Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barn och elever i social utsatthet

Förskolans, skolans och fritidshemmets roll och ansvar
Skickas följande arbetsdag

Barn och elever i social utsatthet

Förskolans, skolans och fritidshemmets roll och ansvar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

När barn och elever riskerar att fara illa på grund av våld, missbruk eller psykisk ohälsa i hemmet har förskolan, skolan och fritidshemmet en viktig skyddande funktion. I den här boken presenteras teorier och praktiska exempel på hur det går att förstå barns och elevers sociala utsatthet samt vilket socialt och specialpedagogiskt uppdrag dessa skolformer har. Författarna beskriver de processer som startar när en orosanmälan görs, hur en utredning hos socialtjänsten går till och socialtjäns...

När barn och elever riskerar att fara illa på grund av våld, missbruk eller psykisk ohälsa i hemmet har förskolan, skolan och fritidshemmet en viktig skyddande funktion. I den här boken presenteras teorier och praktiska exempel på hur det går att förstå barns och elevers sociala utsatthet samt vilket socialt och specialpedagogiskt uppdrag dessa skolformer har. Författarna beskriver de processer som startar när en orosanmälan görs, hur en utredning hos socialtjänsten går till och socialtjänstens olika placeringsformer om ett barn inte längre kan bo kvar i hemmet. Genom konkreta fallbeskrivningar möter vi några barn och elever i problematiska situationer där socialtjänst och förskole- och skolpersonal har olika roller och ansvar. Aktör-nätverksteorin, ANT, presenteras i ett eget kapitel och används i analyserna. Boken synliggör hur bristande förutsättningar, även materiella, griper in och påverkar de ibland känslomässigt svåra möten som förskole- och skolpersonal har med vårdnadshavare, barn och unga. Den här boken vänder sig till studerande och yrkesverksamma inom förskola, fritidshem och skola - pedagoger såväl som elevhälsopersonal - men också till de som arbetar inom socialtjänst eller andra verksamheter som ger stöd till barn och familjer.

1 Introduktion 9

Barn och elever i social utsatthet 9

Bokens utgångspunkter och innehåll  17

2 Barn i social utsatthet och begreppet institution 27

Inledning 27

Barn – familj – samhälle 30

Sociala institutioner 36

3 Förskolans, skolans och socialtjänstens uppdrag 43

Inledning 43

Förskolans och skolans sociala uppdrag  44

Elever som utmanar skolan  51

Socialtjänstens uppdrag 55

4 Att tänka ”normalitet” och ”avvikelse” 59

Inledning 59

Begreppen normalitet och avvikelse 61

Specialpedagogik som normaliseringsarbete? 73

5 När man misstänker att ett barn far illa 
– processer iförskola, skola och socialtjänst 79

Inledning 79

Barn, familj och samhällets ansvar  81

När skolan känner oro för att ett barn far illa i hemmet  82

När kan socialtjänsten ingripa? 97

Socialtjänstens och förskolans/skolans processer –exemplet Max 102

Socialtjänstens utredning 106

Förskolans och skolans arbete under utredning och insatser av samhällets barnavård 112

Förebyggande och proaktivt arbete i samverkan med socialtjänsten kring barnet 114

6 Teorier som verktyg för att förklara och förstå  119

Inledning 119

Förklaringsmodeller 120

Teorier är inte statiska 130

7 Analys med aktör-nätverksteori 133

Inledning 133

Övergripande utgångspunkter i ANT  135

ANT inom utbildningsvetenskap 138

Centrala begrepp  140

ANT och makt 148

Ett tillämpat exempel på analys med hjälp av ANT 150

8 Barn i förskoleåldern som far illa  155

Inledning 155

Att identifiera missförhållanden 157

Osäkerhet vid oro 158

När föräldrar berättar  162

Fallbeskrivning – Sarah och Alicia i förskolan 165

9 Elever placerade isärskild undervisningsgrupp 183

Inledning 183

Särskild undervisningsgrupp 184

Kritiska övergångar 189

Att våga berätta  192

Aggressivitet 193

Relationer mellan elev och lärare 194

Fallbeskrivning – Kasper 11 år bor hemma och är placerad i särskild undervisningsgrupp 197

