Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Elever med neuropsykiatriska svårigheter

- vad gör vi och varför?
Skickas följande arbetsdag

Elever med neuropsykiatriska svårigheter

- vad gör vi och varför?

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att hitta rätt hjälp för elever med neuropsykiatriska svårigheter är en viktig uppgift för skolan, men hur ska man veta vad som är rätt? Medicinska diagnoser ger inte svar på frågan men att förstå vilka grund­läggande svårigheter som ligger bakom diagnoserna kan underlätta. I Elever med neuropsykiatriska svårigheter - vad gör vi och varför? kopplas kunskap från det neurovetenskapliga kunskapsområdet samman med de konkreta svårigheter som många elever upplever i skolan i dag. Teoretiska reso...

Att hitta rätt hjälp för elever med neuropsykiatriska svårigheter är en viktig uppgift för skolan, men hur ska man veta vad som är rätt? Medicinska diagnoser ger inte svar på frågan men att förstå vilka grund­läggande svårigheter som ligger bakom diagnoserna kan underlätta. I Elever med neuropsykiatriska svårigheter - vad gör vi och varför? kopplas kunskap från det neurovetenskapliga kunskapsområdet samman med de konkreta svårigheter som många elever upplever i skolan i dag. Teoretiska resonemang kombineras med praktiska tips och förslag till diskussionsämnen för arbetslag i skolan. Författaren beskriver bland annat vikten av att känna till hur de exekutiva funk­tionerna - förmågan att styra och organisera sig själv - utvecklas för att förstå vilka utmaningar som elever med neuropsykiatriska svårigheter kan möta. Elever med neuropsykiatriska svårigheter - vad gör vi och varför? har både en praktisk och en teoretisk del, där ambitionen är att den teoretiska delen ska bistå med förklaring till varför de praktiska insatserna hjälper. Konkreta situationer kräver konkreta strategier. Boken riktar sig till pedagoger, skolledare och andra yrkesgrupper som vill utveckla skolans verksamhet för att kunna erbjuda optimalt stöd för alla elevers utveckling. Även andra som vill förstå mer om varför elever med svårigheter så lätt hamnar i svårigheter i skolan bör läsa denna bok. Denna andra upplaga innehåller inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.

