
Barn och elever i social utsatthet

Barn och elever i social utsatthet
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
1 Introduktion 9
Barn och elever i social utsatthet 9
Bokens utgångspunkter och innehåll 17
2 Barn i social utsatthet och begreppet institution 27
Inledning 27
Barn – familj – samhälle 30
Sociala institutioner 36
3 Förskolans, skolans och socialtjänstens uppdrag 43
Inledning 43
Förskolans och skolans sociala uppdrag 44
Elever som utmanar skolan 51
Socialtjänstens uppdrag 55
4 Att tänka ”normalitet” och ”avvikelse” 59
Inledning 59
Begreppen normalitet och avvikelse 61
Specialpedagogik som normaliseringsarbete? 73
5 När man misstänker att ett barn far illa
– processer i förskola, skola och socialtjänst 79
Inledning 79
Barn, familj och samhällets ansvar 81
När skolan känner oro för att ett barn far illa i hemmet 82
När kan socialtjänsten ingripa? 97
Socialtjänstens och förskolans/skolans processer – exemplet Max 102
Socialtjänstens utredning 106
Förskolans och skolans arbete under utredning och insatser av samhällets barnavård 112
Förebyggande och proaktivt arbete i samverkan med socialtjänsten kring barnet 114
6 Teorier som verktyg för att förklara och förstå 119
Inledning 119
Förklaringsmodeller 120
Teorier är inte statiska 130
7 Analys med aktör-nätverksteori 133
Inledning 133
Övergripande utgångspunkter i ANT 135
ANT inom utbildningsvetenskap 138
Centrala begrepp 140
ANT och makt 148
Ett tillämpat exempel på analys med hjälp av ANT 150
8 Barn i förskoleåldern som far illa 155
Inledning 155
Att identifiera missförhållanden 157
Osäkerhet vid oro 158
När föräldrar berättar 162
Fallbeskrivning – Sarah och Alicia i förskolan 165
9 Elever placerade i särskild undervisningsgrupp 183
Inledning 183
Särskild undervisningsgrupp 184
Kritiska övergångar 189
Att våga berätta 192
Aggressivitet 193
Relationer mellan elev och lärare 194
Fallbeskrivning – Kasper 11 år bor hemma och är placerad i särskild undervisningsgrupp 197
10 Socialtjänstens placeringar av barn utanför hemmet 211
Inledning 211
Familjehem 213
Hem för vård eller boende, HVB 214
Statens institutionsstyrelses särskilda ungdomshem 221
Stödboende 222
Långtgående föräldraansvar 222
Förskolans och skolans mottagande av placerade barn 226
Fallbeskrivning – Alex 13 år ”frivilligt” placerad i familjehem 228
Fallbeskrivning – Peg 15 år tvångsplacerad på HVB 237
11 Starka nätverk som motkraft för barn och elever i social utsatthet 245
Perspektivtagande – en typ av översättning 245
Flexibla starka nätverk 249
Distribuerat ansvar 252
Översättning: problematisering, intressering, enrollering och mobilisering 254
Referenser 259
Sakregister 269
Boken är mycket bra, välskriven och ger en övergripande bild över skolan och socialtjänstens arbete med att upptäcka och möta socialt utsatta barn. Den vänder sig i första hand till personal och studerande inom skola, förskola och fritidshem. Bra referens- och innehållsregister. Helhetsbetyg: 4 av 5
Boken innehåller många konkreta och levande fallbeskrivningar som gör att läsaren kan relatera till egna erfarenheter kring möten med familjer och elever även om varje fall är unikt. För specialpedagoger, som inte självklart har koll på socialtjänstens uppdrag, är boken värdefull och kan säkerligen ge upphov till många diskussioner tillsammans med övriga i den samlade elevhälsan på skolan.
Information
- Författare:
- Ann-Marie Markström Susanne Severinsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144120447
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 39665-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 270
Information
- Författare:
- Ann-Marie Markström Susanne Severinsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144182438
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 39665-SB01
- Upplaga:
- Första