10 Socialtjänstens placeringar av barn utanför hemmet 211

Inledning 211

Familjehem  213

Hem för vård eller boende, HVB 214

Statens institutionsstyrelses särskilda ungdomshem 221

Stödboende 222

Långtgående föräldraansvar 222

Förskolans och skolans mottagande av placerade barn  226

Fallbeskrivning – Alex 13 år ”frivilligt” placerad i familjehem 228

Fallbeskrivning – Peg 15 år tvångsplacerad på HVB 237

11 Starka nätverk som motkraft för barn och elever i social utsatthet  245

Perspektivtagande – en typ av översättning 245

Flexibla starka nätverk 249

Distribuerat ansvar  252

Översättning: problematisering, intressering, enrollering och mobilisering  254

Referenser 259

Sakregister 269

Boken är mycket bra, välskriven och ger en övergripande bild över skolan och socialtjänstens arbete med att upptäcka och möta socialt utsatta barn. Den vänder sig i första hand till personal och studerande inom skola, förskola och fritidshem. Bra referens- och innehållsregister. Helhetsbetyg: 4 av 5

Boken innehåller många konkreta och levande fallbeskrivningar som gör att läsaren kan relatera till egna erfarenheter kring möten med familjer och elever även om varje fall är unikt. För specialpedagoger, som inte självklart har koll på socialtjänstens uppdrag, är boken värdefull och kan säkerligen ge upphov till många diskussioner tillsammans med övriga i den samlade elevhälsan på skolan.

Information

Författare:
Ann-Marie Markström Susanne Severinsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120447
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
39665-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
270

Författare

Ann-Marie Markström

Ann-Marie Markström, biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Forskningsintressen: barns och föräldrars möte med förskola och s...

Susanne Severinsson

Susanne Severinsson är verksam som forskare inom utbildningsvetenskap och undervisar på olika lärarprogram samt vid specialpedagog- och speciallära...

 ;

När barn och elever riskerar att fara illa på grund av våld, missbruk eller psykisk ohälsa i hemmet har förskolan, skolan och fritidshemmet en viktig skyddande funktion. I den här boken presenteras teorier och praktiska exempel på hur det går att förstå barns och elevers sociala utsatthet samt vilket socialt och specialpedagogiskt uppdrag dessa skolformer har. Författarna beskriver de processer som startar när en orosanmälan görs, hur en utredning hos socialtjänsten går till och socialtjäns...

När barn och elever riskerar att fara illa på grund av våld, missbruk eller psykisk ohälsa i hemmet har förskolan, skolan och fritidshemmet en viktig skyddande funktion. I den här boken presenteras teorier och praktiska exempel på hur det går att förstå barns och elevers sociala utsatthet samt vilket socialt och specialpedagogiskt uppdrag dessa skolformer har. Författarna beskriver de processer som startar när en orosanmälan görs, hur en utredning hos socialtjänsten går till och socialtjänstens olika placeringsformer om ett barn inte längre kan bo kvar i hemmet. Genom konkreta fallbeskrivningar möter vi några barn och elever i problematiska situationer där socialtjänst och förskole- och skolpersonal har olika roller och ansvar. Aktör-nätverksteorin, ANT, presenteras i ett eget kapitel och används i analyserna. Boken synliggör hur bristande förutsättningar, även materiella, griper in och påverkar de ibland känslomässigt svåra möten som förskole- och skolpersonal har med vårdnadshavare, barn och unga. Den här boken vänder sig till studerande och yrkesverksamma inom förskola, fritidshem och skola - pedagoger såväl som elevhälsopersonal - men också till de som arbetar inom socialtjänst eller andra verksamheter som ger stöd till barn och familjer.

Information

Författare:
Ann-Marie Markström Susanne Severinsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144182438
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
39665-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann-Marie Markström

Ann-Marie Markström, biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Forskningsintressen: barns och föräldrars möte med förskola och s...

Susanne Severinsson

Susanne Severinsson är verksam som forskare inom utbildningsvetenskap och undervisar på olika lärarprogram samt vid specialpedagog- och speciallära...

 ;