
Elever med neuropsykiatriska svårigheter

Elever med neuropsykiatriska svårigheter
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 11
Inledning 13
Del I Teoretisk del
1 Omvärlden och utvecklingen 19
Vilka krav ställer samhället? 21
Hur stämmer elevernas utvecklingsnivå med kraven som ställs på dem? 23
Sammanfattning 23
2 Hjärnans strukturer och funktioner 25
Tänk på ett isberg 25
Utvecklingen inom det neurovetenskapliga området 26
Hur utvecklas hjärnan? 27
Hjärnans strukturer 29
De båda hjärnhalvorna 29
Hjärnbarken 30
Sammanfattning 30
3 Neuropsykologins utveckling 31
Den tidiga språkutvecklingen och språkinlärningen 32
Utvecklingen av de exekutiva funktionerna 33
Hur viktig är miljön? 34
Mer stimulans driver utvecklingen? 34
Vad händer med barn som inte får normal stimulans? 35
Tidig normal stimulans eller träning 36
Hjärnans formbarhet, plasticitet 36
Sammanfattning 38
4 Hjärnans utveckling och lärande 39
Uppmärksamhet 39
Kontrollerad uppmärksamhet 39
Stimulusdriven uppmärksamhet 40
Vakenhetsgrad 40
Svårigheter att skifta uppmärksamhet 40
Minne 42
Arbetsminne 42
Långtidsminnet 44
Minne och inlärning 45
Exekutiva funktioner 46
Neuralt nätverk 47
Exekutiva funktioner styr målinriktat beteende 48
Olika typer av exekutiva funktioner 48
Mognad 49
Att undersöka exekutiva funktioner 50
Sammanfattning 51
5 Hjärnan och pedagogiken 53
Hur lär vi oss bäst? 54
Fyra perspektiv på lärande 55
Motivation och självkontroll 56
Medveten reflektion 58
Hur skapar man undervisning som leder till förståelse? 58
Mening 59
Att lära genom berättelser 60
Sammanfattning 62
För pedagoger 62
6 Elever med svårigheter hamnar ofta i svårigheter 65
Sammanfattning 67
7 Diagnoser och bakomliggande svårigheter 69
ESSENCE 69
ADHD 70
Definition 71
Prevalens 71
Undergrupper 72
Några exempel 73
Variationen i symtombilden 74
ADHD hos små barn 75
ADHD hos flickor 76
ADHD och andra svårigheter 80
Utredning av ADHD 80
Behandling av ADHD 82
Autismspektrumsvårigheter 82
Central koherens, att förstå sammanhang 83
Mentalisering, att förstå hur andra människor tänker 83
Exekutiva funktioner 84
Autismspektrumsvårigheter och Aspergers syndrom 85
Stöd och hjälp vid autism 86
Tidiga intensiva insatser 87
Pedagogiska insatser 87
Bemötande 88
Tourettes syndrom 88
Vad hjälper? 89
OCD 89
ODD och CD 91
Affektutbrott 91
Ross Greene och explosiva barn 94
Ringa in svårigheterna! 95
Vilka delar av den exekutiva förmågan är påverkade? 96
Sammanfattning 99
8 Kognition och kognitiva svårigheter 101
Vad är intelligens? 101
Svårt med teoretiskt tänkande – men inte intellektuell funktionsnedsättning? 103
Normalfördelningskurvan 104
Blir vi successivt mer intelligenta? 105
Hur förstå ökningen? 106
Den samhälleliga förstärkningsprocessen och individen 108
Biologi eller miljö? 108
Hur ser svårigheter med teoretiskt tänkande ut? 109
Vad kan vara teoretiskt och abstrakt? 109
På förskolan 110
I de lägre åldrarna i skolan 110
Högre upp i åldrarna 111
Mäta intelligens, förmågan att tänka teoretiskt 112
Hur kan svårigheterna se ut när eleverna remitteras för undersökning? 113
Hur märktes svårigheterna? 113
Svårt med teoretiskt tänkande – inom det normala området 115
Vad händer när vi inte förstår? 116
Vad hjälper? 117
Varför är det viktigt att vi pratar om teoretisk intelligens? 117
Sammanfattning 119
9 Vad kräver vi i skolan? 121
”Elevhälsa börjar i klassrummet” 122
Vilka krav ökar i skolan? 123
