I en grupp på tjugo elever finns det i genomsnitt fyra barn eller ungdomar för vilka matematik är betydligt svårare att lära sig jämfört med deras jämnåriga. Hur kan man identifiera dessa barn och ungdomar? Vilka metoder kan användas för att stödja deras motivation och lindra eventuell matematikångest? Att erbjuda stöd i ett tidigt skede kan vara avgörande för att förebygga inlärningssvårigheter, främja livsfärdigheter och förbättra välbefinnandet hos dessa elever. Yrkesverksamma inom utbildningssektorn behöver kunskap och verktyg för att identifiera de barn och ungdomar som har särskilt svårt att lära sig matematiska färdigheter. Denna bok utforskar utvecklingen av matematiska färdigheter och de utmaningar som kan uppstå. Den ger också insikter i pedagogisk bedömning och stöd, samt presenterar undervisningsmetoder som forskning har visat vara effektiva för barn och ungdomar som behöver extra stöd. Denna upplaga har faktagranskats och anpassats för lärare verksamma i Sverige. Relevant forskning och praktiknära exempel från den svenska kontexten har lagts till. På så sätt blir boken både teoretiskt solid och praktiskt tillämpbar i svensk skola. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och speciallärare inom grundskolan.

Förord 7

Introduktion 11

Utveckling av centrala matematiska färdigheter 17

Utveckling av grundläggande matematiska färdigheter (upp till 8 år) 18

Utveckling av grundläggande matematiska färdigheter i skolåldern (8–12 år) 28

Vilka matematiska färdigheter förutspår senare matematiskt kunnande? 33

Sammanfattning 35

Inlärningssvårigheter i matematik 37

Begrepp relaterade till inlärningssvårigheter i matematik 39

Faktorer som förklarar svaga matematiska färdigheter  44

Hur visar sig svårigheterna inom olika matematiska färdigheter? 55

Sammanfattning  61

Motivation, känslor och matematiska färdigheter 65

Elevens uppfattning om sina egna förmågor och matematiska färdigheter 67

Elevens intresse för matematik och matematiska färdigheter 73

Elevers målorientering och matematiska färdigheter 82

Matematikångest 88

Sammanfattning 93

Bedömning och utveckling av matematiska färdigheter  97

Pedagogiskt bedömningsarbete 98

Mångsidig insamling för pedagogiskt bedömningsarbete  102

Bedömning av matematiska färdigheter hos barn med migrationsbakgrund 115

Sammanfattning 118

Att stödja matematiska färdigheter 121

Lärmiljö som stödjer matematiska färdigheter 123

Bevisat effektiva undervisningsmetoder 126

Intensifierade stödinsatser 147

Att stödja matematiska färdigheter i hemmet 157

Sammanfattning 160

Referenser 163

Författare 187

Bilagor 189

Information

Författare:
Riikka Mononen Pirjo Aunio Johan Korhonen Anna Tapola Eija Väisänen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144197890
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47472-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Riikka Mononen

Riikka Mononen är professor i specialpedagogik vid Uleåborgs universitet.

Pirjo Aunio

Pirjo Aunio är professor i specialpedagogik vid Helsingfors universitet.

Johan Korhonen

Johan Korhonen är professor i pedagogisk psykologi vid Åbo Akademi.

Anna Tapola

Anna Tapola genomför postdoktoral forskning vid Åbo Akademi.

Eija Väisänen

Eija Väisänen är disputerad och pensionerad speciallärare i grundskolan.

 ;