Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Ledarskap i klassen
- 7Förord
- 11Företal
- Lena Boström
- 115Ledarskap i klassen – inledning
- 16”Förr och nu”
- 17Bråk och oro i skolan
- 17Problemklasser
- 18Varför blir det bråk och oro?
- 20Vad är ledarskap i klassen
- 21Mål och syfte med ledarskap i klassen
- 23Perspektiv på ledarskap i klassen
- 23Den pedagogiska verkstaden
- 24Det strukturerade klassrummet
- 26Strukturering eller ”pedagogisk verkstad”
- 27Avslutande kommentar
- 229Ledarskap i klassen i praktiken
- 30Den fysiska miljön – planering och användning
- 32Att skapa goda relationer i klassen
- 35Skolklassens utvecklingssteg
- 41Förmedling och tillämpning av förväntningar, regler och rutiner
- 42Regler och rutiner
- 44Strukturerad och direkt undervisning
- 46Direkt undervisning
- 47Interaktiv storgruppsundervisning
- 49Strukturerade läraktiviteter
- 50Pedagogisk användning av uppmärksamhet, beröm och uppmuntran
- 51Beröm och bekräftelse
- 53Elevaktivitet och elevmedverkan
- 53Att förstå sambanden mellan beteende och konsekvenser
- 54Självreglering
- 55Proaktivt och förebyggande ledarskap i klassen
- 60Tillsägelser och konsekvenser
- 62Positiva och negativa konsekvenser
- 65Att stoppa och korrigera utagerande beteende
- 67Kriser och konfrontationer
- 68Avslutande kommentar
- 373Perspektiv på ledarskap i klassen
- 74Ledarskap som stödjer lärande
- 78Evidens för beteendebaserat ledarskap i klassen
- 83Sammanfattande kommentar
- 84Ledarskap i klassen och klassrumsprocesser
- 90Sammanfattande kommentar
- 91Klassrummets ekologi
- 92Ledarskap i klassen i ett ekologiskt perspektiv
- 93Handlingsprogrammet
- 94Aktiviteter, samarbete och elevinvolvering
- 95Flyt och övergångar
- 96Ordning
- 96Problembeteende
- 97Interventioner
- 98Kounins riktlinjer för ledarskap i klassen
- 99Avslutande kommentar
- 100Relationsinriktat ledarskap
- 104Läroplansperspektivet
- 4109Från lärar- till elevcentrerat ledarskap i klassen
- 110Ledarskap i klassen och klassen som social gemenskap
- 110En positiv syn på barns utveckling
- 111Betydelsen av barns kontext och relationer
- 112En integrerad och elevcentrerad läroplan
- 112Disciplin utan tvång
- 113Gemensamma aktiviteter i klassen
- 113”Positiv disciplin”
- 116”Disciplin med värdighet”
- 117Grunden för ”disciplin som fungerar”
- 118Kontakt, kompetens och kontroll
- 119Förebygga, handla och hitta lösningar
- 121”Klassen som social gemenskap”
- 123”Ledarskap i klassen och disciplin genom samarbete”
- 124Från det lärarcentrerade till det elev- och personcentrerade klassrummet
- 126”Från lydnad till gemenskap” – Kohns kritiska perspektiv
- 126Kritik av etablerade modeller
- 127Gamla lösningar i ny förpackning
- 129Kohns alternativ
- 130Klassen som gemenskap
- 131Gemenskap och problemlösning
- 133Från lärande som överföring till lärande som kunskapskonstruktion
- 136Avslutande kommentar
- 5139Forskning, utbildning och kompetensutveckling
- 141Forskningen om ledarskap i klassen
- 144Kompetensutveckling i ledarskap i klassen
- 147Ledarskap i klassen i gymnasieskolor i Østfold
- 147Målsättning
- 147Modell för kompetensutvecklingen
- 150Deltagarperspektiv på ledarskap i klassen
- 152Implementering
- 154Kollegial coachning
- 155Uppföljningsseminarium
- 156Deltagarna
- 156Genomförande av projektet
- 159Litteratur
- 169Bilaga
- 171Status – Målschema för ledarskap i klassen
Information
- Författare:
- Terje Ogden
- Översättare:
- Eva Trägårdh
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144113883
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 39304-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 179