Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Motverka mobbning

och annan kränkande behandling i skolan
Skickas följande arbetsdag

Motverka mobbning och annan kränkande behandling i skolan

En handbok för lärare

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I den här unika handboken om mobbning presenteras en rad åtgärder, metoder och verktyg för att motverka mobbning i skolan. Ett särskilt fokus riktas mot det som kallas för Gävlemodellen, en forskningsbaserad pedagogisk och didaktisk process som har utvecklats under flera år. Gävlemodellen är ett konkret exempel på en lyckad kommunal strategi för att motverka mobbning, kränkningar och våld. Modellen strävar efter att stimulera trygga utbildningsmiljöer som inte bara är viktiga förutsättningar ...

I den här unika handboken om mobbning presenteras en rad åtgärder, metoder och verktyg för att motverka mobbning i skolan. Ett särskilt fokus riktas mot det som kallas för Gävlemodellen, en forskningsbaserad pedagogisk och didaktisk process som har utvecklats under flera år. Gävlemodellen är ett konkret exempel på en lyckad kommunal strategi för att motverka mobbning, kränkningar och våld. Modellen strävar efter att stimulera trygga utbildningsmiljöer som inte bara är viktiga förutsättningar för lärande utan utgör centrala delar i en bred demokrati som värnar allas lika värde. Boken är uppdelad i åtta kapitel där mobbningens historia, styrdokument, lärarprofession, forskningsöversikt och praktiska exempel från Gävlemodellen behandlas. Utöver kapitlen finns ett digitalt material om Gävlemodellen. Instruktioner för hur du kommer åt det digitala materialet finns på omslagets insida. Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare men även till annan personal i olika skolformer som rektorer och skolhuvudmän samt till alla andra som är intresserade av frågor om mobbning i skolan.

Kort ordlista 9

Tack 13

Författarpresentation 15

Introduktion     17

Lärares uppdrag att motverka olika former av våld                        19

Mobbning: en form av våld      21

Gävlemodellen    23

Bokens upplägg                                  25

Mobbning – enbakgrund      29

Mobbning – en begreppshistoria                                   30

Mobbning i relation till mobb och grupprocesser                            32

Den storskaliga empiriska forskningen gör entré                            33

Övergripande om mobbning i dag                         36

Sammanfattning                                 39

Centrala styrdokument          41

Lagstiftningens hierarki                   41

Internationella konventioner                                    43

Barnkonventionen                       43

FN:s Agenda 2030 för hållbar utveckling          47

Nationell lagstiftning                 49

Brister och luckor i den nuvarande lagstiftningen                                  56

Ökad reglering av skolans arbete                                  58

Risker för en ökad juridisk reglering av skolans praktik                59

Sammanfattning                                 61

Läraruppdraget och mobbning                    63

Breda och smala sätt att närma sig lärares arbete                                 64

Ett smalt förhållningssätt        65

Ett brett förhållningssätt          69

Läraryrket professionaliseras         78

Lärare och personal arbetar med syften och mål                            87

Lärarkompetenser och mobbning                                  90

Att aktivt arbeta djupinriktat                                    90

Vikten av att bygga repertoarer för tolkning och vidgat seende                                92

Vikten av långsamt pusslande                                94

Att sträva efter att minska brus och bias            97

Sammanfattning                                  101

Forskning om mobbning: en översikt         103

Mobbning som enbart ett beteende eller som en del i en ekologi?                                 104

Vikten av att flytta blicken mellan olika perspektiv                               107

Olika sätt att förstå mobbning                                107

Individperspektiv                         109

Mobbningsoffer                            113

Administrativa system, sociala system och normer                        123

Föräldrars betydelse                  132

Samhället       134

Sammanfattning                                 136

Gävlemodellen                       139

Gävlemodellens utvecklingsfaser                                 140

Perioden 1999–2011                 140

Perioden 2012–2021                 142

Gävlemodellens centrala aktörer                                  143

Brottsförebyggarna i Gävle (BIG)                          143

Utbildning Gävle och skolans personal               144

Högskolans i Gävle (HIG)         145

Gävlemodellens grunder                 145

Styrdokument                               145

Skolverkets rapport och forskning                         146

Gävlemodellens implementeringsfaser                     150

Gävlemodellen presenteras för all personal (1)                               152

Strategimöte 1 genomförs (2)                                 152

Trygghetsteam utbildas (3)     153

Kartläggningsverktyget implementeras (4)       154

Personalutbildare utbildas (5)                                155

Strategimöte 2 genomförs (6)                                 156

Utvärderings- och planeringsdag genomförs (7)                             156

Gävlemodellens långsiktiga stöd                                 157

Enskild uppföljning med skolledarna (8)            157

Nätverksträffar för trygghetsteam, personalutbildare och skolledare (9)             160

