Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ledarskap i klassen

Skickas följande arbetsdag

Hur styr läroplaner skolans verksamhet och undervisning? Vad lär sig egentligen barn och ungdomar i skolan? Vilken kunskap och kunskapssyn har präglat skolan, och varför ser undervisningen ut som den gör? Läroplanen är varje rektors och lärares viktigaste arbetsredskap. Den här boken tar upp vad varje professionellt verksam inom skolan behöver veta om sitt uppdrag och den läroplan som styr den pedagogiska verksamheten. Svenska läroplaner sammanfattar läroplanerna för förskola, grundskola och...

Hur styr läroplaner skolans verksamhet och undervisning? Vad lär sig egentligen barn och ungdomar i skolan? Vilken kunskap och kunskapssyn har präglat skolan, och varför ser undervisningen ut som den gör? Läroplanen är varje rektors och lärares viktigaste arbetsredskap. Den här boken tar upp vad varje professionellt verksam inom skolan behöver veta om sitt uppdrag och den läroplan som styr den pedagogiska verksamheten. Svenska läroplaner sammanfattar läroplanerna för förskola, grundskola och gymnasium - från det att skola blev obligatoriskt i Sverige 1842 och fram till i dag med nya läroplansrevideringar. Genom bokens kapitel får vi följa de olika principer och idéer som styrt organiseringen och konstruktionen av läroplaner och skolans uppdrag och mål över tid. Centrala begrepp från läroplansforskning introduceras löpande genom boken som hjälp för att förstå och förklara underströmmarna i skolans utveckling. Boken avslutas med hur aktuella läroplaner och kursplaner är uppbyggda och hur de kan omsättas i praktiken. Sammantaget ger boken pedagogiskt professionella en kunskapsgrund att stå på för att utveckla sin läroplanskompetens. Svenska läroplaner ger vägledning till studerande och verksamma inom de pedagogiska professionerna, rektorer och lärare inom förskola, grundskola och gymnasium.

    • 7
      Förord
    • 11
      Företal
    • Lena Boström
      • 1
        15
        Ledarskap i klassen – inledning
        • 16
          ”Förr och nu”
        • 17
          Bråk och oro i skolan
        • 17
          Problemklasser
        • 18
          Varför blir det bråk och oro?
        • 20
          Vad är ledarskap i klassen
        • 21
          Mål och syfte med ledarskap i klassen
        • 23
          Perspektiv på ledarskap i klassen
        • 23
          Den pedagogiska verkstaden
        • 24
          Det strukturerade klassrummet
        • 26
          Strukturering eller ”pedagogisk verkstad”
        • 27
          Avslutande kommentar
      • 2
        29
        Ledarskap i klassen i praktiken
        • 30
          Den fysiska miljön – planering och användning
        • 32
          Att skapa goda relationer i klassen
        • 35
          Skolklassens utvecklingssteg
        • 41
          Förmedling och tillämpning av förväntningar, regler och rutiner
        • 42
          Regler och rutiner
        • 44
          Strukturerad och direkt undervisning
        • 46
          Direkt undervisning
        • 47
          Interaktiv storgruppsundervisning
        • 49
          Strukturerade läraktiviteter
        • 50
          Pedagogisk användning av uppmärksamhet, beröm och uppmuntran
        • 51
          Beröm och bekräftelse
        • 53
          Elevaktivitet och elevmedverkan
        • 53
          Att förstå sambanden mellan beteende och konsekvenser
        • 54
          Självreglering
        • 55
          Proaktivt och förebyggande ledarskap i klassen
        • 60
          Tillsägelser och konsekvenser
        • 62
          Positiva och negativa konsekvenser
        • 65
          Att stoppa och korrigera utagerande beteende
        • 67
          Kriser och konfrontationer
        • 68
          Avslutande kommentar
      • 3
        73
        Perspektiv på ledarskap i klassen
        • 74
          Ledarskap som stödjer lärande
        • 78
          Evidens för beteendebaserat ledarskap i klassen
        • 83
          Sammanfattande kommentar
        • 84
          Ledarskap i klassen och klassrumsprocesser
        • 90
          Sammanfattande kommentar
        • 91
          Klassrummets ekologi
        • 92
          Ledarskap i klassen i ett ekologiskt perspektiv
        • 93
          Handlingsprogrammet
        • 94
          Aktiviteter, samarbete och elevinvolvering
        • 95
          Flyt och övergångar
        • 96
          Ordning
        • 96
          Problembeteende
        • 97
          Interventioner
        • 98
          Kounins riktlinjer för ledarskap i klassen
        • 99
          Avslutande kommentar
        • 100
          Relationsinriktat ledarskap
        • 104
          Läroplansperspektivet
      • 4
        109
        Från lärar- till elevcentrerat ledarskap i klassen
        • 110
          Ledarskap i klassen och klassen som social gemenskap
        • 110
          En positiv syn på barns utveckling
        • 111
          Betydelsen av barns kontext och relationer
        • 112
          En integrerad och elevcentrerad läroplan
        • 112
          Disciplin utan tvång
        • 113
          Gemensamma aktiviteter i klassen
        • 113
          ”Positiv disciplin”
        • 116
          ”Disciplin med värdighet”
        • 117
          Grunden för ”disciplin som fungerar”
        • 118
          Kontakt, kompetens och kontroll
        • 119
          Förebygga, handla och hitta lösningar
        • 121
          ”Klassen som social gemenskap”
        • 123
          ”Ledarskap i klassen och disciplin genom samarbete”
        • 124
          Från det lärarcentrerade till det elev- och personcentrerade klassrummet
        • 126
          ”Från lydnad till gemenskap” – Kohns kritiska perspektiv
        • 126
          Kritik av etablerade modeller
        • 127
          Gamla lösningar i ny förpackning
        • 129
          Kohns alternativ
        • 130
          Klassen som gemenskap
        • 131
          Gemenskap och problemlösning
        • 133
          Från lärande som överföring till lärande som kunskapskonstruktion
        • 136
          Avslutande kommentar
      • 5
        139
        Forskning, utbildning och kompetensutveckling
        • 141
          Forskningen om ledarskap i klassen
        • 144
          Kompetensutveckling i ledarskap i klassen
        • 147
          Ledarskap i klassen i gymnasieskolor i Østfold
        • 147
          Målsättning
        • 147
          Modell för kompetensutvecklingen
        • 150
          Deltagarperspektiv på ledarskap i klassen
        • 152
          Implementering
        • 154
          Kollegial coachning
        • 155
          Uppföljningsseminarium
        • 156
          Deltagarna
        • 156
          Genomförande av projektet
    • 159
      Litteratur
    • 169
      Bilaga
    • 171
      Status – Målschema för ledarskap i klassen

Information

Författare:
Terje Ogden
Översättare:
Eva Trägårdh
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144113883
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39304-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
179

Författare

Terje Ogden

Terje Ogden är docent vid Statens speciallärarhögskola och verksam vid Barnevernets Utviklingssenter i Oslo.

 ;