Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Barnsamtal
- 9Förord
- 11Inledning
- 117Om att tala med och inte bara till barn Varför? Hur?
- 32Dialogen som samtalsform
- 35Om det dialogiska barnsamtalet (DCM)
- 35Hur man talar med barn om känsliga ämnen
- 36Prathörnan – ett sätt att bjuda in till goda samtalsstunder med barn
- 239Förskolan och skolan som arena för kultur och lärande
- 39Barnets självbild – en grund för lärande
- 42Om kulturen i förskolan och skolan
- 48Om formella och informella strukturer
- 48Om att skapa ett klimat som ger utrymme för trygghet, olikhet, mångfald och öppenhet
- 49Formella (organisatoriska) strukturer
- 49Val av teman för samlingsstunder, klassmöten och allmänt pedagogiskt arbete
- 52Barngruppen som resurs
- 53Informella strukturer
- 54Föräldrasamarbete
- 61Samverkan mellan ämnesområden och samhällsorgan
- 363Bokens värdegrund
- 63Allmänt om värderingar
- 66Vår egen värdegrund
- 73Om människosyn, värderingar, åtgärder, tidspress och att ”ta tiden tillbaka”
- 78Om metoder och pedagogiska program
- 80Hur man stimulerar och främjar barnets motivation att samarbeta
- 483Om empati och bejakande i kontakten med barnet
- 83Om empati
- 84Vad är empati?
- 86Om empatisk kommunikation
- 88Om empati och argumentation
- 93Om bejakande
- 94Att acceptera
- 95Tolerans
- 95Bekräftelse
- 96Att lyssna
- 96Självreflektion och avgränsning
- 98Om mentalisering
- 100Om att se barnet och om att känna sig sedd
- 109Från att ||vara|| besvärlig till att ||ha det|| besvärligt
- 110Att se barnens behov och bejaka deras upplevelser
- 5115Om den bejakande samvaron och tillämpningen av samtal
- 116Varför skilja mellan samvaro och samtal?
- 121Om samtal i allmänhet och barnsamtal i synnerhet
- 121Allmänt om samtal
- 122Om barnsamtalet/elevsamtalet
- 124Samtalsbegreppet
- 125Om terapi, terapeutisk effekt och ”den terapeutiska inställningen”
- 127Terapeutisk effekt
- 129Den terapeutiska inställningen
- 135Ska vi tala med barn om allt?
- 137Om barnsamtal baserade på empati och bejakande
- 141Hur möjliggör vi den bejakande samvaron och/eller det bejakande samtalet?
- 141Ett förslag till ”modell”
- 141Organisering och praktiska arrangemang
- 144Planerings- och förberedelsefasen
- 146Kontaktetableringsfasen
- 150Genomförandefasen
- 157Utvärderingsfasen
- 158Om samtalens innehåll
- 159Om att samtala på olika nivåer
- 165Om betydelsen av att ta emot barns känslomässiga reaktioner ||innan|| man ger dem information
- 171Om känslor
- 173Om att fånga upp känsloteman och hjälpa barn att utveckla ett känslospråk
- 175Om hur man förhåller sig till känsloteman
- 181Den reflekterande, undersökande dialogen
- 183Viktiga förutsättningar för samtalets utveckling
- 183Om att vara personligt närvarande
- 186Om legitimering och moraliserande
- 195Om respekt och brist på respekt i kommunikationen med barnet
- 6197Erfarenheter av systematisk tillämpning av barnsamtal och bejakande samvaro med barn
- 197Betydelsen av struktur och ramar
- 198Vad har hänt med barnen under projektperioden?
- 200Vilka teman har varit genomgående i handledningen?
- 202Om det ”speciella” samtalet och det allmänna, informella samtalet
- 7205Mina bedömningar och reflektioner
- 205Bedömningar och reflektioner vid mina barnsamtal enligt ”modellen”
- 206Beträffande utbildning
- 206Angående handledning
- 208Hur viktigt är det att ha institutionens ledning med sig?
- 209Parallella processer
- 213Slutord
- 217Litteratur
Mycket inspirerande, angelägen bok som vänder sig till studenter på lärarprogrammen och psykologstuderande.
Information
- Författare:
- Emilie Kinge
- Översättare:
- Inger Lindelöf
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144120911
- Utgivningsår:
- 2008
- Revisionsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 32864-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 224