Förord 11

Inledning 13
 

Del ITeoretisk del

1 Omvärlden och utvecklingen 19

Vilka krav ställer samhället? 21

Hur stämmer elevernas utvecklingsnivå med kraven som ställs på dem? 23

Sammanfattning 23
 

2 Hjärnans strukturer och funktioner 25

Tänk på ett isberg 25

Utvecklingen inom det neurovetenskapliga området 26

Hur utvecklas hjärnan? 27

Hjärnans strukturer 29

De båda hjärnhalvorna29

Hjärnbarken30

Sammanfattning 30
 

3 Neuropsykologins utveckling 31

Den tidiga språkutvecklingen och språkinlärningen 32

Utvecklingen av de exekutiva funktionerna 33

Hur viktig är miljön? 34

Mer stimulans driver utvecklingen? 34

Vad händer med barn som inte får normal stimulans? 35

Tidig normal stimulans eller träning36

Hjärnans formbarhet, plasticitet 36

Sammanfattning 38
 

4 Hjärnans utveckling och lärande 39

Uppmärksamhet 39

Kontrollerad uppmärksamhet 39

Stimulusdriven uppmärksamhet 40

Vakenhetsgrad40

Svårigheter att skifta uppmärksamhet40

Minne 42

Arbetsminne42

Långtidsminnet44

Minne och inlärning45

Exekutiva funktioner 46

Neuralt nätverk47

Exekutiva funktioner styr målinriktat beteende48

Olika typer av exekutiva funktioner 48

Mognad 49

Att undersöka exekutiva funktioner 50

Sammanfattning 51
 

5 Hjärnan och pedagogiken 53

Hur lär vi oss bäst? 54

Fyra perspektiv på lärande 55

Motivation och självkontroll 56

Medveten reflektion58

Hur skapar man undervisning som leder till förståelse? 58

Mening59

Att lära genom berättelser60

Sammanfattning 62

För pedagoger 62
 

6 Elever med svårigheter hamnar ofta i svårigheter 65

Sammanfattning 67
 

7 Diagnoser och bakomliggande svårigheter 69

ESSENCE 69

ADHD 70

Definition71

Prevalens71

Undergrupper72

Några exempel73

Variationen i symtombilden74

ADHD hos små barn75

ADHD hos flickor76

ADHD och andra svårigheter 80

Utredning av ADHD80

Behandling av ADHD82

Autismspektrumsvårigheter 82

Central koherens, att förstå sammanhang83

Mentalisering, att förstå hur andra människor tänker83

Exekutiva funktioner84

Autismspektrumsvårigheter och Aspergers syndrom85

Stöd och hjälp vid autism86

Tidiga intensiva insatser87

Pedagogiska insatser87

Bemötande88

Tourettes syndrom 88

Vad hjälper? 89

OCD 89

ODD och CD 91

Affektutbrott 91

Ross Greene och explosiva barn94

Ringa in svårigheterna! 95

Vilka delar av den exekutiva förmågan är påverkade?96

Sammanfattning 99
 

8 Kognition och kognitiva svårigheter 101

Vad är intelligens? 101

Svårt med teoretiskt tänkande – men inte intellektuell funktionsnedsättning? 103

Normalfördelningskurvan 104

Blir vi successivt mer intelligenta?105

Hur förstå ökningen?106

Den samhälleliga förstärkningsprocessen och individen108

Biologi eller miljö?108

Hur ser svårigheter med teoretiskt tänkande ut?109

Vad kan vara teoretiskt och abstrakt?109

På förskolan110

I de lägre åldrarna i skolan110

Högre upp i åldrarna111

Mäta intelligens, förmågan att tänka teoretiskt 112

Hur kan svårigheterna se ut när eleverna remitteras för undersökning? 113

Hur märktes svårigheterna?113

Svårt med teoretiskt tänkande – inom det normala området115

Vad händer när vi inte förstår?116

Vad hjälper?117

Varför är det viktigt att vi pratar om teoretisk intelligens?117

Sammanfattning 119
 

9 Vad kräver vi i skolan? 121

”Elevhälsa börjar i klassrummet” 122

Vilka krav ökar i skolan? 123

Miljöfaktorer: skolans struktur och organisation124

Är styrdokument och mål en del av skolans miljö?125

Specialpedagogiskt stöd125

Analysera och reflektera 128

Exempel på konsekvenser av strukturella organisationsförändringar 128

Tyst kunskap 129

Varför gör de på detta viset? 130

Sammanfattning 131

Övning för pedagoger 131

Titta på den egna verksamheten: ||Vad har vi för förväntningar på eleverna som kommer till skolan?||131

10 Prata om svårigheter och problem 133

Samarbete mellan hem och skola 133

Prata med barn om svårigheter 135

Dåligt självförtroende 136

Relationens betydelse 138

Två modeller för problemlösning tillsammans med barn 138

Ben Furmans jag kan-metod139

Ross Greenes metod: samarbetsinriktad problemlösning141

Byt fokus142

Sammanfattning 143
 

Del IIPraktisk del

11 Verktyg och strategier 147

Bra att tänka på 148

Vad fungerar – i situationen? 149

Uppgift 150

Curling? 151

Grundprinciper för stöd till utveckling av självreglering och exekutiva funktioner 151

