Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Barn och elever i svårigheter
- 7Förord
- 11KAPITEL 1 Den pedagogiska utmaningen
- 12Förebyggande arbete
- 14Bokens disposition
- 19KAPITEL 2 Utbildningens mål
- 20Deweys kritik av att formulera mål på förhand
- 22Mål och riktlinjer i styrdokumenten
- 23Mål i skollagen för alla barn/elever i skolväsendet
- 24Skollagen och arbetet med elever i behov av särskilt stöd
- 28Läroplaner
- 28Läroplaner för grundskolan, specialskolan, sameskolan och särskolan
- 31Läroplanen för de frivilliga skolformerna
- 32Förskolans läroplan
- 34Inkludering som mål
- 38Resultat som mål
- 41Sammanfattning
- 42Exkurs – målsättning som maktfråga
- 45KAPITEL 3 Det kompensatoriska uppdraget
- 46Att bli lika
- 48Att (för)bli olika
- 49Det individuella och det kollektiva
- 51Elever i utsatta områden
- 53Hur många elever erhåller kompensatoriska insatser
- 55Sammanfattning
- 55Exkurs – en självuppfyllande profetia
- 57KAPITEL 4 Vems är problemet
- 58Individen som problem
- 59Diagnosens roll
- 61Funktionshinderisering av förskola och skola
- 64Positiva och negativa sidor
- 66Problembärare och problemets orsak
- 67Åtgärdsprogram – ett tveeggat instrument
- 70Miljön som problem
- 72Skolor som problem
- 75Specialpedagog eller speciallärare
- 77Sammanfattning
- 78Exkurs – kan alla lära sig allt
- 78Biologismen
- 79Arv och miljö – en fördjupad diskussion
- 80Kan då alla lära sig allt
- 83KAPITEL 5 Lärararbetet och vetenskapen
- 86Forskning och praktik – fem modeller
- 86Evidensbaserad praktik
- 92för lärarens arbete
- 96Att skapa mötesplatser mellan forskare och verksamma lärare
- 97Aktionsforskning
- 99Reflexivitet som förutsättning för vetenskapligt grundat handlande
- 102Forskning som saknas
- 106Hur ska lärare arbeta för att alla elever ska nå målen
- 114Sammanfattning
- 115Exkurs – nu sätts sökarljuset på läraren
- 119KAPITEL 6 Makten över undervisningen
- 120Makt – en definition
- 121Lärarens makt
- 122Föräldrars och elevers makt
- 123Legitim och illegitim makt
- 124Avvikelse och normalisering – en diskussion
- 127Makten och elevernas motstånd
- 130Motstånd som metafor – en kritisk diskussion
- 131Illegitim makt – exemplet elever som inte når målen
- 132Sammanfattning
- 132Exkurs – det individuella och det gemensamma
- 137Litteraturförteckning
Information
- Författare:
- Claes Nilholm
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144079448
- Utgivningsår:
- 2012
- Artikelnummer:
- 35991-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 152