Ständig utveckling (10)             160

Kompletterande insatser (11)                                 162

Gävlemodellens stödmaterial       162

Plan för trygghetsarbetet         162

Systematiskt kvalitetsarbete Gävlemodellen                                    163

Trygghetspärmen                        165

Utbildningsmaterial                    166

Skapandet av filmer                   166

Gävlemodellens resultat                 167

Gävlemodellen – en kostnad eller besparing?        168

Spridning av Gävlemodellen                                   170

Sammanfattning                                  172

Gävlemodellen och dess kartläggningsverktyg             175

Arbetsprocessen kring enkäten    176

År 2012: implementering         176

År 2014–2015: routing och skolklimatindex introduceras             177

År 2018: frågor och beräkning utvecklas vidare för bättre skärpa                            178

Genomförande av kartläggning    183

Årskurs 4–9                                    183

Förskoleklass–årskurs 3 och grundsärskolan årskurs 1–9           184

Gymnasieskolan                           187

Redovisning av resultatrapporter till skolor             188

Hur används kartläggningsresultatet på skolorna?                               190

Individnivå      190

Klass- och skolnivå                     191

Sammanfattning                                 194

Avslut           197

Forskning om mobbning och Gävlemodellen          199

En boll rullar bara om någon sparkar på den    200

Ta sig tid att bygga upp något hållbart               200

Att arbeta i skärningspunkten mellan praktik och vetenskap         202

Samverkan, dialog och kraften i det kollektiva                                 203

”Det gäller att hålla i och hålla ut”                        203

Slutnoter 205

Bilaga 1 229

BIG – Brottsförebyggarna i Gävle                                 229

Bilaga 2 243

Analys och resultatsammanställning av kartläggningen                              243

Person- och sakregister 247

Information

Författare:
Silvia Edling Peter Edward Gill Guadalupe Francia Pelle Matton Bo-Erik Simonsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152110
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44202-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
256

Författare

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

Peter Edward Gill

Peter Edward Gill är professor emeritus i pedagogik vid Högskolan i Gävle. Han är irländare och kom till Sverige i december 1974. Gill disputerade ...

Guadalupe Francia

Guadalupe Francia är professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle och vetenskaplig ledare för det interdisciplinära strategiska forskningsområdet In...

Pelle Matton

Pelle Matton arbetade under 20 års tid som lärare på högstadiet. Under den tiden hade han ett utökat ansvar för skolans elevomsorgsarbete där arbet...

 ;

I den här unika handboken om mobbning presenteras en rad åtgärder, metoder och verktyg för att motverka mobbning i skolan. Ett särskilt fokus riktas mot det som kallas för Gävlemodellen, en forskningsbaserad pedagogisk och didaktisk process som har utvecklats under flera år. Gävlemodellen är ett konkret exempel på en lyckad kommunal strategi för att motverka mobbning, kränkningar och våld. Modellen strävar efter att stimulera trygga utbildningsmiljöer som inte bara är viktiga förutsättningar ...

I den här unika handboken om mobbning presenteras en rad åtgärder, metoder och verktyg för att motverka mobbning i skolan. Ett särskilt fokus riktas mot det som kallas för Gävlemodellen, en forskningsbaserad pedagogisk och didaktisk process som har utvecklats under flera år. Gävlemodellen är ett konkret exempel på en lyckad kommunal strategi för att motverka mobbning, kränkningar och våld. Modellen strävar efter att stimulera trygga utbildningsmiljöer som inte bara är viktiga förutsättningar för lärande utan utgör centrala delar i en bred demokrati som värnar allas lika värde. Boken är uppdelad i åtta kapitel där mobbningens historia, styrdokument, lärarprofession, forskningsöversikt och praktiska exempel från Gävlemodellen behandlas. Utöver kapitlen finns ett digitalt material om Gävlemodellen. Instruktioner för hur du kommer åt det digitala materialet finns på omslagets insida. Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare men även till annan personal i olika skolformer som rektorer och skolhuvudmän samt till alla andra som är intresserade av frågor om mobbning i skolan.

Information

Författare:
Silvia Edling Peter Edward Gill Guadalupe Francia Pelle Matton Bo-Erik Simonsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189567
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44202-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

Peter Edward Gill

Peter Edward Gill är professor emeritus i pedagogik vid Högskolan i Gävle. Han är irländare och kom till Sverige i december 1974. Gill disputerade ...

Guadalupe Francia

Guadalupe Francia är professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle och vetenskaplig ledare för det interdisciplinära strategiska forskningsområdet In...

Pelle Matton

Pelle Matton arbetade under 20 års tid som lärare på högstadiet. Under den tiden hade han ett utökat ansvar för skolans elevomsorgsarbete där arbet...

 ;