Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Åtgärdsprogram i praktiken

Att arbeta med elevdokumentation i skolan
Skickas följande arbetsdag

Var femte elev i den svenska skolan är i behov av någon form av stöd. I praktiken innebär det att varje klassföreståndare skriver minst 5-6 åtgärdsprogram per termin. Arbetet med åtgärdsprogram är en verksamhet där lärare ofta känner sig osäkra och tycker att de saknar kunskaper om hur de ska gå tillväga. Hur kan ett åtgärdsprogram bli ett reellt stöd i verksamheten i stället för ännu ett papper i en pärm? Hur kan skolans dokumentation utvecklas så att den utgör ett effektivt redskap för att ...

Var femte elev i den svenska skolan är i behov av någon form av stöd. I praktiken innebär det att varje klassföreståndare skriver minst 5-6 åtgärdsprogram per termin. Arbetet med åtgärdsprogram är en verksamhet där lärare ofta känner sig osäkra och tycker att de saknar kunskaper om hur de ska gå tillväga. Hur kan ett åtgärdsprogram bli ett reellt stöd i verksamheten i stället för ännu ett papper i en pärm? Hur kan skolans dokumentation utvecklas så att den utgör ett effektivt redskap för att främja de pedagogiska förutsättningarna? Hur kan åtgärdsprogrammen bli en naturlig del i arbetet med elever i behov av särskilt stöd? Den här boken utgår från sex autentiska fallbeskrivningar där skolan upprättat åtgärdsprogram för elever med olika typer av stödbehov. Analysen visar att de arbetslag som bjuder in föräldrar och elever till en öppen dialog kring aktuella åtgärder skapar förutsättningar för en inkluderande skola där elever med olika förutsättningar och behov kan arbeta tillsammans. I boken presenteras dessutom Skolverkets allmänna råd För arbete med åtgärdsprogram. Åtgärdsprogram i praktiken vänder sig till studenter på grundläggande lärarutbildning, blivande specialpedagoger och speciallärare. Den passar också utmärkt som kursbok på skolledarutbildning samt som kompetensutveckling för verksamma lärare.

    • 7
      Förord
    • 11
      Åtgärdsprogram
        • 13
          Åtgärdsprogram som en form av institutionellt samtal
        • 13
          Åtgärdsprogram idag
        • 15
          Åtgärdsprogram – reglering i styrdokument
        • 18
          Åtgärdsprogram – kort historik
        • 18
          Forskning och utvärdering om åtgärdsprogram i Sverige
    • 21
      Åtgärdsprogram som samtal och dokumentation
        • 23
          Intertextualitet och rewording
        • 24
          Text som skriftlig representation av tal
        • 24
          På scenen – teatern som metafor för samspel
        • 27
          Det sociala spelets inramning
        • 28
          Footing – att byta position i samtalet
        • 29
          Kategorisering av elever
    • 31
      Sex elever och deras åtgärdsprogram
        • 32
          Gustav på Granskolan – en diagnostisk praktik
        • 34
          Gustavs problembild beskrivs
        • 34
          Från problem till behov
        • 35
          Fokus på Gustavs funktionsnedsättning
        • 39
          Gustavs problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen
        • 39
          Dokumentationen diskuteras
        • 41
          Delaktighet eller avskiljning
        • 44
          Relationer till kamrater
        • 46
          En diagnostisk praktik
        • 47
          Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
        • 49
          Ellen på Ekskolan – en dialogisk praktik
        • 51
          Ellens problembild beskrivs
        • 54
          Ellens problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen
        • 55
          Förutsättningar för Ellens delaktighet diskuteras
        • 57
          En dialogisk praktik
        • 58
          Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
        • 59
          Ellens motoriska kompetens utvecklas för deltagande i sociala sammanhang
        • 61
          Sociala aspekter
        • 62
          Kunskapsmässiga aspekter
        • 63
          Sättet att arbeta uttrycks i åtgärdsprogrammens text
        • 65
          Nils på Norrskolan – en delegationspraktik
        • 66
          Nils problembild beskrivs
        • 71
          Nils problembild uttrycks i åtgärdsprogrammet
        • 73
          Arbetet organiseras i parallella fåror
        • 77
          En delegationspraktik
        • 79
          Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
        • 80
          Ville på Västerskolan – en expertisinriktad praktik
        • 82
          Villes problembild beskrivs
        • 83
          Från läs- och skrivsvårigheter till dyslexi
        • 86
          Villes problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen
        • 87
          Dilemmat delaktighet eller avskiljning ventileras
        • 90
          En expertisinriktad praktik
        • 91
          Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
        • 94
          Från isolerad färdighetsträning till kompensatoriska hjälpmedel
        • 96
          Anna på Askskolan – en omsorgsinriktad praktik
        • 97
          Annas problembild beskrivs
        • 98
          Annas problembild ”medikaliseras”
        • 101
          Annas problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen
        • 102
          Inskrivningen i särskolan iscensätts i åtgärdsprogrammet
        • 103
          Allians skapas mellan föräldrar och personal
        • 105
          Samarbetets utformning diskuteras
        • 106
          En omsorgsinriktad praktik
        • 107
          Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
        • 108
          I klassrummet eller hos specialpedagogen
        • 111
          Tobias på Tallskolan – en formalistisk praktik
        • 113
          Tobias problembild beskrivs
        • 116
          Tobias problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen
        • 117
          Noteringar i stället för samtal
        • 119
          Kommunikationen i arbetslaget diskuteras
        • 120
          Undertecknande av åtgärdsprogrammet
        • 121
          En formalistisk praktik
        • 124
          Konsekvenser av åtgärdsprogrammen
        • 124
          I helklass eller i lilla gruppen
        • 125
          De pedagogiska åtgärderna återges i åtgärdsprogrammet
    • 127
      Lärares arbete med åtgärdsprogram – en enkätstudie
        • 127
          Om eleverna
        • 129
          Samtalsarenan vid utarbetande av åtgärdsprogram
        • 130
          Kategorisering av elever med komplex problematik
    • 133
      Åtgärdsprogram i praktiken
        • 133
          Kategorisering av eleven i behov av särskilt stöd
        • 136
          Det dubbla samtalet back-stage och front-stage
        • 137
          Fasadarbete i de olika arbetslagen
        • 140
          Motsättningar mellan olika institutionella behov
        • 141
          Rumslig, social eller didaktisk inkludering
        • 145
          Arbete med åtgärdsprogram i olika praktiker
        • 147
          Råd till skolor och arbetslag
    • 151
      Litteratur

Information

Författare:
Elisabeth Asp-Onsjö
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144050096
Utgivningsår:
2008
Artikelnummer:
33072-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
155

Författare

Elisabeth Asp-Onsjö

Lisa Asp-Onsjö är filosofie doktor och universitetslektor. Hennes forskningsintresse rör frågor om inkludering och demokrati i allmänhet, med särsk...

 ;