Miljöfaktorer: skolans struktur och organisation 124
Är styrdokument och mål en del av skolans miljö? 125
Specialpedagogiskt stöd 125
Analysera och reflektera 128
Exempel på konsekvenser av strukturella organisationsförändringar 128
Tyst kunskap 129
Varför gör de på detta viset? 130
Sammanfattning 131
Övning för pedagoger 131
Titta på den egna verksamheten: ||Vad har vi för förväntningar på eleverna som kommer till skolan?|| 131
10 Prata om svårigheter och problem 133
Samarbete mellan hem och skola 133
Prata med barn om svårigheter 135
Dåligt självförtroende 136
Relationens betydelse 138
Två modeller för problemlösning tillsammans med barn 138
Ben Furmans jag kan-metod 139
Ross Greenes metod: samarbetsinriktad problemlösning 141
Byt fokus 142
Sammanfattning 143
Del II Praktisk del
11 Verktyg och strategier 147
Bra att tänka på 148
Vad fungerar – i situationen? 149
Uppgift 150
Curling? 151
Grundprinciper för stöd till utveckling av självreglering och exekutiva funktioner 151
Åtgärder 152
Analysera 153
Prioritera 154
Planera 155
Utvärdera 156
Sammanfattning 156
12 Vanliga problem samt tips och idéer om lösningar 157
Koncentration 157
Förbered 158
Förvarna 158
Påminn 158
Hjälpmedel 158
Inlärning 159
Kontakt 159
Tiden 160
Att träna på tiden 161
Påminnelser och förberedelse 162
Scheman 163
Hjälpmedel 163
Att tänka på 164
Saker 164
Organisationshjälp 165
Hjälpmedel 165
Struktur i miljön 166
Organisation av arbetet 166
Städa 167
Påminnelser och begränsningar 167
Det här kan föräldrar göra 167
Egen dator 168
Komplexa uppgifter 168
Stöd för genomförandet – innan 169
Stöd under arbetet 170
Gruppsammansättning 171
Struktur och rutiner 171
Avsluta och redovisa 172
Hjälpmedel 172
Samarbete kring elever med svårigheter 173
Sociala situationer 173
Strukturera fria sociala situationer 176
Träna det sociala samspelet i grupp 176
Insatser till individen 177
Öppenhet 178
Hjälpmedel, verktyg, metoder 178
Efter ett utbrott 179
Svårt med teoretisk inlärning 179
Koppling till verkligheten 179
En tydlig arbetsgång 179
Tillräcklig tid för att befästa kunskaperna 179
Konkret material är lättare än att laborera i tanken 180
Stöd för minnet (bilder, listor etc.) underlättar 180
Sammanfattning 181
13 Vad styr skolans arbete med elever med svårigheter? 183
Elevhälsan 183
Behövs en diagnos för att barnet ska få hjälp? 184
När barnet redan har en diagnos 184
Förbered mottagandet 185
Rätt till särskilt stöd 185
Så här ska det gå till när man upptäcker att eleven riskerar att inte nå målen 185
Särskilda rättigheter? 186
Varför göra en utredning och vad ska den innehålla? 186
Skolans uppgift när det gäller barn i behov av särskilt stöd 186
Elevhälsoteamets roll vid en utredning 190
Skolhälsovården 190
Specialpedagog 191
Psykologen 192
Psykologutredningar i skolan 192
Sammanfattning 194
Du kan bara du vill – eller vill om du kan? 195
Slutligen 197
Referenser 201
Tips på mer läsning 205
Person- och sakregister 207
Information
- Författare:
- Gunilla Carlsson Kendall
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144182179
- Utgivningsår:
- 2015
- Revisionsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 33539-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 208
Information
- Författare:
- Gunilla Carlsson Kendall
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144182582
- Utgivningsår:
- 2015
- Revisionsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 33539-SB02
- Upplaga:
- Andra