Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barn och elever i svårigheter

- en pedagogisk utmaning
Skickas följande arbetsdag

Boken behandlar förskolans och skolans arbete med barn och elever som redan är eller riskerar att hamna i svårigheter. Forskning beskriver förskolans och skolans möjlighet att påverka dessa barns och elevers utveckling på ett positivt sätt samtidigt som det finns en mycket stark tradition av att individualisera svårigheter i skola och förskola. Författaren argumenterar därför för att det är viktigt att utmana traditionen och börja se barns och elevers upplevda svårigheter som en pedagogisk ut...

Boken behandlar förskolans och skolans arbete med barn och elever som redan är eller riskerar att hamna i svårigheter. Forskning beskriver förskolans och skolans möjlighet att påverka dessa barns och elevers utveckling på ett positivt sätt samtidigt som det finns en mycket stark tradition av att individualisera svårigheter i skola och förskola. Författaren argumenterar därför för att det är viktigt att utmana traditionen och börja se barns och elevers upplevda svårigheter som en pedagogisk utmaning. Frågor som diskuteras i boken är: Vilket är målet med den pedagogiska verksamheten för barn och elever i svårigheter? Vad beror svårigheterna på? Hur ska lärare arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet? Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat”? Hur kan lärares makt tolkas? Kan förskola och skola undvika att identifiera barn och elever som avvikare? På grund av bokens breda ansats rekommenderas den till både blivande och verksamma lärare i förskola och skola samt barn- och elevhälsovårdspersonal. Boken vänder sig också till blivande och verksamma psykologer och socionomer. Även beslutsfattare på olika nivåer i samhället kan ha behållning av boken.

    • 7
      Förord
    • 11
      KAPITEL 1 Den pedagogiska utmaningen
        • 12
          Förebyggande arbete
        • 14
          Bokens disposition
    • 19
      KAPITEL 2 Utbildningens mål
        • 20
          Deweys kritik av att formulera mål på förhand
        • 22
          Mål och riktlinjer i styrdokumenten
        • 23
          Mål i skollagen för alla barn/elever i skolväsendet
        • 24
          Skollagen och arbetet med elever i behov av särskilt stöd
        • 28
          Läroplaner
        • 28
          Läroplaner för grundskolan, specialskolan, sameskolan och särskolan
        • 31
          Läroplanen för de frivilliga skolformerna
        • 32
          Förskolans läroplan
        • 34
          Inkludering som mål
        • 38
          Resultat som mål
        • 41
          Sammanfattning
        • 42
          Exkurs – målsättning som maktfråga
    • 45
      KAPITEL 3 Det kompensatoriska uppdraget
        • 46
          Att bli lika
        • 48
          Att (för)bli olika
        • 49
          Det individuella och det kollektiva
        • 51
          Elever i utsatta områden
        • 53
          Hur många elever erhåller kompensatoriska insatser
        • 55
          Sammanfattning
        • 55
          Exkurs – en självuppfyllande profetia
    • 57
      KAPITEL 4 Vems är problemet
        • 58
          Individen som problem
        • 59
          Diagnosens roll
        • 61
          Funktionshinderisering av förskola och skola
        • 64
          Positiva och negativa sidor
        • 66
          Problembärare och problemets orsak
        • 67
          Åtgärdsprogram – ett tveeggat instrument
        • 70
          Miljön som problem
        • 72
          Skolor som problem
        • 75
          Specialpedagog eller speciallärare
        • 77
          Sammanfattning
        • 78
          Exkurs – kan alla lära sig allt
        • 78
          Biologismen
        • 79
          Arv och miljö – en fördjupad diskussion
        • 80
          Kan då alla lära sig allt
    • 83
      KAPITEL 5 Lärararbetet och vetenskapen
        • 86
          Forskning och praktik – fem modeller
        • 86
          Evidensbaserad praktik
        • Relevansen av studier med kvalitativa data
        • 92
          för lärarens arbete
        • 96
          Att skapa mötesplatser mellan forskare och verksamma lärare
        • 97
          Aktionsforskning
        • 99
          Reflexivitet som förutsättning för vetenskapligt grundat handlande
        • 102
          Forskning som saknas
        • 106
          Hur ska lärare arbeta för att alla elever ska nå målen
        • 114
          Sammanfattning
        • 115
          Exkurs – nu sätts sökarljuset på läraren
    • 119
      KAPITEL 6 Makten över undervisningen
        • 120
          Makt – en definition
        • 121
          Lärarens makt
        • 122
          Föräldrars och elevers makt
        • 123
          Legitim och illegitim makt
        • 124
          Avvikelse och normalisering – en diskussion
        • 127
          Makten och elevernas motstånd
        • 130
          Motstånd som metafor – en kritisk diskussion
        • 131
          Illegitim makt – exemplet elever som inte når målen
        • 132
          Sammanfattning
        • 132
          Exkurs – det individuella och det gemensamma
    • 137
      Litteraturförteckning

Information

Författare:
Claes Nilholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144079448
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
35991-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
152

Författare

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

 ;