Åtgärder 152

Analysera153

Prioritera154

Planera155

Utvärdera156

Sammanfattning 156
 

12 Vanliga problem samt tips och idéer om lösningar 157

Koncentration 157

Förbered158

Förvarna158

Påminn158

Hjälpmedel158

Inlärning159

Kontakt159

Tiden 160

Att träna på tiden161

Påminnelser och förberedelse162

Scheman 163

Hjälpmedel163

Att tänka på164

Saker 164

Organisationshjälp165

Hjälpmedel165

Struktur i miljön166

Organisation av arbetet166

Städa167

Påminnelser och begränsningar167

Det här kan föräldrar göra167

Egen dator168

Komplexa uppgifter 168

Stöd för genomförandet – innan169

Stöd under arbetet170

Gruppsammansättning171

Struktur och rutiner 171

Avsluta och redovisa172

Hjälpmedel172

Samarbete kring elever med svårigheter173

Sociala situationer 173

Strukturera fria sociala situationer176

Träna det sociala samspelet i grupp176

Insatser till individen177

Öppenhet178

Hjälpmedel, verktyg, metoder178

Efter ett utbrott179

Svårt med teoretisk inlärning 179

Koppling till verkligheten179

En tydlig arbetsgång179

Tillräcklig tid för att befästa kunskaperna179

Konkret material är lättare än att laborera i tanken180

Stöd för minnet (bilder, listor etc.) underlättar180

Sammanfattning 181
 

13 Vad styr skolans arbete med elever med svårigheter? 183

Elevhälsan 183

Behövs en diagnos för att barnet ska få hjälp?184

När barnet redan har en diagnos 184

Förbered mottagandet185

Rätt till särskilt stöd 185

Så här ska det gå till när man upptäcker att eleven riskerar att inte nå målen185

Särskilda rättigheter?186

Varför göra en utredning och vad ska den innehålla? 186

Skolans uppgift när det gäller barn i behov av särskilt stöd186

Elevhälsoteamets roll vid en utredning 190

Skolhälsovården190

Specialpedagog191

Psykologen192

Psykologutredningar i skolan192

Sammanfattning 194

Du kan bara du vill – eller vill om du kan? 195

Slutligen 197

 

Referenser 201

Tips på mer läsning 205

Person- och sakregister 207

 


Information

Författare:
Gunilla Carlsson Kendall
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144182179
Utgivningsår:
2015
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
33539-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
208

Författare

Gunilla Carlsson Kendall

Gunilla Carlsson Kendall är psykolog med inriktning mot neuropsykologi. Gunilla har mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neurops...

 ;

Att hitta rätt hjälp för elever med neuropsykiatriska svårigheter är en viktig uppgift för skolan, men hur ska man veta vad som är rätt? Medicinska diagnoser ger inte svar på frågan men att förstå vilka grundläggande svårigheter som ligger bakom diagnoserna kan underlätta. I Elever med neuropsykiatriska svårigheter - vad gör vi och varför? kopplas kunskap från det neurovetenskapliga kunskapsområdet samman med de konkreta svårigheter som många elever upplever i skolan i dag. Teoretiska reson...

Att hitta rätt hjälp för elever med neuropsykiatriska svårigheter är en viktig uppgift för skolan, men hur ska man veta vad som är rätt? Medicinska diagnoser ger inte svar på frågan men att förstå vilka grundläggande svårigheter som ligger bakom diagnoserna kan underlätta. I Elever med neuropsykiatriska svårigheter - vad gör vi och varför? kopplas kunskap från det neurovetenskapliga kunskapsområdet samman med de konkreta svårigheter som många elever upplever i skolan i dag. Teoretiska resonemang kombineras med praktiska tips och förslag till diskussionsämnen för arbetslag i skolan. Författaren beskriver bland annat vikten av att känna till hur de exekutiva funktionerna - förmågan att styra och organisera sig själv - utvecklas för att förstå vilka utmaningar som elever med neuropsykiatriska svårigheter kan möta. Elever med neuropsykiatriska svårigheter - vad gör vi och varför? har både en praktisk och en teoretisk del, där ambitionen är att den teoretiska delen ska bistå med förklaring till varför de praktiska insatserna hjälper. Konkreta situationer kräver konkreta strategier. Boken riktar sig till pedagoger, skolledare och andra yrkesgrupper som vill utveckla skolans verksamhet för att kunna erbjuda optimalt stöd för alla elevers utveckling. Även andra som vill förstå mer om varför elever med svårigheter så lätt hamnar i svårigheter i skolan bör läsa denna bok. Denna andra upplaga innehåller inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.

Information

Författare:
Gunilla Carlsson Kendall
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144182582
Utgivningsår:
2015
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
33539-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Gunilla Carlsson Kendall

Gunilla Carlsson Kendall är psykolog med inriktning mot neuropsykologi. Gunilla har mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neurops...

 ;