
Åtgärdsprogram i praktiken
Att arbeta med elevdokumentation i skolan
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Förord
- 11Åtgärdsprogram
- 13Åtgärdsprogram som en form av institutionellt samtal
- 13Åtgärdsprogram idag
- 15Åtgärdsprogram – reglering i styrdokument
- 18Åtgärdsprogram – kort historik
- 18Forskning och utvärdering om åtgärdsprogram i Sverige
- 21Åtgärdsprogram som samtal och dokumentation
- 23Intertextualitet och rewording
- 24Text som skriftlig representation av tal
- 24På scenen – teatern som metafor för samspel
- 27Det sociala spelets inramning
- 28Footing – att byta position i samtalet
- 29Kategorisering av elever
- 31Sex elever och deras åtgärdsprogram
- 32Gustav på Granskolan – en diagnostisk praktik
- 34Gustavs problembild beskrivs
- 34Från problem till behov
- 35Fokus på Gustavs funktionsnedsättning
- 39Gustavs problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen
- 39Dokumentationen diskuteras
- 41Delaktighet eller avskiljning
- 44Relationer till kamrater
- 46En diagnostisk praktik
- 47Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
- 49Ellen på Ekskolan – en dialogisk praktik
- 51Ellens problembild beskrivs
- 54Ellens problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen
- 55Förutsättningar för Ellens delaktighet diskuteras
- 57En dialogisk praktik
- 58Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
- 59Ellens motoriska kompetens utvecklas för deltagande i sociala sammanhang
- 61Sociala aspekter
- 62Kunskapsmässiga aspekter
- 63Sättet att arbeta uttrycks i åtgärdsprogrammens text
- 65Nils på Norrskolan – en delegationspraktik
- 66Nils problembild beskrivs
- 71Nils problembild uttrycks i åtgärdsprogrammet
- 73Arbetet organiseras i parallella fåror
- 77En delegationspraktik
- 79Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
- 80Ville på Västerskolan – en expertisinriktad praktik
- 82Villes problembild beskrivs
- 83Från läs- och skrivsvårigheter till dyslexi
- 86Villes problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen
- 87Dilemmat delaktighet eller avskiljning ventileras
- 90En expertisinriktad praktik
- 91Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
- 94Från isolerad färdighetsträning till kompensatoriska hjälpmedel
- 96Anna på Askskolan – en omsorgsinriktad praktik
- 97Annas problembild beskrivs
- 98Annas problembild ”medikaliseras”
- 101Annas problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen
- 102Inskrivningen i särskolan iscensätts i åtgärdsprogrammet
- 103Allians skapas mellan föräldrar och personal
- 105Samarbetets utformning diskuteras
- 106En omsorgsinriktad praktik
- 107Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
- 108I klassrummet eller hos specialpedagogen
- 111Tobias på Tallskolan – en formalistisk praktik
- 113Tobias problembild beskrivs
- 116Tobias problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen
- 117Noteringar i stället för samtal
- 119Kommunikationen i arbetslaget diskuteras
- 120Undertecknande av åtgärdsprogrammet
- 121En formalistisk praktik
- 124Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
- 124I helklass eller i lilla gruppen
- 125De pedagogiska åtgärderna återges i åtgärdsprogrammet
- 127Lärares arbete med åtgärdsprogram – en enkätstudie
- 127Om eleverna
- 129Samtalsarenan vid utarbetande av åtgärdsprogram
- 130Kategorisering av elever med komplex problematik
- 133Åtgärdsprogram i praktiken
- 133Kategorisering av eleven i behov av särskilt stöd
- 136Det dubbla samtalet back-stage och front-stage
- 137Fasadarbete i de olika arbetslagen
- 140Motsättningar mellan olika institutionella behov
- 141Rumslig, social eller didaktisk inkludering
- 145Arbete med åtgärdsprogram i olika praktiker
- 147Råd till skolor och arbetslag
- 151Litteratur
Information
- Författare:
- Elisabeth Asp-Onsjö
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144050096
- Utgivningsår:
- 2008
- Artikelnummer:
- 33072-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 155