Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barnsamtal

- den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårig
Skickas följande arbetsdag

Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Förmågan att ”se”, känna empati och föra nära dialogiska samtal som kan fånga upp barn i nöd är i dag kanske viktigare än någonsin. Många barn och ungdomar ­kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i ­familjen, ­förskolan eller skolan, men även i omvärlden. En del reagerar med ­rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett krävande och ­problematiskt beteende. Vad de behöver är vuxna som ser dem ...

Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Förmågan att ”se”, känna empati och föra nära dialogiska samtal som kan fånga upp barn i nöd är i dag kanske viktigare än någonsin. Många barn och ungdomar ­kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i ­familjen, ­förskolan eller skolan, men även i omvärlden. En del reagerar med ­rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett krävande och ­problematiskt beteende. Vad de behöver är vuxna som ser dem och samtalar med dem, som hjälper dem att förstå sig själva och uttrycka sina känslor. Barnsamtal handlar om hur vi kan använda en samvaro och samtalsform som grundar sig på bejakande och empati, och hur dessa värden gynnar ­kontakten med barnet. Författaren visar hur man praktiskt och metodiskt kan sätta igång med och genomföra barnsamtal och ger många exempel på barns tankar och upplevelser av sin situation. Denna reviderade ­utgåva har utökats med två kapitel där författaren redogör för dialogen som ­samtalsform och det dialogiska barnsamtalet samt förskolan och skolan som arena för kultur och lärande. Boken vänder sig till studenter inom grundläggande utbildningar till lärare, specialpedagog/speciallärare och psykolog. För yrkesverksamma är den ­utmärkt som kompetensutveckling.

    • 9
      Förord
    • 11
      Inledning
      • 1
        17
        Om att tala med och inte bara till barn Varför? Hur?
        • 32
          Dialogen som samtalsform
        • 35
          Om det dialogiska barnsamtalet (DCM)
        • 35
          Hur man talar med barn om känsliga ämnen
        • 36
          Prathörnan – ett sätt att bjuda in till goda samtalsstunder med barn
      • 2
        39
        Förskolan och skolan som arena för kultur och lärande
        • 39
          Barnets självbild – en grund för lärande
        • 42
          Om kulturen i förskolan och skolan
        • 48
          Om formella och informella strukturer
        • 48
          Om att skapa ett klimat som ger utrymme för trygghet, olikhet, mångfald och öppenhet
        • 49
          Formella (organisatoriska) strukturer
        • 49
          Val av teman för samlingsstunder, klassmöten och allmänt pedagogiskt arbete
        • 52
          Barngruppen som resurs
        • 53
          Informella strukturer
        • 54
          Föräldrasamarbete
        • 61
          Samverkan mellan ämnesområden och samhällsorgan
      • 3
        63
        Bokens värdegrund
        • 63
          Allmänt om värderingar
        • 66
          Vår egen värdegrund
        • 73
          Om människosyn, värderingar, åtgärder, tidspress och att ”ta tiden tillbaka”
        • 78
          Om metoder och pedagogiska program
        • 80
          Hur man stimulerar och främjar barnets motivation att samarbeta
      • 4
        83
        Om empati och bejakande i kontakten med barnet
        • 83
          Om empati
        • 84
          Vad är empati?
        • 86
          Om empatisk kommunikation
        • 88
          Om empati och argumentation
        • 93
          Om bejakande
        • 94
          Att acceptera
        • 95
          Tolerans
        • 95
          Bekräftelse
        • 96
          Att lyssna
        • 96
          Självreflektion och avgränsning
        • 98
          Om mentalisering
        • 100
          Om att se barnet och om att känna sig sedd
        • 109
          Från att ||vara|| besvärlig till att ||ha det|| besvärligt
        • 110
          Att se barnens behov och bejaka deras upplevelser
      • 5
        115
        Om den bejakande samvaron och tillämpningen av samtal
        • 116
          Varför skilja mellan samvaro och samtal?
        • 121
          Om samtal i allmänhet och barnsamtal i synnerhet
        • 121
          Allmänt om samtal
        • 122
          Om barnsamtalet/elevsamtalet
        • 124
          Samtalsbegreppet
        • 125
          Om terapi, terapeutisk effekt och ”den terapeutiska inställningen”
        • 127
          Terapeutisk effekt
        • 129
          Den terapeutiska inställningen
        • 135
          Ska vi tala med barn om allt?
        • 137
          Om barnsamtal baserade på empati och bejakande
        • 141
          Hur möjliggör vi den bejakande samvaron och/eller det bejakande samtalet?
        • 141
          Ett förslag till ”modell”
        • 141
          Organisering och praktiska arrangemang
        • 144
          Planerings- och förberedelsefasen
        • 146
          Kontaktetableringsfasen
        • 150
          Genomförandefasen
        • 157
          Utvärderingsfasen
        • 158
          Om samtalens innehåll
        • 159
          Om att samtala på olika nivåer
        • 165
          Om betydelsen av att ta emot barns känslomässiga reaktioner ||innan|| man ger dem information
        • 171
          Om känslor
        • 173
          Om att fånga upp känsloteman och hjälpa barn att utveckla ett känslospråk
        • 175
          Om hur man förhåller sig till känsloteman
        • 181
          Den reflekterande, undersökande dialogen
        • 183
          Viktiga förutsättningar för samtalets utveckling
        • 183
          Om att vara personligt närvarande
        • 186
          Om legitimering och moraliserande
        • 195
          Om respekt och brist på respekt i kommunikationen med barnet
      • 6
        197
        Erfarenheter av systematisk tillämpning av barnsamtal och bejakande samvaro med barn
        • 197
          Betydelsen av struktur och ramar
        • 198
          Vad har hänt med barnen under projektperioden?
        • 200
          Vilka teman har varit genomgående i handledningen?
        • 202
          Om det ”speciella” samtalet och det allmänna, informella samtalet
      • 7
        205
        Mina bedömningar och reflektioner
        • 205
          Bedömningar och reflektioner vid mina barnsamtal enligt ”modellen”
        • 206
          Beträffande utbildning
        • 206
          Angående handledning
        • 208
          Hur viktigt är det att ha institutionens ledning med sig?
        • 209
          Parallella processer
    • 213
      Slutord
    • 217
      Litteratur

Mycket inspirerande, angelägen bok som vänder sig till studenter på lärarprogrammen och psykologstuderande.

Information

Författare:
Emilie Kinge
Översättare:
Inger Lindelöf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120911
Utgivningsår:
2008
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
32864-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
224

Författare

Emilie Kinge

Emilie Kinge är utbildad förskollärare med magisterexamen i specialpedagogik vid Oslo universitet. Hon arbetar nu inom PP-tjänsten (en kommunal ped...

 ;